VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: rulator på januar 28, 2009, 09:12:20 am



Tittel: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 28, 2009, 09:12:20 am
Ble stoppa i gestapokontroll her forrige uke og fikk mangellapp på eksos og ratt. Har satt på et GT effektanlegg fra hotshop og et GT Grant ratt. Da det ikke fantes dokumentasjon på dette ellerno laboratorietest bla bla bla fikk jeg beskjed om å sette på de orginale igjen. Herre, det er da vel mange som kjører rundt med godkjente effektanlegg? Og ratt?

Noen som vet om et verksted som ser litt annerledes på saken enn biltilsynet i østfold/oslo området? Eller hvordan jeg kan få det godkjent?

Sukk..


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 28, 2009, 09:30:17 am
På eksosen trodde jeg det bare var støynivået som var problemet på en gammel bil, og jeg tror trafikkstasjonene har decibelmåler for å sjekke det (hvis de vil). Ellers må du ta en støytest hos noen som TS godtar. Rattet er jeg mer usikker på, men krava til en gammel bil er jo enklere enn til nyere biler.
Jeg har jobbet med mc i mange år, og der mener jeg det var et skille ca 1978, på krav til støynivå. Før den tid var det ikke så høye (eller var det lave?)krav.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: eikojanuar 28, 2009, 09:56:07 am
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Espen S. Andresenjanuar 28, 2009, 09:58:57 am
Og nå snakker du om kjøretøyforskriften som trådte i kraft 1.1.71, ikke sant?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Race-buggyjanuar 28, 2009, 10:37:46 am
Ble stoppa i gestapokontroll her forrige uke og fikk mangellapp på eksos og ratt. Har satt på et GT effektanlegg fra hotshop og et GT Grant ratt. Da det ikke fantes dokumentasjon på dette ellerno laboratorietest bla bla bla fikk jeg beskjed om å sette på de orginale igjen. Herre, det er da vel mange som kjører rundt med godkjente effektanlegg? Og ratt?

Noen som vet om et verksted som ser litt annerledes på saken enn biltilsynet i østfold/oslo området? Eller hvordan jeg kan få det godkjent?

Sukk..

så da er spørsmålet, hvor gamal er bobla di?  jeg har selv blitt stoppet i buggy'en min. og di har da bare tittet rart på eksosen jeg har på, Merg m/stinger som bråker som et fly. men jeg har 68mod og ingen krav til støy.
dvs jeg kan sikkert, få tilsnakk pga som nevnet tidligere i tråden her, men deet har ikke skjedd enda, tror det er mange nye politi folk som ikke har erfaring med dette. da jeg viste min bajle på BT bråket det godt inni hallen der, men di nevnet ikke noe på det


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 28, 2009, 13:51:33 pm
jeg ahr en 71 modell 1302


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Even Kirknesjanuar 28, 2009, 13:55:28 pm
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: RobInThaHoodjanuar 28, 2009, 15:08:34 pm
Apropos eksos og støy:

Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Har hel bakplate som jeg ikke ønsker å kappe i da jeg med senere anledning skal bytte til Stinger-pipe eller annet tøft  8)
. Må bare få godkjent bilen på BT først... :-\


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Tistlojanuar 28, 2009, 16:43:05 pm
Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Vist du mangler endepotter så får du nok det på mangellappen... var ivertfall sånn på den cabben eg driver på med nå!


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 28, 2009, 17:19:53 pm
når jeg har en 71modell, går jeg da inn under de "nye" eller "gamle" reglene?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Tistlojanuar 28, 2009, 17:27:52 pm
Det kjem vel anpå korti den er 1. gongs registrert i norge?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Luftvwjanuar 28, 2009, 18:38:01 pm
Det er riktig som Tistlo nevner ,datoen på vognkortet er det som gjelder. Har selv en bil som er registrert i 70 men det er en 71 modell. Og den er da fritatt for å ha setebelter,støtfangere,orginal ratt og div.Har blitt stoppet noen ganger ,når de får vite regdato er det bare å ha en fin dag å kjøre videre.  ;)


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 28, 2009, 19:22:45 pm
hmm lurer på om det ikke var august 1971... er det da 71 eller 72?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Luftvwjanuar 28, 2009, 19:36:34 pm
Under baksete finner du chassie nr , da finner du modellen, men vognkortet er det som gjelder i denne sammenheng.Med chassinr kan du sjekke på thesamba hvilken modell. ;)


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Hulkenjanuar 28, 2009, 20:03:48 pm
Her er kjøretøyforskriften....

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: eikojanuar 29, 2009, 21:08:27 pm
Og nå snakker du om kjøretøyforskriften som trådte i kraft 1.1.71, ikke sant?

Jepp. Alle biler registrert etter dette kommer under andre og mer strikse regler-


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: eikojanuar 29, 2009, 21:09:42 pm
jeg ahr en 71 modell 1302

Da må nok du følge de "nyere" reglene desverre. Men det betyr ikke full stopp, du har mange muligheter likevell.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: eikojanuar 29, 2009, 21:23:37 pm
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk


Ja, slike rettningslinjer for støy i tettbebygd strøk finnes, og varierer fra kommune til kommune. Tror ikke de har biler i første tankegang her, er vel mer mot fly, tog, anleggsarbeid og denslags. Og 104 db er ganske høyt i utgangspunktet, må vel på med stinger uten demper for å komme opp i denne styrken, ikke sikkert du når opp da heller.
Hvilken lov som er strengest skal jeg ikke gå inn på her, men de har vel tatt noen sikkerhetsmomenter når de utformet reglene for biler registrert før 1.1.71. Derav uttrykk som "ikke unødig eller sjenerende støy". Allerede her ligger det ann til en vurdering av hver enkelt tjenestemann ved hver enkelt trafikkstasjon. Den dagen en boble bråker like mye som et lokomotiv elle en F16, ja da................


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 29, 2009, 21:41:51 pm
hmm, så om den ikke bråker mer enn 104 skulle den egentlig bli godkjent, om ikke tjenestemann er knøl? hva med rattet?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Kjetil Limajanuar 30, 2009, 08:57:23 am
Apropos eksos og støy:

Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Har hel bakplate som jeg ikke ønsker å kappe i da jeg med senere anledning skal bytte til Stinger-pipe eller annet tøft  8)
. Må bare få godkjent bilen på BT først... :-\

Roger, kan du ikke bare få tak i et par bøyde rør som går klar bakplata ? Trenger ikke demper inni, skal gli gjennom da din bil er eldre enn 71.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorjanuar 30, 2009, 21:02:08 pm
HEIHEI, noen som kunne tenke seg å hjelpe meg å skifte ut eksosanlegget mitt tilbake til orginalt i morra (lørdag) eller søndag? Mot en liten sum dinero.
? i osloområdet


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorfebruar 01, 2009, 14:59:52 pm
Hola hola!

Noen her som har en tegning for hvordan orginalrattet skal monteres? :/
Får det jo på, men får ikke tuta til å fungere, er ikke sikker på hvordan delene i mellom skal være, eller om jeg har alle delene.. Så om noen hadde no  sånt no så hadde det vært STRÅLENDE!
Hvis ikke så satser jeg på at BT ikke sjekker tuta på kontrollen hehe..
Anyone?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Filip/purityfebruar 01, 2009, 17:45:42 pm
Defekt fløyte er vell bare 1'er feil på PKK ifølge det jeg husker i alle fall, så du kan jo prøve deg...


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: vwguttenfebruar 01, 2009, 21:47:32 pm
Defekt fløyte er vell bare 1'er feil på PKK ifølge det jeg husker i alle fall, så du kan jo prøve deg...
Jeg fikk IKKE godkjent bobla mi med deffekt fløyte... hadde forresten ikke nok trykk i reservehjulet så spyler`n funka heller. Gamle grinebiter`n på bilsvaksynte holdte på å fly i flint.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Tistlofebruar 01, 2009, 22:52:41 pm
Defekt horn er 1er feil. Desverre så er det opp til kvar enkelt om dei godkjenner det eller ikkje....


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorfebruar 01, 2009, 23:29:32 pm
så lenge det er 1er kan jeg kjøre videre. så drar jeg på et verksted med det andre rattet og får det godkjent med tuta =P


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: braendaasfebruar 01, 2009, 23:48:05 pm
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Jeg klarer ikke å finne dette:

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

hos lovdata, klarer noen andre?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorfebruar 02, 2009, 12:20:52 pm
den ble godkjent =) kontrolløren stakk bare hue inn og så det var orginalratt så da ble jeg godkjent. Var frista til å montere GT Grant rattet på parkeringsplassen deres, men drøyden til jeg kom hjem hehe..


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: frodeahfebruar 03, 2009, 23:07:15 pm
Du spurte ikke tilfeldigvis hva som skulle til for å få dette uorginale rattet godkjent da?


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorfebruar 04, 2009, 01:41:15 am
de måtte ha papirer på at det var godkjent og testa for bruk i bobla. sendte mail til grant products, men siden det ikke er sånne krav i usa så finnes det ikke papirer på det.  får prøve å finne noen som har fått noe lugnende godkjent eller noe...


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: eikofebruar 10, 2009, 10:37:13 am
Tok litt feil ang dette med ratt. Siterer direkte fra brevet jeg fikk fra Oslo trafikkstasjon på min søknad om div ombygginger:

"Ratt kan byttes uten vedlagt dokumentasjon da bilen er eldre en 1974-01-01. Rattet må ha tilfredsstillende styrke og diameter over 30 cm. Det må være utformet så bilen kan styres på en lett og sikker måte."

Følgende er å finne i boken Krav til kjøretøy. Har funnet teksten ang ratt i Kapittel 21. Denne loven trer i kraft 01-01-1974. Ta med dette argumentet til stasjonen og vis det frem. Vanskelig å motargumentere da:

§ 21-2. Styring av bil

1. Styreinnretningen må være slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås. Minste svingradius - målt til ytterste forhjuls spor - må ikke være større enn 12 m. Styreinnretningen skal være konstruert slik at den virker selvopprettende. 
        Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm. 

4. Ettermontering av uoriginalt ratt. 

4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes. 

4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell. 

4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt. 

4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.


Men som sagt, dette gjelder IKKE på biler eldre en 01-01-1974.


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: frodeahfebruar 10, 2009, 12:31:54 pm
Dette ser ut til å stemme. Jeg snakket med teknisk avdeling nå på BT og de sa akkurat det samme. Bilere eldre enn 1974 kan i utgangspunktet ha hvilket som helst ratt innen rimlighetens grenser. Han jeg snakket med sa det var bare å komme innom BT for å få inn rattet godkjent i vognkortet hvis det var et problem som dukket opp hele tiden ved kontroll o.l.  ;) Da beholder jeg i alle fall mitt Grant ratt på inntil videre...


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: Hulkenfebruar 10, 2009, 13:05:43 pm
før 1.1.74 gjelder vel flere ting, blant annet fangere. Da kan jeg puste lettet ut mht Coupe'n, for den er registrert i 73


Tittel: Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
Skrevet av: rulatorfebruar 13, 2009, 13:56:03 pm
*printe ut og legge i bilen til neste kontroll* :D