mai 05, 2024, 07:47:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Synkro' problemer T1  (Lest 2108 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: november 19, 2008, 15:00:47 pm »

Det siste halve året har det en sjelden gang kommet lave slurelyder fra girkassen når jeg har sluppet clutchen inn i andre gir fra tredje. Dette konkluderte jeg med at antakelig er en sliten synkroniseringsring.

Men nå for et par uker siden startet den å bli vanskelig å få i andre gir ved "høye" turtall (2000rpm kanskje) både fra første og tredje gir. Dette fører bare til ulyder.
Jeg har fundert på om det er justering av giroverføringen, men de andre girene er fine.
Det som forundrer meg er at oppførselen gir seg mer eller mindre når en har kjørt en stund (halvtime +).
Ved ren gjetning har dette med at når oljen blir varm og tynn fungerer synkroniseringen bedre?.

Bør nevnes at dette har kommet litt etter at jeg tettet drivakselmansjetten og etterfyllte med biltema girolje.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte mine mistanker om gåen girkasse/synkro-ringer?
Og i tillegg, annet enn slitasje så skjer det ikke noe "galt" om en kjører forsiktig uten synkronisering på 2. gir? Glad

På forhånd takk for hjelp!

Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 19, 2008, 22:25:52 pm »

stiller meg et spørsmål til den biltemaoljen jeg da
sjekk også slakken på clutsjen
prøv å bytt gearolje kanskje'?


Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2008, 23:46:18 pm »

Tapp oljen og se om det er partikler/forurensning i den. Fyll korekt oje.
Sjekk at klutsjen ikke er slitt og at den fungerer, den skal løse helt ut.

Det er vel rimelig klokt å skifte olje når defekt manskjett oppdages, det kan jo komme inn forurensning som knekker kassa.

Det er ganske naturlig at syncron-ringen i (1) 2 giret slites først. (Du kan jo dobbetklustje med og uten mellomgass.)
« Siste redigering: november 20, 2008, 00:00:59 am av svenole » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2008, 23:47:29 pm »

Det er et kjent fenomen at gearolje fra Biltema ofte fører til slitne synkroringer, spesielt på 2. gir.
At kassen har blitt kjørt med lite olje har neppe noe med saken å gjøre. Heller ikke at den er 40-50 år gammel.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #4 på: november 20, 2008, 10:01:12 am »

Takk for svar!
"Tettingen" av mansjetten innebar kun å stramme slangeklemmen en tanke, men det er fortsatt muligheter for fremmedlegemer?
Antar svaret til JS var ment som en spøk? Glad
"Det er et kjent fenomen at gearolje fra Biltema ofte fører til slitne synkroringer, spesielt på 2. gir."

Biltema sier deres olje oppfyller følgende krav: API GL-4, API GL-5. (85W90 transmisjonsolje)
Dette er ikke et kvalitetstegn?
Så hvilken anbefaler dere?

Syntes ikke Biltema sin frarådes i andre tråder, f.eks.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9361.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4527.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5020.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5066.0.html
Men her kan det virke som Unneberg ikke anbefaler den:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3345.0.html
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2008, 10:50:50 am »

Oljen er helt sikkert god nok!
Hvis skrapelyden kommer når du slipper klutsjen ut, er det ikke synkroniseringen som er defekt, men noe med klutsjen.
Når det gjelder å kjøre med slitt synkronisering, så har jeg kjørt en 914 som helt mangler synk på 1. og 2. gir siden 1998 uten at det har forverret seg.
Må stoppe helt for å legge inn 1. og andre går bra når giret er varmt hvis jeg girer sakte. Klutsjen på 914 koblet ikke helt fri, det reparerte jeg sist vinter, og bilen ble mye lettere å gire.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #6 på: november 20, 2008, 11:17:02 am »

Men da prøver jeg å stramme clutchvaieren litt.
Har ikke vurdert clutchen siden 3. og 4. gir fungerer som de skal, men verdt et forsøk!
Forøvrig godt å høre at jeg kan kjøre med girkassen slik Einic.
Mye bedre å reparere noe når en selv ønsker enn å måtte gjøre det på gårdsplassen om vinteren fordi man må.. Blunker
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #7 på: november 22, 2008, 18:25:28 pm »

Men ikke fler enn meg som stusser på at problemene forsvinner når girkassen har blitt varm?  Hæ
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: november 22, 2008, 19:03:26 pm »

Min bil er lite fornøyd med å tvinges fra 3. til 2. gir hvis farta er over 30 og girkasseolja ikke har blitt litt lunka. Etter det protesterer den ikke i det hele tatt. Boblekassa blir også generelt mye mindre "hakkete" å gire så snart olja har driftstemp, så du skal ikke se bort fra at du kan ha lett slitne synkroringer noen steder. Tålmodighet og evnt dobbeltclutching ordner somregel saken.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 22, 2008, 19:27:56 pm »

Synkroniseringsringene beveger seg når du rører girspaken. Hvis det ikke er noen lyder i det du legger inn giret, så er det neppe dem.

Prøver du å gire uten å clutche så hører du den lyden som kommer fra synkroringene.

Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: november 22, 2008, 19:37:27 pm »

Helt greit å dobbeltklutsje selv om syncronringene virker, mellomgass på ned gearing. Det skjer ikke annet enn at en sparer på dem. Som sakt, skift olje. Partikler i oljen forkorter levetiden på s. ringer og lager. Ikke stram kløtsj wiren for mye, kjenn etter at kløtslageret løper fritt. Noen mm. fribord, så det ikke løper med. Hvis jeg ikke husker feil så er det bronsje i syncronringene på denne.
Lyd kommer (raping) ved slitte ringer og ved at tennene mangler ingrep, det ene drevet løper for fort. dette lager også slitasjepatrikler.
« Siste redigering: november 22, 2008, 19:47:12 pm av svenole » Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #11 på: november 25, 2008, 00:17:15 am »

Syntes ikke Biltema sin frarådes i andre tråder, f.eks.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9361.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4527.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5020.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5066.0.html
Men her kan det virke som Unneberg ikke anbefaler den:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3345.0.html
[/quote]

der ser man hva som skjer når folk ringer å spør om ting  og allerede har gjortseg opp en mening på forhånd   Sint     når vi får et spørsmål om hvem vi ville brukt svarer vi selfølgelig et annerkjent merke !!  ( Biltema sin olje er vel Statoil, forøvrig en gir olje vi har mindre god erfaring med  Trist  )
men hvis dere vil hvite hva vi virkelig har god erfaring med så er det faktisk mineral olje fra Castrol , og i noen tilfeller på ''trege kasser'' syntrax fra castrol.  begge er hylle vare og koster snaut 100 pr liter
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 25, 2008, 00:26:32 am »

jeg har merket forskjell ved å gå over til fullsyntetisk girolje. merkbart lettere å  gire etter bytte
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!