mai 05, 2024, 23:10:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gode tips til installasjon av nye rutelister og dørlister?  (Lest 753 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: mars 31, 2012, 13:49:51 pm »

Hei

Har kjøpt inn nye vinduslister rund baut, samt nye lister til bagasjeluke, motorluke, skyvedør og for-dører til min T2 buss.
Rutelistene ble deluxe-varianten med blank list som skal inn i midten. Antar at det er best å sette listene på rutene først. Så smette på plass deluxe-pynten? Har fått låne rutemonteringsverktøy, og har kjøpt 5mm tykk nylontråd til å lure rutene på plass med.

Har aldri gjort dette før, så tenkte jeg skulle spørre om noen har gode tips?
Varmepistol hjelper sikkert med å få gjort listene mykere og mer føyelig når man skal ha de inn i bilen.

Hva med listene til dører/luker? De limes fast, men hva slags lim pleier folk å bruke her?

Takknemlig for alle tips. Glad
(Fant lite da jeg søkte...)

Mvh
Bugster
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: april 02, 2012, 19:16:11 pm »

Vinduer: listene smøres med et tynt lag Molykote 55M eller silikonspray, gummilister med pynt settes på glasset, snor legges i sporet med overlapp under. En hjelper holder vinduet fast fra utsiden uten å presse for mye. Dra forsiktig i snora sånn at leppa på pakningen kommer inn over kanten og eventuelt taktrekk. Viktig å passe på at det ikke trykkes for hardt på utsiden sånn at snora skjærer pakningen. Trekk noen cm rundt første sving, ta den andre enden på snora og trekk rundt den andre svingen. Press vinduet mot den siden som har fått pakningen på plass og fortsett litt og litt på hver side til du har kommet helt rundt. Press vinduet inn rundt hele pakningen for få det helt på plass. Dørlister limer med kontaktlim.
Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #2 på: april 05, 2012, 14:38:18 pm »

Takk for svar. Glad Fungerte veldig fint, bortsett fra at jeg ikke synes at pyntelisten er helt rett og fin rundt det hele.

Har du gode tips til hvordan jeg kan få pyntelistene så rette og pene som mulige, og så fin kurve som mulig i hjørnene/svingene?
Tipper jeg må ta ut igjen ruta, korte ned pyntelista litt og prøve på ny.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!