mai 02, 2024, 17:47:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: for mye olje på motoren  (Lest 2753 ganger)
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« på: oktober 27, 2009, 18:04:32 pm »

skal ta av ca 1/2 liter olje på motoren ,er det noen triks utenom å skru opp bunnpluggen (har prøvd å få en 12 v oljesuger nedi på fyllinga men det funker ikke  Gliser hadde vert fint med raskt svar står i garasjen nå Gliser Gliser
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 27, 2009, 18:14:16 pm »

Bruk denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=130303
eller denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=145723
Loggført
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2009, 18:16:03 pm »

Har pumpe men kommer ikke ned til olja . må motoren stå på et fast sted
Loggført
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 27, 2009, 18:30:52 pm »

 Sint >:(arrrg tror litt av plast røret sitter igjen i motoren .da denne satte seg fast i påfylliga .cs 1 cm .Må jeg åpne den nå ? Sint Sint Sint Sint
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 27, 2009, 18:53:45 pm »

sitter den helt øverst eller langt ned i motoren?

hvorfor vil du ikke bare løsne litt på pluggen under, så stenger du når du tror det holder?

Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 27, 2009, 18:56:58 pm »

En bit av et plastrør i bunnpanna er helt ufarlig. Stopper i oljesila. Sitter den fast i påfyllingsstussen blir bare oljepåfyllingen enda mere plundrete. (Om mulig)
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 27, 2009, 18:58:33 pm »

Vanskelig å få et plastrør ned gjennom dynamofoten siden den i bunnen der må gjennom ei rist som er der for å hindre for mye oljesøl oppover i dynamofoten. Du har nok lagt igjen litt av røret nedi der.

Skal du gjøre dette skikkelig så må du åpne opp. Dersom du skrur ut dynamo og tar av dynamofoten kan du være heldig å finne restene. Hvis du tapper ut olja og tar av rista i bunn kan du også være heldig at det kommer ut.

Dette får du skrive på tabbekontoen, ofte slik når en ikke tenker så mye over det man gjør.

Enkleste hadde sikkert vært å løsnet litt på boltene under og tappet av en halv liter olje, men det er lett for meg å si....
Loggført

1961 T1 - Custom
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 27, 2009, 18:58:41 pm »

ikke prøv ogsug olje fra på fulling er jo pakning der som ernesten tett ikke lett og komme forbi den. ta ut peilepinne og sug ut derfra med en tunn slange..

om du ikke tar letteste vei.. ta ut bunnplugg  Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 27, 2009, 20:55:19 pm »

Ta ut oljetrykkbryteren og start motoren. Det er sånn Ørjan i klubben vår tapper olje  Gliser Fra spøk til alvor, tror faktisk det kan fungere om du setter på en rørstuss og slange.. Men ville ikke kjørt lenge. Husker ikke om motor får smøring eller ikke...  Tvilende
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 27, 2009, 22:10:46 pm »

Ta ut oljetrykkbryteren og start motoren. Det er sånn Ørjan i klubben vår tapper olje  Gliser Fra spøk til alvor, tror faktisk det kan fungere om du setter på en rørstuss og slange.. Men ville ikke kjørt lenge. Husker ikke om motor får smøring eller ikke...  Tvilende



 Gliser Gliser Kanonkommentar! Gliser Gliser
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 28, 2009, 11:20:18 am »

Nesten garantert at veiva skjærer seg om du tar ut olje fra trykkbryteren.

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å løsne noen av mutrene på oljesila under, bare til det begynner å lekke litt. Samle opp litt olje og dersom du tapper av for mye heller du bare på litt ekstra etterpå.

Garantert at trådstarter har brukt mer tid på reodor felgen løsning med pumpe og slange enn de 5 minuttene det hadde tatt å tappet av litt.
Loggført

1961 T1 - Custom
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 28, 2009, 13:17:46 pm »

Dette er bare komisk  Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 28, 2009, 14:28:47 pm »

Mye styr for å tappe av litt olje..
Loggført

Tlf.95059839
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 28, 2009, 14:56:59 pm »

Hadde du ikke bodd så langt unna, hadde du sikkert fått låne grillstativet til Oval 57 vist på bildet.
Da hadde du kunne snu hele bilen opp ned og fått ut både plastrør og halvliteren med olje.
"Det enkle er ofte det beste" påstår noen  Blunker

Snart er året omme og årets tråd på VW Norge for 2009 skal kåres...


* P1010011.JPG (135.82 KB, 1024x768 - vist 153 ganger.)
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 28, 2009, 15:57:20 pm »


Da hadde du kunne snu hele bilen opp ned og fått ut både plastrør og halvliteren med olje.
"Det enkle er ofte det beste" påstår noen  Blunker

Snart er året omme og årets tråd på VW Norge for 2009 skal kåres...

Takk for tipset. Da vet jeg hvordan jeg skal skifte olje når splitten er ferdig  Gliser
Loggført

T1 1966
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 28, 2009, 18:19:13 pm »

 ein får ikke mere gøy en en lager sjøl . Tok enkleste løsning å løsna på skruene så olja rant sakte ut . men fanken va ganske stressa da plastrøret røk. men med litt streng , speil og lykt fiska jeg biten  opp Osteaktig Osteaktig   Gliser Det ordna seg for snille gutter  Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 28, 2009, 18:52:10 pm »

Nesten garantert at veiva skjærer seg om du tar ut olje fra trykkbryteren.

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å løsne noen av mutrene på oljesila under, bare til det begynner å lekke litt. Samle opp litt olje og dersom du tapper av for mye heller du bare på litt ekstra etterpå.

Garantert at trådstarter har brukt mer tid på reodor felgen løsning med pumpe og slange enn de 5 minuttene det hadde tatt å tappet av litt.
For å hindra at veiva skjærer seg:
Ta ut oljetrykkbryter, sett på en T i mellom, med kuleventil å slange på ene stussen, og et trykkmanometer på den andre. Da kan du åpne kuleventilen til du ser du har igjen 2 bar til smøring, resten går ut i slangen.
Det hele koster ikke mer enn et par tusen kroner, og er gjort på et par timer...  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 28, 2009, 19:22:45 pm »

Sånn kan det gå med nyinkjøpt oljeskifter fra biltema Gliser Det grillstativet   så kjekt ut hmm,kansje  det kan bli hendig å bruke når vinterhjula skal på hahahah  Osteaktig )


* 59342.jpg (195.08 KB, 1472x1104 - vist 154 ganger.)
« Siste redigering: oktober 28, 2009, 19:53:36 pm av pumma » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!