Så er det vel også sånn at det geniale delesystemet til VW er bygget opp på en logisk måte der 2 først indikerer Type 2, osv...
Håper det er greit for Knut å linke til hans utmerkede veiledning her (han har jo alle disse i hodet!):
http://www.mamut.net/vwservice/subdet19.htm"Siden 1965 har originale VW deler stort sett fulgt et standard delenummer system.
Et hvert delenummer kan deles opp for å hjelpe deg å finne og identifisere hvilke deler det snakkes om.
For eksempel: 113 6 15 107 = Venstre Bremse caliper ( ATE)
De fleste delenummer består av 9 siffer. De tre første identifiserer vanligvis typen og modellen på Folkevognen (unntaket er når det gjelder motor, girkasse og deler av tenningssystemet)
Det fjerde sifferet deler bilen inn i forskjellige undergrupper som følger:
1. MOTOR / RØR / EKSOSANLEGG / VARMEANLEGG
2. BENSINTANK / RØR / VARMEANLEGG / EKSOSANLEGG
3. GIRKASSE
4. FORSTILLING / STYRING
5. BAKAKSEL
6. FELGER / DEKK / BREMSER
7. HÅNDBREKK / PEDAL SETT
8. KAROSSERI
9. ELEKTRISK
10. TILBEHØR
Det femte og sjette sifferet knytter delen inn i en spesiell undergruppe.
Det syvende, åttende og niende sifferet er det egentlige delenummeret innunder hver enkelt undergruppe. Når det er snakk om deler som hører til på en spesiell side, er også dette gitt av det niende sifferet. Partall er høyre side, mens oddetall er venstre side.
Dersom delen er kommet i ny utførsel / utgave, blir det lagt til et tiende og ellevte siffer eller bokstav. For deler som kan fåes i forskjellige farger blir det lagt til en tresifret kode etter hovednummeret, som identifiserer fargen på delen.
"