mai 09, 2024, 15:42:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min første boble - nybegynnerprosjekt 58/59-modell  (Lest 1660 ganger)
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« på: juni 28, 2010, 18:44:20 pm »

Fant plutselig ut at jeg ville pusle med boble i et par uker i sommer, og kjøpte nesten like plutselig det som jeg tror er en 59-modell (iallefall da den først ble registrert).
Jeg har lite mekkeerfaring fra før (har eid to japanske biler som gikk på luft og kjærlighet), men jeg satser på å lære litt fra forumet her, litt fra kompis som kan VW og litt fra prøving og feiling.

Hentet bilen i går, kjørte den 150 kilometer hjem og oppdaget dette problemet: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25591.0.html.


* _V4K0659.jpg (163.71 KB. 800x533 - vist 283 ganger.)


Under arbeid i dag. Har tatt ut seter/batteri, pusset ned rust i frontrom og innvendig.


* _V4K0662.jpg (131.69 KB. 800x533 - vist 284 ganger.)


Etter å ha fjernet rust la jeg et lag Owatrol. Skal lakkere sort/orginallakk og legge teppe når lakken er tørr.


* _V4K0664.jpg (110.68 KB. 800x533 - vist 262 ganger.)


Motoren skal nylig være overhalt, men jeg er ikke helt sikker på hvilken det er. Noen?


* _V4K0665.jpg (131.56 KB. 800x533 - vist 245 ganger.)

Har åpnet dørene for å forsøke å få vindusheisene til å fungere skikkelig, men har ikke fått det til enda. Har prøvd å olje tannhjulene uten resultat.

Jada, da er jeg igang. Dette er ikke et veldig oppfattende prosjekt, men jeg håper etterhvert å få satt inn et diskré stereoanlegg, få interiøret noenlunde fint (noen som har prøvd å skjære til tepper selv?) og få motoren til å svive skikkelig.

Innspill, tips og hjelp mottas med stor takk!

Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juni 28, 2010, 19:24:57 pm »

Blinklys og baklys tillsier vel at den er litt nyere? ser uansett ut som et kjempefint prosjekt. lykke til
Loggført

58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: juni 28, 2010, 21:01:39 pm »

jeg tror nok heller at den har blitt modernisert engang i tiden, sånn som var gjort med min 58, heldigvis hadde de ikke sveiset igjen der retnings pilene sitter, så de kunne jeg bare koble til igjen. nydelig bil, ser jo rett så bra ut også, lykke til Gliser
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 28, 2010, 22:20:02 pm »

Gratulerar med fin bobla! for å finna ut årsmodell må du sjekka chassisnr og so sjekka her for å finna årstal: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

Bilen har nyare motor, baklys og blinklys framme. ser ikkje om du har hol til piler, men iogmed att bilen er lakkert utvendig i etterkant so er det mulig dei har sveist/sparkla igjen holet til pilene(blinklys piler i b stolpen)

Motoren har nok godt av ein service ja.. juster ventilar,ta ut og rens/juster plugger(0,6mm klaring) juster stift(etter att du har pussa kontakten med smergel) juster tenninga og juster gassaren. Evt vurder å kjøp ny stift og kondensator og kanskje fordelarlokk alt etter tilstanden på dei som sitt der.
So bør du skifta olja, rensa silen og på med nye pakningar der..

Nyoverhalt motor kan bety mykje i desse dagar, godt mulig det berre er skifta eitpar pakningar og vaska vekk litt oljeflekkar etc.. er den nyoverhalt har da gått med fleire tusenlappar berre i motoren.. og da ser jo nesten ikkje sånn ut på bildet ivertfall
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!