Hei.
Har selv Judson på min VW1200 61 model. Det finnes forskjellige typer judson. Nå vet ikke jeg hvilken type du har. Men i utgangspunktet så er den laget for en spesifikk motor uten å modifiserer den nevneverdig. Jeg har hatt kontakt med en som selger Judson i Belgia. Han mener det er bortkastete penger å spandere på topper, ventiler, kam, eksosanlegg...osv. Hold deg til resepten for hva den er laget til. Det vil si at du i utgangspunktet øker efekten nesten 50% på en original motor. Du bør heller ikke setten den på en nybygget eller nyoverhalt motor før den er kjørt inn. Og skal du få en lang og god levetid på kompressoren din, så må den også kjøres inn. Nå vet jeg heller ikke om din er overhalt eller brukt. Som sagt så er det noen enkle saker å montere og effekt økningen er merkbar...bare spør de jeg har overrasket. Det du må gjøre er å sette ned tenningen, få deg en større dyse til forgasseren, skaff deg oljebeholder. Det å minske reimskivehjulet ville jeg ha vært forsiktig med også...det blir økt turtall og igjen friksjon som igjen blir til varme, som igjen blir sugd inn i motoren og til kjølingen...det er div. ting å ta hensyn til. Økt effekt...betyr også mer varme. Da må du evnt. finne på noe....kjøleåpninger i motorlokket osv...det er tiltak. Men jeg må si at jeg er fornøyd slik den er ment til å fungere uten modifiseringer. Men ta en titt på
http://www.vwjudsonregister.org.uk/ her er det mye godt stoff. Håper det har vært litt opplysende...du går en rasker tid i møte....og det meget enkelt. Det jeg skal gjøre er å få en 356 oljekjøler og en dypere oljesump og filter. Da får du en bedre kjøling og mer olje å smøre med.
Lykke til.
Henning