mai 13, 2024, 22:02:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senking og kjørekomfort  (Lest 1351 ganger)
Erlend
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lier


Vis profil

« på: juni 02, 2014, 09:37:39 am »

Jeg trenger hjelp fra noen med erfaring her...

Jeg har en 1302 Cab som jeg, etter å ha kjørt med originalfjærer på i mange år, monterte senkefjærer (senker 50mm) nå i våres.
 
Bilen ble jo helt anderledes å kjøre. Stiv og stumpete, og ikke noe gøy i det hele tatt. Jeg sitter igjen med følelsen av å være 18 år og kjøre gammel Ascona med kappa fjærer. Det var helt topp engang det, men jeg merker at jeg ikke er der lenger. Jeg visste jo at det ville bli stivere, men hadde ingen ide om at det ble så stor forskjell.
  
Jeg har fortsatt et ønske om ikke å ha helt ”1302 originalhøyde” foran, men kommer heller ikke til å senke mer enn 50mm.

Hva kan/bør jeg gjøre for å beholde noe av kjørekomforten?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 02, 2014, 10:20:47 am »

Er flere løsninger. Men det krever litt jobb.

Om det ikke er plassproblemer mellom dekk og skjerm kan nedre fjærskål kappes løs og festes lenger ned på dempertårn, og du kan fortsatt bruke orginalfjærer. Bilen vil da bli myk som orginal men med den høyden du selv måtte ønske. Problemet som kan oppstå er at bilen fjærer like mye som orginalt. Og dekk kan ta i skjerm eller at demperen bunner/treffer bump stop gummien.

Den beste løsningen ville vært å kombinere lavere skål og kortet ned hylsen som demperen ligger i. Og brukt innsatsdemper fra annet bilmerke. Krever endel søkning av hva som kan benyttes.

Eller heve dempertårn i bil.. Krever mye jobb og lakkering. Og det blir fortsatt problemer med klaring dekk/skjerm.

Det går også å bytte forstilling til nyere type. Kom vel i 1974. Da kan Golf fjærein benyttes med lite modifikasjon. Og plutselig har du ett hav av dempere og fjærer og velge i. Både fullt justerbare og faste.
Loggført

Erlend
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lier


Vis profil

« Svar #2 på: juni 02, 2014, 11:16:10 am »

Finnes det ikke noe som ikke krever kapp og sveis :-)

1.
Coilovers? Vil det gi fjæring som er grei eller gir det samme resultat som senkefjærene?

2.
Eller så har jeg sett noe som ligner på originale fjærbein. "Lowered struts (adjutable) vw 1302". Kan det brukes istede for å lage noe selv?
Hvordan fjærer/dempere trenger man da, kan originale brukes? Hvordan blir fjæring med dette?
« Siste redigering: juni 02, 2014, 11:27:10 am av Erlend » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 02, 2014, 15:31:59 pm »

Du har coilovers. Betyr egentlig bare at fjæra er rundt demperen Blunker   Veldig missbrukt navn. Men justerbare fjærbein som er justerbare både i høyde og hardhet på demperen er å få til den nyere 1303 1974 og oppover. Men disse er somregel lagd for motorsport. Og vil derfor være hardere enn orginal.

Grunnen til at jeg nevner golf er fordi disse er ment for en bil med motor foran. Dvs mer vekt. Og vil kanskje oppleves mykere da de ikke blir komprimert like mye. Alle spiralfjærer er jo progressive. Jo mer de klemmes sammen jo hardere blir de.

Har ikke vært borti lowered struts til tidlig utgaven av forstilling slik du har. Men vil isåfall tro det blir samme prinsipp som å senke skåla på dempertårnet. Bare at de er justerbare, kan skrues eller har faste nivå hakk.
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: juni 02, 2014, 15:48:53 pm »

Her er det i hvertfall høydejusterbare fjærbein, fjærer til disse får man jo i masse forskjellige hardhendt.
http://www.machine7.com/product.php?xProd=933

Alternativt så har du disse, som benytter orginale fjærer eller senkefjærer om du vil ha den lavere. Disse kjørte jeg med i flere sesonger sammen med Kärscher 70mm senkefjærer - det var lavt!
http://www.machine7.com/product.php?xProd=937&xSec=496

Det som er negativt med disse er at de ikke har TüV-godkjenning.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 02, 2014, 18:26:39 pm »

Tror Hot Shop har den siste versjonen der.
Ellers har vel topline http://toplineparts.com/lower-your/maxx-strut-71-72.html og kerscher http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Fahrwerksteile&gruppe2=Gewindefahrwerke fjærbein som passer og så når du har fått disse må du reise til noen som selger slike sfærer løst og få tak i noen som er like myke eller litt stivere enn dine originale fjærer, tror f.eks kollevold på Lierskogen kan hjelpe deg med dette. Men det enkleste som også ser så originalt ut at det ikke vil bli noe tull med myndighetene, er å gjøre somm JEE sa, få tak i ett ekstra sett med fjørbein og få noen til å flytte skala så mye som du vil senke.
« Siste redigering: juni 02, 2014, 18:31:45 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lier


Vis profil

« Svar #6 på: juni 03, 2014, 08:11:42 am »

Takk for svarene  Glad
Tipper jeg går for senking av skåla da jeg.
Får prøve å finne en som vil sveise, evt. prøve å få tak i fjærbein som allerede er senket.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!