VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ultimatevw på juni 04, 2009, 21:59:00 pm



Tittel: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: ultimatevwjuni 04, 2009, 21:59:00 pm
Fått tak i ett WBX el.tenningsett som jeg tenkte å montere på en T1 motor.
Hva skal jeg bruke og ikke bruke av dette?

holder det med fordeler, coil, tenningsmodul og den hvite saken?

(http://img.photobucket.com/albums/v700/ultimateVW/DSCF2682.jpg)


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: -Marius-juni 04, 2009, 22:03:31 pm
er letter å ta fra en 1,9l med forgasser eller 2,0l t4. Skal du bruke dette må du enten splitte alle ledningene eller lage nye.
Men jeg pleier alltid og spørre hvorfor skal du bruke dette?


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: Einicjuni 04, 2009, 22:21:05 pm
Den hvite saken er tomgangsstabilisering. Passer bare til wasserboxer innsprøytningssystem.
Du trenger coil, fordeler og tenningsmodul. Har tenkt på å bruke dette selv, da gnisten er veldig kraftig på disse. (Det ser jeg på avbrenning på tennplugger og fordelerlokk/rotor)


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: ultimatevwjuni 04, 2009, 23:00:32 pm
takker for svar.

Passer fordelern rett på?


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: Einicjuni 05, 2009, 09:50:00 am
Det har jeg ikke prøvd. Tror den går rett på.


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: tdsjuni 05, 2009, 10:24:32 am
dette har jeg gjort mange ganger. går som bare det!


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: ultimatevwjuni 07, 2009, 18:01:38 pm
Da har jeg montert og det fungerer.

Måtte modifisere ene enden på coil ledninga fra fordeler og bytte om vakuum klokka fra den gamle fordelern.
Den på WBX var alt for stor.

Hva med dere andre som har montert dette?
Det er 2 vakuum uttak på WBX og ett på bobla, har dette noe å si?
Hva bruker dere?


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: tdsjuni 07, 2009, 18:09:48 pm
bruker kun ytre


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: ultimatevwjuni 07, 2009, 18:11:28 pm
ok

vakuum klokka på min gikk rett i bensinpumpe så måtte bytte den ut.


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 07, 2009, 22:08:28 pm
du kan bare vri fordeleren 90-180 grader og flytte pluggledninger etter.
så passer vakumklokka
splitte ledningspakka og følg de tre ledningene fra fordeleren(hall giver)
 de går vel først til den hvite DLS boksen(denne kan fjærnes da pluggene er hunn/hann)
så går de videre til tenningsmodul

da sitter man igjen med +12 v (sort..?)og jording(brun) hvis jeg ikke husker feil


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: ultimatevwjuni 08, 2009, 00:09:21 am
har splitta ledningspakka,lett som bare det.
Alt er ferdig kobla og fungerer:-)

På min var det:

sort/gul= +12v
grønn= minus på coil
brun= jording
Hvit= Tach signal

Tach signal er det for kobling av turteller?



Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: 1303SSjuni 10, 2009, 09:05:50 am
kjører samme tenningsystem på min trimma 1600 det fungerer utmerket har  nyere fordelerlokk og hjemmelagde pluggkabler.Vi solgte i metervis før på jobben så det var ikke noe problem.jeg bruker den lille hvite boksen for den regulerer tenningen noe når turtallet dropper i det du skal ta i gang.Er helt supert prøv med og uten :) på sluttrinnet er det 7 pinner den 7ende er ofte ikke tilkoblet men der kobler du til turteller visst den har ledning koblet til så er den grønn/sort :)


Tittel: Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
Skrevet av: tmbryhnjuni 11, 2009, 10:35:03 am
Tach er for turteller ja, hvis du skulle ha det montert i bilen din og ledning som er lagt opp deretter.