VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: ted67 på august 08, 2017, 21:28:19 pm



Tittel: 1300 som kveles
Skrevet av: ted67august 08, 2017, 21:28:19 pm
Har en 1300 motor som har stått lenge, men starter og går fint på tomgang, kan fint dras opp i turtall, men vis jeg gir full gass kveles den og stopper.

Har gjort halvhjerta innsats for feilsøk da jeg hadde dårlig tid.( byttet og justert stift, ny olje, justert mixe skrive til standar 1,5 runde ut, justert tenning med lampe og stprayet ned gasser og innsug med startgass) den har enkel gasser med uorginal fordeler der vakum er blendet av.

Åpen for forslag :)



Tittel: Sv: 1300 som kveles
Skrevet av: JFPaugust 08, 2017, 21:56:04 pm
Ikke lett å stille presis diagnose på nett, men jeg ville ha begynt med forgasseren.

Akselerasjonspumpen: Hvis den er kaputt vil du kunne sakte øke opp til fullt turtall, men tråkker du hardt på gassen får den for lite bensin og motoren kveles. Sjekk: Ta av luftfilteret og kikk nedi. Det skal komme frisk sprut av bensin fra 'kranen' nedi der når du bånner gassarmen på forgasseren.

Bensinpumpen: Hvis den er delvis defekt, f eks et lite hull i membranen i pumpen, får motoren for lite bensin ved gasspådrag. Sjekk: Kjør motoren normalt, stopp den, og skru av det øvre lokket på forgasseren. Er det rikelig med bensin i flottørkammeret (veskenivå ca 2 cm fra den kanten)?

Tette dyser? Rens og overhaling av forgasseren blir aldri feil...

Uorginal fordeler sier du, det kan også være en synder, men neppe slik at motoren kveles.  'Moderne' forgassere skal ha vakuum-fordeler, så jeg ville fått orden på den saken der.


Til info: Justeringsskruene på forgasseren (Bypass Screw of Volume Control Screw) har bare med tomgangen å gjøre, så det er neppe feilen her.



Tittel: Sv: 1300 som kveles
Skrevet av: TrettenNullToaugust 08, 2017, 21:56:18 pm
Rusk i hoved dysa.


Tittel: Sv: 1300 som kveles
Skrevet av: ted67august 08, 2017, 22:15:58 pm
Takk for forslag!

Tippet på akselerasjonspumpa jeg også.

Men kan være bensin pumpe. Sleit med å få start på den, og når den endelig fyra så døde den med en gang jeg så vidt var nær gassen, men kom seg etter 2-3 min og kunne kjøres.

Burde nok rense gasser uansett.. kan slenge på en annen og se om det Hjelper..

Kan være slanger som har svelet innvendig, bilen har stått i 7 år