mai 07, 2024, 13:08:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: eu kontroll av biler i andre eu land  (Lest 2257 ganger)
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« på: april 13, 2013, 10:48:51 am »

det ser nå ut som man kan kjøre til andre land for å få godkjent bilene sine... kan hende det er lettere og ikke like strenge regler på senking osv...

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/04/13/na-kan-du-ta-eu-kontrollen-i-utlandet
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: april 13, 2013, 10:53:01 am »

Det burde jo kunne gjøre det enklere, om man kan ta kontrollen i Sverige. Men jeg vil anta at de må være koblet opp mot den norske biltilsynsbasen?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 13, 2013, 12:28:54 pm »

Litt ålreit å få sjekket grundig så man vet at bilen er trygg og vel..?...Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: april 13, 2013, 12:41:32 pm »

For all del, men om man har ulik dekkdimensjon foran og bak så er ikke det samme som at bilen er trafikkfarlig.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7136
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: april 13, 2013, 16:20:24 pm »

å få bilen gjennom en eu-kontroll med diverse ombygninger er ikke det samme som at disse endrinene er godkjent dersom ulykken skulle være ute...
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #5 på: april 13, 2013, 20:14:51 pm »

Vil tro at kravene da er de samme så det skulle vel ikke utgjøre store forskjellen, er bilen i orden så skal den jo gå igjennom kontrollen uansett hvor du får det gjort.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2013, 13:26:32 pm »

Når Norge har valgt å ikke være med i EU, men allikevel innføre EU kontroll, må det jo bli enda bedre at EU kontrollen blir utført i EU.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: april 16, 2013, 06:11:26 am »

Jeg ringte biltilsynet for et par år siden og spurte om det gikk an å ta eu-kontr. i Sverige, men da fikk jeg klart og tydelig nei.

Spurte også om hvorfor og ba om en bra grunn, spes siden det er eu-land og ikke vi, men nei det kunne de ikke svare på (jeg var ikke sen om å svare med at "DET var jo fornuftig!).   Sint

Hvis man tar en slik sak langt, dvs til en eu-domstol, da tenker Norge bryter en lov der også og ratt måtte endre på noe der.

Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville. Sjokkert
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: april 16, 2013, 11:11:13 am »


Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville. Sjokkert

De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil.

Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: april 16, 2013, 12:01:24 pm »


Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville. Sjokkert

De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil.

Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km.
Grunnen til at jeg ringte og spurte var pga av at jeg faktisk skulle til Sverige å ha service/reg.reimbvytte på en saab akkurat da (4500 s.kr mot 9000 NKR!), så sånn sett hadde det vært VELDIG lønnsomt for meg-he he.  Blunker

Uansett 295 var jo bra, men det får meg til å få bange anelser om at det verkstedet gjerne vil ha deg tilbake og tjene det inn igjen der i delesalg osv.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: april 16, 2013, 12:13:29 pm »


Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville. Sjokkert

De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil.

Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km.
Grunnen til at jeg ringte og spurte var pga av at jeg faktisk skulle til Sverige å ha service/reg.reimbvytte på en saab akkurat da (4500 s.kr mot 9000 NKR!), så sånn sett hadde det vært VELDIG lønnsomt for meg-he he.  Blunker

Uansett 295 var jo bra, men det får meg til å få bange anelser om at det verkstedet gjerne vil ha deg tilbake og tjene det inn igjen der i delesalg osv.

Ja, men jeg gjør all jobb selv, så jeg synes det var et godt tilbud. Var t.o.m. merkeforhandler, dog for et annet merke. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #11 på: april 17, 2013, 18:15:47 pm »

Nå er det vel slik at det egentlig heter Periodisk Kjøretøy Kontroll og ikke EU-kontroll offisielt. Reglene er vel basert på noe EU-greier men fremdeles norske regler som gjelder.
Slik jeg ser det så er det ikke timesprisen på verkstedet som er mest hårreisende men jobben som blir gjort. Har ofte vært borti slurvete arbeid så selv velger jeg heller å gjøre ting selv (da vet jeg iallefall at bilen jeg kjører rundt med er trygt skrudd sammen).
Sikkert greit om det er mulig å få en bil sjekket og godkjent i et annet land for den som ikke bor fast i Norge men ser ikke helt nytten for de fleste som tross alt bor såppas langt fra grensa at det er snakk om en dagstur i kjøring bare for å komme til Sverige.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!