mai 02, 2024, 18:43:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mange HK/NM har dere i bilen  (Lest 6392 ganger)
sandvik996tt
Gjest
« på: oktober 14, 2009, 22:10:06 pm »

Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 15, 2009, 00:20:17 am »

Jeg har 204 HK, 270 NM
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Bubbel
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Trønder



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 15, 2009, 00:31:20 am »

du kan kjøpe motoren min Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 15, 2009, 18:29:19 pm »

Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  Blunker (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk....  Øyerulling

Skal du øke effekt på den "gode måten" kommer du vanskelig utenom å kløyve blokka, maskinere for større sylindre, montere større sylindersats, kam, porta topper, dobble gassere og bra eksos. Da er du innen 90 - 120 hk alt etter oppsett. Uten å skifte til stage 1 clutch, vil sannsynligvis clutchen glippe ved pådrag fra 2. gir og opp.

Men så vil du øke levetid, da snakker vi fullflow, oljekjøler, dypsump, og gjerne bedre kvalitet på veiv, vippestell..

Jeg hadde nylig en 1600 dobbelport med doble gassere, bra eksosanlegg og tenning, mexico topper og større løftere. Jeg trodde jeg hadde kjørt rundt med 70+ hk, helt til jeg fikk 1915cc med rundt 100hk. DA forsto jeg at de 70 hk sikkert var nærmere 60...
Om du vil ha sterk motor, spar opp! det koster rundt 450.- pr. hk.  Blunker Om du ikke har stor interresse for å bygge sjøl, da koster det bare 300.-pr. hk om du ikke raser motoren i forsøket...

Men:Husk at 100hk i en boble er bra. Det blir omtrent som en Volvo 850 turbo med 200hk.
« Siste redigering: oktober 15, 2009, 18:31:40 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 15, 2009, 18:35:09 pm »

Jeg har 204 HK, 270 NM
Beklager å spore av i tråden, men kan vi få se mer av denne??
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 15, 2009, 19:11:33 pm »

tja nok Blunker
spør en same kor mange rein han har på vidda. Rekker tunge
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 15, 2009, 19:13:48 pm »

Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  Blunker (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk....  Øyerulling


vi får nu se da..   Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 15, 2009, 19:39:11 pm »

Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  Blunker (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk....  Øyerulling


vi får nu se da..   Rekker tunge

Han snakker sikkert av erfaring :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 15, 2009, 20:06:08 pm »

Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 15, 2009, 20:40:00 pm »

Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå Gliser

;-)

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 15, 2009, 21:41:22 pm »

Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  Blunker (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk....  Øyerulling


vi får nu se da..   Rekker tunge
Du stiller liksom i en annen klasse  Blunker Tenkte mer generelt jeg... At de kjøper et turbogrenrør, setter på en turbo og forgasser, kjører opp trykket og kjører med det  Øyerulling ...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 15, 2009, 21:42:54 pm »

Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå Gliser
Har hørt rykter om pustehjelp...  Hemmelig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 15, 2009, 21:45:07 pm »

Er det ikke nok med 25hk   Gliser
Loggført

T1 1966
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 15, 2009, 22:01:05 pm »

Jo, og det går å bo i telt hele året.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 15, 2009, 22:22:50 pm »

Jo, og det går å bo i telt hele året.

Ikke noe serlig gøy det nei   Rekker tunge
Loggført

T1 1966
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 15, 2009, 22:26:04 pm »

Jo, og det går å bo i telt hele året.

Ikke noe serlig gøy det nei   Rekker tunge

Og når man da først har bodd på hotell...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
sandvik996tt
Gjest
« Svar #16 på: oktober 15, 2009, 22:31:37 pm »

Jeg har en nyer "boble" med 490 hk og 735 Nm



Har tenkt å kjøpe en ombygd vw, men ønsker litt mer guff uten hjelp av turbo !

Høres ut som om det beste er å kjøpe en ferdig motor ?  
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 15, 2009, 22:32:40 pm »

Jo, og det går å bo i telt hele året.

Ikke noe serlig gøy det nei   Rekker tunge

Og når man da først har bodd på hotell...

Skjønner.  Må vel ha noe gromt da Glad
Loggført

T1 1966
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: oktober 16, 2009, 09:22:24 am »

Eldre boble:

223.7 NM
207,5 HK

2176cc


* Engine1.0.jpg (98.87 KB, 800x481 - vist 255 ganger.)

* Dyno2.jpg (117.68 KB, 700x821 - vist 237 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 16, 2009, 10:05:25 am »

Det må være en godt bygd motor. Den er bygd på kompetanse og dedikasjon  Sjokkert ...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #20 på: oktober 16, 2009, 10:07:25 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 14:53:57 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 16, 2009, 11:07:31 am »

Spør trådstarter om hvor lett det er å oppnå høyere effekt på en 1600 motor eller om folks effektuttak helt generellt?

For effekt på en 1600 motor;

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: oktober 16, 2009, 12:38:17 pm »

Effekten kommer av Competition eliminator CNC 48x40 (stål ventiler) hjemmekopierte forbrenningsrom, nedkappede innsug- 7,5 i senterlinje, og innkortet eksosanlegg - nå 80cm langt. ida 48 gassere ved bremsing. Og hemmelig racing kam (perfekt gat kam) med 1.5 vipper (modifiserte 1.4) og 200 pund i setet fra K800 chevy ventil fjærer.

Topper med innsug og 51mm Kina gassere flowet 217 cfm så her er det et langt lerret å bleke. Men teoretisk skal man kunne lure ut 10-15 hester til uten andre forandringer enn disse Kina gasserne.
Det blir nok litt filing/plasting når flowbenken er kommet i hus.

Kraftoverføringsdelene er JE stempler, org lengde råder Scat eller no, sveiset original veiv 78.4, lettet svinghjul, Straight cut drev med hjemmelagde shims for å få optimal flytting av moment toppen.
VW original løftere og 26 mm pumpe, bare ekstern oljekjøler.

0 egen erfaring... bare nintendo power...

 
Loggført

Speed is no substitute for direction
sandvik996tt
Gjest
« Svar #23 på: oktober 16, 2009, 13:00:32 pm »

Spør trådstarter om hvor lett det er å oppnå høyere effekt på en 1600 motor eller om folks effektuttak helt generellt?

For effekt på en 1600 motor;

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html

Mvh
BB



Begge deler ! Gliser
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 16, 2009, 13:04:22 pm »

Effekten kommer av Competition eliminator CNC 48x40 (stål ventiler) hjemmekopierte forbrenningsrom, nedkappede innsug- 7,5 i senterlinje, og innkortet eksosanlegg - nå 80cm langt. ida 48 gassere ved bremsing. Og hemmelig racing kam (perfekt gat kam) med 1.5 vipper (modifiserte 1.4) og 200 pund i setet fra K800 chevy ventil fjærer.

Topper med innsug og 51mm Kina gassere flowet 217 cfm så her er det et langt lerret å bleke. Men teoretisk skal man kunne lure ut 10-15 hester til uten andre forandringer enn disse Kina gasserne.
Det blir nok litt filing/plasting når flowbenken er kommet i hus.

Kraftoverføringsdelene er JE stempler, org lengde råder Scat eller no, sveiset original veiv 78.4, lettet svinghjul, Straight cut drev med hjemmelagde shims for å få optimal flytting av moment toppen.
VW original løftere og 26 mm pumpe, bare ekstern oljekjøler.

0 egen erfaring... bare nintendo power...

 


...Now!....who's your daddy?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 16, 2009, 13:06:09 pm »

Jeg har 204 HK, 270 NM
Beklager å spore av i tråden, men kan vi få se mer av denne??

Hørest ut som en 911 SC motor på 3,0 liter med alublokk og fra ca 1982 det .... om jeg skal tippe.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: oktober 16, 2009, 13:08:32 pm »

...Now!....who's your daddy?

Han har du møtt!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #27 på: oktober 16, 2009, 22:26:31 pm »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 14:55:43 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 16, 2009, 23:59:45 pm »

Var det ikke en svenske på SCC i fjor med 195hk i en naturaly aspirated 1600ccm? Det meste er mulig, men spørsmålet er vel hvor kjørbart man skal ha det på gata.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 17, 2009, 07:34:02 am »

Var det ikke en svenske på SCC i fjor med 195hk i en naturaly aspirated 1600ccm? Det meste er mulig, men spørsmålet er vel hvor kjørbart man skal ha det på gata.
Leser du ifra svar #43 i denne tråden så ser du.... Er forøvrig linket til den lenger opp i denne tråden også!
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!