JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« på: juni 30, 2012, 22:17:52 pm » |
|
Tjena tjena. Har införskaffat en T2 -77 med dubbla sido dörrar och automat. Som den står nu så är den inte EU ok, två tvåor på olje läckage från motor och låda, en tvåa på dåligt hjullager vänster fram. Dessa delar är beställt från Unneberg och ska bytas så fort jag får delarna. Planen är att sänka bussen till en moderat nivå så den fortfarande blir körbar. Har sett flera linkar om sänkning men finner dem inte igen Har ni några tips om hur vad man ska göra för att få den lägre? En sak till...Går den igenom en EU kontroll efter? Tacksam för svar Mvh Janne
|
|
« Siste redigering: juli 09, 2013, 21:22:36 pm av JanneT3 »
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
|
« Svar #1 på: juni 30, 2012, 23:10:26 pm » |
|
Grattis. Blir god stemning nå
|
|
|
Loggført
|
1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #2 på: juli 01, 2012, 21:43:19 pm » |
|
Grattis. Blir god stemning nå Klart det blir
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Buss Marius
Juniormedlem
Innlegg: 97
Bosted: Majorstuen
|
|
« Svar #3 på: juli 01, 2012, 22:04:31 pm » |
|
Jeg vet ikke om jeg skal si gratulere eller kondolere med nedgraderingen Men Bay er jo kult... Først få den Eu godkjent, så senker du den. Nå er ikke jeg ekspert på Bay, det er 23 år siden jeg hadde det, men så vidt jeg har forstått er det 2 måter å senke splitt og Bay. 1 senkespindler eller 2 ny foraksel, som ofte kombineres med smalere foraksel og ev begge samtidig. Skal du ha fjæringskomforten går du for senkespindler, kan vel senke intill 10cm. Skal du ha mer må du gå for alternativ 2 eller 1+2. Det er vel ingen ommbyggning å senke den ett knepp på bakakselen så det skulle være greit Det finnes senkespindler med papirer så det kan godkjennes så da er det bare å ta en tur innom et biltilsyn, og spørre seg fore. men hold deg unna jessheim (NOheim). Jeg tilbrakte mesteparten av lørdagen på Notodden og har funnet ut at der stå IQn i stil med høyden på bilen. I tilegg virket de å være hørselsskadd hele gjengen....
|
|
|
Loggført
|
Vokst opp med verdens mest velutstyrte T2b -71 (74-81) og en kjedelig 77 T2b (81-88) Har 85 T3 camper 112hk
|
|
|
RuneA
|
|
« Svar #4 på: juli 01, 2012, 22:15:09 pm » |
|
Det finnes senkespindler med papirer så det kan godkjennes så da er det bare å ta en tur innom et biltilsyn, og spørre seg fore.
Hvor fra?
|
|
|
Loggført
|
1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #6 på: august 08, 2012, 22:07:39 pm » |
|
Var inom EU kontrollen idag.. Lite småsaker och ett par mer allvarliga. Tvåa på rost i framvagnen, tvåa på en bärekula och tvåa på läckage från stötstångsrören på vänster sida. Framvagn bokad och hämtas på måndag, passar på att montera sänke spindlar samtidigt Blir fett med mina nya Empi fälgar Stötstångsrör beställs i morgon. Bussen ska bli klar till SCC
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #7 på: august 14, 2012, 23:50:58 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #8 på: september 01, 2012, 17:07:31 pm » |
|
Då var framvagnen på plats efter en liten paus. Monteringen gick som en dröm och allt smatt på plats utan problem. När var tid för att montera broms skivan så tar den i undre bärarm...Hur i all världen kan det ske?
IMG_0825.JPG (126.1 KB. 554x742 - vist 659 ganger.)
IMG_0826.JPG (137.58 KB. 554x741 - vist 615 ganger.) Någon som har ide vad som kan vara galet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
JarleA
Seniormedlem
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #11 på: juni 19, 2013, 16:38:15 pm » |
|
Gratulerer! Nå må vi få se flere bilder av godkjent bil! Hva gjorde du med opphengskulene som tok i bremseskivene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #12 på: juni 27, 2013, 11:07:02 am » |
|
Det var så löjligt enkelt och pinsamt att jag nästan inte vill prata om det Det vara bara att skruva på camber muttern så ordnade det sig. Nu står bussen i garaget och ska ned 1 eller 2 hack bak. Bilder kommer snart!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #14 på: juni 27, 2013, 18:44:07 pm » |
|
Behöver hjälp. Ska sänka bak genom att flytta splines inre eller yttre. Såg en tabell om hur mycket sänk en splines sänkte i olika kombinationer inre/yttre. Men det måste väl finnas en typ nollpunkt om man tar ut torsion fjädern? Sen hur mycket måste man skruva isär, läste någonstans att det var nog med att ta bort skålen över staven och bända ut med en kofot, i så fall hur mycket då? Mitt instinkt säger att jag ska skruva loss allt, skålen och de fyra bultarna runt hubben. Men de sitter så inni he#$"%ke hårt, förstörde gängor på två av de icke genom gående bultarna och får dem inte tillbaka utan att reparera gängorna med gjängverktyg. M14X1,5 är tydligen inget vanlig storlek.. Så...HJÄLP
3splinestabell.jpg (39.79 KB. 311x600 - vist 557 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
|
« Svar #15 på: juni 28, 2013, 06:53:20 am » |
|
Grattis med EU
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #16 på: juli 01, 2013, 23:14:18 pm » |
|
Grattis med EU Tackar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #17 på: juli 01, 2013, 23:27:44 pm » |
|
Då var bussen sänkt med ett hack på inre splines. Den blev okej bra, kanske skulle ha varit två hack ner...Men inte just nu! Tar bilder i morgon.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #18 på: juli 03, 2013, 13:45:44 pm » |
|
Tog tre bilder nu med nya däck på, 185/60-15. Vad menar buss folket?
image-2.jpg (45.11 KB. 448x600 - vist 682 ganger.)
image-1.jpg (49.07 KB. 448x600 - vist 653 ganger.)
image.jpg (46.66 KB. 448x600 - vist 683 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Buss Marius
Juniormedlem
Innlegg: 97
Bosted: Majorstuen
|
|
« Svar #19 på: juli 03, 2013, 20:52:09 pm » |
|
Dette ser jo etter min menig aldeles vakkert ut. Perfekt høyde. Er ikke dustete ubrukelig lavt. Originalt ser det jo ut som en båt som prøver å komme opp i plan. Når jeg (noen gang) får meg en Bay så skal den ha denne høyden. AC5 felger er min favoritt blandt felger med 5x112 og kler denne bussen perfekt. Derimot synes jeg det er litt rart at alle blomstene har hopet seg opp bakerst, bak skyvedøren. Ser så tomt ut i fremre del. Du kan jo ev også putte på noe stæsj på fronten og kanskje i hekken. Altså slipp prylbøgen fri...
Dobble skyvedører er jo relativt sjelden, maks 10% hadde det. Det samme er det vel for automatgir. Kombinasjonen kan det jo bare være 1promille som har. Hva har denne gått som da den var ny? Hotellbuss? Bilen til en halt kjøpmann som holdt til på venstre side av vegen? Håper du får brukt bilen mye, det fortjener dere begge og alle de som ser dere.
|
|
|
Loggført
|
Vokst opp med verdens mest velutstyrte T2b -71 (74-81) og en kjedelig 77 T2b (81-88) Har 85 T3 camper 112hk
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #20 på: juli 03, 2013, 21:40:35 pm » |
|
Flott buss Janne! Campinginnredning på blokka?
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #21 på: juli 03, 2013, 22:09:21 pm » |
|
Nå kan jeg følge med også. Har så høydeskrekk, så jeg turte ikke se på før nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JarleA
Seniormedlem
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #23 på: juli 03, 2013, 23:58:22 pm » |
|
Vil si at det der er en veldig fin høyde! Ser godt ut!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #24 på: juli 04, 2013, 14:38:25 pm » |
|
Tackar grabbar Tycker själv nu efter ett par dar att höjden blev bra Blommorna skall bort, ser så jentete ut Ang historien om bussen så forskar jag på det, kommer tilbaka om det. Att kombon Dobble skyvedører & Automat var så ovanlig förstog jag på SCC i fjor. En karl frågade vad jag hade och jag sa det och han sa bara - Nej det har du inte. - Eh, jo det har jag Han sa nej igen, det är en bil folk har hört om men ingen har sett en.. Som tur var kom Terje från Kvickstop som hade sett den på EU veckan innan och gick i god för den Cheron: Kommer en camping inredning i den en vacker dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #25 på: juli 04, 2013, 15:23:31 pm » |
|
Fick lite historikk om bilen på mail idag. Kjøpt Reg.dato Navn og adresse N? 27.07.82, Man -OSLO 2 23.08.96 NY 09.09.96 Dam -RØYKEN 3 04.07.97 SM THOMASSEN AGENTURHANDEL -SANDE 4 18.07.97 NY 18.07.97 Dam -SKEDSMOKORSET 5 AV 05.01.00 DISTRIKT : 081 -OSLO 6 18.05.09 NY 24.06.09 Dam -JESSHEIM 7 19.07.09 NY 06.08.09 Man -OSLO 8 20.06.12 >NY 19.06.13 Jag -SØRUM Undrar vilket land den kom ifrån? Har namnen på alla som har ägt bussen sen den kom till Norge. Blir nog en ringe runda i kväll
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #26 på: juli 09, 2013, 21:27:10 pm » |
|
Jaha.. Den gamla startmotorn tog natta igår, var tvungen att knacka igång den Ny startmotor inhandlad på Hotshop på Trøgstad idag, de hade faktiskt en på lager Hoppas jag bytt den i morgon
image.jpg (89.63 KB. 800x600 - vist 612 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1960tomsy
Juniormedlem
Innlegg: 79
Bosted: Maura/Nannestad
|
|
« Svar #27 på: juli 09, 2013, 21:45:49 pm » |
|
shit happens. Møtte deg på jessheim på onsdag og syntes bilen din var fin.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #28 på: juli 10, 2013, 00:06:26 am » |
|
shit happens. Møtte deg på jessheim på onsdag og syntes bilen din var fin.
Tackar Du har en skapligt fin bil du med
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
|
« Svar #29 på: juli 10, 2013, 15:45:11 pm » |
|
Splitter ny starter och forstillings kontroll ordnat idag på www.kvickstop.no Strømmen Så nu startar den utan problem och går stadigt på vägen gör den också
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|