mai 03, 2024, 16:53:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: treng litt forgassarhjelp. drla  (Lest 4869 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: februar 07, 2012, 17:43:43 pm »

Hallo
driv å overhaler og oppdaterar eit par DRLA 40 med CB sitt uppdate kit. er da nokon andre her inne som har erfaring med å montera det? da eg lurar på er om dei horisontale spredarane som du monterar på tvers av venturien, skal vera lause etter innmontering?? for da går ikkje an å stramma dei sånn at dei faktisk sitter fast, då går dei berre vidare inn i boringen og da går ikkje. mine sitter no litt fast, men likavel ikkje noko problem å snu på dei. er detta rett eller har eg gjort noko feil?

Er da i tilleg nokon som har noko anbefalt dyseopsett til meg? eg har ca null peiling på kva som er passlig dysing. motor spekk er
1915
2stk DRLA 40
Web CAM 218
standard 1600 toppar frest opp for større komp (frest 1.5mm meinar eg) + litt porta
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 08, 2012, 15:46:42 pm »

ingen som har montert uppdate kit før? eller veit litt om dysing? eller er da yrkes hemmligheitar? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: februar 08, 2012, 19:52:48 pm »

Vet at update kit ikke passer alle typer, kontakt Rallybugs, han er en racer på dette
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: februar 08, 2012, 21:36:21 pm »

skulle ikkje forundra meg at eg har eit sett gassarar som ikkje funkar med uppdatekittet Sint mykje anna som ikkje stemmer med motoren dei skal på og..

eg får prøva å få tak i rallybugs og høyra ka han seier. men du har ikkje noko dysehint då vegard?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #4 på: februar 08, 2012, 22:24:59 pm »

Jeg endte opp med å plukke ut dette igjen fra mine drla 40. Fikk ikke motoren til å gå skikkelig med dette montert samme hvilke dyser jeg prøvde.  De var vel ikke helt idioter de som lagde disse gasserne. Det er noe som heter if it works dont fix it.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #5 på: februar 09, 2012, 23:16:40 pm »

skulle ikkje forundra meg at eg har eit sett gassarar som ikkje funkar med uppdatekittet Sint mykje anna som ikkje stemmer med motoren dei skal på og..

eg får prøva å få tak i rallybugs og høyra ka han seier. men du har ikkje noko dysehint då vegard?


Kan gi deg dysehint om du dropper update kit, men med det , så blir dysing anderledes.

Men Rallybugs har nok gode råd der også, kjenner jeg han rett  Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 09, 2012, 23:36:04 pm »

Sendt han ein mail no, satsar på at han har nokon tips.
håpar eg slepp å måtta hiva ut igjen uppdate kittet..er jo so mangen som roser dette so varmt..
men du må gjerne komma med dysehint, utan kittet likavel:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 09, 2012, 23:47:43 pm »

Sendt han ein mail no, satsar på at han har nokon tips.
håpar eg slepp å måtta hiva ut igjen uppdate kittet..er jo so mangen som roser dette so varmt..
men du må gjerne komma med dysehint, utan kittet likavel:)

KUN de som selger update kittet anbefaler det...
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: februar 09, 2012, 23:51:39 pm »

hmm.. nokon som vil kjøpa ubrukt CB uppdate kit til dellorto drla 40 ? ps: passar ikkje drla 40 Gliser
har alt fått eit hint om at eg treng ei lite skjeva til å halda igjen røyret.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: februar 10, 2012, 00:28:03 am »

Vel.. etter nokon søk på samba so fant eg denne tråden: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=389263&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=update+kit

så trur eg drite i å montera detta. up for grabs mao. fint for dei som skal kjøyra små dellorto på 200hestars motor, sidan det er nesten 40mm venturi
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #10 på: februar 10, 2012, 07:04:30 am »

Ditt problem er at du har en for ny forgassertype , når det gjelder Dellorto og oppdateringsettet så er det laget til de gamle gode Racing DRLA forgasserene , de som har 11 mm mutter på banjo inntaket til bensin inn på forgasseren , disse nymotens Alfa DRLA 40 med 17 mm mutter på samme stedet er en nyere type som har mye større kanal  til sprederen inn i forgasser kroppen og derfor får du ikke festet disse som beregnet fra produsent , når disse sprederene er løse suges det falsk luft rundt disse sprederene og resultatet blir tap av effekt og mager blanding , man kan sette på en liten skive på sprederen med en større O-ring på å da få festet dette uten at en suger falsk luft inn langs sprederen ikanalen , men da må alt dyses opp på nytt da disse nymotens Alfa Dellorto er laget etter den tidens avgasskrav med mange progressjonshull i lavfart systemet en de forgasserene dette er laget til . Resultat blir= liten co på tomgang med disse nye DRLA = Miljø!!!= lite effekt.Men jeg har fått disse nye forgasserene til å virke bra med litt jobb , flotørstanden også må settes høy.
« Siste redigering: februar 11, 2012, 18:30:10 pm av rallybugs » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: februar 10, 2012, 08:46:30 am »

Ok, så da har kanskje dette kit'et fått endel urettferdig kritikk?
Vi har montert det på DRLA og det har funket helt flott i mange år nå.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 10, 2012, 10:31:26 am »

Takk for svar Rallybugs. då vert da lagt på hyllo til eg eingong ramlar over eit par med gamle DRLA forgassarar.
betyr vel at dei fleste på samba-linken sikkert har montert den i nye drla og fått problem med falsk luft etc.

Kva trur du om den sokalla jet-doctoren? å banka nokon blykuler ned i eit hol samt bruka høgare dyser der. er det noko bra greier eller tull?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #13 på: februar 10, 2012, 19:06:14 pm »

Jet doktor er bra saker !

Send meg en PM med Spec på din motor, så skal jeg gi deg grunnopsett / dysing

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: februar 10, 2012, 19:25:06 pm »

Takk rallybugs, første gang jeg hører dette etter å ha leste utallige poster om hvor møkk dette kittet er.
Kittet burde jo funke hvis til og med JPM sitt merkelige kit fungere så bra som folk sier. Glad
Loggført

Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #15 på: februar 10, 2012, 19:34:53 pm »

på min 1915 med 40 drla hadde jeg følgende dysesett :

Venturi         Bensin        Blanderør              luft               tomgang       aks
34;            140;            9164.2;               180;           55;            33 eller 35

Dette funket bra på min motor Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #16 på: februar 11, 2012, 18:23:00 pm »

Jet doktoren er kjempebra , du tetter den  orginale luftkanalen til tomgangsdysa med en blykule , som du banker inn der , denne luft kanalen tetter seg kjapt med smuss  da den ligger i bunn av filternivået , når man setter inn jet doktoren flytter man tilførselen av luft opp fra bunnen av filteret å slipper tett tomgang system for en billig penge .
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: februar 11, 2012, 19:27:03 pm »

Då vert da til at eg brukar den jet doctor delen og pakningane og resten får eg gryta på hyllo eller selga. takk for svar.
og takk Håkon for dyseopsett. eg skal sjå kva eg har og lista da opp her.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: februar 12, 2012, 00:57:13 am »

Her er da eg har på mine:

Venturi: 32
Bensin:150
Blanderøyr: 9164-1
Luft: 175
"starter emulsion tube": 7482-3
"starter jet" : 95
tomgang: 55
aks: 35

so då treng eg venturi på 34, bensindyser på 140, blanderøyr/emulsion tube nr 2, luft på 180. nokon som har sånt? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #19 på: februar 12, 2012, 10:16:56 am »

Disse blanderøra koster jo mye penger , forskjellen er jo enkel å med et borr og en dreiebenk kan du gjøre mye med de du har !!
Prinsippet med de er jo miksing av luft inn i bensinen på bunn , mellom og full fart , se på Turbo røret å tenk på hullet det står i på forgasser kroppen , jo tykkere røret er jo mindre bensin / luft mikses inn i røret og med det til resultat at lite bensin kommer inn i innsuget , hullene du ser gir samme effekt, mindre hull magrere, større hull fetere , tykk kropp mager , tynn kropp fetere, del  røret i lav RPM--middel RPM --høy RPM , her er det bare å borre å dreie til man får den bensinen man ønsker igjennom rørene , men man snakker om å gjøre små forandringer , ett lite hull ekstra gjør underverker , eller å lodde igjen et hull , se på bildet så ser du hvor lite som er forskjell. T er det som brukes til turbo , så er det fra 1-2-3-4-T , i Dellorto lektyre finner du alle røra med målsatte hull og Ø på hele rørets lengde på de 5 forskjellige typene.


* 9164.jpg (98.24 KB, 845x632 - vist 189 ganger.)
« Siste redigering: februar 12, 2012, 22:32:41 pm av rallybugs » Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #20 på: februar 12, 2012, 21:32:19 pm »

1'er og 2 'er rørene er ganske like, eneste differanse er at 1' er rørene har 2 stk ekstra hull helt oppe, hvis du får tettet dise med eks, lodding, så har du 2'er rør.
Eller du kan prøve dem som de er.
 Oppsumeringen til rallybugs er fin, og jeg kan evt. sende deg 4 stk 2'er rør, så kan du teste om du merker forskjell.
Halsringen kan du også dreie opp, men pass på at vinklene inn/ut fra det trangeste partiet blir noenlunde riktig.
Så det du trenger da er 4 stk 140 bensindyser...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: februar 13, 2012, 00:42:12 am »

Mange takk for hjelp her!
Skal nok sikkert få til å lodda igjen hola i toppen der ja, men da hadde vore veldig morro å prøvd forskjellen før eg gjer inngrep på dei, så eg må nok benytta meg av tilbude ditt,vegard , meeen motoren ligg i molekylar endå så ikkje heilt klar for test n tune:)

ein ting eg har lurt litt på med halsringane, eg satsar jo på ein motor med litt bunndrag , med ein bunnsterk kam blandt anna. vil da då vera til hjelp med mindre halsring, altso dei 32mm eg har no, eller vil da berre ødelegga all morroa? uansett so kan eg dreia dei opp om da er da besta
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #22 på: februar 13, 2012, 21:34:41 pm »

Om du hadde hatt 1835 eller mindre, så kunne du beholdt dem, men en 1915 trenger litt luft, for å få litt turtall  Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: februar 13, 2012, 21:48:30 pm »

Om du hadde hatt 1835 eller mindre, så kunne du beholdt dem, men en 1915 trenger litt luft, for å få litt turtall  Blunker

35 mm innsug ventil, som gir indre sete dim på ca 32 mm.
Tror ikke tistlo skal gidde å bruke penger på større venturier..
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: februar 13, 2012, 22:53:32 pm »

bestem dekan Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #25 på: februar 13, 2012, 23:09:36 pm »

Gjør som du vil, jeg har sagt hva jeg mener.
 Å dreie opp halsringene er ikke veldig dyrt i mine øyne, hvis du sender dem til meg, så kan jeg gjøre det for deg gratis, men dersom du har tilgang på en benk, så er det bare å kjøre igang.

Du får klart mer igjen for 34 halsringen med større ventiler, men jeg vil forsatt hevde at 1915 med 40's og 34 halsringer en en fin kombinasjon, selv med std. ventiler.

Jeg gidder ikke å uttdype eller å diskutere mer rundt det  Osteaktig
Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #26 på: februar 13, 2012, 23:20:08 pm »

min erfaring med 32 mm halsringer på min 1915 var ikke mye bra. Måtte opp på 34 mm for og få det bra. Byttet litt om på tomgangdysene også så det kan jo være at det var årsaken til en motor som gikk rævva  Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #27 på: februar 13, 2012, 23:35:37 pm »

min erfaring med 32 mm halsringer på min 1915 var ikke mye bra. Måtte opp på 34 mm for og få det bra. Byttet litt om på tomgangdysene også så det kan jo være at det var årsaken til en motor som gikk rævva  Glad

At du gikk opp 2 mm i halsringene var i alle fall ikke grunnen, for små venturier gjør bare at peak hk ikke blir like høyt og treffer ikke på like høyt turtall.
(egentlig dumt sagt da hk er et resultat av turtall osv)... Glad

Tistlo:
Om du kjøper nye eller ikke er da helt ditt valg, eg sier bare hva eg hadde valgt.
Loggført

Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #28 på: februar 13, 2012, 23:41:52 pm »

da lærte jeg noe nytt idag også  Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: februar 14, 2012, 00:31:24 am »

kanskje eg skulle fått lånt meg nokon 34 halsingar og etterkvart. mykkje greiare å kunna prøva begge typar før eg gjer ein permanent endring på dei eg har:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!