VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: 78Lie på mars 27, 2018, 14:25:06 pm



Tittel: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: 78Liemars 27, 2018, 14:25:06 pm
Jeg kjøpte og har montert denne 1641 motoren i bilen min!!
Se link for oppsett.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,72102.0.html

I dag står original Bosch fordeler med vakuum påmontert.

Under kjøring og ved pådrag, stritter motoren i mot, og etter å ha lest her på forumet kan mye tyde på at dårlig tenning er årsaken...
I fri sviver motoren klokke-rent, både på lavt og høyt turtall.

Jeg er uerfaren med trim, og håper noen kan hjelpe meg videre??
Kan det være så enkelt som å bytte dyser i gasserene??

Er det noen som kan gi meg med råd og forslag til et oppsett på tenning som vil fungere bedre??
Det er jo et hav av muligheter der ute, og jeg har lite erfaring.. 009, Wbx ..... Stift eller elektronisk,  med eller uten vakuum 😉

Takknemlig for alle bidrag!!

God Påske!!


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Bug_Manmars 27, 2018, 14:44:17 pm
Det kan være usynka gassere. Men en SVDA? Eller wbx tenning bør væll være midt i blinken?


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: SveinTmars 27, 2018, 17:52:20 pm
Noe annet jeg fikk tips om er flotørhøyde på de forgasserne. Er vist ofte langt fra der de skal være.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Lynetmars 27, 2018, 18:57:34 pm
Sjekk at tenningsrekkefølgen er riktig.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Kjell Roarmars 27, 2018, 23:13:03 pm
Tar du vacuum fra en eller begge gasserne?


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: 78Liemars 28, 2018, 00:13:29 am
Hei, og takk for alle tilbakemeldinger sålangt!! 👍
Kjempeflott med mange tips!!
Tenningsrekkefølgen er riktig, det er 100% sikkert,  og forrige eier (han som bygde motoren)  sier forgasserene er så optimalt satt opp som de kan..
Velger å stole på dette, og å jobbe videre med tenningen i
første omgang.
Har blitt anbefalt å få tak i en Transporter Type3-fordeler med tenningsmodul, og dette er kanskje den dere omtaler som Wbx?? Burde jeg bruke en kraftigere Coil også??

Dersom dette ikke hjelper, for jeg ta fatt på forgasserene...
Jeg tar vakuum fra begge gasserene ja, er det Ok??

Da har jeg summert opp hittil, og kommet med enda flere spørsmål  😀

Kom gjerne med flere svar, råd/tips,  eller innvendinger.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: SveinTmars 28, 2018, 07:54:35 am
Bruker du tenningsmodul fra T3 må du ha coil fra samme bil. Annen motstand enn i boblecoil. Men med en boblefordeler som virker burde den svive like bra med stift.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Jørgen - Gullboblamars 28, 2018, 08:30:28 am
Jeg har omtrent samme oppsett som deg, bare med EMPI 44 gassere. Fikk problemer med samme symptomene på slutten av sesongen i fjor.
Mistet effekt i perioder og det smalt mye i potta når den først gikk bra. Har demontert forgassere uten å finne feil. Også flottørene var riktig stilt. Pluggene var veldig sotet, så det var tydelig at den enten ikke hadde tent riktig eller fått for mye bensin. Balanserte forgasserne uten at det hadde noen effekt. Har ikke startet enda i år, så det blir interessant å se om min har samme feilen i år også.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Bug_Manmars 28, 2018, 09:05:09 am
Venter på coil så blir det å bygge om til wbx. Har også slike symptomer, men her er det at motoren dør når man gir mer gass en 1/9 del..


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: erikaamars 28, 2018, 19:40:40 pm
Sjekk stiften, at du har riktig åpning når fordeleren går rundt.


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: 78Liemars 31, 2018, 22:02:14 pm
Hei igjen!!
Det trenger heldigvis ikke alltid å være så komplisert!!
Takk SveinT for å poengtere at Std. fordeler med stift burde fungere like bra...
Tok en kjøretur til Steinar hos Dalhems i Laudal i dag.
(https://m.facebook.com/Dalhems-Norge-564936880223266/?locale2=nb_NO)

Her kjøpte jeg ny Bosch 009 fordeler med stift, uten vakuum, samt en ny Coil..
Skal si det gjorde underverker!!!
Monterte delene i ettermiddag, og fikk hjelp av x-vw-mekaniker-far 💪 som justerte tenninga sånn ca med prøvelampa... Og jaggu.....der satt den!!
Motoren går nå tilnærmet klokkereint,  og sparker skikkelig i fra seg👍

Takk til alle som tok seg tid til å komme med tips!!

Mvh JP








Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: SveinTapril 01, 2018, 07:35:32 am
Det var bra det løste seg så greit. Jeg hadde nok prøvd å sette inn den gamle coilen igjen, bare for å se om feilen kom tilbake. Stor mulighet for at det var coilen hele tiden?


Tittel: Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!
Skrevet av: Kjell Roarmai 01, 2018, 06:53:17 am

Her kjøpte jeg ny Bosch 009 fordeler med stift, uten vakuum, samt en ny Coil..


Trodde original Bosch 009 var utgått?