VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwfreaks på august 30, 2015, 00:01:01 am



Tittel: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksaugust 30, 2015, 00:01:01 am
Noen som har erfaringer med kjøling av større T1 luftkjølte motorer.

Ser det er flere leverandører av ettermarkeds kjøling, men det er like mange meninger som leverandører.... er interessert i tilbakemeldinger fra noen som har prøvd selv :-)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Dallandaugust 30, 2015, 00:39:25 am
Kort oppsummert, org vw kjøling fungerer veldig bra om du passer på alle tetninger. Porsche vifte ser kult ut og man kan få det til å fungere ok. Jack raby har laget en som funker bra men ser stygg ut, ellers er det meste dårligere enn org.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksaugust 30, 2015, 10:16:32 am
Har kikket litt på denne, har 110amp dynamo og leveres i forskjellige bredder slik at en slipper å kappe og lime for å få plass til større slag.

http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/excellent_engine_cooling.html


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: erikaaaugust 30, 2015, 11:15:35 am
Har kjørt med ekstern oljekjøler med vanlig viftehus der den interne kjøleren var tatt ut. Ville ikke bygget det slik selv, men det har fungert på min 2332 motor.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Dallandaugust 30, 2015, 11:17:39 am
Om du er villig til å bruke 10-15 tusen på et viftehus fordi det ser kult ut så er det jo bare å handle.
Min erfaring fra 2275 med helt orginalt viftehus og oljekjøler er at det aldri blir for varmt. :)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: freakpoweraugust 30, 2015, 11:27:34 am
Om du er villig til å bruke 10-15 tusen på et viftehus fordi det ser kult ut så er det jo bare å handle.
Min erfaring fra 2275 med helt orginalt viftehus og oljekjøler er at det aldri blir for varmt. :)

Enig
Hvis man har problem med å få motoren til å gå kaldt, er det sjelden mangelfull kjøling som er årsaken.

Skal man bygge pick up er type 3 kjøling en fin løsning. Kombinert med en bra plassert oljekjøler burde det fungere bra.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksaugust 30, 2015, 11:38:14 am
Jeg har plass til stående kjøling :-)   
Har gode luftinntak på sidene av planet, og god plass til oljekjøler med termostat og vifte.
Var ikke bare etter utseendet, men også kapasitet.
Det er jo også litt arbeid å få original stående vifte til å se bra ut når bredden på motoren endres, synes ikke 2 metallklosser i enden av viftehuset ser bra ut, men tviler ikke på at det fungerer.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: BeetleBugaugust 30, 2015, 11:49:59 am
De aller fleste tupperware (glassfiber) husene har en svært dårlig funksjon og er ikke verdt mer en glassfiberen som er benyttet. Du kan stappe inn den mest effektive Porsche viften du finner og kun oppnå at den stjeler effekt og ser kul ut.

Hvorfor sier jeg dette? Fordi jeg har sett temperatur målinger og flow målinger og dem viser at disse husene utelukkende er laget for utseende og ikke en tanke er er ofret på dirigering av luftflow. Nedenfor ser dere bilde av ett "Porschestyle" hus hvor eieren har tatt aksjon og dirigert lufta slik at alle sylindre får kjøling. Det er ikke mye som ligner på det du ser fra Bergman/CSP og andre for å si det sånn. Raby er vel en annen som har ofret tid på dette temaet og dere ser hvordan hans hus ser ut.

(http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/137729.jpg)

(http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/137730.jpg)
Mvh
BB


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: (oVo)august 31, 2015, 22:55:58 pm
Finner jeg disse målingene noe sted på nettet?


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksaugust 31, 2015, 23:24:01 pm
Har kikket litt på Bergmann sin siste "Porschekjøling" der er det en indre diffuser som dirigerer luftstrømmen til de forskjellige sylindrene, jeg etterlyser også litt mer fakta....



 http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/high-flow-fan-kits_manufacturing.html


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Kjell Roarseptember 01, 2015, 04:36:31 am
Til info så blåser vifta på en doghouse- motor 6-700 liter i minuttet på 4000 rpm, mens de uten doghouse gir ca 400.

Forskjellen skyldes at doghouseløsninga krever mer luft.

Pratet med en som leverte en havarert trimma motor til overhaling hos en kjent norsk motorbygger, han nektet å bygge motoren opp igjen med "Porschekjølinga".


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: BeetleBugseptember 01, 2015, 07:39:23 am
Finner jeg disse målingene noe sted på nettet?

Personen som har bygget motoren over er ingeniør og jobber med high performance motorer daglig. Det var han som visste meg målingene.

Her er en enkel test for tvilerne: sett en drill på vifta og spinn den rundt. Hold hånda foran plugghullene og kjenn etter. Du vil med en gang legge merke til at det blåser kraftig fra hullet til nummer 1 og litt fra nummer 2.

Mvh
BB


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 01, 2015, 08:52:33 am
Til info så blåser vifta på en doghouse- motor 6-700 liter i minuttet på 4000 rpm, mens de uten doghouse gir ca 400.

Forskjellen skyldes at doghouseløsninga krever mer luft.

Pratet med en som leverte en havarert trimma motor til overhaling hos en kjent norsk motorbygger, han nektet å bygge motoren opp igjen med "Porschekjølinga".

Og det er derfor vi monterer doghouse vifta i non-dog viftehus. Den går inn med litt massering  ;)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksseptember 01, 2015, 11:52:49 am
Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 01, 2015, 11:53:36 am
Kjøp et gammelt viftehus da vel?


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 01, 2015, 12:09:05 pm
Bruker Volkswagens egne viftehus så langt det går.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 01, 2015, 12:09:49 pm
De nye "30hk" viftehus vi har på lager har samme plater indvendig som et standard VW doghouse viftehus.

Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksseptember 01, 2015, 12:16:40 pm
Kjøp et gammelt viftehus da vel?

Vil gjerne ha uttak til varme.... her på Vestlandet er det til tider litt fuktig, og så vil jeg gjerne bruke de nye CSP 45mm varmepottene jeg kjøpte hos Unneberg :-)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Støldalseptember 01, 2015, 12:57:10 pm
Jeg har liggende sprell nytt 30hk hus fra unneberg med varmeuttak (og plater som org inni) Selges for kostpris. Jeg kjøper nytt uten varmeuttak.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Formula Veeseptember 01, 2015, 13:54:58 pm
De nye "30hk" viftehus vi har på lager har samme plater indvendig som et standard VW doghouse viftehus.

Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)
Jeg kjøpte dette til min 2332cc fra Unneberg. Fint som snus, med deflektorplater, oljekjøler og uten hull til varmepotter. Men du trenger 3-4sett med spacere om du ikke lager noen selv.
Min motor ble veldig bred, så har ca 25mm åpning på hver side.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Formula Veeseptember 01, 2015, 13:55:57 pm
Jeg har liggende sprell nytt 30hk hus fra unneberg med varmeuttak (og plater som org inni) Selges for kostpris. Jeg kjøper nytt uten varmeuttak.
Det er jo perfekt!


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksseptember 01, 2015, 15:15:24 pm
Da er i hvert fall viftehus fra Støldal handlet inn.... får se hva resultatet blir.

Ser at de i England ettermonterer  en ring til å montere bak på viftehuset (nesten slik som på f.eks oval boble).... noen som vet om den har noe effekt?


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Formula Veeseptember 02, 2015, 14:11:01 pm
Jeg ville planlagt en eller to luftkanaler fra friluft og inn i viftehuset. Funket knall på turboroadster.
Med det samme temp steg til 100, satte jeg på viftene. 20minutter etter hadde jeg 90.
Du har sikkert mulighet å planlegge det designmessig nå. enten i fra bunn eller sider.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksseptember 02, 2015, 14:29:11 pm
Er allerede innkjøpt T2 lufting som skal sveises inn i sidestykkene på planet.

Luft inn blir ikke ett problem :-) Motorrom er også godt skjermet fra varmen som eksos avgir.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: magsseptember 02, 2015, 15:55:34 pm
Kai jeg ville valgt også T4 kjøler da
du må modifisere litt blikk bak da,men det ordner du fort tro


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 02, 2015, 21:14:52 pm
Hvis du er en kjip bilprodusent så prøver du å kjøle sylindrene OG oljekjøleren med samme vifte. To fluer i en smekk, og det funker om effekten i motoren er lav.

Har du derimot økt effekten i motoren kraftig så bruker du fort opp de marginene Volkswagen la inn i designen. Viften blir for liten til å kjøle sylindrene med siden den også skal kjøle oljekjøleren. Det er ikke lett å bygge en bredere vifte, men det er lett å flytte oljekjøleren og gi den sin egen vifte... Litt dyrere enn VW ville valgt, men LANGT bedre.

Og husk at viften leverer samme mengde luft selv om du setter inn type4 kjøler.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: erikaaseptember 02, 2015, 22:08:58 pm
Tar du i såfall vekk "dog houset" da? Beholder den bredere viften, men flat på baksiden (tett hus) slik at all luften på venstre side går ned på 3 og 4?


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 02, 2015, 22:10:38 pm
Gammelt rundt hus trenger maks 10min med hammer for å få plass til stor vifte..



Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 02, 2015, 22:19:58 pm
Ja, et vanlig ikke-doghouse viftehus gjør jobben helt supert.

En ting til, spacer mellom vifthus og kjøleblekk enden? Jeg skjønner at det føles bra, men lufta treffer ikke så langt ut i toppen som den burde når motoren har blitt så bred. Skikkelige topper har kanaler som lar deg kjøle mellom forbrenningskammerene, men står den kanalen under "spacer-tak" blir den ikke spesielt effektiv. Eier man et sveiseapparat så kan man flare ut de nederste 10 cm av buen på vifthuset og møte opp med blekket som normalt. Husk at luften slynges mest langs ytterkanten i huset.

Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: vwfreaksseptember 02, 2015, 22:43:10 pm
Smalere motor blir ikke aktuelt :-)  Har for første gang gjort det jeg ville og "kjøpt" meg stor motor !

Sveiseapparat har jeg, så skal nok greie å flare ut nedre del av viftehuset, det blir sannsynligvis den "minste" sveisejobben på denne bilen.

Oljekjøler blir ekstern med egen vifte og termostat.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Formula Veeseptember 03, 2015, 06:46:07 am
Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Dallandseptember 03, 2015, 06:58:54 am
Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! ;)

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. ::)


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: kbseptember 03, 2015, 08:04:19 am

Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.

Denne. Min 2332 er ca 2mm bredere per side enn originalt - ikke noe problem å "bøye" til kjøleblekket så det passer perfekt.


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 03, 2015, 09:06:25 am
Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! ;)

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. ::)

Riktig at den ikke nødvendigvis går varmere under normal belastning... men mange av ettermarkedstoppene er vanskeligere å få kjølt slik man gjør med en originaltopp. Forbrenningsvarmen treffer mest topp og helt øverst i sylinderen så dette er det viktigste område å kjøre luft gjennom. Selve luftstømmen blir også hindret av at sylindrene har blitt større i diameter og, kjøleribbene har blitt tilsvarende mindre.

Det vil alltid lønne seg å bygge en motor som fungerer på vanlig bensin, om man kan. Å kjøre på eksotisk drivstoff for å slippe å kjøpe en ekstern oljekjøler blir noe spesielt.   


Tittel: Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor
Skrevet av: BERGERseptember 03, 2015, 09:20:49 am
Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! ;)

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. ::)

Riktig at den ikke nødvendigvis går varmere under normal belastning... men mange av ettermarkedstoppene er vanskeligere å få kjølt slik man gjør med en originaltopp. Forbrenningsvarmen treffer mest topp og helt øverst i sylinderen så dette er det viktigste område å kjøre luft gjennom. Selve luftstømmen blir også hindret av at sylindrene har blitt større i diameter og, kjøleribbene har blitt tilsvarende mindre.

Det vil alltid lønne seg å bygge en motor som fungerer på vanlig bensin, om man kan. Å kjøre på eksotisk drivstoff for å slippe å kjøpe en ekstern oljekjøler blir noe spesielt.   

Når ble hjemmebrent eksotisk... ?  :D :D