november 10, 2024, 21:37:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2,7 liter T4.  (Lest 167264 ganger)
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #120 på: september 09, 2011, 08:33:58 am »

På filmen fra SCC er det 8000 men på filmen fra revebanen er det 8500 Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #121 på: september 09, 2011, 08:47:07 am »

Det er helt rå lyd når du kjører en luftbokser opp i sånne turtall. Spesielt med din som har grov lyd fra slagvolumet i tillegg.
Hadde jeg hatt et rent mp3 lydspor, ville jeg brukt det som ringelyd på telefonen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #122 på: desember 02, 2011, 16:16:41 pm »

Vinterens prosjekter på bilen blir og bygge en busskasse med sperre og rett drevsats og gå over til innsprut.
Dette er ting jeg ikke har greie på så jeg for lære etter hvert.
Det første spørsmålet er hvordan jeg regner ut hvor store Throttle Bodies jeg trenger?

Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #123 på: desember 03, 2011, 00:34:23 am »

sjekk denne linken.
http://www.badbugracing.com/pantera_efi.htm
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #124 på: desember 03, 2011, 12:04:29 pm »


Kult hvis du skal skyte like mye lystgass som karen i linken gjør. Det skal sies at har fortsatt ikke har kjørt like fort med EFI som det han gjorde med gassere.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #125 på: desember 03, 2011, 12:17:01 pm »

størst er vel ikke alltid best når det gjelder spjeldhus.
må vel tenke nesten som en gasser anng str/diameter lengde .
for på full gass er det jo i teorien bare ett rør uansett gasser eller spjeldhus.
tenker da på resonansen/ avtemming av lengde etc.
men med gassere har man jo som regel en mindre diameter i form av halsringer inni der .



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #126 på: desember 03, 2011, 14:44:28 pm »

Det var det jeg lurte på om en kan sammeligne halsringens diameter med diameteren på spjeldene til innsprut.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #127 på: desember 04, 2011, 00:00:20 am »

hei
på min rallycrossmotor brukte jeg 52 mm spjell hadde da 50 mm insugsventil
dette var en 2,4 ltr type 4 motor bremset 248 hk 27 kg
dette var med engine pluss topper 2 plugger pr cyl og efi sprut


Mvh Andersen Racing
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #128 på: desember 04, 2011, 12:22:13 pm »

hei
på min rallycrossmotor brukte jeg 52 mm spjell hadde da 50 mm insugsventil
dette var en 2,4 ltr type 4 motor bremset 248 hk 27 kg
dette var med engine pluss topper 2 plugger pr cyl og efi sprut


Mvh Andersen Racing




Det høres ut som en kjekk motor Andersen.
Bra med hk. og moment, hvilken kam ble brukt i denne motoren?
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #129 på: desember 05, 2011, 10:00:34 am »

Hva mener dere om denne giringen her?


    GearCalc v2.0.0.1  Copyright ©2001, Peter Ogden
    Gear Ratio, Speed and RPM Calculator

    Gear set: Manually entered values
    Gear        1        2        3        4      Final
    Ratios:   3.110    1.930    1.260    1.040    4,571

    RPM Limit:          8000
    RPM @Peak Power:    7200
    Tyre Size:          225/50 x 16
    Tyre Diameter:      620.00 mm
    Tyre Circumference: 0.00 mm


    Gear   Km/h per 1000 RPM  Km/h @7200 RPM  Km/h @8000 RPM
    --------------------------------------------------------
      1         8.22                59              66
      2        13.25                95             106
      3        20.29               146             162
      4        24.58               177             197
   
    Km/h         RPM (in Gears)
    ----------------------------------------
               1        2        3        4       
    ----------------------------------------
      10     1216      755      493      407
      20     2433     1510      986      814
      30     3649     2265     1478     1220
      40     4866     3020     1971     1627
      50     6082     3774     2464     2034
      60     7298     4529     2957     2441
      70                5284     3450     2847
      80                 6039     3943     3254
      90                 6794     4435     3661
     100                7549     4928     4068
     110                           5421     4474
     120                           5914     4881
     130                           6407     5288
     140                           6899     5695
     150                            7392     6102
     160                            7885     6508
     170                                       6915
     180                                      7322
     190                                      7729
   
    Gear Change  RPM drop (change @7200)  RPM drop (change @8000)
    -------------------------------------------------------------
      1 -> 2         -2732 (to 4468)          -3035 (to 4965)
      2 -> 3         -2499 (to 4701)          -2777 (to 5223)
      3 -> 4         -1257 (to 5943)          -1397 (to 6603)
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #130 på: desember 05, 2011, 10:03:15 am »

... at du blir sliten i øra av å cruise mellom 3600 og 4000 omdr. Skal du fortsette med lavprofil eller forsøke deg med noe mer grepvennlig etterhvert?

Morsomt med peak power på 7200  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #131 på: desember 05, 2011, 10:15:55 am »

Jeg har kjøpt andre dekk ja, har litt høyere profil på de nye dekkene 225/50/16 Toyo Proxes R888.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #132 på: desember 05, 2011, 10:24:53 am »

Jeg har kjøpt andre dekk ja, har litt høyere profil på de nye dekkene 225/50/16 Toyo Proxes R888.

225/50?


* Wrinkles.JPG (78.44 KB. 640x427 - vist 711 ganger.)



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #133 på: desember 05, 2011, 12:51:28 pm »

Kanskje ok og bruke org.3og 4 gir, blir da litt mer gatevennlig.


    GearCalc v2.0.0.1  Copyright ©2001, Peter Ogden
    Gear Ratio, Speed and RPM Calculator

    Gear set: Manually entered values
    Gear        1        2        3        4      Final
    Ratios:   3.110    1.930    1.260    0.890    4,571

    RPM Limit:          8000
    RPM @Peak Power:    7200
    Tyre Size:          225/50 x 16
    Tyre Diameter:      620.00 mm
    Tyre Circumference: 0.00 mm


    Gear   Km/h per 1000 RPM  Km/h @7200 RPM  Km/h @8000 RPM
    --------------------------------------------------------
      1         8.22                59              66
      2        13.25                95             106
      3        20.29               146             162
      4        28.73               207             230
   
    Km/h         RPM (in Gears)
    ----------------------------------------
               1        2        3        4       
    ----------------------------------------
      10     1216      755      493      348
      20     2433     1510      986      696
      30     3649     2265     1478     1044
      40     4866     3020     1971     1392
      50     6082     3774     2464     1741
      60     7298     4529     2957     2089
      70                 5284     3450     2437
      80                 6039     3943     2785
      90                 6794     4435     3133
     100                 7549     4928     3481
     110                            5421     3829
     120                            5914     4177
     130                            6407     4525
     140                            6899     4873
     150                            7392     5222
     160                            7885     5570
     170                                       5918
     180                                       6266
     190                                       6614
     200                                       6962
     210                                       7310
     220                                       7658
   
    Gear Change  RPM drop (change @7200)  RPM drop (change @8000)
    -------------------------------------------------------------
      1 -> 2         -2732 (to 4468)          -3035 (to 4965)
      2 -> 3         -2499 (to 4701)          -2777 (to 5223)
      3 -> 4         -2114 (to 5086)          -2349 (to 5651)
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #134 på: desember 07, 2011, 10:21:25 am »

Fant denne linken til motorsykkeler Throttle Bodies.
Hva med Throttle Bodies fra en GSXR1300?


http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=6602
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #135 på: desember 07, 2011, 19:20:21 pm »

Lurte på om jeg begynner og bli for gammel til og holde på og trimme/bygge om på gamle bobler helt til jeg leste denne linken her Gliser
http://www.bt.no/bilogmotor/article91871.ece
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #136 på: desember 07, 2011, 20:03:48 pm »

Hvorfor ikke CB spjellhus?
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=319
$520 for et sett....
+ litt tps og greier

Eller T4 versjon av de Trond kjører med
http://www.vwspeedshop.com/pages.php?pageid=11

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #137 på: desember 07, 2011, 20:12:54 pm »

Fant denne linken til motorsykkeler Throttle Bodies.
Hva med Throttle Bodies fra en GSXR1300?


http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=6602

Motorsykkel-spjellhus er lurt Glad Men er ikke 52mm litt i overkant? Jeg skal bruke et sett fra en 2006 GSXR600. De er 40mm innvendig, og tenkte jeg skulle bruke de på 2110cc oxyboxer også, men det var før jeg endret planene på den motoren. Har du noen formening om hvor mye flow du trenger, og hvor mye 52mm gir?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #138 på: desember 07, 2011, 20:24:56 pm »

Spjeldhus, KMS

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_72&products_id=651

Spjeldhus, Jenvey


http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_72&products_id=1008
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #139 på: desember 07, 2011, 20:27:37 pm »

kan nevne at jeg betalte $90 inkl frakt for mine spjellhus ionklusive TPS og dyser Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #140 på: desember 07, 2011, 20:28:29 pm »

JPM har god erfaring med motorsykkeldeler på sine NA motorer.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #141 på: desember 07, 2011, 21:01:06 pm »

Spjellene til gsx1300 er koniske, de går fra 42 til 51mm.
Ja jeg har sett på settet til CB, det ser greit ut det også.


Make/Model: GSXR1300 (Busa)
Year: pre 2002 ?
Number of Tb: 4
Inside Diameter: 42mm at injector end, tappered from 51mm at air horn end
Center-Center (left to right from behind): 80-80-80
Overall Length: 90mm
Outside Diameter (intake): 55mm
Outside Diameter (filter): 53mm
Separate casting: Yes
Injector Make/Model: Keihin,
Flow Rate (45psi/100%): ?
Fuel Rail Inside Diameter: PA66-G35
Additional Info: no secondary butterfly
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #142 på: desember 07, 2011, 21:10:38 pm »

aha, da er jeg mer med, jeg bladde antakelig litt kjapt gjennom lista. Mine er 46mm i ene enden og 40 ned mot innsuga
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #143 på: desember 07, 2011, 21:43:15 pm »

Men det jeg er usikker på er om de er store nok?
For hvis en regner ut størrelsen på samme måte som halsringer på en forgasser bør jeg ha 46mm.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #144 på: desember 07, 2011, 22:23:57 pm »

Synes du skal beholde gassere på denne jeg, snart ikke grommotorer old style bygd igjen lenger  Trist
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #145 på: desember 07, 2011, 23:00:30 pm »

Halsring utregning går vel på å klare å trekke bensinen ut... Nok depression liksom.
Det er mye tjafs i en vanlig gasser, så flowen er lav i forhold til spjell størrelse. Det eneste som er negativt med store spjell er at økningen i åpent areal ikke er linjær... Jeg tror ikke det har så mye å si ved innsprut. Store spjell er nok heller ikke så kritisk med så stort volum.
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #146 på: februar 22, 2012, 19:56:23 pm »

Har nå montert på de nye dekkene, det ble mye bedre med litt mer gummi.

* Bilde 005 (Small).jpg (52.21 KB. 640x427 - vist 618 ganger.)

* Bilde 006 (Small).jpg (53.46 KB. 640x427 - vist 547 ganger.)

Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #147 på: februar 22, 2012, 20:16:11 pm »

Fett =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1910
Bosted:


Vis profil

« Svar #148 på: februar 22, 2012, 20:43:53 pm »

Ser gott ut Geir , men rivstart Hæ

Mvh
Erich
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #149 på: februar 22, 2012, 21:03:56 pm »

Ja nå bygger jeg om bilen til og tåle rivstart
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!