mai 11, 2024, 07:41:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litt ymse elektrisk  (Lest 1946 ganger)
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« på: juni 22, 2015, 11:13:08 am »

Hei,får starte med at jeg er sånn passe irrgrønn (..) når det gjelder elektrogreier,men er ganske sikker på at det er noe galt i bilen (T1, 68, 1300).

Med multimeter stilt inn på kontinuitet så piper det når jeg måler (alt frakoblet):

Dynamo (likestrøm):
Ser at strømpe rundt kobbertråden til D+ er skadet, men kan ikke se om den går innpå noe sted. DF terminalen er løs (må holde igjen nederste mutter når jeg løsner ledningen)
D+ til jord
D+ til DF
DF til jord

Spenningsregulator (Bosch, den med tilkoblinger på sidene):
D+ til DF
D+ til lokket på regulator

Forgasser:
El.Choke til jord

Coil (Bosch, Rød):
Pluss til minus

Bilen starter og går,lyser og tuter, ett nys eller to i oppoverbakke med gassen i bånn,stopper ved tomgang når den er varm. Håper det er halvgreit forklart, mer "piiiping" og innleggsredigering senere i dag  Øyerulling
 
Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juni 22, 2015, 15:25:34 pm »

At multimeteret piper på de stedene du har målt høres for meg helt normalt ut. De fleste stedene her er det motstand, men så lite at multimeteret oppfatter det som "lite nok" til at det piper. Skal du sjekke ladingen er det lurere å stille inn på volt og måle på batteriet før og etter start av motoren.
Vil tro at problemet med litt nys og stopp heller er fordeler og/eller forgasser og ikke elektrisk rundt dynamo.
Har du sjekket stiftåpning?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: juni 22, 2015, 18:20:44 pm »

Kan neppe hjelpe så mye her da jeg selv er ganske grønn,
men ville bare minne om at det er flere luftkjølte som brenner opp hver sesong,
ofte grunnet slurv med elektronikk og/eller bensinslanger.

Så her finnes det ikke dumme spørsmål,
og det er en hel flokk med greie karer/berter på forumet som kan sine greier,
og som sikkert kan hjelpe deg  Blunker

Lykke til videre  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 22, 2015, 19:49:55 pm »

Ok,sjekket stiftåpningen, rom for forbedring  Osteaktig
Har ekstern formotstand til coilen, når jeg måler før denne, har jeg rundt 12v, etter denne feks. + på coil får jeg 5v med tenning på, og etter start får jeg 9v. Dynamo måler D+ 14v og DF 9v

Coil :
Tenning på
+ 5v
-  0.26v
Start
+ 9v
-  7v  

Nummer på
Coil : 0 221 119 030
Motstand : 0 227 900 001

Kjøpe ny motstand og se hva som skjer,  eller ny coil uten ekstern motstand?
« Siste redigering: juni 22, 2015, 19:57:44 pm av bj0rn » Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 22, 2015, 19:54:33 pm »

...det er flere luftkjølte som brenner opp hver sesong,
ofte grunnet slurv med elektronikk og/eller bensinslanger.

Uff ja, dr*it meg ut for noen år siden når jeg prøvde annet speedometer, masse røyk men heldigvis ingen flammer  Tvilende
Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 22, 2015, 21:01:18 pm »

14V på D+ er greit. DF vil variere med turtall på motor, så den er trolig normal, siden D+ er bra.
Og med 12V før motstand til coilen kommer det nok strøm til den også. Coil kan være problemet, men tviler litt siden den kun stopper på tomgang.
Hvor stor stiftåpning hadde du?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 22, 2015, 22:32:19 pm »

Prøvde ikke med flere blad, men noe mindre enn .016 , nok til at jeg justerte  Blunker

Står 12v i bunn av coil, og på choke, så vil vel tro de fungerer best med 12v?
Går fint på tomgang når den er kald, men etter en lang kjøretur stopper den.
Får vel forske videre på dette i morgen, kanskje det er feil motstand, eller coilen har tatt kvelden, uansett kjekt å ha ekstra  Gliser

Mange takk for svar!
Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: juni 23, 2015, 22:01:59 pm »

Jeg hadde nok køpt en coil som ikke behøver formotstand. Slik jeg har oppfattet de, er det helst for å forbikoble motstanden under start slik at coil får litt mer spenning når starteren snurrer. Det er nok mest aktuelt i kaldt vær, og jo færre ting man har som kan gå i stykker....  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juni 28, 2015, 17:05:26 pm »

...og jo færre ting man har som kan gå i stykker....  Osteaktig

Helt klart! Blir til å kjøpe inn ny Coil og alle de andre 'greiene' Gliser baki der før det bli langtur i slutten av juli, imens bytter jeg hjullager bak+++ , takker for svar.

God sommer  Osteaktig
Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juni 28, 2015, 19:25:24 pm »

Er forvarminga til forgasseren i orden, og ventilene har riktig klaring?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bj0rn
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juni 29, 2015, 18:13:54 pm »

Tja forvarminga, det er nytt innsug på bilen, ingen ising, synes den blir litt vel varm på venstre side, så varm at rundt 10cm av røret opp fra eksos har mistet grunning (som jeg regner med at det var heh) og laget med varmebestandig lakk! Skal det være såååå mye varmere på den siden?

Ventiler har riktig klaring så vidt jeg kan kjenne.
 
Burde kanskje startet tråden som 'Litt ymse...'  Gliser
Loggført

23.54 : 71km/t : SCC 2015
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!