mai 15, 2024, 10:37:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Resultat av EU-kontroll  (Lest 2874 ganger)
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« på: november 03, 2009, 21:37:25 pm »

Hadde min nyanskaffede -71 mod 1302 på EU-kontroll i dag. Resultatet ble ikke helt som ønsket, men det er så absolutt lys i tunellen.

Regner med at det er mange som har skiftet "indre bruforinger fremme, venstre", så jeg lurer på om det er en veldig omfattende jobb eller ikke.
Ønsker å gjøre jobben selv, men hvis det er mye jobb og slit så tror jeg ikke kompetansen min på dette feltet er høy nok.

Hvilke deler bør jeg gå for? Bør kanskje bytte begge sidene når jeg først er i gang?

Setter pris på synspunkter og tips.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: november 03, 2009, 21:52:20 pm »

Regner med at dette tilsvarer indre bærearmsforing.

For å bytte den må du:

1) løsne bærekulen ytterst.
2) løsne mutteren på stabstaget og forsøke å trekke det ut av foringen
3) løsne "indre bruforing"

Da kan du ta ned hele armen. Den gamle foringen kan du få ut ved f.eks å brenne den ut, skjære et spor med baufil i hylsen og banke den ut. Det er vel den greieste framgangsmåten om man har litt begrenset med utstyr. Er ikke sikkert du trenger å brenne ut gummien heller. Den nye foringen må presses inn, men tipper du klarer dette med en skrustikke.

Ellers finnes det nok alternativer for å bytte foringen uten å skru ned hele armen, samt ettermarkedsforinger i nylon/plast som du ikke trenger å presse inn..

Er nok en grei jobb å gjøre selv, men boltene på f.eks bærekulen og stabstaget kan nok sitte litt fast om ikke de har vært løsnet på en stund..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: november 03, 2009, 22:08:39 pm »

Bytt foringer på begge sider med den massive foringen til 1303! Da blir du kvitt "the shimmies" ->risting i rattet.
1302 er plaget med kraftig risting i rattet i 70-80 km/h og svak sving. Massive indre bærearmsforinger fjerner dette. 
Loggført
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #3 på: november 03, 2009, 22:37:52 pm »

Regner med at dette tilsvarer indre bærearmsforing.

For å bytte den må du:

1) løsne bærekulen ytterst.
2) løsne mutteren på stabstaget og forsøke å trekke det ut av foringen
3) løsne "indre bruforing"

Da kan du ta ned hele armen. Den gamle foringen kan du få ut ved f.eks å brenne den ut, skjære et spor med baufil i hylsen og banke den ut. Det er vel den greieste framgangsmåten om man har litt begrenset med utstyr. Er ikke sikkert du trenger å brenne ut gummien heller. Den nye foringen må presses inn, men tipper du klarer dette med en skrustikke.

Ellers finnes det nok alternativer for å bytte foringen uten å skru ned hele armen, samt ettermarkedsforinger i nylon/plast som du ikke trenger å presse inn..

Er nok en grei jobb å gjøre selv, men boltene på f.eks bærekulen og stabstaget kan nok sitte litt fast om ikke de har vært løsnet på en stund..

Den oppskriften hørtes jo rimelig grei ut. Har tilgang på løftebukk, og det hjelper jo litt. Ser likevel for meg at det blir "noe ekstra" uansett.
Du kan ha rett i at boltene sitter noe hardt fast... Glad

Takker for tipset!
Loggført
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #4 på: november 03, 2009, 22:40:04 pm »

Bytt foringer på begge sider med den massive foringen til 1303! Da blir du kvitt "the shimmies" ->risting i rattet.
1302 er plaget med kraftig risting i rattet i 70-80 km/h og svak sving. Massive indre bærearmsforinger fjerner dette. 

Den ristinga har jeg så absolutt lagt merke til!!
Er det en smal sak å slenge inn disse istedet for orginale? Hvor får jeg tak i delene?
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: november 03, 2009, 22:45:40 pm »

Bytt foringer på begge sider med den massive foringen til 1303! Da blir du kvitt "the shimmies" ->risting i rattet.
1302 er plaget med kraftig risting i rattet i 70-80 km/h og svak sving. Massive indre bærearmsforinger fjerner dette. 

Den ristinga har jeg så absolutt lagt merke til!!
Er det en smal sak å slenge inn disse istedet for orginale? Hvor får jeg tak i delene?

X2!!!

Fortell Gliser
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 04, 2009, 09:18:37 am »

Bytt foringer på begge sider med den massive foringen til 1303! Da blir du kvitt "the shimmies" ->risting i rattet.
1302 er plaget med kraftig risting i rattet i 70-80 km/h og svak sving. Massive indre bærearmsforinger fjerner dette. 
Gjelder dette 1300S også? Har balansert hjula men får mye risting i den hastigheten.. interressant...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: november 04, 2009, 09:31:31 am »

1300S har en helt annen forstilling enn 1302 og 1303, som har McPherson-fjæring foran.

Sjekk heller om styringsdemperen er slitt og at alt av bærekuler er i god stand.
Loggført
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #8 på: november 04, 2009, 11:17:11 am »

Så... Er det noen som kan komme med tips til valg av foringer? Gjerne av typen som sitter i 1303 hvis det er greis skuring å montere disse.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 04, 2009, 11:26:41 am »

Topline har alt du trenger - søk og du skal finne Glad

Lønner seg å skifte alt på en gang, så slipper du å bli irritert når det ikke løste alle problemene å skifte 2 foringer.
Loggført
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #10 på: november 04, 2009, 11:44:44 am »

Topline har alt du trenger - søk og du skal finne Glad

Lønner seg å skifte alt på en gang, så slipper du å bli irritert når det ikke løste alle problemene å skifte 2 foringer.
Og med alt mener du? Det finnes kanskje "forings-kit" som inneholder alle nødvendige deler?
Som du skjønner så er jeg fersk når det gjelder mekking på denne bilen. Tror likevel den tekniske kompetansen og interessen er stor nok til at det ordner seg til slutt..
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 04, 2009, 11:59:46 am »

http://www.toplineparts.com/products/frontendrebuild.htm

Og les dette:
http://www.toplineparts.com/shakes/shakes.htm
Loggført
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #12 på: november 04, 2009, 14:41:39 pm »

Vil montering av dette settet hindre ristinga som det snakkes om lenger opp i tråden? Ser ut som settet inneholder stort sett det som trengs.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: november 04, 2009, 18:45:02 pm »

har satt inn røde uretan foringer i min 1303 både indre bærearmsforinger og de yttre til stab.staget det er utrulig fast å fint fortsatt etter 4 år så det er å anbefale.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Skjuls
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #14 på: november 05, 2009, 11:26:16 am »

Takker for alle innspill og gode forslag!
Ser ut til at å få godkjent bilen i høst blir en utfordring. Det blir vel å levere inn skiltene og ta seg god tid med å oppgradere alle nødvendige komponenter.
Som tidligere nevnt er jeg ny eier av bilen, og det kan nok dukke opp en overraskelse eller to når jeg får tid til å se nærmere på bilens tekniske tilstand.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: november 05, 2009, 19:58:15 pm »

Angående risting i rattet på 02/03, så skyldes dette en del forskjellige ting. Så det anbefales å bytte det meste av foringer når eg først er i gang. Jeg har kjøpt komplett sett fra TopLineParts, og må si jeg er meget fornøyd! Merker ingenting til ristinga nå lenger, og styringa er meget presis og fin.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!