mai 17, 2024, 15:39:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gåent rådelager?  (Lest 1382 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: juni 19, 2008, 11:33:39 am »

Har oppe motoren min, og har fått mistanke om at det ene rådelageret er gåent. Har ikke splittet blokka, men sitter med rådene stikkende ut av den så jeg tenkte jeg skulle spørre her før jeg evt. splitter blokka. Når jeg snur på svinghjulet følger den ene råden med, dvs tyngdekraften klarer ikke å holde den nede mot kanten i blokka, men den løfter seg oppover med veiva og holder seg der. Det sitter ikke veldig godt fast i veiva, jeg klarer å få råden til å bevege seg i forhold til veiva ganske lett. "Tilfeldigvis" er dette samme sylinderen som jeg fant igjen et akselerasjonspumperør fra forgasseren i (som var grunnen til at jeg demonterte motoren), og jeg mistenker derfor at dette rådelageret er gåent.

Hva tror dere? Kan dette bare være noe som ligger i mellom veiva og råden, eller må jeg bytte rådelageret? Hva vil evt. skje om jeg monterer sammen motoren igjen uten å bytte dette?

Akselerasjonspumperøret i motoren:


Motoren ble ikke kjørt med dette i, den gikk kun en liten stund på tomgang før jeg skrudde av tenninga når jeg hørte lyden første gangen, og litt kinning i garasjen for å prøve å lokalisere lyden.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 19, 2008, 14:40:33 pm »

Når du er kommet så lang så kost på deg et sett med alle lager og pakningsett. Koster vel 700 hos dalhems i disse dager tror jeg.

Men du skal kunne bevege råden litt sidelengs, men ikke inn og ut, hvis du skjønner. Men det er ikke lett å kjenne rådebanken med henda på råden, prøvde selv på egen motor å røske litt, men det er ikke lyd. Det kommer nok på større hastighet på veiva.
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 19, 2008, 14:44:31 pm »

Jeg klarte ikke å bevege råden inn og ut, og målte sidelengs bevegelse til å være innenfor det som stod i John Muir-boka. Problemet var at det virket som om råden hang litt i veiva, men dette kan jo være fordi det var dårlig med olje i mellom. Dessverre så har jeg nok skrudd sammen motoren igjen og satt den i bilen, men fikk kalde føtter i går når jeg skulle starte den når jeg tenkte på den råden, derfor spurte jeg her. Hva kan skje om jeg starter motoren slik den er nå?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 19, 2008, 14:53:43 pm »

en råde som ikke beveger seg lett rundt veiva? tja.. lite olje og varmgang/skjæring høres det ut som for meg...
Starter du motoren nå er jeg redd den råden vil sette seg helt...
Jeg ville anbefalt deg å åpnet motoren og ta en titt på det rådelageret.. jeg tipper du vil få en aha opplevelse
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2008, 17:16:47 pm »

Om en råde går trengt med håndmakt går den neppe lettere om man prøver å snurre den rundt et par tusen ganger pr. minutt. Bare et tips.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!