VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Raymond på april 17, 2008, 20:27:07 pm



Tittel: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Raymondapril 17, 2008, 20:27:07 pm
Vi har et varmekamera på jobben (bruker det til daglig for feilsøking/reparasjon på elektronikk....), og måtte jo sjekke hvordan boblemotoren så ut etter bruk  8) Desverre veldig små bilder, men ganske detaljerte. Varmeste punktet er eksospottene (ca 300-350 grader, det hvite), mens resten av motoren holdt rundt 50 grader. Legg merke til strålevarmen opp der røra skulle gått fra viftehuset og ned til varmepottene. Sjekk også hvor kald forgasser er, ikke noen fare for vapor lock der gitt.... O



Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Tistloapril 17, 2008, 22:26:53 pm
Tøfft :)


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: JFPapril 21, 2008, 20:31:06 pm
Stilig, og god idé!

Ville trodd at det hadde vært mer varmeutslag på forvarmingsrørene. Ser ut som det bare er nedre del som er varme. Hmm...


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Raymondapril 21, 2008, 21:08:28 pm
Kom over en lengre avhandling om forvarmingsrørene på thesamba.com igår, og virker som det er VELDIG vanlig at de tetter seg helt med sot og dritt slik at du ikke får skikkelig/ingen gjennomgang... Og masse gode (og mindre gode....) ideèr på hvordan de skal gjøres rene selvfølgelig. Anyhow så fikk jeg intrykket av at de sitter der for en grunn, og at de absolutt bør holdes åpne. En del som mente at du fikk dårligere forbrenning/høyere forbruk hvis de var tette pga at forgasseren ikke oppnår riktig arbeidstemperatur. Og rikitgnok er den jo ganske kald på bildene mine...


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Hot Owlapril 22, 2008, 12:20:46 pm
Hvor god gjennomstrømning det er på forvarmingsrøret kan ha med hvilken eksospotte som sitter på bilen. På mange effektanlegg er ikke hull i flensene engang.


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: JFPapril 25, 2008, 22:28:24 pm
...Anyhow så fikk jeg intrykket av at de sitter der for en grunn, og at de absolutt bør holdes åpne. En del som mente at du fikk dårligere forbrenning/høyere forbruk hvis de var tette pga at forgasseren ikke oppnår riktig arbeidstemperatur. Og rikitgnok er den jo ganske kald på bildene mine...

Finnes ikke en unødvendig del på en boblemotor! På Jeans'en min var rørene tett, og på kald motor gikk den ikke bra. Fikk tak i et nytt innsug med åpne rør fra en hyggelig fyr, og nå funker den helt greit.

Hensikten med forvarmingsrørene er å redusere faren for at bensindampen fra forgasseren, på vei ned gjennom det lange innsuget, ikke skal kondensere. De siste modellene ble til og med levert med doble rør for å sikre god oppvarming av innsuget.


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Adax (Buskebil)april 26, 2008, 19:24:13 pm
en fin måte og åpne forvarmings rørene på er og bruke en gammel clutch kabel og en drill.   ;)


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Panapril 27, 2008, 10:36:10 am
Likner på tipset jeg leste på thebugshop - ta en gammal wirebit, flis den opp litt i ene enden, monter i drill, og bzzzzzzzzzzzzzz!


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Raymondapril 27, 2008, 17:29:00 pm
Og kjør drillen feil vei..... Ellers vikler wiren seg bare helt opp...


Tittel: Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
Skrevet av: Kormiapril 27, 2008, 17:38:30 pm
Må komme med en liten varsku når det gjelder wire på drill...
Ikke gi full pinne med drillen og dra wiren ut av røret. Den får en vanvittig piske-effekt når det er nok wire på utsiden av røret til at sentrifugal-kraften tar over ;)
Ta på deg en god hanske og hold wiren som kommer ut av rører stødig nok til at det ikke roterer ut av senter.