Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 33
|
182
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting
|
på: oktober 22, 2013, 19:12:18 pm
|
Parkert i en oppkjørsel i et boligfelt syd for Bergen. Er litt usikker på om den hører til på "Gjengrodde stier"-tråden, så jeg safe'er og legger den ut begge steder:
|
|
|
183
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter.....
|
på: oktober 22, 2013, 19:06:05 pm
|
Er ikke bare stiene som er gjengrodd.... Denne har kanskje flere sett? I Bergen, nærmere bestemt i et boligfelt på Søreide syd for byen. I oppkjørselen sto denne parkert, og det har den vel gjort en stund: Ser rimelig hel ut:
|
|
|
184
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
|
på: september 18, 2013, 22:43:01 pm
|
I akslingen til gasspjeldet er det nylonforinger, og der kommer det inn støv og sand som sliter ned foringene. Det kan være lurt å rense akslingen og sjekke at den løper lett.
Ta av forgasseren, demontere gassarmen og armen til aksepumpen, skru ut de to små skruene til spjeldet og trekk ut akslingen. Så kan du pirke ut foringene og rense. Samtidig får du sjekket hvor mye slark det er. Det skal være ørlite slark. Er er det mye har du falsk luft. Messingforinger neste.
|
|
|
185
|
Forum / Problemløseren / Sv: Håndbrekk lys 1303
|
på: september 02, 2013, 22:23:38 pm
|
Bryteren er under brekket i forkant av hullet. Samme bryter som dørkontakten.
"Lampen" (rektangulær type) er en lukket enhet - multikontakt. En eller annen her på forumet har en slik til salgs, sikkert. Tror ikke du får repro av den.
|
|
|
186
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting
|
på: august 18, 2013, 22:07:46 pm
|
To meget strøkne bobler i fin flyt over Strynefjellet i dag, søndag 18. august. Hyggelig syn!!
|
|
|
187
|
Forum / Problemløseren / Sv: slark i gearstang
|
på: august 13, 2013, 22:37:49 pm
|
Har forsøkt diverse repro-kinesiske koblingskryssene, men har bare ett råd: "Stay away!". Bruk heller den originale VW som sitter i. Hvis den er litt slarkete/slitt kan du klemme sammen godset litt med en tang. Om du åpner den, så husk å låse tverpinnen igjen med ståltråd når du monterer. Jeg glemte det og fikk en heftig opplevelse da koblingen plutselig spratt av midt i en rundkjøring i fredagsrushet...
|
|
|
189
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får bilen for lite bensin?
|
på: juli 28, 2013, 23:53:39 pm
|
Uten å være petimeter, men det som nevnes her er vel "cut off solenoid". Og den må virke ja. Kan godt være den som er kaputt. Lytt etter klikket når tenningen skrus på, evt sku den ut og sjekk at stempelet slår tilbake når den får strøm.
Tomgangsdysen er ikke det samme, det er en dyse. Den sitter oppe til høyre på forgasserhuset (messingbolt). Kan med fordel skrues ut og renses. Virker i turtallsområdet 0-2000 RPM, så hvis den er tett vil tomgangen bli veldig uryddig.
AB-motoren ble levert med 31-PICT, de bilene som hadde 1600 cc fikk 34-PICT på samme tid (f eks 1302 og 1302S i 71-72). Sikkert en god grunn for det, uten at jeg helt vet svaret. Men begge gasserne er dyset likt, så det går sikkert greit å bruke en litt større forgasser. Uansett - hvis motoren har fungert med den forgasseren før så er det vel ingen grunn til å bytte.
Når jeg foreslår at den går på tre sylindre er det en opplevelse jeg har hatt. Motoren funker tilsynelatende, man får opp turtall OK, men bilen lugger og harker og drar mildt sagt dårlig.
|
|
|
191
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får bilen for lite bensin?
|
på: juli 28, 2013, 17:12:36 pm
|
34-PICT 3 er til 1600-motor... 1300 AB skal ha 31-PICT 3.
Hvis du får den opp i høyt turtall og klarer å holde den der, så får den nok bensin. Bensinfilteret kan gjerne være halvfullt, det som betyr noe er bensinnivået i reservoaret i forgasseren (skal være ca 2 cm fra kanten av flottørkammeret ned til væskenivået).
Vanskelig å stille diagnose på nett, men det høres mest ut som den går på tre sylindre?
|
|
|
193
|
Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser?
|
på: juli 10, 2013, 15:47:56 pm
|
Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".
Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.
|
|
|
195
|
Forum / Problemløseren / Sv: Løsne faste tromler
|
på: juni 22, 2013, 22:46:53 pm
|
Går hjulet rundt? hvis ikke er bremsebåndene rustet fast, sannsynligvis. Åpne inspeksjonshullet på baksiden av trommelen og plassere en stor skrutrekker mellom belegget og trommelen. Dundre til med en sleggehammer så du får presset vekk bremsebåndet. Du ødelegger båndet, og må skifte etterpå, men trommelen berger du.
|
|
|
199
|
Forum / Problemløseren / Sv: Speedometernåla
|
på: juni 04, 2013, 22:01:58 pm
|
Kan bare understeke det her. Kjøp aldri de drittvaierne som bobledele-selgerne pusher! De originale VW har stivere innmat og tykkere strømpe, og dermed vrir ikke vaieren seg så lett. Det er vridningen som gjør at speedometernålen wobbler når det blir motstand i strømpen.
Etter to vaierbytter (den ene bare knakk) blir man jo helt satt ut av all flaksingen. Pellet ned og renset hele speedoen, men det hadde ingen virkning. Klinket firkanthullet i navkoppen sammen slik at det ikke er slark der. Ingen endring.
Fikk en original vaier fra BP73 og renset den med 5.56 (blåste gjennom til klar væske kom ut).
Som nevnt er nålen nå helt stille uten så mye som antydning til småskjelving. Vôila!
|
|
|
206
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / ORIGINAL speedometer-wire til 1303 (*FIKSET*)
|
på: mai 23, 2013, 21:50:39 pm
|
Godtfolk,
Trenger en speedometer-wire til 1303! Er det noen som kan plukke av en delebil og forbarme seg på en småfrustrert fyr?
Den må være helt original kvalitet. Mener de har metallmutter øverst?
Har slitt med litt "wobling" på speedometeret og byttet wire. Var dum nok til å kaste originalwire'en. Den første jeg satt inn røk tvert av, den andre jeg kjøpte er verre enn noen gang, nålen spretter opp og ned. Poenget er at disse kinesiske drittdelene er altfor elastiske i "rotasjonsretningen" og med bare litt motstand blir den som en gummistrikk og gangen helt ugjevn.
Jeg vet det er wire'en. Har plukket ned speedoen helt, oljet opp og den går helt stødig med drill. Ingen slark i navkoppen.
Tusen takk!
|
|
|
|