mai 16, 2024, 16:04:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VENTIL! KLATT!  (Lest 1496 ganger)
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« på: juli 02, 2010, 17:40:24 pm »

Hei

Jeg har en 68 mod 1300 med singelport topper. Den ene siden har det med å kile innsugsventilene i halvopen stilling. Og de kiler seg virkelig fast også. Har brukt det meste av slagvåpen for å få de løs igjen.

Men til ingen nytte. Etter en relativt hissig temp i hodet mitt, gikk det en jækel i meg og starta opp og ruste motoren ca 4000-4500 rpm og lot den stå på det i ett kvarter , med en hel del fortenning. hellte pro-long i forgasserinnsug. og vipps løssna driten.  Problemet var at det hørtes ut som styringen også løsnet.
Det blei en del stygge liyder både fra meg og motoren. Men den sveiv på 4 igjen og jevnere eller noen gang. Styringen satte seg ikke etter nedkjøling, så en hard kjøretur va tingen. da ser det ut for at styringen sitter. justert tenning til normalen og alt ser fint ut bortsett fra den vanlige flatspotten.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette skjer (ventil fast i halvopen stilling ) og måter å unngå det på.
Åja forresten pluggene ser ut svartsotete, som om den hadde litt feite blanding.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1 på: juli 02, 2010, 18:07:15 pm »

 Sjokkert

Håper reparasjonen din holder
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: juli 03, 2010, 09:19:51 am »

Hvis ventilen står i halvåpen stilling når den er varm, er det for trangt mellom ventil og styring,lett bøyd ventil eller drit som har havnet imellom.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: juli 03, 2010, 12:05:56 pm »

Eller sete som har sluppet. Typisk T4 feil.
Loggført
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #4 på: juli 15, 2010, 18:55:43 pm »

sete og styring er på plass . fant ut hvorfor dette skjedde åsså . Det var nok for liten klaring etter ventiljustering. brukte 0.15 mm , men dette var ikke bra. Kan hende jeg justerte det for stramt likevel . Økte til 0.20mm og bilen kjører som aldri før. Eksos har nok passert igjennom innsugsventil og gjort den varm og fæl . Dermed kilte den seg.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juli 16, 2010, 07:34:53 am »

Forskjell på 0,15 og to millimeter skal ikke i resultere i annet en høy klakkelyd og redusert effekt.
0,15 er satt både på grunn av at material endrer fasong/størrelse når det er varmt/kaldt, og at de 0,15mm kan fylles med oljefilmen for å redusere slitasje mellom vippearm, støtstang og ventiltopp.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #6 på: juli 17, 2010, 19:34:22 pm »

Forskjell på 0,15 og to millimeter skal ikke i resultere i annet en høy klakkelyd og redusert effekt.
0,15 er satt både på grunn av at material endrer fasong/størrelse når det er varmt/kaldt, og at de 0,15mm kan fylles med oljefilmen for å redusere slitasje mellom vippearm, støtstang og ventiltopp.

jaja 0,2 mm ikkje 2mm ..
« Siste redigering: juli 17, 2010, 20:01:15 pm av mono2n » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 18, 2010, 18:49:27 pm »

Ja, men jeg mente faktisk 2mm.
Jeg har liggende komplette topper til 1300 i Egersund, sto på en trike og er produsert i 1998. Tipper dem er kjørt 40.000.-
Du kan få med sylindersats og kam på kjøpet, om du betaler kr. 1.200.-
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!