VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Milla på august 26, 2013, 21:48:18 pm



Tittel: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaaugust 26, 2013, 21:48:18 pm
Kjøpte denne bobla (min aller første!) som tidligere har hatt to eiere, den siste hadde den til oppbevaring i to uker før jeg hentet den. Den har blitt eid hele sitt liv av en eldre dame, så den er derfor godt bevart. Tenkte derfor det ville være et flott første boble prosjekt, selv om det er litt småplukk. Jeg har nå eid den siden April og er nå helt hekta!

Bilen er en 1972 modell av typen 1302S, i en blå metallic farge. Den har svart interiør og har gått 72000.

[attachment=1]
[attachment=2]

Disse bildene er tatt på vei hjem etter kjøpet. Den er nå plukket fra hverandre og det kommer masse bilder :D


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 26, 2013, 23:10:36 pm
Lykke til med bilen din ! den ser jo fin ut :) 1302 er tøffe de ;) hva er planene ? orginal, senket, stor motor, ? uansett hva du gjør med den så kommer den til å gi deg mye læring og smil fremmover ;)


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Skaugaugust 26, 2013, 23:36:51 pm
Alt for lite 02 ute å ruller. Velkommen på forumet.


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaaugust 27, 2013, 08:21:52 am
Planen fremover er plukke bilen fra hverandre, for å fjerne all rust og hellakkere bilen.
Jeg har så vidt begynt med demonteringen.
[attachment=1]
[attachment=2]

Jeg skal restaurere felgene som fulgte med bilden da den var ny.
[attachment=3]

Motoren skal ut og få en overhaling, men om den blir trimmet har jeg ikke bestemt meg for enda :P

Senere skal jeg bredde det andre settet med felger jeg har til bilen og senke den noen mm.

Jeg har et håp om at bilen er ute og ruller på veien igjen sommeren 2014 :)


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaaugust 27, 2013, 17:34:10 pm
Jeg har fått høre at denne bobla er en slags jubileums utgave, og har undersøkt litt og kommet frem til at den ligner på maraton bobla.
Er det noen her som kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte dette?


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: BP 73august 27, 2013, 17:48:42 pm
felgene er fra en jubileumsmodell, men har aldri sett en blå jubileumsmodell, bare i gul og turkis farge. har du 2 trinns el vifte og gullplakat på dashbordet??


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: SveinØaugust 27, 2013, 21:06:15 pm
felgene er fra en jubileumsmodell, men har aldri sett en blå jubileumsmodell, bare i gul og turkis farge. har du 2 trinns el vifte og gullplakat på dashbordet??

disse felgene ble levert på maratonbobla også, og den ble levert i nettopp denne blåfargen, så det kan hende hun har en maratonboble :)


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Hansaugust 27, 2013, 21:52:01 pm
Sitat
'Marathon Beetles' were produced to celebrate the Beetles world record production figure of 15,007,034 - that car (a 1302 Super Beetle) subsequently named the 'World Champion'. 'Marathon Beetles' were offered as 1300cc Standard model and as a 1302 Super with special Marathon Metallic (metallic silver/blue, L96M) paint and unique silver and black sports wheels (Lemmertz made, part no. 000 071 475B - called 'Baja' wheel in US), with silver wheel nut covers and octagonal VW alloy centre caps.

Over 6000 produced - #6857 seen on one medallion.

Produced also in Australia as the '15 Millionth'.

(http://www.sebeetles.com/images/weltmeister_zeithaus.jpg)

http://www.sebeetles.com/marathon.htm

http://www.vw1302.de/start/wm/wm.html

(http://www.vw1302.de/exly-vw1302ls/wm09.jpg)



Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaseptember 01, 2013, 15:10:48 pm
Takk for all hjelpen :)

Jeg har funnet ut at jeg de riktige felgene+senterkopper, den riktige fargen, årsmodell og varmetråder i bakvinduet, som stemmer med maraton bobla. Likevel har jeg ikke noen form for sertifikat, så jeg velger å leve i troa om at det er en maraton boble, siden jeg synes dette hadde vært litt kult :P


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaseptember 03, 2013, 18:45:17 pm
Står i garasjen nå og skal til å ta ut setene i bilen... Så kommer det store spørsmålet, hvordan tar man egentlig ut setene på denne bilen?


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Ziggy66bugseptember 03, 2013, 19:57:56 pm
Hvis det er gamle typen seter med kun 2 skinner stolen står på, så er det bare å dra opp håndtaket for å justere fremover og bakover og dytte stolen helt frem til den er løs ;) Den nyere typen vet jeg ikke, men sansynligvis ganske lett der og :)


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millaseptember 03, 2013, 20:10:09 pm
Tenkte meg det var noe slikt, men turte ikke begynne å dytte og dra :P men takk for hjelpen, da kommer jeg litt videre :)


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: SveinØseptember 04, 2013, 00:09:17 am
sitter en liten metallflik som sperrer på den ene skinna på hvert sete på 1302, denne må du vippe til siden med et skrujern (eller bare fingeren hvis du er tøff nok  ;) ) før du kan skyve setet helt løs


Tittel: 72 mod. 1302 S fusker
Skrevet av: Millaapril 27, 2014, 20:25:14 pm
Nå har jeg tatt ut bobla for sesongen, men den har blitt helt rar i vinter. Bilen stopper når jeg setter den i fri eller holder inn clutchen, dette gjelder også når jeg kjører og skal skifte gir. 

Noen som har noen tips før jeg begynner å pelle?


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Tistloapril 28, 2014, 00:34:33 am
forgassarproblem etter alt å dømma. eller bensintrøbbel. men somregel vil da kunna vera tomgangen som er fråverande sånn at den ikkje går når du slepper gasspedalen. ta ein rens på forgassar og juster den inn på nytt. og gjerne ta den vanlige runden med service på alt frå ventiljustering til stift og tenning


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: forBaustapril 28, 2014, 06:53:57 am
forgassarproblem etter alt å dømma. eller bensintrøbbel. men somregel vil da kunna vera tomgangen som er fråverande sånn at den ikkje går når du slepper gasspedalen. ta ein rens på forgassar og juster den inn på nytt. og gjerne ta den vanlige runden med service på alt frå ventiljustering til stift og tenning

Sjekk også at magnetventilen på forgasseren har spenning og fungerer.


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Hansapril 30, 2014, 09:57:30 am
selger som regel noe skikkelig forgasserrens spray på mc forretninger om du ikke orker ta den helt fra hverandre - åpne toppen av gasseren så du får sprayet masse inn hvor flottøren ligger  - er mye avleiringer fra bensinen som kan lage krøll .


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millamai 01, 2014, 19:09:32 pm
Takk for alle hjelpsomme svar!
I dag har jeg tatt ut forgasseren og vasket den. Magnetventilen har spenning og klikker når den får strøm, så jeg tar dette som et tegn på at den fungerer. Motoren fungerte veldig bra på tomgang i ca ti minutter før den døde igjen. Da var vi tilbake til start igjen :-/ Noen som eventuelt har noen bra tips når det kommer til justering?


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Millajuni 07, 2014, 20:40:54 pm
Hei folkens!

Jeg sliter fortsatt med denna motoren jeg. Nå har jeg overhalt forgasseren, stilt den inn på grunninnstillinger. Jeg har bytta luftfilter, tennplugger og ledninger. Og den går fortsatt ikke på tomgang. Den går veldig fint på tomgang så lenge choken er på, men så fort den går av dør motoren momentant.

Kan noen være så snille å komme med et hjelpende forslag? begynner å bli ganske rådløs nå :-/


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: BP 73juni 07, 2014, 22:13:26 pm
tomgangssytemet i forgassern er nok tett. prøv en annnen forgasser som er i orden.


Tittel: Sv: 72 mod. 1302 S
Skrevet av: Kenneth Elvelundjuni 07, 2014, 23:22:37 pm
Mixeskruen!!!

Skru den langt ut, sånn at evt. dritt som ligger der å stenger blir dratt ut.
la motoren gå litt før du skrur den inn igjen.