mai 04, 2024, 05:51:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor blir EKSTREMT varm..  (Lest 8572 ganger)
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« på: september 18, 2012, 21:29:08 pm »

Nå har bilen gått problemfritt i et år og det kan man jo ikke ha noe av.. 
Jeg tok derfor og byttet 1200motoren med en 1600dp. Startet den opp og tok en kjøretur. Etter 5 min begynte den og dra dårligere. Jeg kjørte inn til siden og motoren var så varm at malingen var brent av eksosanlegget, motorlokket kunne man ikke ta på og det røyk av motoren i ti min.
Har sjekket tenningen. Har kort type fordeler. Skal den da stilles til 7,5 grader eller tdc? Kan litt feilstilling bety at motoren går varm? Den går varm selv på tomgang i garasjen med lokket oppe. Da jeg kjørte første turen gikk den godt helt til den begynte å gå dårlig. Hadde muligens litt tenningsbank på første turen. Kan dette ha ødelagt motoren, og hvordan sjekker jeg dette? Har gått til innkjøp av kompresjonstester, og testet den ene sylinderen. Der fikk jeg 125 psi. Hva er riktige verdier her?

Setter pris på gode råd:)
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 18, 2012, 21:33:14 pm »

Sjekket at ikke noe ligger å sperrer i "luftsystemet"?
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: september 18, 2012, 21:46:59 pm »

Du sier tennings bank , da har du sikkert litt høy tenning , og da blir den varm. Men ikke så varm som du sier , ta av fordelerlokket og sug i slangen til vakumklokka og se om den beveger seg fint eller om du må suge no jævlig for att tenninga justeres. 1600 skal vel ha 009 fordeler , hvis den ikke har det kan jo problemet være der . Se også etter om termostaten åpner.
Loggført

1 up
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #3 på: september 18, 2012, 21:53:09 pm »

Tok ut motoren og tok av viftehuset. Alt er i orden der. I mens jeg tester har jeg fjernet termostaten og låst spjelene i viftehuset til full åpning. Skal sjekke vakuumklokka i morra. Har lånt en strobelampe, så jeg kan også sjekke at merket forskyver seg ved pådrag. Den fordeleren jeg har har ikke sentrifugal justering, bare vakuum. Og den er singel vakuum ikke dobbel. 009-fordeleren har vel ikke vakuum så vidt jeg vet.
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 18, 2012, 21:56:58 pm »

Og ribbene er ikke fulle av møkk?
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 18, 2012, 22:19:36 pm »

Spørsmål nr 1:

Er alle luftslanger, tetteblegg og gummipakninger på plass i motorommet?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #6 på: september 18, 2012, 22:39:53 pm »

Spørsmål nr 1:

Er alle luftslanger, tetteblegg og gummipakninger på plass i motorommet?

Alt er på plass, men det kan nok lekke litt luft rundt varmluftslangene for der mangler de gummiringene. Dette skulle vel allikevel ikke gjøre at motoren blir ekstremt varm når den står og går med lokket åpent? For feilsøkingens skyld kan jeg uansett tette helt med gaffa.

Det er heller ikke noe møkk i kjøleribbene. Når jeg holder hånda bak sylindrene blåser det oppvarmet luft der.

Jeg heller mot at dette har noe med ventiler/tenning å gjøre? Går det greit å ta av toppene imens motoren står i?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 19, 2012, 09:47:02 am »

Å ta av toppene med motoren i bilen er nok bortimot umulig.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #8 på: september 19, 2012, 11:59:43 am »

byttet du vifte hus også eller beholdt du det ? 1600 viftene gir bedre kjøling.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #9 på: september 19, 2012, 14:22:44 pm »

byttet du vifte hus også eller beholdt du det ? 1600 viftene gir bedre kjøling.

Jeg bruker det som sto på 1600 motoren med doghouse og bredere vifte.
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 19, 2012, 16:11:50 pm »

Sjekket at termostaten virker?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: september 19, 2012, 16:20:35 pm »

1600 motoren trenger ca 50% mer luft enn 1200, det er derfor det er lufteriller i motorlokket på biler med 1600-motor originalt, fordi den trenger mer luft på høyt turtall enn lufterillene i karosseriet slipper imellom.

Det er nok ikke grunn til problemet du har, men kan gjøre problemet verre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #12 på: september 19, 2012, 17:50:31 pm »

Tror jeg har funnet problemet.. Kjørte den en tur i dag for å teste og den gikk kun greit på tomgang. Da slo det meg at der fordi tenningen kun er riktig på tomgang. Tok sugetesten på fordeleren og den beveget seg greit, men når jeg testet å gi gass med strobelampen på, så flyttet ikke merket seg. Det forklarer vel også hvorfor den har feiltent så når tenningen er "riktig" justert. Det messingrøret som gikk inn i forgasseren var løst. Har limt det nå og venter på at det skal tørke, så jeg kan teste. testet midlertidig med å putte vakuumslangen på et av vakuumuttakene til luftfilteret og da flyttet merket seg ved pådrag. Håper dette løser problemet. I tillegg tar jeg vel og setter et avstandsstykke nede ved låsen på lokket sånn at den får litt mere luft:)
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #13 på: september 19, 2012, 18:38:52 pm »

Eh, som har en god og utprøvd metode å få denne pluggen tett på?   Hæ
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: september 19, 2012, 19:09:49 pm »

Jeg gjenga opp det røret, da vokser det litt. Så tok jeg gjengetapp i hullet på gasseren, så vokser den litt, så litt loctite . Funka for meg .
Loggført

1 up
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #15 på: september 19, 2012, 22:38:22 pm »

Da tester jeg det Glad
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: september 19, 2012, 22:45:22 pm »

Det er mulig jeg brukte en bit av ett bremserør . Husker ikke helt , lenge siden  Øyerulling
Loggført

1 up
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #17 på: september 19, 2012, 23:26:56 pm »

Det er mulig jeg brukte en bit av ett bremserør . Husker ikke helt , lenge siden  Øyerulling

Får prøve meg litt frem. Ser for meg at det lønner seg å bruke det originale røret da det har en restriktor inni som gjør at ikke vakuumet blir for stort. Litt gjengeteip ordner sikkert biffen:)
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: september 20, 2012, 11:17:51 am »

har 1600 gasser liggende kan få kjølpt den.holder til i grimstad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 20, 2012, 16:56:38 pm »

Kunne du tatt et lite bilde av motorrommet. Er litt nysgjerrig.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #20 på: september 21, 2012, 08:58:26 am »

Kunne du tatt et lite bilde av motorrommet. Er litt nysgjerrig.

Er på jobb nå, men skal få tatt bilde på lørdag tenker jeg.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #21 på: september 21, 2012, 09:08:30 am »

Har nå funnet en til av de mange feilene.. det var brukt pakningsmasse på pakningen mellom forgasser og innsugsrøret. Vakuumrøret gikk ikke som jeg trodde rett inn i forgasseren, men ned til pakningen, langs pakningen via et støpt spor og opp i gasser en igjen. Her var det tett pga pakningsmassen. Fjernet dette og kan nå blåse gjennom slangen. Nå reagerer tenningen på om slangen er på eller ikke. Problemet nå er at ned slangen av står tenningsmerket ved splitten i blokka. Med slangen på beveger merket seg til venstre, omtrent til der reima "forlater" reimhjulet. Når jeg gasser beveger det seg ikke. Hvis jeg putter slangen på vakuumporten bak på gasseren og putter messingrøret fra den opprinnelige porten inni slangen som restriktor sp oppfører tenningen seg normalt ved pådrag, men det virker som om kurven blir litt feil. Any ideas?
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #22 på: september 22, 2012, 18:16:14 pm »

har 1600 gasser liggende kan få kjølpt den.holder til i grimstad

Forgasseren funker fint nå tror jeg..  det jeg trenger er ny fordeler. Du har ikke en billig SVDA-fordeler vel?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #23 på: september 22, 2012, 18:51:33 pm »

Høres ut som du har flere vakum uttak på forgasser. Har du plugget de du ikke bruker, eller bruker du alle? Viss ikke vil den trekke falsk luft gjennom de. Ofte et uttak på innsuget nedforbi forgasseren også.
Falsk luft blir mager blanding og det gir også varme...
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 22, 2012, 21:20:41 pm »

Det kan ikke ha noe med dårlig oljekjøling å gjøre da.....  Hvis tenning er så feil,går jo ikke motoren bra heller.. 
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #25 på: september 22, 2012, 22:43:13 pm »

Høres ut som du har flere vakum uttak på forgasser. Har du plugget de du ikke bruker, eller bruker du alle? Viss ikke vil den trekke falsk luft gjennom de. Ofte et uttak på innsuget nedforbi forgasseren også.
Falsk luft blir mager blanding og det gir også varme...

Ja, har plugget de to andre. Problemet nå er at den drar full tenningsforsyvning på tomgang. Varme er egentlig ikke så stort problem lenger, mere det at tenningskurven virker litt rar. Har funnet flere steder på nettet at den fordeleren jeg har (kort type med kun vakuum) ikke passer særlig godt til 34 pict 3 forgasser. Er derfor ute etter en svda-fordeler istedet for.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #26 på: september 22, 2012, 22:47:12 pm »

Det kan ikke ha noe med dårlig oljekjøling å gjøre da.....  Hvis tenning er så feil,går jo ikke motoren bra heller.. 

Tenkte på det, motoren ble varm uten at olja ble særlig varm. Men den klager ikke på lavt oljetrykk eller noe. Varmeproblemet er blitt bedre etter at tenningsproblemet er blitt bedre, så jeg konsentrerer meg om det som er utenpå motoren først. Hvis jeg får den til å gå helt fint og den fortsatt blir varm, så må jeg tenke på det som er inni og tenker jeg.
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #27 på: september 22, 2012, 22:53:23 pm »

Tenning kan justeres grovt med å høre hvordan motoren går...der den går lettest....da blir den ikke overvarm ihvertfall...Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 22, 2012, 23:20:11 pm »

Bytt til riktig fordeler først du. Tetninger rundt plugghettene har du det?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: september 23, 2012, 00:36:45 am »

Høres ut som du har flere vakum uttak på forgasser. Har du plugget de du ikke bruker, eller bruker du alle? Viss ikke vil den trekke falsk luft gjennom de. Ofte et uttak på innsuget nedforbi forgasseren også.
Falsk luft blir mager blanding og det gir også varme...

Ja, har plugget de to andre. Problemet nå er at den drar full tenningsforsyvning på tomgang. Varme er egentlig ikke så stort problem lenger, mere det at tenningskurven virker litt rar. Har funnet flere steder på nettet at den fordeleren jeg har (kort type med kun vakuum) ikke passer særlig godt til 34 pict 3 forgasser. Er derfor ute etter en svda-fordeler istedet for.

motoren genererer jo mest vacuum i innsuget ved tomgang, så det betyr at den drar mest ved tomgang, og så mindre ved fullfart, er du sikker på at du tenker riktig her nå? Jeg har ikke kjørt med standard vacuumfordeler på mange år, så jeg kan ikke hjelpe deg med symptomene, men syntes det hørtes litt rart ut. På meg kan det høre ut som fjørene dine er for slappe, så de ikke klarer å dra ned fortenninga ved høyere turtall, når vacuumet slipper taket. Har du sjekket det?
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!