mai 16, 2024, 12:20:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: king bolter  (Lest 2802 ganger)
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« på: oktober 17, 2008, 19:00:21 pm »

driver å skal skifte kingbolter...
har planer om å pusse HELT reint før nye blir satt i...
er det bare å slå de gamle ut med en dor ?? eller må de presses ut også ??
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 17, 2008, 20:00:37 pm »

Tror jeg hadde satset på å presse..
Gjorde denne jobben selv på min, og uten den pressa hadde det aldri gått..
Husk å brotsje opp foringene også, når begge står i..
Lykke til.
Petter'n
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 17, 2008, 20:04:43 pm »

Brotsje?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 17, 2008, 20:29:55 pm »

har en onkel som skal sette sammen for meg...
tengte derfor å sende allt sammen rent å nylakkert til han....

men finner sikkert en måte...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 21:19:39 pm »

Brotsje?

Bronseforingene du monterer som king og link boltene skal gå i er produsert for trange, du må da brotsje dem for at det skal passe.
Loggført

1961 T1 - Custom
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 17, 2008, 21:25:33 pm »

Du kan fint dunke ut både kingbolter og gamle foringer. Har gjort det selv på min boble.
For å få ut foringene trenger du noen gamle piper av passende størrelse å bruke som dor.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
OJ911
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 18, 2008, 14:36:22 pm »

Når du har satt i begge kingpinforingene må du ha en lang brotsj som går igjennom begge på en gang. Dette for at det skal bli klin rett. har du en type kort som tar en foring av gangen, er du like langt¨. De justerbare brotsjene er lange og fine, og rekker begge foringene. Bare vær jækla nøye når du justerer den inn..
petter'n.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 18, 2008, 22:33:42 pm »

Brotsje?
Bruke en sånn http://www.luna.no/katalog/index.shtml?katftg=V50&katnr=4&katsektnr=33 i riktig dimensjon for at kingbolten ikke skal knipe i bronseforingen. Må sjekke litt i manual for å få riktig type.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 19, 2008, 09:02:51 am »

Hvis du bare skal gjøre dette en gang blir det dyrt om du skal investere i brotsj. Da ville jeg heller demontert spindlene og sendt dem til unneberg eventuellt kjøpt delene og snakket med et mekanisk verksted lokalt.

Delene, king bolter, linkbolter og foringer koster vel også ca 700,- (antar at du tar link boltene også) og det er litt greit å slippe å prøve å feile her.
Loggført

1961 T1 - Custom
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 19, 2008, 12:10:51 pm »

Kan være verdt å sjekke litt rundt. Auto23 her i Bergen gjorde denne jobben på to nye senkespindler til Patinaen for et par år siden, da de omsider var ferdige hadde regningen kommet på 3500.- (tror jeg det var), og det var EKS delene som Sune hadde skaffet. Vi konkluderte med at vi bør anskaffe en håndbrosj til neste gang jobben skal gjøres.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 19, 2008, 13:49:18 pm »

akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
Loggført

1961 T1 - Custom
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 19, 2008, 15:02:36 pm »

akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
Jeg gav cirka 1500,- for delene inkl. brotsjing og pressing av kingbolter. Da demonterte jeg og presset inn nye foringer selv Glad
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 19, 2008, 16:09:34 pm »

Har man ikke presse, og det rette verktøyet, anbefaler jeg å sette dette bort.
Iallefall til den prisen..  Blunker
fort gjort å gjøre feil også. skal jo ha en spesiell treghet i svingretningen og greier.. 1 kg på enden av spindelen mener jeg det var.
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 19, 2008, 16:25:08 pm »

akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?

stemmer bra det  Blunker

hvis du sender forstillings delene ''rett av bilen''  tar vi 2500,- ink deler og mva.

gjør du noe av jobben selv tar vi mindre  Osteaktig
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 19, 2008, 19:27:43 pm »

akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?

stemmer bra det  Blunker

hvis du sender forstillings delene ''rett av bilen''  tar vi 2500,- ink deler og mva.

gjør du noe av jobben selv tar vi mindre  Osteaktig

Helt klart det beste tilbudet! Fort gjort å brotsje litt for mye, og dermed være like langt. Been there...
« Siste redigering: oktober 19, 2008, 19:31:04 pm av HansO » Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 20, 2008, 12:30:28 pm »

Blir fort noen timers arbeid, så det er ingenting å si på det!
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 20, 2008, 13:44:32 pm »

Sarpsborg motorverksted utfører også slikt arbeid. 1200,- betalte jeg sist gang. Da er spindelen helt demontert uten kingbolt, kingboltforing og leddboltforing. Husk å levere med leddboltforingene hvis du vil ha de på plass samtidig. Disse må presses slik at fettet kommer til både leddbolt og kingbolt. Glad
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!