VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Endre D på februar 21, 2009, 13:49:42 pm



Tittel: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Endre Dfebruar 21, 2009, 13:49:42 pm
Jeg har en liten diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg skal montere en åndeboks på cheap'o prosjektet.. Finnes det noen rammer for når dette er nyttig, eller er det en "prøv og se" sak? Hvis det er lite trolig at det har en funksjon på en såpass liten motor vil jeg helst la være, men hvis det kan være gunstig så har jeg en liggende.
Enkelte ruter jo også en slange direkte fra påfyllinga til det ene luftfilteret - har det noen hensikt eller blir det det bare søl i den gasseren?

Motoren er for ordens skyld en T1 1584 , 9.7:1, Engle 110,  2x40 DRLA.

Takker for inspill og erfaringer :)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tezerfebruar 21, 2009, 15:50:52 pm
Det er vel mere nødvendig med åndeboks på en større kubikk motor eller veldig høy komp motor
som da gir mere trykk i blokka som i blant den orginale luftinga ikke klarer og ta unna for!med olje søl og blåste pakkninger som følge!


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 21, 2009, 16:24:37 pm
Turtallsområde spiller vel også inn etter hva jeg forstår, skal du dra på litt blir det vel også mer trykk og oljedamp som må ut av blokken en eller annen vei. Bedre gjennom en åndeboks når du likevel har den liggende enn blåste pakninger?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Endre Dfebruar 21, 2009, 18:20:18 pm
Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas.
PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har..  :)




Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tezerfebruar 21, 2009, 18:26:46 pm
Med den trimminga dere har på den motoren så er jeg ganske sikker på att dere ikke trenger det!og det er jo bare og kjenne
hvor mye det blåser da en tar av oljekorka etter at motoren er starta! er det veldig mye så sett på en, er det normalt så er det jo ikke noe
problem!er ikke før en begynner og kjøre hardt att det blir noe problem og da kan du jo montere hvis du ser att det er mye trykk!
og vet på type4 motorer så trengte vi ikke åndeboks før vi gikk opp i kubikk selv om vi dro dem bra over 8000rpm med 12-1 i komp!


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 22, 2009, 12:22:21 pm
Er det åndeboks eller ånding vi snakker om? Før VW valgte å bli miljøbeviste å koble åndingen til luftfilteret hadde motorerne et 13mm rør ned langs dynamofoten til friluft. Dette på en bitteliten motor med lavt turtall, jeg forsøker å få til litt mer enn det når jeg ånder i hvertfall...  Det er jo litt komisk med CSP's åndeboks som har fire inganger på ca 8mm og to utganger på samme størrelse til friluft... går det regnestykket opp?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 22, 2009, 13:01:45 pm
Hiver meg på i denne tråden jeg også.

Dette temaet har jeg også gått å lurt litt på. Til min 1915 som er i ferd med å monteres fra longblock til turnkey har jeg fremdeles dynamofoten som stod på 1776 motoren tjelta bygget. Denne har det 13 mm røret ned fra oljepåfyllingen rett ut i friluft.

Har kjøpt åndeboks, men tenkte å kun kjøre ånding fra toppdekslene til denne.

Hva trenger jeg på en 1915 med 10,5:1 i komp og 2 x 44 weber ?

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 22, 2009, 14:10:07 pm
Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke ;)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 22, 2009, 14:44:57 pm
Hørest fornuftig ut.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Sonicfebruar 22, 2009, 14:54:30 pm
Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas.
PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har..  :)


Tror du trenger åndeboks jeg . Modifisert med kam ,komp og diverse tåler jo denne motoren endel "hardkjør" og
spesielt ved hard banekjøring kan det "værste " skje . Ryker det en stempel /oljering m.m kan det være greit å få dette utluftet . Tror dette er påbudt ved konkuranser . Ved vanlig kjøring er vel det orginale godt nok .

Erich   


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 23, 2009, 10:15:56 am
Ånding er et litt spennende tema :)
Rent teoretisk skal luftmengden inne i motoren ikke endre seg, siden stemplene beveger seg i takt og bare flytter luftmassen fra side til side. Men siden det eksistere blow-by fra stempelringene vil luftmengden i blokken øke. Økt komp og sylindervolum gir behov for mer utlufting.
Er enig med JHU om at det nok ikke er ideelt å lufte fra toppdekslene.
Monter ånding fra bensinpumpe blokkoff og dynamofot, tror det er nok på din motor :) 


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggyfebruar 23, 2009, 10:34:41 am
jeg har gjort den enkle veien med ånding, koplet slanger fra ventilhus dekslene og opp til en bugpack åndeboks,og slangen som normalt går inn i luft filteret har jeg også opp til ånde boksen.

etter jeg gjorde dette ble det mye mindere kondens som blir avgitt fra oljen, under bruk av motor.dette ble mye bedere ledet bort og ut fra motor,så slipper man å ha den gule guffa under ventilhus dekslene men selv om det er nytt sylinder sett på denne motor kunne jeg føle litt trykk ut fra slangen fra ventilhus dekslene ved litt turtall.

men nå er denne motoren ikke noe super hig tech motor jeg nevner bare en 1600cc som er lett tunet


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 23, 2009, 11:11:23 am
På en snill bruksmotor får du nok bedre luft i blokka med ånding fra toppdekslene, men problemet ved hard bruk er at åndeboksen faktisk fylles med olje. Olja blåser opp slangene, og det besviser de JHU sier om at man faktisk bremser oljen for retur til blokka.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 23, 2009, 11:31:07 am
Har fått tak i bensinpumpe block off med lufting nå, har nytt bugpack åndehus liggende som sikkert er godt nok, skal jeg droppe ånding fra toppdekslene og kun kjøre ånding i blokka eller er begge deler bedre ?

Endre; sorry at jeg kupper tråden din.... du får gi meg litt julig senere.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: TomRfebruar 23, 2009, 11:57:40 am
Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening.

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke ;)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BeetleBugfebruar 23, 2009, 12:03:16 pm
Forsket og forsket... noen har passert forsknings stadiet;

Selv kommer jeg ikke til å ha åndeslanger fra toppdekslene, men muligens en retur til sumpen.

Mvh
BB

Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening.

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke ;)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: H-MEKfebruar 23, 2009, 12:04:06 pm
Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke ;)


Type4 motoren har jo ånding fra topp som standard. Siden dette er noe vag selv har funnet ut av, så må det vel være noe i det også?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Jeefebruar 23, 2009, 12:10:35 pm
Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)

Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.

På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.

Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.

Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: TomRfebruar 23, 2009, 12:22:46 pm
Da kanskje jeg skal konsentrere på åndinga fra veivhuset - via dynamofot og gjennom bensinpumpeblockoff - gode tips! Takk og takk


Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)

Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.

På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.

Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.

Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggyfebruar 23, 2009, 12:27:54 pm
typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?????



Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: TomRfebruar 23, 2009, 12:30:39 pm
Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden ;)

typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?????




Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2009, 12:32:38 pm
Jeg vet ikke om det kan kalles forskning men bildet BB har lagt ut er av motoren til Håkan Lundgren. Da jeg spurte han om hvorfor han hadde det ja han bare, det er standard Pauter oppsett.
Jeg har gjort noen halvhjertede forsøkt på å finne boksere med ånding fra toppene, men hittil har jeg ikke funnet noen... da de gjerne har tørrsump, og dermed må være hermetisk lukket.
Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene?

Min interesse for dette går bare på å få olja tilbake til blokka... kjipt å ha med seg en liter olje bare for at den skal ligge i topper eller puke-box'n



Å tro at ånding bare gjelder værsting motorer (finnes de) er bare HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT latterlig!  ::)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggyfebruar 23, 2009, 12:35:38 pm
Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden ;)

typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?????



nemmelig, og jeg er interesert i det beste for motorens ånding, men ikke alle som har så Heavy Motorer som nevnet i denna, og hva er alternativet da??? mange som har motorer på 100-150hk som er bare et blå bær i forhold til nevnet motorer


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Endre Dfebruar 23, 2009, 12:35:55 pm
Morsomt at tråden utarter seg, og mange gode innlegg :). Jeg har forøvrig planlagt å bruke org bensinpumpe på denne motoren, og kan derfor ikke ta ut ånding fra blockoff - er det da tilstrekkelig med slange fra dynamofoten? Det blir jo i tilfelle det samme som originalt?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 23, 2009, 12:37:23 pm
Min 1915 kommer jeg ikke til å kjøre opp mot 8500 rpm så jeg tror jeg konsentrer meg om ånding fra blokka. Kommer nok kanskje til å bytte den bugpikk boksen i noe annet.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggyfebruar 23, 2009, 12:43:46 pm
turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.

hvor mye ånding bruker motoren Da..........


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: H-MEKfebruar 23, 2009, 12:51:19 pm

Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene?



Etter litt research, har jeg funnet ut at det muligens bare er på 1700/1800e motorene. Usikker på funksjon, når det gjelder ut/inn... Med de er der, og sitter på selve toppen og ikke i toppdeksel.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: FreddyBfebruar 23, 2009, 12:54:52 pm
Eg har ein T4 1700 med niplar/ånding i toppdeksel.. Eg antar i alle fall at dette er for ånding. Kan knipse litt når eg kjem heim, dog.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: TomRfebruar 23, 2009, 12:55:56 pm
CB, CSP, Berg dynamotfot ånding og bensinpumpeblockoff er vel er grei nregel om man skal opp i såpass turtall vel :) Uavhenging av ccm...

turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.

hvor mye ånding bruker motoren Da..........



Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2009, 12:56:59 pm
Berger sier at luftvolumet holdes konstant inne i motoren... det stemmer nok når man drar den rundt for hånd... men hva skjer når disse pulsene krasjer i midten når farten på de går opp? Jeg tror det blir skikkelig kaos inni der... Det finnes masse mennesker som banner reimhjul opp og ned pga. at oljefrakter sporene ikke er dype nok... eller setter inn sandseal for å få motoren tett... så motorer med pusteproblemer finnes det overalt.

VW's originale 1600 ånding har en slange som går inn i luftfilteret, der inne får vi tro det er litt undertrykk som hjelper åndingen litt. Øker du volum eller turtall, eller begge, i tillegg til å ikke fore åndingen til gasseren så blir åndingen i hvertfall mindre enn originalt... og så er jo ikke 94mm sylindrene de rundeste som finnes så blowby blir det vel litt av etterhvert også. Men dette er ikke noe å bekymre seg med for folk med versting motorer, men de som kjøre E18 bør tenke seg om.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Endre Dfebruar 23, 2009, 13:12:20 pm
Men i forhold til ventildekslene da - vil ånding herfra hjelpe hvis man kun har uttak fra dynamofoten, eller er det uvesentlig? Et alternativ kan jo da være å kun har slange fra påfyllingen direkte til et av luftfiltrene og skippe hele åndeboksen?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2009, 13:14:14 pm
Ja det hjelper med ånding i dekslene


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggyfebruar 23, 2009, 13:17:27 pm
den orginale olje på fyllingen har også en rør som stikker ned under motor, denne lager jo en form for sug når en kjører og er med på en del av ånding. http://www.vwparts.net/BP3077-11.html    det utrolig mye kondens som kommer dryppende ut av denne av og til


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: FreddyBfebruar 23, 2009, 13:19:02 pm
Men det kom vel ikkje før ut på 70-tallet? Har to 1300AB der ein har denne løysinga, og ein har stuss med slange til luftfilter..


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 24, 2009, 07:37:09 am
Kaster meg på her...

Jeg har nå en ganske sliten 1600 i bobla denne har en gang i tiden fått en kam som den egentlig ikke har godt av, men den varver hvertfall lett 6000omdr og denne har jeg kjørt nå ganske mye med, både hardt og rolig, og den ånder UTROLIG lite, eneste åndinga denne har er en bugpack oljepåfylling skrudd ned i dynamofoten med en nippel til en 14mm slange eller noe sånt som går til ett filter som henger ut under kjøledekslene. Denne motoren blir utrolig lite varm ved vanlig kjøring, men grisevarm under køkjøring da det tidligere er skjært ut ganske mye av "hyllene" i motorrommet. Hatt flere motorer i samme motorrom men denne er nok kanskje den kaldeste. Og som sagt denne "Ånder" veldig lite, mindre enn min tidligere 1776 med orginal kam. Jeg har derfor veldig tro på mye blow by på "mahle" stempler.

En annen ting er hvordan luft komprimeres, det er jo en del som driver med porting av blokkene sine, det vil jeg tro at hjelper litt for da lager ikke motoren så mye trykk forskjeller inne i blokka.

Jeg tror heller ikke vi klarer å bli kvitt dette problemet da det på nyere biler er ganske vanlig problem, spesielt på turbomotorer. Dette pga blow by... 

Jeg har ikke fått prøvd så mange av mine tanker rundt dette emnet enda i praksis, men etter litt diskusjon har jeg kommet fram til at ånding skjer heretter i mine motorer KUN fra blokka. Jeg har en plan om ett filter og STOR retur til blokka men jeg er ikke helt sikker på om det er plass til noe sånt enda..

Faktisk så må jeg si at tanken til dem som lagde den lille søte åndeboksen som så mange av oss har, faktisk var god det er bare det at den ikke burde vært tilknyttet toppene. Inne i boksen er filteret med på å skille olja fra lufta og det tror jeg er noe som må til før blandingen kommer i friluft. Jeg har jo sett at en del andre ikke helt ser problemet og har ett åpent filter oppå boksen sin og dette gjør at olja renner ned i boksen igjen. Jeg vil ha mitt filter inne i en boks.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 24, 2009, 09:09:15 am
Har tenkt mye og hardt på dette temaet siden i går.
VW blokka kan innvendig deles inn i tre "områder".

-Området for sylinder 1&3
-Området for sylinder 2&4
-Området kamdrev, fordeler og bensinpumpe.

Når motoren går skjer følgende: stempel 1&3 beveger seg mot hverandre og presser luften ut av sitt område, samtidg beveger stempel 2&4 fra hverandre og suger luften fra område 1&2 til seg. Deretter skjer det motsatt. Dvs luften pumpes mellom disse to områdene.
Veien luften har å gå er:
-Ned via oljesumpen
-Sprekk mellom lagerbukk #2 og blokka (i toppen av blokka)
-Huller på hver side av lagerbukk #2 (på sidene i blokkhalvdelene)
-Støtstangrør

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Når sylindervolumet i motoren øker, øker naturlig også luftmengden som skal fraktes mellom disse to områdene. Det å porte åpningene mellom disse områdene vil hjelpe transporten. Men det slo meg også at mindre olje i sumpen også antagelig vil hjelpe vesentlig, da det gir større plass for luften å bevege seg på. Så en stor ekstra sump, kombinert med å ikke utnytte det totale oljevolumet helt er kanskje ikke så dumt. Alternativt vil en slange med stor diameter mellom de to områdene, plassert feks på toppen av blokka hjelpe mye. Men det krever selvsagt radikale modifikasjoner.

Naturlig vil det også dannes et visst overtrykk fra blowby og eksosventiler/styringer. Veien ut for dette overtrykket er via området for kamdrevene og opp til dynamofoten. Porte åpningene inne i blokka mellom dette området og området til sylinder 2&4 er antagelig også ganske vesentlig for å bli kvitt trykket, da åpningene her ikke er så veldig store standard.

Denne tråden har jaggu gitt meg ideer som så absolutt skal testes ut på bussmotoren :)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 24, 2009, 09:43:35 am
Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? Kan det sammenlignes med å snorkle med FOR lang snorkel? ...antageligvis ikke...
Men åndingen mellom rommene er et kjempe poeng, alle racere vet at oljen ikke skal høyere enn nedre merke (OM MAN HAR DYPSUMP) for det gir bedre effekt.

Jeg får bare mer og mer tro på en bolt on sak jeg har på tegnebrettet... om noen har interesse og sitter på solidworks eller CNC maskin så er det bare å ta kontakt...

"DON'T HOLD YOUR BREATH"


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BeetleBugfebruar 24, 2009, 09:57:26 am
Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? "DON'T HOLD YOUR BREATH"

Gjør nå dem det? Eller fylles kun 3/4 siden opp, ref mufflermike og hans gjennomsiktige ventildeksler?

3000 omdr så var 3/4 coveret halvfullt
5000 omdr så var hele dekselet fylt opp med olje


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 24, 2009, 09:58:00 am
Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? Kan det sammenlignes med å snorkle med FOR lang snorkel? ...antageligvis ikke...

Fylles de til maks uten ånding fra toppdekslene også? I så fall er vell årsaken at det totale overtrykket er for stort. Mer luft må ut..


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 24, 2009, 10:00:15 am
Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? "DON'T HOLD YOUR BREATH"

Gjør nå dem det? Eller fylles kun 3/4 siden opp, ref mufflermike og hans gjennomsiktige ventildeksler?

3000 omdr så var 3/4 coveret halvfullt
5000 omdr så var hele dekselet fylt opp med olje

Det sier i så fall ganske mye om hvor mye dårligere høyresiden av blokka er smurt  :-\


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 24, 2009, 10:01:31 am
Om mufflarmikke hadde ånding eller ikke kan man vel se i videoen? Testet han begge sider? hvem vet?
Noe som er helt klart er at en ekstra retur til blokka gjør NADA...


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 24, 2009, 10:03:55 am
Det sier i så fall ganske mye om hvor mye dårligere høyresiden av blokka er smurt  :-\

Myten går på at det er en bølge som fyller toppene...  at det er bedre tillgang på olje der er det bare du som har tenkt på... og denne karen:
http://bobhooversblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-05-01T00%3A00%3A00-07%3A00&updated-max=2007-06-01T00%3A00%3A00-07%3A00&max-results=10 (http://bobhooversblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-05-01T00%3A00%3A00-07%3A00&updated-max=2007-06-01T00%3A00%3A00-07%3A00&max-results=10)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERfebruar 24, 2009, 10:09:59 am
En bølge?? Sunami? ;P

Høyresiden står vel sist i køen når det gjelder olje, og har man feks slike løftere med hull i blir det antagelig enda værre....


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BeetleBugfebruar 24, 2009, 10:12:22 am
Om mufflarmikke hadde ånding eller ikke kan man vel se i videoen? Testet han begge sider? hvem vet?

Forsåvidt riktig at det ikke kommer frem så mye i den videoen han la ut i 2000 men jeg kontaktet han og spurte om han prøvde på begge sider og det hadde han gjort. Svaret jeg fikk var at det var only oil splash på 1/2 siden ved 5500 - 6000 omdr. Det gjennomsiktige dekslet hadde ikke ånding.







Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: OveFfebruar 25, 2009, 10:54:51 am
Noen som har vært borti denne løsningen før? (Suge trykket ut via eksosen.)

http://www.lowbugget.com/my_motor_4.html


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 25, 2009, 11:14:12 am
Den har jeg kjørt med i mange år.
Jeg kjøpte en 2176 motor i Sverige med en slik ventil på, etter at jeg hadde bygget opp den motoren på nytt så havnet denne eksosen på igjen. Dagen før SCC #1 ble kammen kjørt inn uten denne ventilen til koblet og alt så bra ut. Etter innkjøringen fant jeg ut at jeg skulle koble denne ventilen sammen med en nippel som satt på blende lokket for bensinpumpa, to fluer i en smekk tenkte jeg. Men da jeg startet opp bilen på SCC så røyk den skikkelig blått og det rant olje ut av stingeren... hele vw verdenen sto på hode for å løse problemet, rådene haglet fra inn og utland, "knekte stempelfjærer"..."for mye olje" osv.  Men etter att panikken hadde lagt seg så kom jeg på at det eneste som var endret siden innkjøringen var denne slangen mellom ventil og nippelen på blokka. Når jeg nappet av den så var alle problemene borte! Dvs de ventilene funker så bra at de klarer å suge olje fra blokka og opp av bensinpumpe hullet og kaste det ut bak... lang historie... men ja jeg har tro på funksjonen. Men jeg mistenker at løsningen nå er forbudt på landets dragstriper, men jeg er ikke helt sikker heller.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: HansOfebruar 25, 2009, 18:58:47 pm
Dette er jo et fenomen som blir brukt på nye motorer. Ånding forbrennes i eksos; derav 1000-vis av API graderinger av motoroljen for ulik forbrenningstemparatur i eksosen.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggymars 19, 2009, 23:48:40 pm
 og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange,samt ånding fra fremkant i blokk.så slange opp til ånde boks


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Formula Veemars 21, 2009, 17:18:03 pm
Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka ;D og får ikke motoren til å holde tett :-\
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limamars 21, 2009, 17:22:38 pm
Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka ;D og får ikke motoren til å holde tett :-\
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...

Har en lik bare bugpack, helt ny. Kunne kjøpt min og spart deg for porto :-)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERmars 21, 2009, 19:11:15 pm
jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
:)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggymars 21, 2009, 19:48:46 pm
jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
:)


takker for det, men det du mente var å borre nedi blokka?  og sette lufte nippel nedi? hmmm artig å testet ut det.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BERGERmars 21, 2009, 19:53:45 pm
Ja, det var det jeg mente. Var litt kjapp når jeg leste hva du skrev, for du mente å sette noe i selve dynamofoten?
Det hjelper nok litt det også :)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Race-buggymars 21, 2009, 19:57:41 pm
Ja, det var det jeg mente. Var litt kjapp når jeg leste hva du skrev, for du mente å sette noe i selve dynamofoten?
Det hjelper nok litt det også :)

ja jeg tenkte på baksiden av dynamo foten så det ikke syntes så godt. ja alt er jo bedere en Std, og jeg tenker litt moderat motor her,som jeg har nevnet tidligere i tråden


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Formula Veemars 26, 2009, 23:45:02 pm
Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka ;D og får ikke motoren til å holde tett :-\
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...

Har en lik bare bugpack, helt ny. Kunne kjøpt min og spart deg for porto :-)
Hvorfor bruker du den ikke selv? Og hvor mye skal du ha?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: BACapril 01, 2009, 21:11:40 pm
Ja det hjelper med ånding i dekslene

altså ved moderat trimming tror vi på åndeboks fra toppdeksler og påfylling ??

Jeg hadde tenkt å montere det på min motor i år, men jeg har ikke hatt noe problemer til nå med helt tette toppdeksler. Eneste problemet er på luftinga fra påfyllinga, der har jeg satt et lite filter - men det blir endel olje søl. kansje jeg skulle glemme hele åndeboksen å bare kjøre en slange fra påfyllinga og under bilen.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Endre Dapril 01, 2009, 22:54:05 pm
Ja det hjelper med ånding i dekslene

altså ved moderat trimming tror vi på åndeboks fra toppdeksler og påfylling ??

Jeg hadde tenkt å montere det på min motor i år, men jeg har ikke hatt noe problemer til nå med helt tette toppdeksler. Eneste problemet er på luftinga fra påfyllinga, der har jeg satt et lite filter - men det blir endel olje søl. kansje jeg skulle glemme hele åndeboksen å bare kjøre en slange fra påfyllinga og under bilen.

Det er akkurat den løsningen jeg velger på Cheap'o prosjektet nå - slange fra påfylling ned under bilen, og that's it!  :)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Tistlojanuar 08, 2011, 20:20:44 pm
Langtidsbump..

I desse åndetider, lurar eg på om da ikkje går an å gjera ein enkel modifisering på åndesystemet på ein orginalmotor, som på bildet under. Gå opp frå 13/18mm til 35/40mm utgang på ånde"boksen" Spørsmålet er jo om det vil gje ein etterlengta åndeforbedring, eller om det har lite for seg.(kanskje det er andre restriksjonar i "boksen" som kan forbedrast? har endå ikkje opna ein og sett)

Med til forbedringen høyrer ogso å opna opp på luftfilteret, og ein større slange opp


Etter litt lesing hist og pist i eitpar trådar ser da ut som åndinga kan forbedrast når motoren er demontert;

-ved å opna opp portar  i blokka mellom dei 3 kamra i blokka.
-bruka støtstangrøyrer med lengre kant nede mot motoren, for att mindre olja skal ta turen opp i toppen
-om mulig, bora hol i toppen av blokka over kammeret til 1&3 og 2&4 og setta inn ein innsats for vidare slangar opp til ein åndeboks.

Skvalpeplater inni motoren , hadde det vert ein ide kanskje?

Venligst korriger meg med rett svar/fasit :)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limajanuar 11, 2011, 14:15:18 pm
Jeg har bestemt meg for å gjøre slik:

Driter i ånding fra dekslene.

Bruker en CB åndeboks for dynamofot hvor jeg blokkerer alle hull opp og ned. På baksiden tar jeg opp et nytt hull til en 3/8 toms rørnippel som kobles til bensinpumpeblockoff med ånsing fra JayCee med en skikkelig slange. Original hullet bak til 1/4 toms rørstuss borrer jeg opp og setter inn en 1/2 toms 90 graders rørnippel som igjen kobles til en feit slange som jeg lar få fritt utløp under bilen.

Bilen min skal ikke på stripa og den gangen det kommer en oljedrypp under der så får det bare være. Hadde en porsche 911 og der var åndingen fra blokka lagt opp med en 1/2 toms slange rett ut under bilen.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owljanuar 11, 2011, 14:29:11 pm
Hadde du 911 uten tørrsump smøring?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limajanuar 11, 2011, 14:32:51 pm
Hadde du 911 uten tørrsump smøring?

Det finnes vel ikke.

Prinsippet blir kanskje ikke det samme på en vw motor da kanskje.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: JSjanuar 11, 2011, 16:32:48 pm

Prinsippet blir kanskje ikke det samme på en vw motor da kanskje.
[/quote]

Blir ikke samme prinsippet på noen motor så lenge den ikke har tørrsump.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Kjetil Limajanuar 11, 2011, 23:10:44 pm
Jeg ville ikke blande inn 911 for å påstå at det var samma greia, jeg kom bare til å tenke på at slangene til ånding på den 1976 modellen jeg hadde og overhalte motoren på og på boblemotoren min blir ca like kraftige. Blir sikkert gode greier uansett.

Hadde sikkert klart meg godt uten ånding utover originalt på min motor om så var, blir mer en cruizer min bil :-)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Tistlojanuar 11, 2011, 23:18:51 pm
Kluet e vel å ha størst mulig diameter på porten til friskluft, synst 1/2" og 3/8" høyrdes lite ut eg??? men da vert nok bedre lika lell

Eg finn ikkje ut noko meir om den enkle patenten eg såg for meg..så eg må nesten prøva da berre fø å ha gjort da. Tenkte å testa med eit ark før og etter "mod-i-fiseringen" Ved å la motoren gå på tomgang og opna oljepåfyllinge og legga over eit ark, so filma da for å dokumentera kor mykje arket blafrar. so gjera da samma etterpå og deretter samanlikna filmane.. bør ikkje verta verre ivertfall


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 11, 2011, 23:26:02 pm
er vel like mye clue å ha ventilasjon mellom disse berømte blokkhalvdelene, slik at lufta kan bevege seg fritt mellom de, og ikke ut i friluft...


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Tistlojanuar 11, 2011, 23:38:58 pm
Eller istaden for mellom dei to so ut i fri luft frå kvar av dei, ved hjelp av å bora to hol i blokktoppen og setta inn ein fittings og slange til åndeboks eller noko sånt.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tmbryhnjanuar 19, 2011, 10:33:26 am
jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
:)

Jeg har kjørt denne moden i et års tid på 1600-motoren min, og det fungerer ok. Tar ånding fra dynamofot og blokkas ene kammer (syl 2 & 4) slik race-buggy beskriver opp i åndeboksen som står montért på dynamofoten. Eneste jeg har gjort ekstra er at jeg har satt inn en nippel på hver side av åndeboksen som går ned i hver sin forgasser i et desperat forsøk på å skape et snev av undertrykk i blokka. Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Resultatet har vært et relativt cleant og lite svett motorrom, men jeg sliter fortsatt litt med lekkasjer fra toppdekslene (ikke ventilert). Kan muligens være dårlige pakninger eller dekselfjærer? Er ikke helt sikker.

Prøvde for gøy skyld å koble fra den slangen som går fra blokkas "2 & 4"-kammer og ventilere den i friluft. Skal si det ble mye oljekasting og søl! Brukte sikkert opp et par desiliter med olje på en kjøretur mellom Drammen og Gardermoen!


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: JSjanuar 19, 2011, 17:52:21 pm
Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Det var harde ord. Jeg har sett ganske mange potente motorer som ikke har vakuumpumpe eller slanger til gasserne...
Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tmbryhnjanuar 19, 2011, 19:59:58 pm
Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Det var harde ord. Jeg har sett ganske mange potente motorer som ikke har vakuumpumpe eller slanger til gasserne...
Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?

Jeg har selv kjørt med bugpack-åndeboks uten undertrykk i veivhuset, og det har gått helt greit, men føler at det er langt mer ideelt når en får litt sug i veivhuset...

Jeg har kjørt med bredbåndslambda hele tiden, og blandingsforholdet har ikke blitt påvirket av at gasserne suger til seg litt veivhusdamp slik jeg har sett det. Vil dette kanskje ikke komme frem igjennom analyse med en O2-sensor?

Klart, det sies at blandingen lettere blir svak for tenningsbank (tap av oktanpoeng), så helst skulle det vel vært en catch-tank med et filter mellom veivhuset og gasserne slik at oljedampen lettere kondenserer og blir separert fra lufta. Eller hva tror folket om det?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: JSjanuar 19, 2011, 21:35:22 pm
Jeg har selv kjørt med bugpack-åndeboks uten undertrykk i veivhuset, og det har gått helt greit, men føler at det er langt mer ideelt når en får litt sug i veivhuset...

Klart, det sies at blandingen lettere blir svak for tenningsbank (tap av oktanpoeng), så helst skulle det vel vært en catch-tank med et filter mellom veivhuset og gasserne slik at oljedampen lettere kondenserer og blir separert fra lufta. Eller hva tror folket om det?


En hel VW verden har i 40 år "følt" at det må åndes fra toppdekslene, men det er jo ikke sikkert det er riktig av den grunn?

Kan grunnen til at du ikke ser at det er endring i blanding være at skilleveggene inni åndeboksen din fungerer bra?


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tmbryhnjanuar 19, 2011, 21:41:24 pm
En hel VW verden har i 40 år "følt" at det må åndes fra toppdekslene, men det er jo ikke sikkert det er riktig av den grunn?

Kan grunnen til at du ikke ser at det er endring i blanding være at skilleveggene inni åndeboksen din fungerer bra?

Nå er også jeg av den oppfatning at ånding fra toppene ikke er nødvendig, og har derfor selv sluttet helt med det. Er vel heller lurt som flere her sier å ta problemet der det oppstår, og heller perfeksjonere åndingen i hjertet av motoren der pulseringen finner sted.

Godt mulig at de kammerne fungerer bra ja. De er der tross alt for en grunn, hehe ;)


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 19, 2011, 21:52:52 pm
en lambda sensor måler jo oxygen nivået (eller mangel på det) i eksosen og hvis oljedampen blir forbrent vil det ikke gi noe merkbar forskjell.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: tmbryhnjanuar 19, 2011, 22:00:25 pm
Jeg har kjørt med bredbåndslambda hele tiden, og blandingsforholdet har ikke blitt påvirket av at gasserne suger til seg litt veivhusdamp slik jeg har sett det. Vil dette kanskje ikke komme frem igjennom analyse med en O2-sensor?

Takk for bekreftelse av misstanken min, Jørn. Det betyr mao. at jeg ikke har noen erfaring eller dokumentasjon på om blandingen blir "tainted" av veivhuslufta inn i gasseren.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Formula Veefebruar 23, 2011, 11:23:45 am
Har empi horisontal lufteboks på 1915 som ikke virker godt nok når daglig kjørestil tilsier girskift på 6.500. (Montert som vedlagt bruksanvisning)
Har nå bygget selv til turbo 1584 som det blir spennende å prøve. 12mm rør fra begge toppdeksel, 12mm fra bensinblokkoff og 20mm retur gjennom oljepåfyllingstrakten. Åndeboks med volum på 1,5 liter med påsveiset 3x50mm filter på vil sikkert hjelpe.
Alle "innganger" på åndeboksen ligger 10mm høyere enn returen.


Tittel: Sv: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2011, 14:34:16 pm
Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?

Grunnen til man ikke ønsker åndingen inn i forgasseren er at oljedampen tar plassen til frisk luft.
Blandingen kan justeres helt fin i begge tilfeller.