mai 05, 2024, 00:33:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spenningsregulator 12v  (Lest 1929 ganger)
Reinsbukken
Medlem
***
Innlegg: 165
Bosted: Sør-Trøndelag


1955 T4 2056cc


Vis profil
« på: november 03, 2008, 08:07:13 am »

Hei.. noen som har peiling på strømm her, det har ikke jeg.. Gliser

Har en 55mod Boble som er ombygd til 12v, har satt i en T4 motor med Porsche vifte med dynamo (overhalt for 3500,-).
Ladelampa lyser hele tiden og jeg kjører kun på batteri kappasitet, får ikke start når det er tomt.

det jeg lurer på er, trenger jeg spenningsregulatoren da jeg tror porsche vifta er en vekselsstrøm dynamo og det er ikke dynamoen til 1600cc
som sto der fra før, mulig det er den som lager krøll for meg (spenningsregulatoren)..Hæ?
 Glad
Loggført

T1 1955mod med T4 2056cc
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: november 03, 2008, 08:38:41 am »

Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ?
I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen.
Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes.
Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren.
Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq.
Loggført
Reinsbukken
Medlem
***
Innlegg: 165
Bosted: Sør-Trøndelag


1955 T4 2056cc


Vis profil
« Svar #2 på: november 04, 2008, 11:29:07 am »

Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ?
I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen.
Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes.
Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren.
Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq.

Har pratet med K.Berglund de som overhalte dynamoen, dette er en vekselstrøms dynamo gammel sådan og trenger derfor en ekstern spenningsregulator, da den ikke har en innebygd.
Var der i morres med spenningsregulatoren som sto montert i bilen, tok også med en elektrisk og fikk testet den, og den var i orden.
Kasserer derfor den mekaniske som var montert i min bil da de ikke fikk til å teste den, de måtte ha dynamoen sammen med regulatoren for å få testet den.
Håper dette blir i orden nå..
Har B+, Df, D+, D- på den
Loggført

T1 1955mod med T4 2056cc
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: november 04, 2008, 19:09:16 pm »

Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet.
Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet.


* Caution.jpg (11.35 KB, 351x134 - vist 118 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Reinsbukken
Medlem
***
Innlegg: 165
Bosted: Sør-Trøndelag


1955 T4 2056cc


Vis profil
« Svar #4 på: november 05, 2008, 06:30:00 am »

Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet.
Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet.

Aldri startet uten batteriet tilkoblet.. Takker for tipset  Gliser
Loggført

T1 1955mod med T4 2056cc
Reinsbukken
Medlem
***
Innlegg: 165
Bosted: Sør-Trøndelag


1955 T4 2056cc


Vis profil
« Svar #5 på: november 11, 2008, 08:36:50 am »

Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ?
I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen.
Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes.
Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren.
Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq.

Takker SveinT dette hjalp: Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren.

B+ lå bare og slang løs bak baksetet under en sub kasse, koblet den til regulatoren så vips var det i orden.. Gliser

Men så var det starteren som skapte seg, ny på Romnes ble kjøpt tvert Bare kr 915,- + mva med firmarabatten min.. billig
Loggført

T1 1955mod med T4 2056cc
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!