mai 15, 2024, 01:43:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: TDC stemmer ikke  (Lest 1398 ganger)
WestCostBuggy`s
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Haugesund



Vis profil
« på: juli 15, 2008, 15:34:59 pm »

Setter tenningshjulet på tdc, og skal sjekke på fordeleren, på hvilken pluggledning den tenner til først, men den står midt mellom 2 stk. Drar rundt hjulet en runde til, og den står da midt mellom de to andre, så da er det vanskelig å finne hvilken pluggledning som skal på hvilke syluyndre...

Noen ide hvorfor det er slik?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juli 15, 2008, 15:40:02 pm »

Hvordan finner man tenningspunktet på sylinder nr 1?
Jo. Vipp av ventildekselet på siden til sylinder 3 og 4 og finn selve vekslingspunktet på sylinder 3. Dette er når innsugsventilen lukkes og eksosventilen åpner seg samtidig. (tenk dere loben på kammen) Det vil si at loben på kammen peker mot sylinder 3 som resulterer i at baksiden på kammen peker mot sylinder 1. Altså tenning på sylinder 1 når begge ventiler er lukket samtidig.

Da titter du videre opp på rotoren. Denne kan peke hvor som helst, avhengig av hvordan fordeler drevet er montert. Det finnes ikke bare to posisjoner. Drevet kan monteres akkurat som du vil selv. (har du vakumklokke er det viktig at denne ikke kræsjer i bensinpumpa.

Så finner du nullpunktssporet på fordeleren og vrir den til sporet er midt på rotor. Dermed setter du på fordelerlokket ogputter pluggledning nr 1 der hvor rotor er. Og resten av rekkefølgen er 1,4,3,2.

Vips tenning i orden.
Glem reimhjul osv. Finn veksling på 3 ern så har tenningspunktet til sylinder 1.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
WestCostBuggy`s
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Haugesund



Vis profil
« Svar #2 på: juli 15, 2008, 16:04:35 pm »

Ok, takk for svar.

Ett par spørsmål..du skriver at når innsug åpner og eksos lukker seg, men de åpner og lukker seg ikke samtidig.
Er det når begge er åpne, og står likt, eller når innsug akkurat begynner å åpne seg, så eksos begynner å lukke seg?

Forstod du problemstillingen?

Du skrev også at tenningspunkt på sylinder 1 er når begge ventilene er lukket. Hvilke ventiler snakker du om da? for de er vel ikke lukket samtidig?

Mvh Daniel
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juli 15, 2008, 16:08:56 pm »

Hadde de ikke vært lukket samtidig, så hadde du vel ikke hatt kompresjon...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
WestCostBuggy`s
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Haugesund



Vis profil
« Svar #4 på: juli 15, 2008, 17:05:38 pm »

Takk for hjelpen Trond, nå går den som en klokke, endelig:)

Problemet nå er bare at jeg ikke får stoppet den etter den er startet, haha.
Har montert på en Hunt Magnento tenning, og den lager jo seff strøm selv, så må legge inn en strømkutter der jah;P

Mvh Daniel
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juli 15, 2008, 17:23:39 pm »

godt det ordner seg, ikke lenge før scc ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!