mai 11, 2024, 12:24:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: valg av kam til t1?  (Lest 3467 ganger)
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« på: mai 03, 2011, 09:47:15 am »

Hei.
Skal bygge ny motor av en 75 mod 1600 T1.

Lurer på om jeg kjøper et kit som gir 2332cc (94mmx84mm) http://aapistons.com/index.php?main_page=product_info&products_id=167
Forgassere blir 2 dellerto drla 45.
Skikkelig eksos
009 fordeler

Hvilken kam burde man bruke til et slikt oppsett?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 03, 2011, 20:29:35 pm »

Kammen bestemmer jo veldig hvordan motor skal "oppføre" seg, slik at hva du skal bruke den til har mye å si her, sammen hva du ønsker å oppnå i effekt.

Uansett hvilken "oppførsel" du vil ha på motoren din, så vil jeg uansett anbefale å kjøpe en med god kvalitet og da med gode løftere. Mye av de USA-taiwan -kammene har jeg heller dårlig erfaring med. Pauter og Engle sine er brukbare, men jeg har best erfaring med tyske Scleicher. De tyske koster litt mer, men holder lenger også.

Selvsagt har ikke levetid på kammen noe å si hvis du planlegger å åpne motoren hvert år, (feks. hvis dette er en motor som skal brukes til dragrace)

009 -fordeler ville jeg også styre unna var jeg deg. AA-performance sine sylinderkit er vel heller ikke kjent for å være av noe særlig bra kvalitet. Hadde nok heller gått for et sett fra feks. Mahle eller Cima, de har brukbar kvalitet.
Jeg vil si det litt enkelt på denne måten at : du velger kam etter hvordan du vil at motorkarakter (effekt) skal være, for så å velge de andre komponentene etter kam igjen.  Ting bør stå litt i sammenheng. En 338 graders kam vil vel ikke være det beste valget sammen med standard topper, på samme måte som en standardkam ikke vil være noe særlig sammen med topper med 50/40-ventiler FOR Å SETTE DET PÅ SPISSEN.


009-fodeler funker ikke optimalt til NOE!

LID på forumet her hadde en kampanje med å knuse øyelokk til boble, det burde ha vært noen som gjorde med 009-fordeleren også!  Den fordeleren har  av en mer eller mindre ukjent grunn fått en status som den ikke burde ha. JA, den er som en potet og kan brukes til nær sagt alt, men er ikke optimalt til noe.
« Siste redigering: mai 03, 2011, 20:32:27 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 03, 2011, 21:27:44 pm »

Vil selfølgelig ha mest mulig effekt ut av motoren, men ikke på bekostning av kjørbarhet eller levetid. Bilen ska være en sommerbil som blir brukt til daglig bruk.
Tviler på at motoren blir åpnet hvert år så lenge den fungerer Glad

Hvilken fordeler er brukbar da?

Ang topper så blir det ikke orginale, kommer nok til å få portet og satt i større ventiler, evt få tak i noen brukte topper. Skal sjekke med kapstad hva han tar for t1 topper.

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mai 04, 2011, 06:02:43 am »

Solgte min 009 billig, bruker DIS fra Electromotive.
Skal du bygge dette selv? tenker på all maskinering.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: mai 04, 2011, 09:17:14 am »

Kam:

Raptor fra JPM. Opplys hva du ønsker og du får en kam som passer din plan. De kommer også med matchende løftere og dermed har du et problem mindre.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 04, 2011, 09:31:24 am »

googla raskt, fant ikke noe nettside til JPM?

edit: Fant Glad
Loggført
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 04, 2011, 09:36:04 am »

Solgte min 009 billig, bruker DIS fra Electromotive.
Skal du bygge dette selv? tenker på all maskinering.

Har lyst til å gjøre mest mulig selv ja, men skal ikke gjøre noe uten at jeg er sikker på at det er rett.
Maskinering, tenker du på blokka?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2011, 09:47:46 am »

Ja, tenker på maskinering av blokka til større slag på veiven, utfresing for større sylindere, utfresning av topper så de passer på sylindre, eventuell ta opp for fullflow etc?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 04, 2011, 09:53:50 am »

tilpassing av større sylindre lar jeg noen proffer gjøre, tenkte å høre med autotrim i trondheim om de kan ta sånt.

Noen tips eller anbefalinger?

Tilpassing av veiv tenkte jeg å frese vekk selv, det er vell bære ekstra støpgods der veiven tar borti? Eller er det noen oljekanaler eller lignende som man kan risikere å ta?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mai 04, 2011, 10:26:49 am »

Noen sveiser i forsterkning ved sylinder 3.. Men jeg har ikke greie på det som er inni longblokk. Har bare jobbet utenfor. Lykke til.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: mai 04, 2011, 10:40:45 am »

Du kan gjøre mye med en blokk når du først har muligheten og du står der med verktøyet klart. Dalland har en utmerket beskrivelse i sin motortråd hvordan du feks kan bedre smøringen til vippemekanismen i begge toppene og også utbedre "flowen". Jeg hadde også borret et hull og plassert en fittings bak viftehuset for bedre ånding, Herbie har bilder av dette i sin motortråd. Husk, det er blokken du skal ånde og ikke toppdekslene.

Her er også noen bilder: http://jg54greenhearts.blogspot.com/

BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mai 04, 2011, 13:00:07 pm »

Fant denne:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23141.0.html

Er det flere du tenker på?
Loggført
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 04, 2011, 13:01:08 pm »

Noen som har prøvd noe av disse settene?
http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=ENG0001&cartid=
Gunstig dollar så skulle egentli handla nå Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: mai 04, 2011, 16:12:10 pm »

Ikke noe gale med aircooled.net
Men trenger du en 1000$ veiv når den ikke er særlig ulik dem til ca 300$.. (får sikkert fort tyn for denne) Gliser
Siden du heller ikke kan velge kam er så er du jo nokså fast i hva du får. (send mail og spør ang hvilken kam som følger med i pakken)

Her er JPM: http://www.jpmotorsport.se/
Der får du det hotteste og beste ang personlig kam osv, beetlebug har vel mer info ang han.

Ang kam er mitt lille tips, velg en kam for 1.4 vippere, det skaper mindre slitasje.
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 04, 2011, 18:15:58 pm »

Hva med å hoppe over å stroke motor og heller legge pengene i skikkelig kvalitetsdeler og få en veldig potent 1915 motor.
Null problem å få 170-180 hk i en 1915-motor hvis du bare bygger den med skikkelige topper og syl/stempelsats.
De originalveivene jeg har sett som har rast, så har det vært en annen årsak enn selve styrken i veiva, men jeg har set MANGE ymse motvektveiver som har rast!

Jeg synes det er litt styr med å stroke en T1-motor... , særlig hvis du ikke har bygget noe særlig med motorer før.

Hva med feks. bygge en 1915 motor med wiseco,JE eller autocraft-stempler og bruke noen skikkelige Steve Timms-topper med autocraft vipper osv. Da burde 160-180 hk kunne gå greit..

Har aldri brukt kam fra JPM som står lenger opp her, men har hørt en del skryt om dem ja..

Jeg hadde gått for 316 graderskammen i linken under, eventuellt 324-graders´en hvis du vil ha turtallsmotor. Schleicher har laget trimkammer til VW siden før de fleste på forumet her ble født og har en holdbarhet som overgår det meste hvis du har løftere som passer bra til kam.
http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
Sammenlignet med us-kammer , så må du trekke fra ca. 20 grader i sammenligning da tyskerne måler duration  "på den riktige måten"
« Siste redigering: mai 04, 2011, 18:40:30 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: mai 04, 2011, 18:28:56 pm »

Håper ikke du antyder til å bruke org veiva til den fancy 1915 motoren du snakker om.
Kommer i så fall til å banke blokka helseløs ved det turtallet du må ha for å få 170 hk..
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 04, 2011, 18:31:48 pm »

Håper ikke du antyder til å bruke org veiva til den fancy 1915 motoren du snakker om.
Kommer i så fall til å banke blokka helseløs ved det turtallet du må ha for å få 170 hk..

Det er bygget 1600ccm med orig.veiv med 200 hk...  Blunker  Selvsagt må du balansere den, evnetuellt bruke en GOD omsveiset origveiv med motvekter.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ben1303
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: mai 04, 2011, 19:05:19 pm »

Er ikke noe must å stroke, men når det kommer komplett kit slik, med alle lager, pakninger osv. så blir det veldig enkelt, skal jeg bruke org veiv burde man kanskje måle veiva, få tak i lager som stemmer helt, da det sikkert er noen tapper med litt forskjell. Har lyst på t4 etterhvert så dette blir mere learn as you go Glad Har nesten ikke skrudd vw boxer, gått stort sett i rekkefirere + wankel og v8.

Så lenge det bare er å frese vekk litt unødvendig masse inni blokka for å få det på plass så heller jeg mot den, selv om jeg kunne godt bygd en bad ass 1915, hadde vært skøy det og Glad

Hvis noen av dere har lyst så tar jeg gjerne imot en oppskrift på motorbygg, alt man burde + deler som er et must og bytte osv. Evt. Linke til noe lignende, ser at det er mye å lære, og ser stadig noe nytt, men ikke like enkelt å komme over alt hele tiden her inne på forumet, har prøvd å søke litt men fant ikke det som ble nevnt lenger opp.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: mai 04, 2011, 19:37:00 pm »

Det er bygget en motor på 1641ccm med original, ubalansert veiv som yter 394 hk - slå den!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwpower
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: mai 04, 2011, 19:38:45 pm »

Det er bygget en motor på 1641ccm med original, ubalansert veiv som yter 394 hk - slå den!
Svensken?
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #20 på: mai 04, 2011, 19:57:27 pm »

Det er bygget en motor på 1641ccm med original, ubalansert veiv som yter 394 hk - slå den!
Svensken?
Stemmer. Niklas Haglund fra Västerås.

"Förra året provade jag bygga en 1641 motor med delar vi hade liggandes i garaget.
Har lyckats klämma ur 392hk och åkte 10,18s@216km/h på SCC 2010."

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=2277#p2277
http://www.aircoolers.com/viewtopic.php?f=12&t=32
« Siste redigering: mai 04, 2011, 19:59:01 pm av Boerge » Loggført

Cowboys from Hell
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #21 på: mai 04, 2011, 21:18:29 pm »

Det er bygget en motor på 1641ccm med original, ubalansert veiv som yter 394 hk - slå den!
Svensken?
Stemmer. Niklas Haglund fra Västerås.

"Förra året provade jag bygga en 1641 motor med delar vi hade liggandes i garaget.
Har lyckats klämma ur 392hk och åkte 10,18s@216km/h på SCC 2010."

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=2277#p2277
http://www.aircoolers.com/viewtopic.php?f=12&t=32

Da er jeg spent på hva han klarer å presse ut av en 1641, hvis han i tillegg går til innkjøp av deler han ikke har liggende å slenge i garasje...  Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: mai 04, 2011, 21:59:44 pm »

Det er bygget en motor på 1641ccm med original, ubalansert veiv som yter 394 hk - slå den!

Det er veldig imponerende og utrolig kjekt å se.
Men veldig lite relevant i denne tråden da hans motoren ikke er lagt for å vare..
Han har jo allerede ødelagt: veiv, blokk, svinghjul, stempel, ventil..

Vet eg kommer å er en surpromp og pirkete, men selv om det er kjekt lesestoff så er det ikke et godt motargument for å bruke org veiv uten motvekter i en høyeffekts bruksmotor..

Imponert over at man kan holde så høyt trykk (2.5 bar) uten at det bare sier ping. Sjokkert Glad
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: mai 04, 2011, 22:27:54 pm »

Sveist originalveiv hadde jeg tatt over en cheap-o i kina stål any day!
Sterk som fy.

Avbalansert eller ikke er ingen vits å diskutere. Det er en forutsetning/selvfølge.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: mai 05, 2011, 06:14:03 am »

..og da snakker de avbalansert med svinghjul på..
Men hva skal du med mer enn 150hk om du ikke skifter/bygger om resten av drivverket? Min 1915 ga 98,7 på hjula og holdt følge 0-100 med Omega MV6 og Golf GTI MK1. Der var det kun sterkere clutch.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: mai 05, 2011, 07:32:25 am »

Han har jo allerede ødelagt: veiv, blokk, svinghjul, stempel, ventil..
Men veldig lite relevant i denne tråden da hans motoren ikke er lagt for å vare..

Han kjører mer en de aller fleste trimma boblene gjør her i landet og han har en innstilling som mange har noe å lære av. Sånn, da legger vi motoren hans til side og går tilbake til topic. Jeg er enig med Trond, heller en sveist originalveiv en noe China crap. Når det er sagt så kommer det helt ann på hvilken approach han velger til resten av motoren. Mest BANG for the bucks eller høyt budsjett.

BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!