Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4260 på: oktober 04, 2021, 20:03:20 pm » |
|
Bra tips. Jeg legger antakelig inn en funksjon som kutter gnisten hvis innsugstemperaturen blir for høy. Evt kan jeg legge inn en egen tempsensor i selve kjølevannet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4261 på: oktober 04, 2021, 20:11:23 pm » |
|
Operasjon tvangsforing er i gang
20211004_193348.jpg (74.86 KB. 800x360 - vist 493 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4262 på: oktober 04, 2021, 22:55:31 pm » |
|
Jeg tenkte jeg skulle være litt mer nøye med å få alle reimhjula i samme plan enn sist, og begynte med å ha så få shims som mulig bak reimhjulet på veiva. Grunnen til det er at det var ikke så mange gjenger på bolten som var i inngrep i veiva, så jeg ville ha reimhjulet så nærme blokka som mulig. Jeg fikk også justert inn sensoren til triggerhjulet. Dette hjulet er mindre enn std, rett og slett fordi dette var det største emnet jeg hadde når jeg dreide det... Reimhjulet på generatoren er tilsvarende mindre så turtallet på vifta er som originalt. Men når jeg da fikk montert reimhjulet på veiva litt nærmere blokka fikk jeg ikke justert reimhjulet på generatoren nok, så da måtte jeg fyre opp dreiebenken en tur og lage et lite "søkk" i bakkant:
20211004_210646.jpg (40.36 KB. 571x600 - vist 423 ganger.) Dette hjulet har noen merker langs kanten etter å ha blitt demontert noen ganger, men det er bare kosmetisk. Og så har jeg en spacer på strammehjulet som også måtte moddes litt:
20211004_212305.jpg (91.81 KB. 800x582 - vist 422 ganger.) Da linet de tre hjula opp som de skulle og jeg kunne montere selve kompressoren
|
|
« Siste redigering: oktober 05, 2021, 08:37:47 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4263 på: oktober 04, 2021, 23:07:52 pm » |
|
Kompressoren sitter i en brakett jeg har laget selv, og jeg kan justere plasseringen med å shimse selve kompressorhuset ut fra braketten, men det viste seg at kompressorhuset tar i innsuget på under/innsiden:
20211004_213249.jpg (65.42 KB. 800x435 - vist 405 ganger.) Så eneste muligheten jeg har for å flytte kompressoren litt nærmere viftehuset er å løfte den en cm eller så, så jeg tenker det enkleste er å få junior til å maskinere en spacer under braketten jeg har laget, så kan jeg få justert inn det siste reimhjulet også. Jeg er litt spent på om jeg får lukket igjen motorluka med alt på plass, så jeg fortsatte med å montere alle delene, og alt passer fint sammen i alle fall
20211004_213929.jpg (92.33 KB. 800x432 - vist 442 ganger.) Men luka gikk ikke igjen... Jeg kan justere litt på plasseringa av intercooleren, men det viste seg at det var blaze-cut slangen som tok i, så jeg tror det skal gå fint hvis jeg flytter litt på den og samtidig legger intercooleren så lavt jeg klarer. Så litt mer pirk før jeg kan fyre den opp, men det går fremover
|
|
« Siste redigering: oktober 04, 2021, 23:15:21 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4264 på: oktober 05, 2021, 22:11:43 pm » |
|
Ble ikke så mye skruing i dag, men tenkte jeg kunne leke litt elektriker, og som vanlig tar ting lengre tid enn planlagt, men til slutt fikk jeg da koplet de to temperaturfølerne til hver sin input på sprutet:
20211005_210703.jpg (61.89 KB. 749x600 - vist 401 ganger.) Det ser jo ok ut, så da får vi håpe det funker. Og så oppdaget jeg at jeg har glemt å lage uttak til MAP-sensoren, så da må jeg finne på en løsning der også Sånn går no dagan
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4265 på: oktober 07, 2021, 21:35:17 pm » |
|
I dag blir det litt detaljer fra dagens plunder og heft i garasjen igjen Begynte med en enkel jobb; og det var å få på plass et MAP-uttak i innsuget, og jeg gjorde det enkelt ved å spenne opp en m4-bolt i dreiebenken og boret et 2mm hull i gjennom senter. Så slipte jeg et flatt parti på utsiden av røret, slik at skiva og mutteren fikk et flatt anlegg. Så klinte jeg inn hele greia med pakningsstoff og dro mutteren innat. Håper dette er tett:
20211007_190634.jpg (49.49 KB. 555x600 - vist 384 ganger.) Så viste det seg at jeg hadde borra hull på feil side av røret, så i stedet for å være skjult inn mot viftehuset, vil slangen bli synlig. Jaja, det er jo ikke noe stor sak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4266 på: oktober 07, 2021, 21:37:57 pm » |
|
Så tenkte jeg at jeg skulle prøve å få luka igjen uten å ta borti intercooleren, og begynte med å senke det ytterste festet et par-tre cm:
20211007_193027.jpg (28.21 KB. 381x600 - vist 383 ganger.) Men det viste seg at det forstatt mangler litt:
20211007_193158.jpg (14.84 KB. 398x600 - vist 385 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4267 på: oktober 07, 2021, 21:40:47 pm » |
|
Det viste seg at det var selve braketten som tok i lokket, så da kuttet jeg av den biten som stakk opp, og da er vi nesten i mål:
20211007_200613.jpg (20.58 KB. 506x600 - vist 381 ganger.) Så da tok jeg enda et par cm på braketten, og da blir intercooleren hengende litt ut mot kantene, og er kanskje ikke helt visuelt perfekt, men noen ganger må man inngå kompromisser
20211007_200949.jpg (72.68 KB. 800x484 - vist 429 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4268 på: oktober 07, 2021, 21:55:19 pm » |
|
Så litt elektronikk-nerding Jeg koplet opp den andre tempføleren inn på en av 2 ledige analoge inngangene på ECUen, men mens jeg gjorde det innså jeg at det vil jo ikke funke... Føleren er en såkalt termistor, som enkelt forklart endrer motstandsverdi ettersom temperaturen endrer seg, og den har kun 2 ledninger; en i hver ende av motstanden. Så da funker det ikke å kople den ene til jord, og den andre til inngangen av ADCen på ECUen. På de dedikerte temperatur-inngangene ligger det en pull-up motstand som gjør at man får en spenningsdeling mellom pull-up motstanden og termistoren. Så for å kunne bruke en av de ekstra inngangene på samme måte åpnet jeg ecu-en for å lunne lodde på en slik pull-up, men da får jeg se dette:
20211007_205005.jpg (48.48 KB. 527x600 - vist 412 ganger.) Dette er en av flere jordings-pinner, og det kan tyde på at det har gått litt mye strøm der... Jeg tar den med på jobben for å få en av lodde-ekspertene til å se på om det kan repareres; den funker, så det er kanskje håp. Så det nærmer seg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4269 på: oktober 19, 2021, 11:18:51 am » |
|
På tide med en oppdatering igjen Jeg sjekket at det var jord-kontakt i den brente lederen, så jeg lot dette være til jeg kan se litt nærmere på dette i vinter. Så jeg begynte med å leke litt rørlegger igjen, og siden jeg var så smart å lage innsugsrør når motoren sto i stativet i vinter, så etter å ha senket plasseringen av intercooleren, så passer selvsagt ikke røret fra kompressoren inn i intercooleren:
20211008_203022_kude_ef8f722e.jpg (36.96 KB. 454x600 - vist 392 ganger.) Dette røret er sveiset sammen i ett stykke, så en easy-fix var å kutte det, og fjerne en liten bit, og så bruke en silikon-skjøt for å få det sammen igjen:
20211009_132340.jpg (51.79 KB. 598x600 - vist 381 ganger.) Det er ikke optimalt med tanke på lekkasjer, men jeg ser på kalenderen at det er lurt å ta et par short-cuts nå for å få testet litt, så kan jeg sveise et skikkelig rør får våren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4270 på: oktober 19, 2021, 11:27:53 am » |
|
Jeg kuttet selvfølgelig bort den biten som hadde sveiset inn en "bung" til temp-føleren, så den måtte jeg sette inn på ny, og da var det dette med å måle to ganger og kutte en da.... Enden på visa var at jeg ikke har plass til å sette på konnektoren:
20211009_160646.jpg (33.54 KB. 467x600 - vist 386 ganger.) Jaja, ECUen trenger bare temperaturen etter intercooleren, så det er ikke kritisk med tanke på å få testet, men jeg må finne en løsning så jeg får monitorert temperaturen før og etter intercooleren; noe som var litt av poenget her... Så da monterte jeg alle løse slanger og sensorer, og fikk koplet på gasswire og det som måtte behøves, og sånn ser dette greiene ut ferdig montert i bilen:
20211010_184713.jpg (63.68 KB. 800x395 - vist 412 ganger.) Blir ikke akkurat cleant og enkelt som på en 90-talls "scandinavian looker", men første målet er å få det til å funke, så tar vi det estetiske etterhvert. Da ble det noen korte prøveturer i nærområdet, og her er en liten snutt som viser den litt artige lyden fra kompressoren ved pådrag:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4271 på: oktober 19, 2021, 11:34:40 am » |
|
Plutselig var det høstferie og noen dager på hytta, men etter hjemkomst var jeg i gang igjen. Jeg hadde tatt en liten shortcut for å få hevet kompressoren for å gå klar av innsuget; Jeg la under noen skiver, på de to boltene som vanligvis holder bensinpumpa, men tenke ikke på at pakningen har et hull i senter til støtstanga, så det første jeg måtte gjøre var å tørke opp en del olje som hadde sprutet opp under prøveturene sist helg.... Junior maskinerte ut en liten spacer for å ha under braketten, og det er jo litt synd å gjemme bort så pene deler under en diger brakett:
20211015_204324 (1).jpg (40.05 KB. 481x600 - vist 390 ganger.) Denne kan også brukes som bensin-pumpe blockoff, så hyl ut om du trenger en sånn; verktøybanen er lagret på CNC-maskinen så det er bare å trykke på en knapp ved behov
20211015_205333.jpg (53.8 KB. 416x600 - vist 403 ganger.) Helgen gikk stort sett med til å hjelpe junior med å lage nytt kjøkken, men noen prøveturer ble det tid til, og nå er motoren i alle fall tett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4272 på: oktober 29, 2021, 13:02:43 pm » |
|
På tide med en liten tilstandsrapport igjen. Jeg fikk ikke til å være med på årets kanskje siste cruising her i vestfold, men i stedet tok vi oss en lengre tur ut på de vestfoldske soger sammen med Atle sin kompis som har kjøpt seg en Mazda MX5 Miyata. Begge gutta er bare 15 så de får ikke engang øvelseskjøre, men moro at de deler fedrenes bilinteresse uansett. Det ble ganske mange mil i de dype skoger, og det fungerer bedre enn forventet med temperaturen. Jeg har ikke fått koplet opp vannsløyfa til intercooleren, men selv med hard kjøring over tid kommer jeg ikke over ca 50 grader på innsugslufta. Det er fortsatt for høyt, men mye bedre enn i fjor da jeg så både 80 og 90 grader. Nå er utetemperaturen noe lavere enn midt på sommeren, men det tyder på at bare intercooleren og den ekstra lengden på innsugsrøra faktisk kjøler en del i seg selv. Jeg har noen tilfeller av at den "går litt på trynet" i det jeg går fra motorbrems til pådrag; typisk gjennom rundkjøringer hvor man bremser på giret inn i rundkjøringa, og når jeg går på gassen nøler den et sekund eller to før den kommer. Usikker på om det er uttaket i tanken som gjør at den suger luft, eller om det bare er litt tuning som må til. Uansett skal jeg bytte ut pumpa før neste sesong, siden den bråker som et lite helvette, så da får jeg kikke litt nøyere på det da. Kan hende jeg flytter pumpa til en plass ved siden av girkassa, og heller lager meg en "feeder pump" fra tanken som sikrer bedre tilgang. Jeg innser også at det var dumt å ikke bytte clutch når jeg hadde denne motoren stående på gulvet i garasjen i et halvt års tid... Spesielt i 3. gir slurer den en del, så dette må fikses før våren også. Jeg innser jo at sesongen er på hell, selv om det har vært 12-14 grader her de siste dagene, så jeg var litt sugen på å teste med litt mer boost, så jeg monterte det minste reimhjulet på kompressoren:
20211019_190832.jpg (62.25 KB. 670x600 - vist 380 ganger.) Det burde gi ca 70% mer boost, og en prøvetur avslørte at det ble betydelig mer kraft i frasparket, men clutchen som slura på 3. gir med den andre reimhjulet, klarte ikke å holde på verken 1. eller 2. gir. Da får motoren ikke noe særlig motstand å jobbe med, og man får ikke bygget noe trykk, så det var egentlig helt grei avslutning på testingen. Vi får ta det opp igjen til våren. Alltid greit å ha litt å jobbe med Så etter noe dager på jobbreise er jeg tilbake i gamlelandet, og nå er det vel mye som tyder på at ghian havner på vinterlager i løpet av en ukes tid. Lista over ting som må fikses/planlegges i løpet av vinteren er allerede ganske lang, og foreløpig har jeg følgende på lista: -skaffe/bytte clutch -få koplet opp vann-sløyfa på intercooleren -Lage en permanent fix på det innsugsrøret jeg måtte kappe og skjøte med en slangebit; jeg vil ha helsveiset aluminium. -rydde opp i bensintilførselen med ny pumpe og mulig "feeder pump" -Fikse opp de gode gamle Porsche-setene (vil beholde det gamle skinnet, men skal settes bort for å få sydd opp noen sømmer som er røket, og byttet noe nedsitti puter) -Nytt teppesett -Rydde opp i det elektriske anlegget (10-12 år med stadige ombygginger har satt sine spor, mer om det senere) I tillegg er planen å åpne og gå gjennom oxyboxeren for å sjekke at den har overlevd greit noen hundre mil på veien i sommer. Skal også bygge nytt innsug til den Ellers har jeg ikke planer om noen store endringer. Den går godt, og passer veldig godt til denne bilen. Vi har jo også Atle sin '68 som skal være klar til våren, inkl restaurering av hans 1600 motor, pluss et par "kundemotorer" som skal på plass så det blir mye aktivitet i garasjen i vinter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted:
|
|
« Svar #4273 på: oktober 29, 2021, 13:36:03 pm » |
|
Hei, artig motorbygg gitt Jeg ser at den nøler ved pådrag når du går fra bremsing på gir til pådrag. Hadde lenge samme problem på sprutet til 911'n min. Nå vet jeg ikke hvilket sprut du har, men antar at det må legges inn mer fuel på raske map endringer. Litt ala aksellerasjonspumpa i en forgasser. Dette er litt kilent å få bra. På min hadde jeg single throttle bodies, så vacuumet var dårlig i tillegg, noe som gjør det enda mer tricky. Men i ditt tilfelle har du jo plenum, så det bør være greiere å få til så lenge du har en fuel enrichment parameter for dette formålet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4274 på: oktober 29, 2021, 14:25:19 pm » |
|
Hei, artig motorbygg gitt Jeg ser at den nøler ved pådrag når du går fra bremsing på gir til pådrag. Hadde lenge samme problem på sprutet til 911'n min. Nå vet jeg ikke hvilket sprut du har, men antar at det må legges inn mer fuel på raske map endringer. Litt ala aksellerasjonspumpa i en forgasser. Dette er litt kilent å få bra. På min hadde jeg single throttle bodies, så vacuumet var dårlig i tillegg, noe som gjør det enda mer tricky. Men i ditt tilfelle har du jo plenum, så det bør være greiere å få til så lenge du har en fuel enrichment parameter for dette formålet. Takk for innspill. Jeg kjører microsquirt, og det er en funksjon for accel enrichment, og det er nok noe å hente på å fintune der ja Jeg her bare kjørt 10-20 mil med denne motoren, og ikke brukt veldig mye tid på denne type justeringer, så du er nok inne på løsningen. På 2.1-literen jeg har kjørt med det siste året, har jeg korte innsug med ITB, og der måtte jeg fintune en del før det funket bra. Er mye bedre MAP-signal på denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4275 på: november 19, 2021, 16:04:56 pm » |
|
klarte ikke å holde på verken 1. eller 2. gir. Da får motoren ikke noe særlig motstand å jobbe med, og man får ikke bygget noe trykk
Om du setter kompressor drivingen på veivakselen så vil ikke slitt clutch påvirke ladingen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4276 på: desember 03, 2021, 10:36:44 am » |
|
Bilen er parkert på vinterlager, så det er ikke mye å få gjort på selve bilen:
20211107_105211.jpg (42.88 KB. 800x338 - vist 333 ganger.) Som man kan se står den på en gammel låve og det er luftig og fint der, i tillegg til godt selskap. Mesteparten av tiden i garasjen brukes på å assistere junior på hans '68 prosjekt, men det planlegges noen endringer på ghian også. En ting som har irritert meg de siste årene er at hele det elektriske anlegget mitt begynner å bære preg av å ha bli lappet på og endret mange ganger, så det er på tide å gjøre en oppgradering. Her er et bilde fra 2008 hvor jeg la opp alle kurser via releer :
relays.jpg (26.26 KB. 550x287 - vist 358 ganger.) Det så jo ryddig og fint ut, men etter 12-14 år med stadige ombygginger og diverse ekstra (som metanolinnsprøyting, stereo etc) så er det ikke akkurat så vakkert lenger.
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2021, 11:02:15 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4277 på: desember 03, 2021, 10:42:11 am » |
|
Så da har jeg besluttet å ta steget inn i den digitale tidsalder, og har gått til innkjøp av en sånn dings:
pdm.jpg (26.92 KB. 657x428 - vist 315 ganger.) Det er en såkalt Power Distribution Module, og hele ideen er at alle innganger (brytere etc) og utganger (lys, bensinpumpe, viskere etc) koples rett i denne boksen, så kan jeg programmere hvordan de forskjellige inngangen skal påvirke utganger. I utgangspunktet trenger jeg da bare en ledning til hver bryter og ikke noe verken sikringer eller releer. Denne PDMen overvåker strømtrekket på hver krets, og kutter strømmen hvis det skulle oppstå en kortslutning. Kjempemoro for en elektroingeniør det her Så nå tegnes og planlegges det for en litt større kablingsjobb når snøen er gått. I tillegg skal interiøret oppgraderes lit, og stolene (gode gamle 911-stoler) skal få litt omsorg i form av litt friskt skum i putene og en gjennomgang av sømmer som har sprukket over tid. Nytt teppesett er også i bestilling, så det skal bli trivelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4278 på: desember 03, 2021, 10:52:21 am » |
|
Jeg fikk jo ikke prøvd veldig mange mil i høst med kompressormotoren, men det som er sikkert er at motoren må ut og clutchen byttes. I tillegg har jeg oppdaget noen girkassefester som er slitt/ødelagt så girkassa må nok også ut. Og da kommer vi til neste (og foreløpig siste) oppgradring, for mens jeg driver og pusler litt med litt 3d-printing og pulverlakking for andre entusiaster i nærområdet her, så kom jeg i prat med en som har en gammel Porsche 912 (nå er vel strengt tatt alle 912 gamle, men nok om det). Poenget var at han hadde en 5-trinns 901-kasse til "overs", og da begynte tankene å spinne igjen. Jeg kjører nå med en oppgradert IRS-kasse fra Olav, hvor vi satt inn et litt lavere 3dje gir for å få litt bedre tilpasning til aktiv kjøring, da det vanligvis er et ganske stort hopp mellom 2. og 3 på disse kassene. Sånn ser min nåværende kasse ut:
irs.jpg (25.38 KB. 598x333 - vist 314 ganger.) Som man kan se er 1. 2. og 3. pent og javnt fordelt, men med et lite hopp opp til 4. Dette funker forsåvidt bra, for hver gang jeg kjører litt friskt på småveiene i indre Vestfold, er det sjelden jeg får bruk for 4. giret, og med den utvekslingen i diffen og de dekkene jeg har ligger jeg på ca 3000 rpm i 100 på motorveien, så det er nogenlunde behagelig det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4279 på: desember 03, 2021, 11:01:22 am » |
|
Men jeg har lenge tenkt at det hadde vært deilig med ett gir til, og etter litt googling ser jeg at denne 901-kassa legger seg pent inn der hvor jeg hadde tenkt sånn rent utvekslingsmessig:
901-irs.jpg (37.49 KB. 800x357 - vist 319 ganger.) Jeg får ca 100 rpm høyere turtall i 100, men det kan jeg leve med Nå er det jo sånn at Porsche-deler sjelden er bolt-on i en VW, og denne kassa er intet unntak: den er noe sånt som 3 cm lenger enn VW, og skiftegaffelen kommer ut på et litt annet sted enn på VW-kassa. Så da fant jeg en kar i tyskland som har laget noen deler som skal gjøre denne konverteringen litt enklere, med ny nesekon, en brakett til å feste clutch-wire og sist men ikke minst en ny girspak som lar seg montere i originalfestene med en ny fremre foring. Jeg kan bruke original shift-rod (eller hva det heter på norsk) I tillegg må det kappes litt bakerst i tunnellen siden shiftroden ligger lavere i tunnellen. 901 har et såkalt dogleg skiftemønster med 1. gir nede til venstre, men det betyr at skiftene mellom 2. og 3. gir foregår rett frem og tilbake, og det er mange som foretrekker det da det er de girene som ofte brukes i litt aktiv kjøring. Jeg har 99% bestemt meg for å gjøre denne endringen, så hvis noen har noen erfaringer å dele, hadde jeg satt pris på det før jeg evt setter i gang prosessen.
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2021, 11:15:39 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #4280 på: desember 03, 2021, 11:26:54 am » |
|
Hva tåler en 901 kasse? Den er rimelig spinkel i huset..
I tillegg er vel 1. giret kun lagret opp i én side, så det tåler ikke stort?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4281 på: desember 03, 2021, 12:08:41 pm » |
|
Hva tåler en 901 kasse? Den er rimelig spinkel i huset..
I tillegg er vel 1. giret kun lagret opp i én side, så det tåler ikke stort?
Det påstås opp til 200 hk, og at mange ble brukt i rallycross, så mine 160 hk (eller ca 100 med kompressormotoren) bør gå fint. Skal holde meg unna stripa med slicks
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #4282 på: desember 08, 2021, 19:40:45 pm » |
|
Spennende oppgradering med ny girkasse, Roy Hva er ca pris på den PDM'en...?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4283 på: desember 09, 2021, 12:04:24 pm » |
|
Ja det skal bli spennende å se hvordan det blir; håper det blir enda mer "sportsbil"-følelse enn det allerede er PM ang pris
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4284 på: januar 06, 2022, 13:58:48 pm » |
|
Har ikke blitt jobbet så mye på ghian de siste par ukene, men her en kveld fikk jeg ryddet arbeidsbenken så det var litt triveligere å komme i gang, så da begynte jeg å kikke på denne PDMen. Jeg begynte med å koble opp selve boksen mot PCen for å bli litt kjent, og så la jeg inn noen inn- og utganger for å teste at jeg skjønte prinsippet, og etter litt knot, fikk jeg i alle fall til at den leser av en inngang (bryter) og aktiverer en utgang (lys) som er definert med en timer, så da fikk jeg simulert et blinklys: Kanskje litt banalt, men da fikk jeg i alle fall testet alle de viktigste funksjonene. Det viste seg at de nyeste versjonene av denne boksen (produsert etter mars 2021 tror jeg det var) har pull-up motstander på inngangen, men det har ikke min, så da må jeg legge det inn i ledningsnettet i stedet. Det ble litt mer komplisert enn jeg hadde tenk i utgangspunktet, men det skal nok la seg gjøre uten alt for mye trøbbel. Mens junior holder på med sliping og bråking i garasjen, er det litt utrivelig å oppholde seg i samme rom, så jeg har sittet litt på "furterommet" bak i garasjen og lekt meg litt mer med innsuget til oxyboxeren. Tanken er å forenkle en del, så jeg har kjøpt inn et enkelt 52mm spjellhus, så planen er å erstatte de 2 doble spjellhusene med ett sentermontert, og så 3d-printe innsug som kobler spjellhuset sammen med manifoldene fra CB (hvor dysene sitter) Jeg er ikke noen ekspert på verken innsugdesign eller aller minst 3d-modellering, men etter noen forskjellige varianter, er det vel noe slikt som virker mest lovende: Tanken er da å lage "trompeter" som sitter inne i plenumet, så hver enkelt "runner" suger fra volumet i plenumkammeret. For referanse, så kjørte jeg med dette oppsettet i hele sommer: Jeg har fått noen hint om artikler som omhandler design av innsug, så jeg skal kikke litt nærmere på dette før jeg evt lander på et design som jeg printer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4285 på: januar 06, 2022, 14:00:15 pm » |
|
Jeg driver ogå å planlegger montering av 901-girkasse, og det dukket opp en pakke i posten med noen deler som trengs for å få den kassa inn i en VW:
Resized_20211229_144519.jpg (56.51 KB. 800x391 - vist 334 ganger.) Så noe skjer det selv om bilen er på feriekoloni på landet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #4286 på: januar 08, 2022, 12:30:38 pm » |
|
Spændende det der!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #4287 på: januar 08, 2022, 20:06:04 pm » |
|
Jeg begynte med å koble opp selve boksen mot PCen for å bli litt kjent, og så la jeg inn noen inn- og utganger for å teste at jeg skjønte prinsippet, og etter litt knot, fikk jeg i alle fall til at den leser av en inngang (bryter) og aktiverer en utgang (lys) som er definert med en timer, så da fikk jeg simulert et blinklys:
Spennende det der, må man være elektroingeniør for å få det til tro?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4288 på: januar 10, 2022, 13:36:37 pm » |
|
Jeg begynte med å koble opp selve boksen mot PCen for å bli litt kjent, og så la jeg inn noen inn- og utganger for å teste at jeg skjønte prinsippet, og etter litt knot, fikk jeg i alle fall til at den leser av en inngang (bryter) og aktiverer en utgang (lys) som er definert med en timer, så da fikk jeg simulert et blinklys:
Spennende det der, må man være elektroingeniør for å få det til tro? Neida, det er ikke så komplisert, men det tar alltid litt tid å sette seg inn i nye ting Ungdommen tar det nok litt kjappere enn oss "voksne" vil jeg tro
|
|
« Siste redigering: januar 10, 2022, 15:13:32 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4289 på: januar 17, 2022, 12:34:43 pm » |
|
Jeg var på landtur i helga og hilste på ghian som er på feriekoloni, og det så ut som den hadde det fint sammen med likesinnede der oppe på landet:
20220116_155511.jpg (31.92 KB. 800x417 - vist 305 ganger.) Tenkte jeg kunne ta et bilde av skjærereiret bak dashen når jeg først var i gang:
20220116_155447.jpg (50.68 KB. 800x212 - vist 310 ganger.) Håper det blir litt mer ryddig når alt er på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|