mai 12, 2024, 17:37:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål/Bremser/T2  (Lest 3958 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: juli 27, 2012, 17:45:37 pm »

Driver og monterer bremser på 55 panelen min, men har egentlig bare byttet bremsesko før så lurer på ett par ting.

Hva skal jeg med disse, når jeg har brukt alle mulige åpninger på pumpene.


* 24.JPG (101.54 KB. 640x480 - vist 137 ganger.)


1. Montering fra pumpe til pumpe
2. Uttak til bremseslange, skrues rett på pumpa


* 23.JPG (131.12 KB. 640x480 - vist 144 ganger.)


Det som gjenstår da er pumpe nr.2, der er det bare ett hull med gjenger, tilsvarende det som
man kobler bremseslangen på, men man skal jo bare ha ett uttak, så må dette hulle tettes med
ett eller annet, eller er det tett helt til noe skrues inn der..?


Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: juli 27, 2012, 18:17:38 pm »

Driver og monterer bremser på 55 panelen min, men har egentlig bare byttet bremsesko før så lurer på ett par ting.

Hva skal jeg med disse, når jeg har brukt alle mulige åpninger på pumpene.

[ Vedlegg ]

1. Montering fra pumpe til pumpe
2. Uttak til bremseslange, skrues rett på pumpa

[ Vedlegg ]
Hei Alex, lufteniplene som du holder i handa sitter i det andre holet på utsida av bremseskjoldet. det skal vere to hol på "utsida" et for bremseveskeslangen og et for luftenippelen. Med to bremsesylinrar som på bussen din, vil eg tru at det skal vere slange inn på den ene...forbindelse til den siste sylinderen og så luftenippel der i det "siste holet" da.

Det som gjenstår da er pumpe nr.2, der er det bare ett hull med gjenger, tilsvarende det som
man kobler bremseslangen på, men man skal jo bare ha ett uttak, så må dette hulle tettes med
ett eller annet, eller er det tett helt til noe skrues inn der..?


Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 27, 2012, 19:23:31 pm »

Takk Mikkel, men dette kan ikke stemme, se bilder...

Her er den ene utgangen fra pumpe, med bremseslange montert:


* 27.JPG (118.56 KB. 640x480 - vist 149 ganger.)


Og her er den andre utgangen fra pumpe 2, her er det ikke plass noe som helst:


* 28.JPG (114.83 KB. 640x480 - vist 170 ganger.)

Loggført

smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 27, 2012, 19:28:30 pm »

Dette er vel fordi du har snudde spindler, Org skal vel slange være skrudd i toppen og luftingen i bunn, Har du sjekket om du kan snu/vri om bremseskjoldet så du får klaring.

ØS
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #4 på: juli 27, 2012, 19:32:26 pm »

byttet om høyre og venstre bremseplate? lufte nippel bør være på topp...
Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 27, 2012, 20:00:19 pm »

Bytte om høyre og venstre en poengløst da de er helt like... Blunker

Eneste løsning jeg ser på dette, er og vri som man ser på bilde under, også
lage to nye hull og tette igjen der hvor de gamle er, kan jo bruke to av hullene...på
denne måten får jeg fin tilgang på begge utgangene/pumpene...

Men jeg har aldri hørt at noen har måtte gjøre dette før, så vil gjerne ha bekreftet/avkreftet
at dette er måten og gjøre det på... Hæ Hæ

På forhånd takk


* 29.JPG (105.65 KB. 640x480 - vist 151 ganger.)

Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 27, 2012, 23:58:16 pm »

Ingen som kan svare på dette...? Trodde det var fler enn meg som har flippa spindler på bussen sin? Osteaktig
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: juli 28, 2012, 06:49:20 am »

Ingen som kan svare på dette...? Trodde det var fler enn meg som har flippa spindler på bussen sin? Osteaktig
Det er helt sikkert at bremseslangem skal inn i ene pumpa, (derefor må du vri bremseskjoldet pga spindlene som nå er montert)
-Har tegning av dette i instuksjonsboka til splitten min. (av vanleg spindel)   - (1) pumpe i baktrommelen, to pumper i framtrommelen m forbindelsesrør, bremseslangen inn i den ene pumpa og ut m luftenippel i den andre.
På bildet slik du har montert ser ein jo at du ikke har fjernet den plastpluggen  som sitt i holet m luftenippelgjenger. (dersom det hadde vore muligt å få luftet desse bremsene så ville den plastpluggen fort komme ut når du trødde på pedalen...) Vel, vel, du må iallefall snu på bremseskjpldet så mykje at luftepluggholet har klaring til toppen av spindelen.
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #8 på: juli 28, 2012, 08:09:14 am »

her er bilder av bremseplater som har sitti på 58 splitt med flippa spinndler, dette er 64-67 bremser hvist jeg ikke tar feil..
men da kansje du klarer og finne ut av det Blunker

* DSC_0380 (Custom).jpg (135.52 KB. 1100x619 - vist 163 ganger.)

* DSC_0378 (Custom) (2).jpg (114.12 KB. 1100x619 - vist 146 ganger.)

Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 28, 2012, 09:06:20 am »

her er bilder av bremseplater som har sitti på 58 splitt med flippa spinndler, dette er 64-67 bremser hvist jeg ikke tar feil..
men da kansje du klarer og finne ut av det Blunker [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]

Takk, men ser ikke dette helt vanlig ut, jeg ser ingen mods på dette oppsettet?  Hæ Glad
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #10 på: juli 28, 2012, 15:47:27 pm »

ser ut som platene mine ikke har de store hullene rett ovenfor hverandre slik som dine har....(bremseslange hull /luftenippel)
eller??
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #11 på: juli 28, 2012, 15:48:05 pm »

du har ikke to høyre bremseskjold da? synes det jeg ...  Tvilende
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 28, 2012, 17:24:54 pm »

Jeg vet nå hva som er problemet, og det er følgende... Øyerulling

Dette problemet oppstår fordi spindlene og skjoldene er fra 55', dette
gjør at de har litt anderledes design enn "nyere" fra 59 og oppover, de er
bl.a (spindlene) er breiere i toppen, som skaper dette problemet, de har
også litt anderledes plassering på skjoldet...

Men jeg vet at det mange med busser eldre enn 59' som har både flippa
spindler og luftenippel, men klarer ikke og finne ut hvordan de har løst
dette, har letet overalt på nett, sittet på thesamba og saumfart hver eneste
tråd som har med dette tema og gjøre i mange timer uten og finne noe som helst,
så om noen vet hvordan dette løses blir jeg MEGET glad...på forhånd takk Glad
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 28, 2012, 17:25:58 pm »

du har ikke to høyre bremseskjold da? synes det jeg ...  Tvilende

Nei, demonterte fra en komplett satt sammen forstilling selv, så dette er ikke mulig...
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #14 på: juli 28, 2012, 18:20:36 pm »

du skulle ikke brukt nyere bremseplater da??  ser av bildene du har tatt at hullet til lufte nippelen skulle ha vært litt til høyre som
nyere bremseplater....
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: juli 28, 2012, 19:17:12 pm »

Du har et bilde av riktig montering av pumper og bremsebånd i først innlegg. Så nær som på en ting, det sitter på feil side av forstillingen. Stempelet som flytter på det fremre båndet skal sitte oppe, da henger bremsebåndet seg fast i trommelen og dytter mot justerings skruen nede, en form for bremse servo kan vi kalle den funksjonen. Derfor må du flytte plate og pumper over på andre siden, og da tror jeg resten av problemene forsvinner også.

« Siste redigering: juli 28, 2012, 19:34:37 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 28, 2012, 19:57:05 pm »

Du har et bilde av riktig montering av pumper og bremsebånd i først innlegg. Så nær som på en ting, det sitter på feil side av forstillingen. Stempelet som flytter på det fremre båndet skal sitte oppe, da henger bremsebåndet seg fast i trommelen og dytter mot justerings skruen nede, en form for bremse servo kan vi kalle den funksjonen. Derfor må du flytte plate og pumper over på andre siden, og da tror jeg resten av problemene forsvinner også.



Tusen takk, føler meg EKSTREMT dum, men det er dette man lærer av, hehe... Gliser Gliser

En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett
eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted
alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe... Sjokkert Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 28, 2012, 20:28:31 pm »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...
Loggført

Speed is no substitute for direction
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #18 på: juli 28, 2012, 20:33:39 pm »

tja... det er jo h/V øvre og nedre pumper Blunker
Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 28, 2012, 20:45:47 pm »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

Hmm, dette skjønner jeg ikke, hva er grunnen til at jeg ikke kan ha bremseslange ut oppe, og nippel nede, som
standard, er jo god plass?

Prøver meg også på denne igjen:

En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett
eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted
alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe... 
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #20 på: juli 28, 2012, 20:51:47 pm »

når du skal lufte bremsene finner du ut hvorfor det er lurt og ha lufte nipplen øverst, nipplen/bremserør  skrus bare fast uten fett...
Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 28, 2012, 21:00:46 pm »

når du skal lufte bremsene finner du ut hvorfor det er lurt og ha lufte nipplen øverst, nipplen/bremserør  skrus bare fast uten fett...


Takk, men dette betyr da at det er vanskeligere og lufte bremser på en original bil det da, eller?
Er ikke noe stress for meg og ha luftenippel oppe, men når folk sier at du får dårligere
bremser av og gjøre dette så blir jeg skeptisk, veteran vw bremser er jo ikke akkurat "top notch" i utgangpunktet, så vil gjerne ha det meste jeg kan få ut av de bremse jeg har... Øyerulling Glad
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #22 på: juli 28, 2012, 21:05:44 pm »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned  Hæ  

det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #23 på: juli 28, 2012, 21:09:57 pm »

jeg byttet til skivebremser foran på splittbussen jeg hadde og ble skuffet i forhold til tromlene...(måtte tråkke mye hardere en trommlene) MEN skiver fader ikke så lett,,,, dreide og riktig justerte  trommelbremser funker...
Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 28, 2012, 21:41:48 pm »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned  Hæ  

det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda

Slik?


* 30.JPG (141.42 KB. 640x640 - vist 178 ganger.)

Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 28, 2012, 21:43:49 pm »

jeg byttet til skivebremser foran på splittbussen jeg hadde og ble skuffet i forhold til tromlene...(måtte tråkke mye hardere en trommlene) MEN skiver fader ikke så lett,,,, dreide og riktig justerte  trommelbremser funker...

Har nye pumper, nye bremsesko, og nydreide trommler, burde bli bra dette da.. Gliser
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #26 på: juli 29, 2012, 08:25:38 am »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned  Hæ  

det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda

Slik?

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
ser bra ut det der.. da gjenstår det bare og kante båndene litt...(file begynelsen og slutten på bånd skrått)
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #27 på: juli 29, 2012, 08:41:07 am »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

Hmm, dette skjønner jeg ikke, hva er grunnen til at jeg ikke kan ha bremseslange ut oppe, og nippel nede, som
standard, er jo god plass?

Prøver meg også på denne igjen:

En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett
eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted
alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe... 
- Hei Alex, alle bremseslanger og luftenipler er laget med kon som tetter når en har skrudd til (normal-skrudd)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: juli 29, 2012, 08:54:01 am »

Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.

Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler...  Lærer noe hver dag...

du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned  Hæ  

det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda

Hvis man kan montere pumpene normalt på et skjold som er opp ned, da skjønner jeg ikke vitsen med å sette skjoldet opp ned som wagenwest skriver på sidene sine. Pumpa har ikke utgang/inngangen sentrert over boltene.
« Siste redigering: juli 29, 2012, 09:04:11 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juli 29, 2012, 09:45:27 am »


ser bra ut det der.. da gjenstår det bare og kante båndene litt...(file begynelsen og slutten på bånd skrått)
[/quote]

Er gjort allerede fra produsenten...


* 31.JPG (91.69 KB. 640x480 - vist 128 ganger.)

Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!