Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?
Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).
Veldig bra innlegg! Fullstendig enig med dette. En "preservation award" slik jeg spilte den inn ovenfor ville i utgangspunktet kunen gis til en slik bil også. En "ta vare på premie" skal gå til den bilen hvor dommerne mener at eieren har gjort en glimrende jobb i å bevare - ikke restaurere - en spesiell bil....enten den er bevart med "battlescars" og tidsriktige modifiseringer...eller den er urørt superoriginal. Dte blir umulig å trekke bastante grensr...derfor bruker man noen sakkyndige på treff til å gjøre akkurat vurderingen. Mitt poeng var egentlig bare et forsalg til SCC-sjefen(e)(?) om at vi innfører "beste restaurerte bil"....og "beste preserverte bil"... så blir det opp til seksvoltdommerne og ta avgjørelsen der og da.
Ellers er jeg personlig egenltig mest enig med Sven Ole ang dette - premier er noe stort tull! Vi skulle aller helst vært dem foruten. Det handler om bilglede og om å "vårrå fornøyd me'n som 'en e, når'n ittj vart som en skoill"...som vi si.