mai 06, 2024, 15:30:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 33
181  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: oktober 22, 2013, 21:57:42 pm
Fikk ikke sett så nøye på den. 60-tallet.
182  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: oktober 22, 2013, 19:12:18 pm
Parkert i en oppkjørsel i et boligfelt syd for Bergen. Er litt usikker på om den hører til på "Gjengrodde stier"-tråden, så jeg safe'er og legger den ut begge steder:

183  Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter..... på: oktober 22, 2013, 19:06:05 pm
Er ikke bare stiene som er gjengrodd....

Denne har kanskje flere sett? I Bergen, nærmere bestemt i et boligfelt på Søreide syd for byen. I oppkjørselen sto denne parkert, og det har den vel gjort en stund:



Ser rimelig hel ut:



184  Forum / Problemløseren / Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt på: september 18, 2013, 22:43:01 pm
I akslingen til gasspjeldet er det nylonforinger, og der kommer det inn støv og sand som sliter ned foringene. Det kan være lurt å rense akslingen og sjekke at den løper lett.

Ta av forgasseren, demontere gassarmen og armen til aksepumpen, skru ut de to små skruene til spjeldet og trekk ut akslingen. Så kan du pirke ut foringene og rense. Samtidig får du sjekket hvor mye slark det er. Det skal være ørlite slark. Er er det mye har du falsk luft. Messingforinger neste.
185  Forum / Problemløseren / Sv: Håndbrekk lys 1303 på: september 02, 2013, 22:23:38 pm
Bryteren er under brekket i forkant av hullet. Samme bryter som dørkontakten.

"Lampen" (rektangulær type) er en lukket enhet - multikontakt. En eller annen her på forumet har en slik til salgs, sikkert. Tror ikke du får repro av den.
186  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: august 18, 2013, 22:07:46 pm
To meget strøkne bobler i fin flyt over Strynefjellet i dag, søndag 18. august. Hyggelig syn!!


187  Forum / Problemløseren / Sv: slark i gearstang på: august 13, 2013, 22:37:49 pm
Har forsøkt diverse repro-kinesiske koblingskryssene, men har bare ett råd: "Stay away!".

Bruk heller den originale VW som sitter i. Hvis den er litt slarkete/slitt kan du klemme sammen godset litt med en tang. Om du åpner den, så husk å låse tverpinnen igjen med ståltråd når du monterer. Jeg glemte det og fikk en heftig opplevelse da koblingen plutselig spratt av midt i en rundkjøring i fredagsrushet...

188  Forum / Problemløseren / Sv: Trekker til høyre etter bytte av forstilling - mulige årsaker? på: august 02, 2013, 23:05:27 pm
Du kan jo ta en grovkontroll av spissing med gardinstang og grovkontroll av camber med vater. Høres jo unektelig ut som om forstillingen ikke er helt riktig justert...?

Og bakhjulene er urørt og som før?
189  Forum / Problemløseren / Sv: Får bilen for lite bensin? på: juli 28, 2013, 23:53:39 pm
Uten å være petimeter, men det som nevnes her er vel "cut off solenoid". Og den må virke ja. Kan godt være den som er kaputt. Lytt etter klikket når tenningen skrus på, evt sku den ut og sjekk at stempelet slår tilbake når den får strøm.

Tomgangsdysen er ikke det samme, det er en dyse. Den sitter oppe til høyre på forgasserhuset (messingbolt). Kan med fordel skrues ut og renses. Virker i turtallsområdet 0-2000 RPM, så hvis den er tett vil tomgangen bli veldig uryddig.

AB-motoren ble levert med 31-PICT, de bilene som hadde 1600 cc fikk 34-PICT på samme tid (f eks 1302 og 1302S i 71-72). Sikkert en god grunn for det, uten at jeg helt vet svaret. Men begge gasserne er dyset likt, så det går sikkert greit å bruke en litt større forgasser. Uansett - hvis motoren har fungert med den forgasseren før så er det vel ingen grunn til å bytte.

Når jeg foreslår at den går på tre sylindre er det en opplevelse jeg har hatt. Motoren funker tilsynelatende, man får opp turtall OK, men bilen lugger og harker og drar mildt sagt dårlig.
190  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forstillingskontroll Asker/ Bærum? på: juli 28, 2013, 17:16:49 pm
Vianor på Rud! På verkstedet der jobber en som har boble selv (entusiast) og som kan sine saker. De har proff maskin for justering av forstilling.

Anbefales for EU også.
191  Forum / Problemløseren / Sv: Får bilen for lite bensin? på: juli 28, 2013, 17:12:36 pm
34-PICT 3 er til 1600-motor... 1300 AB skal ha 31-PICT 3.

Hvis du får den opp i høyt turtall og klarer å holde den der, så får den nok bensin. Bensinfilteret kan gjerne være halvfullt, det som betyr noe er bensinnivået i reservoaret i forgasseren (skal være ca 2 cm fra kanten av flottørkammeret ned til væskenivået).

Vanskelig å stille diagnose på nett, men det høres mest ut som den går på tre sylindre?


192  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 16:52:27 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.30.html

Ja dette hjalp for meg også. For mer permanent løsning bør hullet loddes igjen.

Tomgangsdysen sitter oppe på høyre side (stor messingdyse). Kjekt at den er helt ren. Ville sjekket det først.
193  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 15:47:56 pm
Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".

Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.
194  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilke dekk er originalt? Og er pulverlakk smart? på: juli 08, 2013, 23:36:03 pm
Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
195  Forum / Problemløseren / Sv: Løsne faste tromler på: juni 22, 2013, 22:46:53 pm
Går hjulet rundt? hvis ikke er bremsebåndene rustet fast, sannsynligvis. Åpne inspeksjonshullet på baksiden av trommelen og plassere en stor skrutrekker mellom belegget og trommelen. Dundre til med en sleggehammer så du får presset vekk bremsebåndet. Du ødelegger båndet, og må skifte etterpå, men trommelen berger du.
196  Forum / Problemløseren / Sv: Rullebelter i 1303 Cab - `Kan belter fra T25 /T3 Buss brukes - Se her... på: juni 22, 2013, 22:16:58 pm
Du kan si dette:

Seat belts were installed by each country's importer, and there were many types. Just use one from a standard 1303. They are more than long enough. A t2 or t3 probably have a different bracket between the seat, and most likely won't fit.
197  Forum / Problemløseren / Sv: Injection som fusker på: juni 17, 2013, 17:09:09 pm
Har liggende en original FI elektrisk bensinpumpe (VDO). Hvis det er problemet og du trenger, si fra. Lykke til.
198  Forum / Problemløseren / Sv: Injection som fusker på: juni 10, 2013, 20:11:41 pm
Har du prøvd å spørre folket www.thesamba.com? Hjelpsomme.
199  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometernåla på: juni 04, 2013, 22:01:58 pm
Kan bare understeke det her. Kjøp aldri de drittvaierne som bobledele-selgerne pusher! De originale VW har stivere innmat og tykkere strømpe, og dermed vrir ikke vaieren seg så lett. Det er vridningen som gjør at speedometernålen wobbler når det blir motstand i strømpen.

Etter to vaierbytter (den ene bare knakk) blir man jo helt satt ut av all flaksingen. Pellet ned og renset hele speedoen, men det hadde ingen virkning. Klinket firkanthullet i navkoppen sammen slik at det ikke er slark der. Ingen endring.

Fikk en original vaier fra BP73 og renset den med 5.56 (blåste gjennom til klar væske kom ut).

Som nevnt er nålen nå helt stille uten så mye som antydning til småskjelving. Vôila!
200  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ORIGINAL speedometer-wire til 1303 på: juni 03, 2013, 23:42:15 pm
Da er ting i orden. Fikk fjernet den kina-vaieren fra bilen og satt inn en original vaier som BP73 sendte. Nå er speedometer-nålen dønn stødig. Herlig.
201  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ORIGINAL speedometer-wire til 1303 på: mai 29, 2013, 20:14:55 pm
Ja, 1302 og 1303 skal visstnok ha samme, tror jeg. Nå ser det ut til at det ordner seg - har en vaier fra BP73 som jeg venter på,men lar annonsen stå til ting er i orden her.
202  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ORIGINAL speedometer-wire til 1303 på: mai 28, 2013, 17:14:48 pm
Da har jeg fått en flott NOS wire i posten, men desverre var den til standardboble (1235mm lang). God å ha på hyllen.

Jeg trenger originalvaier til 1303. Den skal være 1390mm lang.

Noen som kan hjelpe?

203  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 26, 2013, 22:37:51 pm
Folkemuseet på Bygdøy i dag. Porsche 356 og Veteran VW klubben med felles treff - en over gjennomsnittet fin dag. Torget fullt av strøkne biler.







204  Forum / Problemløseren / Sv: VW merke 1300S på: mai 25, 2013, 23:54:39 pm
Boblene hadde VW-logo på panseret frem til og med 1973.

Salgsbrosjyre 1971:



Salgsbrosjyre 1974:

205  Forum / Problemløseren / Sv: VW merke 1300S på: mai 24, 2013, 22:31:32 pm
206  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / ORIGINAL speedometer-wire til 1303 (*FIKSET*) på: mai 23, 2013, 21:50:39 pm
Godtfolk,

Trenger en speedometer-wire til 1303! Er det noen som kan plukke av en delebil og forbarme seg på en småfrustrert fyr?

Den må være helt original kvalitet. Mener de har metallmutter øverst?

Har slitt med litt "wobling" på speedometeret og byttet wire. Var dum nok til å kaste originalwire'en. Den første jeg satt inn røk tvert av, den andre jeg kjøpte er verre enn noen gang, nålen spretter opp og ned. Poenget er at disse kinesiske drittdelene er altfor elastiske i "rotasjonsretningen" og med bare litt motstand blir den som en gummistrikk og gangen helt ugjevn.

Jeg vet det er wire'en. Har plukket ned speedoen helt, oljet opp og den går helt stødig med drill. Ingen slark i navkoppen.

Tusen takk!
207  Forum / Hva skjer? / Sv: Porsche/VW treff folke(vogn)museet på: mai 23, 2013, 00:07:49 am
Tror jeg skal ta med meg en tur dit. Her er mer info:

http://www.norskfolkemuseum.no/no/Opplevelser/Arrangementer/Arrangementer-regelmessige/Folkevogner-og-Porsche/

"26. mai 2013 - 26. mai 2013, kl. 11:00–16:00
Sted: Friluftsmuseet/The Open-Air Museum
Veteranbiltreff i samarbeid med veteran VW-klubben og Porsche 356-klubben. Veteranbiltreff på Torget. Bli kjent med bilene og møt eierne. Vi viser frem et utvalg av VW- og Porsche-modeller på Torget, forteller litt om modellene."

208  Forum / Problemløseren / Sv: montere alternator i 1302 på: mai 07, 2013, 22:15:29 pm
http://www.vw-resource.com/replace_generator.html

"It's actually a very easy change to make to the engine. It would need the later fan shroud for the alternator, as the alternator is a different length and needs a different mounting plate where it meets the shroud. You'll also need a new shorter alternator/oil filler stand, and that's about it."
209  Forum / Problemløseren / Sv: Hvilken momentnøkkel til å trekke til topper? på: april 20, 2013, 12:54:45 pm
Takk for veldig gode tips begge to!
210  Forum / Problemløseren / Hvilken momentnøkkel til å trekke til topper? på: april 19, 2013, 23:05:18 pm
Skal bytte sylindre og topper på 1300-motoren (bygge om til 1600).
Toppene skal dras til med 10Nm først, deretter 25 eller 30 Nm ifølge denne gode gamle tråden her: http://vw2you.com/blogg/motor/montere-topper-paa-vw-type-1-motor

Hvilken momentnøkkel skal jeg skaffe meg?

Ser ut at de fleste starter på 20Nm. Må jeg kjøpe to???
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!