mai 11, 2024, 22:08:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Valg av lakk til motor  (Lest 2537 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: februar 26, 2014, 09:24:29 am »

Noen som har gjort seg noen erfaringer ang valg av lakk til motorrestaurering. Eksos, viftehus, kjøleblekk, pluss pluss

Takk for svar

Mvh Erik
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #1 på: februar 26, 2014, 10:35:34 am »

Sandblåsing og pulverlakkering av motorblekk har funket finfint for meg.
Samtidig kjøpte jeg motorlakk fra Eastwood (via Gasolin.no)

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=197

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=609

Så lenge du er nøye med forarbeidet budre dette gå bra.
Puss så du har en overflate med heft for lakken, og vask heller for mange ganger over delene før lakkering, enn for får  Blunker

Jeg brukte en klut med vindusspylerveske for å tørke ren delene, etter å ha blåst de ren med trykkluft.
Deretter skylte jeg de i vann. Hengte opp delene til lakkering, vasket på nytt med vindusspylerveske, og skylte de ren med vann igjen.

Da satt lakken som støpt, det gjorde den ikke første gangen, da jeg kun blåste rent og vasket med vann.



* DSC00574small.jpg (130.75 KB, 594x547 - vist 204 ganger.)

* PIC_0210small.jpg (129.14 KB, 500x450 - vist 167 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: februar 26, 2014, 10:44:13 am »

Hei og takk for svar. Delene er ferdig sandblåst og vasket. Tenkte jeg skulle ta siste vask med celulosetynner før lakkering.

Bill Hirsch spesiallakk hørtes bra ut!
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #3 på: februar 26, 2014, 10:47:01 am »

Kan nevne at dette ble gjort uten å splitte motorblokka.
Motorlakken fra eastwood er av god kvalitet, og har vunnet mange priser på amcar show i USA.

Det ble tatt motorvask på alt av deler, og pussing med stålbørste (på dremel) før vasking og skylling.

Om du har mulighet til å la delene ligge så varmt som mulig noen dager, eller gjerne en uke, får lakken herdet seg skikkelig.

Da jeg lakkerte deler til karosseriet for to uker siden, var det 5`c ute. Jeg tok delene inn på kvelden, og lot de  ligge varmt til neste dag når sola hadde fått opp varmen i garasjen igjen. Dette gjorde jeg de første 3-4 dagene etter lakkering.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: februar 26, 2014, 10:53:44 am »

Hei og takk for svar. Delene er ferdig sandblåst og vasket. Tenkte jeg skulle ta siste vask med celulosetynner før lakkering.

Bill Hirsch spesiallakk hørtes bra ut!

Jeg har brukt en del aceton og tynner for rensing,
men synes likevel det var lettere å få bort støv og skit om jeg avsluttet med vindusspylerveske og rent vann.
Jeg hører at mange bruker vaskemiddel for fjerning eller vasking av silikon i stedet for glassvaskemiddel (f-eks spylerveske)

Ved bruk av aceton eller tynner kan man risikere å dytte resterende skit videre ned i sprekker og riper,
men har du sandblåst alt skulle vel ikke det være noe problem  Glad

Høytemperaturlakk for grenrør og eksos har jeg dårlig erfaring med.
Jeg blingset ved å kjøpe billig lakk fra biltema, og den holdt ikke.

Her gjelder det antakelig å betale litt mer for kvalitet, og om lakken trenger varmeherding (motoren må startes etter at lakken har tørket),
så gjør det. Jeg ventet over ett år med å starte min motor, og da løsnet mye av varmelakken på både eksos og grenrør  Rekker tunge
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: februar 26, 2014, 11:11:23 am »

Har ikke tenkt å lakke blokka, cylindre eller topper. Ellers skal det mest lakkes. Er det da nødvendig med spesiallakk? Opptatt av at lakken tåler olje og bensinsøl..
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: februar 26, 2014, 11:35:21 am »

Tror nok du får mest igjen for å kjøpe kvalitet. Jeg har brent meg på billige løsninger fra biltema mange ganger på prosjektet mitt.
Uansett om det er lakk til motor, understell eller karosseri, får man mer igjen for å betale litt extra for kvalitet,
så slipper man mange timer med ekstra arbeid, utgifter på ekstra pusseutstyr osv osv.

Om du ikke har spesielle krav til farge, tror jeg eastwood extreme chassis paint kan fungere fint.
Den tåler masse juling, lett å bruke i lakksprøyte, og takler søl av bremsevæske og annet skvulp, splæsj og fuglegulp  Rekker tunge

Jeg har brukt den til understell, hjulbuer, motorrom, lasterom og inni karosseriet.

Den legges i tynne lag, med 5-10 min tørketid mellom strøkene. Når den er ferdig tørket, er den halvmatt. (svart)
Jeg mener den tåler relativt høye temperaturer.

Så lenge du har utstyr eller tar deg råd til å levere delene til pulverlakkering, er nok det den mest holdbare løsningen.
Husk å tilpass motorblekkene slik at du slipper banking og tilpassing etter lakkering, så slipper du småriper.

Om du har uorginale blekk, (made in mexico) trenger disse ofte en del tilpassing.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: februar 26, 2014, 12:02:02 pm »

Tusen takk for god lesning:) Da blir det som du sier kvalitet framfor kjappe løsninger. Regner med at jeg går for lakksprøyte. Har ikke utstyr for pulverlakking, dessuten syns he det er litt moro å få brukt lakksprøyta en gang i blant Glad
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: februar 26, 2014, 12:06:18 pm »

Hvor kjøpes eastwood exstreme? Pris?
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: februar 26, 2014, 12:47:59 pm »

Du finner mange eastwood produkter på gasolin.no

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3414

Den leveres både som sprayboks og på litersboks. En liter skulle holde i massevis, så har du evt god lakk til etterarbeid på understell og andre plasser det trengs en sterk overflate.
(lakken er en smule elastisk, selv om den kjennes hard ut når den har herdet. Dette er praktisk på både bunnplater, og andre deler som blir utsatt for vibrasjoner og strekk/bøy)

 Anbefales på det sterkeste Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #10 på: februar 26, 2014, 12:56:51 pm »

Tusen takk for god lesning:) Da blir det som du sier kvalitet framfor kjappe løsninger. Regner med at jeg går for lakksprøyte. Har ikke utstyr for pulverlakking, dessuten syns he det er litt moro å få brukt lakksprøyta en gang i blant Glad

Ved lakksprøyte skal det vel 10-20% tynner sammen med lakken, sjekk at du har tynner som ikke reagerer med lakken.
Her er det også greit å kjøpe tynner fra samme produsent som lakk.

Jeg kjøpte billigsprøyta på biltema, funket helt greit. Senere kjøpte jeg den litt dyrere "proff" sprøyta fra biltema, med overmontert kopp.

Den er utrolig lett å vedlikeholde, og har en fin spredning av lakken. Overmontert kopp er litt enklere om man er redd for å få spytting fra spøyta.
Det skjer når sprøyta ikke får jevn tilgang på lakk  Gliser

Anywho, kan også nevne at nordbond.no fører lastebillakk, som er omtrent 30-50% billigere enn billakk.
Den har høy motstandsdyktighet mot UV stråling, rust, steinsprang og div skit fra veiene.

Du får den i 20-90 glans, og jeg tror de har løsning for metallic også.
Greit å vite om man lufter idèer rundt lakkering av karosseri =)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: februar 26, 2014, 14:02:07 pm »

Hvor kjøpes eastwood exstreme? Pris?

Rettelse, extreme chassis paint kan faktisk sprøytes uten tynning, den er allerede ganske tynflytende. så sparer du litt penger der  Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
rundolay
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: februar 26, 2014, 17:42:48 pm »

bruk silikon fjerner før du lakkere..
hvis du skal ha lakk med fargekode er det viktig at du velger riktig produkt!!
jeg har lakkert mye i forbindelse med jobben min og har brukt jims i oslo..
der står det hyggelig mann med navn espen som er en kløpper på å blande lakk..

men hvis du ikke skal ha noe "spesiell" farge hadde jeg brukt powercote fra js cook den får du kjøpt på de fleste grossister.
det er en lakk som er godkjent for offshore og holder høye temp. den er heller ikke dyr..

men hvis du skal bruke "varmelakk", som er lurt å bruke på motor er det veldig viktig at du herder delene i ovnen før du tar på dem, hvis ikke får du store fine hånd merker når lakken herder..
denne typen lakk får du også fra powercote..

 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!