mai 10, 2024, 11:25:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303S dynamo forvirring  (Lest 2070 ganger)
morpet
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Våle


Vis profil

« på: juni 10, 2009, 09:41:58 am »

Dette temaet har sikkert vært oppe en million ganger før, man søke motoren her virker ikke.
Jeg har en 1303s som i dag har en likestrøms dynamo som er kveldet. I går var jeg og kjøpte en vekselstrøm dynamo, fot og no greier.
Men, jeg er litt forvirra i grunn. Må jeg ikke bytte det relèet som sitter på torpedo veggen?
Hvordan skal ledingene gå? Det fulgte ikke med noe monteringsanvisning eller skjema.
Var bare en rød 3 kvadat og en syltynn blå kabel som var i esken.
Hva med bensin pumpa?
Noen som har no tips så kom med de er du grei ^^
Er jo sommer sessong, og masse treff på gang så er vel på tide og få den på veien igjen
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2009, 10:00:47 am »

Vekselstrømsdynamo finnes både med og uten innebygd regulator. Først må du finne ut hvilken du har kjøpt  - den med innebygd regulator har en stor skrupol og en liten stikkpol oppå, men den uten har en slags 3-polet kontakt. Sistnevnte krever en ekstern regulator, men såvidt jeg vet er den spesifik til akkurat denne dynamoen og du kan dermed antakelig ikke bruke det du har. Hvis den nye derimot har innebygd regulator kan du koble om fra den regulatorene du har og fjerne hele greia. Det finnes et koblingsskjema for dette, kan se om jeg finner det Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
morpet
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Våle


Vis profil

« Svar #2 på: juni 10, 2009, 10:06:42 am »

Den jeg har kjøpt har bare B+ skru og en D+ stikk pol.
Loggført
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juni 10, 2009, 10:18:09 am »

Da skal den tykke ledningen fra batteriet inn på B+ og den tynne fra ladelampa inn på D+. Dynamoen du har kjøpt har innebygd regulator, så da kan du fjerne den originale.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juni 10, 2009, 10:21:15 am »

Her er det du trenger;

http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif

Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
morpet
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Våle


Vis profil

« Svar #5 på: juni 10, 2009, 11:51:36 am »

Så da slipper jeg også tenkte på å bytte bensin pumpa eller?
Vil dynamoen få noen konflikter med forgassren?

Takker for skjemaèt ^^

Mvh Morten
Loggført
morpet
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Våle


Vis profil

« Svar #6 på: juni 11, 2009, 13:04:49 pm »

Hey igjen ^^ Snoka litt på forumet i dag, nå som jeg får søkt litt... Ser at det er fler som har 75 amp og noen til og med 85 amp dynamo? Uneberg sa at 55 var det størrste? Hvor har dere skaffet disse som er større?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!