mai 03, 2024, 20:41:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor  (Lest 6199 ganger)
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« på: september 14, 2010, 20:04:51 pm »

Hei.
Er nysgjerrig på om dysene jeg har i min 40 mm dellorto drla er helt på viddene, eller sånn passe greit til min 1915 full flow motor.

Litt info om motor:
69mm motvektsveiv
scat c35 kam
1:1,25 vipper.
Scat super pro-D topper ( Ventiler 42X37,5)
ikke gjort noe med brennkammer, 8.9 i komp (trur jeg)     
Komplett 42mm csp Python eksos
Tenning justert på ca 30 Grader på 3000,3500 rpm,
Motoren`s gange er egenlikt ganske så grei, ingen smelling fra eksos og gassere.

Jeg er usikker på hva alle dysene hetter i disse gasserne, så dere så har peiling så hadde det verdt fint med en forklaring på hva alle disse heter. Greit og vite Glad...

Traktene på forgasserene er 45 mm og venturien er 32 mm. Dyse str står på bildene.

* Foto0464.jpg (112.43 KB. 656x492 - vist 282 ganger.)




* Foto0462.jpg (127.77 KB, 431x574 - vist 279 ganger.)

* Foto0463.jpg (134.89 KB, 461x615 - vist 292 ganger.)
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 14, 2010, 20:42:45 pm »

Flott maskineri det der  Glad
DRLA 40-1800-2000cc;
Chokes;   Main jet ;    emulsion tube;    air corrector;  idle jet;   pump jet;    needle valve;
34;         140;           9164.2;              180;             60;         33;            150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750
« Siste redigering: september 15, 2010, 04:57:13 am av RZR-Andy » Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #2 på: september 14, 2010, 20:53:18 pm »

Flott maskineri det der  Glad
DRLA 40-1800-2000cc; 34; 140; 9164.2; 180; 60; 33; 150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750

Jo takk
Fin link om man fårstår hva alle disse tallene er til?  Glad Ser en del av disse tallene stemmer, og noen er litt ifra. Er mine dyser innenfor godkjent av proffene til min motor?
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2010, 21:56:01 pm »

Traktene burde også vært 40 mm, og du kan nok med fordel ta opp halringene til 34 mm. 50 i Aks. dyse virker også litt stort, men en dynotest / lambda måling er tingen hvis du vil ha det 100
Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #4 på: september 14, 2010, 22:31:40 pm »

Skal handle inn litt ymse utstyr og se om jeg merker noe forbedringer.. Hvem i Norge forhandler dyser og slikt til dellorto?

Hva vil jeg merke av forskjell ved bytte til mindre trakter og større halsringer?

Har egentlig fått svar på det jeg lurte på, så takk for det. Noen som tør å anslå en ca effekt på en slik motor? Blir ikke noe dynobenk og lamda testing på denne motoren. Om det ikke er helt 100 så er det godt nåkk til mitt bruk vil jeg tru.

Håkon
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 15, 2010, 05:01:33 am »

Flott maskineri det der  Glad
DRLA 40-1800-2000cc; 34; 140; 9164.2; 180; 60; 33; 150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750

Jo takk
Fin link om man fårstår hva alle disse tallene er til?  Glad Ser en del av disse tallene stemmer, og noen er litt ifra. Er mine dyser innenfor godkjent av proffene til min motor?

Sorry, Håkon, det sto litt lenger oppe på siden, har limt det inn nå. En tur til f.eks. EBB vil sikkert kun optimalisere motoren din i forhold til effekt, men like viktig er vel økonomi - litt feiljustert og det blir fort spart inn på de edle dråpene. Eneste ulempen er vel at et helt dysesett koster penger, men om du selger det igjen etterpå så er det vel mulig å hente inn litt igjen?
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2010, 06:29:07 am »

Hva med flottørhøyde? Er det veldig viktig at den er 5-6mm? Jeg satte mine til 5-6 og det flømmet over. Økte klaringen til 9 og det flømmet over fortsatt på ene siden. Nå satte jeg de til 12 og det flømmer ikke over lenger. Men det kan se ut til at den magrer ut ved litt pådrag (har lambda) Har dette samenheng med flottørhøyden? Blir ikke helt klok på dette...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #7 på: september 15, 2010, 08:44:22 am »

Har du skjekket at ventilen for flotøren verklig holder tett når den er stengt arnfinn, Mulig for høyt bensintrykk?
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2010, 08:51:40 am »

Er nye nåleventiler. Skulle tro de gjorde jobben greit?

Har elektrisk pumpe uten regulator... Kan være der det ligger ja.

Har det noe å si om en har størrer klaring på flottøren en 5-6-7mm? Hva skje når klaringen er større mener jeg?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #9 på: september 15, 2010, 15:23:54 pm »

Hvis det flyter over når du har 6mm fra toppen av flottøren og opp til pakningen , så er det helt klart noe galt. Antagelig høyt trykk som noen har nevnt her. Dette vil i sin tur skade flottør, og slite nålventiler vesentlig raskere.
Dyser og Dellorto deler forøvring kan jeg stort sett skaffe det meste av.
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #10 på: september 16, 2010, 05:52:17 am »

Det virker som problemet tiltar i bakker og ved full tank. Begge gasserene har nye deler fra Peruzzi rep kit/CB update kit. Det er vel kun flottørene som ikke er ny. Kan du skaffe meg nye flottører da? Og gjerne en Dellorto tech bok i samme slengen... Lei av å ikke ha manual å støtte meg til når jeg ser på dette problemet.

Jeg spør igjen: Hva skjer når klaringen er for stor?

Hvilken regulator bør jeg evt skaffe og hvor? Jeg har Facet pumpe montert over girkasse. Skulle da være passe trykk med denne?

Takker for all hjelp.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: september 16, 2010, 07:08:40 am »

Om du skrur av lokkene på gasserne mens de sitter i gasserne så kan du se om nåleventilen faktisk holder tett eller ikke.
Hvis flottøren din flyter er den ok.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 16, 2010, 07:13:53 am »

Hvis det flyter over når du har 6mm fra toppen av flottøren og opp til pakningen , så er det helt klart noe galt. Antagelig høyt trykk som noen har nevnt her. Dette vil i sin tur skade flottør, og slite nålventiler vesentlig raskere.
Dyser og Dellorto deler forøvring kan jeg stort sett skaffe det meste av.

Åssen priser er det på de forskjellige dysene?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #13 på: september 16, 2010, 07:44:05 am »

Det virker som problemet tiltar i bakker og ved full tank. Begge gasserene har nye deler fra Peruzzi rep kit/CB update kit. Det er vel kun flottørene som ikke er ny. Kan du skaffe meg nye flottører da? Og gjerne en Dellorto tech bok i samme slengen... Lei av å ikke ha manual å støtte meg til når jeg ser på dette problemet.

Jeg spør igjen: Hva skjer når klaringen er for stor?

Hvilken regulator bør jeg evt skaffe og hvor? Jeg har Facet pumpe montert over girkasse. Skulle da være passe trykk med denne?

Takker for all hjelp.
Det er ikke noe poeng å bytte flottører før de blir skadet, men de kan bli det av for høyt trykk, og nåleventiler slites vesentlig raskere.
Mål trykket først , og ta  det derfra. Finnes endel bra regulatorer hos feks. summit. Endel Facet pumper gir altfor høyt trykk. Hvis du har veldig store flottørventiler ( over 225) så anbefales det 2 stk pakninger under hver ventil. Kan sikkert skaffe en Dellorto bok, men jeg ville annonsert etter en brukt på forumet, da disse fulgte med forgassersettene før, og det antagelig ligger mange å slenger rundt  Blunker. Problemet ditt kan også være at du har for nye forgassere for update kit'et, hvis du har dem som har hatt runde spredere, så er det større hull inn i forgasserhuset ved sprederne, og bensinen kan renne ut der. Pris eks. på dyser er 40 for hoved bensin/tomgang og 65 for høye luft.
« Siste redigering: september 16, 2010, 07:56:49 am av cato® » Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #14 på: september 16, 2010, 18:23:03 pm »

Hva er navnet på dysene på bildet 1 og 2?
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #15 på: september 16, 2010, 21:11:11 pm »

Øverste bilde er Tomgangsdyser/lavfartsdyser

I midten er det Aks. dyser og blandigsskruer
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #16 på: september 17, 2010, 06:09:07 am »

Jeg hadde dette problemet på min 1915 også. Og da kjørte jeg uten Cb Update på dem...Jeg hadde også org bensinpumpe på den motoren, mao bensintrykk er heller ikke årsaken.

Jeg flyttet gasserene over på 2110 og sliter med dette fortsatt. Det skjer oftest i motbakke. Den mister rpm og den dør nesten helt ut. Noen ganger stopper den. Jeg trodde hele tiden at den druknet, siden det oser bensin baki der når jeg prøver å se hva som skjer. Nå med lambda ser jeg at jeg får lean verdier når dette skjer.

Noen som har et klart bilde av hva som er problemet?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #17 på: september 17, 2010, 15:14:37 pm »

orginal pumpe gir ofte også for høyt trykk for dellorto
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #18 på: september 17, 2010, 16:19:17 pm »

Gikk på trynet i dag på vei til begravelse...Kunne ikke komme for sent og bare fortsette å kjøre selv om jeg hadde lean blanding. Håper jeg ikke ødla noe! Oljetemp viste 83 grader og vifta gikk når jeg gikk fra bilen...

Men det er en ting jeg ikke forstår... Om bensintrykket er for høyt, hvordan blir lambda verdien mager? Hva skjer?

Håper på snarlig svar siden jeg må avgårde å hente bilen snart
 Håper å kunne gjøre en quick fix slik at jeg vertfall kan kjøre den hjem i kveld...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #19 på: september 20, 2010, 09:13:45 am »

Hm...Jeg skrudde av lokkene og fant at gasser på høyre side var tørr. Jeg justerte flottørhøyde til ca 7mm på øyemål og satte sammen igjen. Da sprutet det bensin igjen... Kjørte et stykke, og den gikk på 2 igjen...

Noen kloke hoder som kan fortelle meg hva som gjør dette? Ringer Pedersens Racing nå og kjøper Filterking og manometer 0-1bar. Håper det er for høyt trykk som er årsaken...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: september 20, 2010, 15:43:04 pm »

orginal pumpe gir ofte også for høyt trykk for dellorto

Skal dellorto ha under 2,5psi? Eller finnes det orginalpumper som leverer mer enn det?
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #21 på: september 20, 2010, 17:00:28 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28133.0.html
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #22 på: september 20, 2010, 17:08:00 pm »

Det må da være noen i vest fylket som kan hjelpe deg med dette , Dellorto er jo ganske lette å få til å funke , vist en har litt peiling på forgassere.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: september 20, 2010, 18:25:26 pm »

Vis du har en mistanke om at den går feit selv om lambdaen viser magert så ta ut en plugg på hver side og sjekk om dem er like og om dem er lyse eller mørke. Feil tenning med for feit blanding kan lure lambdaen... Kan skje at lambdaen viser magert  men du ser på pluggene at dem viser feit blanding.

Rask ting å sjekke og kanskje utelukke eller gruble videre på Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!