mai 18, 2024, 22:02:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boss til The Superior 500 T1 -59'  (Lest 1452 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« på: juli 19, 2011, 22:56:00 pm »

Noen som har boss til et Superior 500 ratt som passer T1 opp til 59'?? Eller har tips om hvor dette kan skaffes?

Jeg har et NOS boss. Men det er til 356A Trist
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juli 19, 2011, 23:10:54 pm »

Vanlig Grant boss brukte jeg på mitt.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: juli 20, 2011, 00:00:04 am »

Som JS sier, vanlige Grant boss passer. Men.. Grant bosset til pre 60 VW lages ikke lenger. Når det er sagt, Superior rattet er som de fleste Grant ratt ganske dypt og kommer veldig nærme føreren med den lange rattstammen som er beregnet på flatt ratt. Det vanlige trikset er da å bruke nyere (kort) rattstamme som plasserer rattet der det burde være. Da er er Grant boss tilgjengelig. Jeg har selv kjørt med Grant, VDM og nå Empi GT ratt i ovalen og bruker da 60-talls rattstamme. Fungerer veldig bra. Det optimale er å bruke 60-67 rattstamme og 68-> rattaksel som er støtabsorberende, ikke dumt med tanke på sikkerheten.

Tilleggsinfo: Jeg driver vel så mye med gamle amerikanere som VW og bestilte for mange år siden Grant boss gjennom Pony Parts på Tyrigrava flerfoldige ganger, til både meg selv og kjente. Til slutt tok de inn noen VW boss for å ha neste gang jeg trengte, men etter det har ikke behovet vært der.. De lå på hylla der sist gang jeg spurte og går nok billig for å gjøre plass til Mustangdeler  Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: juli 20, 2011, 00:27:29 am »

Som JS sier, vanlige Grant boss passer. Men.. Grant bosset til pre 60 VW lages ikke lenger. Når det er sagt, Superior rattet er som de fleste Grant ratt ganske dypt og kommer veldig nærme føreren med den lange rattstammen som er beregnet på flatt ratt. Det vanlige trikset er da å bruke nyere (kort) rattstamme som plasserer rattet der det burde være. Da er er Grant boss tilgjengelig. Jeg har selv kjørt med Grant, VDM og nå Empi GT ratt i ovalen og bruker da 60-talls rattstamme. Fungerer veldig bra. Det optimale er å bruke 60-67 rattstamme og 68-> rattaksel som er støtabsorberende, ikke dumt med tanke på sikkerheten.

Tilleggsinfo: Jeg driver vel så mye med gamle amerikanere som VW og bestilte for mange år siden Grant boss gjennom Pony Parts på Tyrigrava flerfoldige ganger, til både meg selv og kjente. Til slutt tok de inn noen VW boss for å ha neste gang jeg trengte, men etter det har ikke behovet vært der.. De lå på hylla der sist gang jeg spurte og går nok billig for å gjøre plass til Mustangdeler  Osteaktig

Mitt Superior ratt er helt flatt. Så jeg kommer til å tilpasse lengden på rattaksel og rattstammen etter hvor langt fra dashbord-kanten jeg vil ha knokene, når jeg holder i toppen av rattet. Så et alternativ er å få tak i annen rattaksel. Sikkert lettere å få tak i boss til det.

Det fine med orginalbosset fra Superior er at det er veldig lite og nett. Det eneste som syns bak rattet når rattstammen er på er en ca 1cm tykk alu-ring. Ikke noe klumpete trekkspill eller annet som ikke er forenlig med en gammal bil Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: juli 20, 2011, 07:31:35 am »

Jeg var faktisk litt rask i avtrekkeren... Jeg bruker Flat-4 boss, som er likt som Grant. Flat-4 lager sikkert sine enda. Dette er bosset til EMPI GT(eller hva det nå heter) rattet.
Om du har det flate Superior rattet tror jeg det kommer til å gå i frontruta i øverkant med kortere rattstamme, passet helt greit i min bil med den lange.
Kan du poste bilde av rattet?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juli 20, 2011, 07:53:51 am »

Jeg fant en ting som passet på splines i rattstammen, og boret & gjenget hull til rattet. Så fant jeg et deksel med hornknapp som jeg også borret & gjenget til rattet. Mye som går... Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: juli 20, 2011, 13:54:05 pm »

Jeg fant en ting som passet på splines i rattstammen, og boret & gjenget hull til rattet. Så fant jeg et deksel med hornknapp som jeg også borret & gjenget til rattet. Mye som går... Blunker

Ja, alt går. Laget boss fra bunn til ovalen jeg hadde. Poenget er at jeg ikke vil ha noe stort klumpete boss synlig på baksiden. Jeg får ta en titt på disse fra flat-4.

Skal få postet bilde i kveld.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: august 14, 2011, 23:10:07 pm »

Da har jeg fått boss fra Grant til 66-. Jeg hadde en rattstamme liggende og det passer fint. Men jeg vurerer å få tak i en med kolapsområde på. Vet ikke hvilken modell som fikk dette, så jeg får sjekke litt.

Finner ikke kabelen til telefon så jeg får ikke lagt inn bilde. Gjør det når jeg finner den
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: august 14, 2011, 23:24:25 pm »

1968 og nyere har crashsone stamme.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #9 på: august 24, 2011, 01:14:05 am »

Sånn ble det. Jeg har ikke endelig satt avstand fra ratt til dashbord. Men jeg er i nærheten. Det kan tenkes jeg trekker den 1-2cm lenger ut, slik at jeg får plass til et baklokk på turtelleren som jeg skal lage i polert syrefast.



Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: august 24, 2011, 12:02:04 pm »

Aha.. Bildene fortalte mye ja. Jeg ville ha rattet mitt mye ut pga jeg er 190cm (188 når jeg slipper ut magen)og har også flyttet setefeste for å ha god plass til beina.
Så nå sliter jeg bare litt med at girspaken er så langt vekke.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: august 24, 2011, 12:05:37 pm »

Aha.. Bildene fortalte mye ja. Jeg ville ha rattet mitt mye ut pga jeg er 190cm (188 når jeg slipper ut magen)og har også flyttet setefeste for å ha god plass til beina.
Så nå sliter jeg bare litt med at girspaken er så langt vekke.

Hadde en delebil en gang, der gearspaken var buet ekstra langt bakover. Mulig en tidligere eier hadde lange bein, og fått modifisert spaken.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: august 24, 2011, 12:42:47 pm »

Hvis jeg gidder, skjærer jeg ut, korter staget og sveiser på plass igjen. Men antageligvis vil jeg bare sette i Formula Vee girspaken, den er smidd, lang og trukket en del bakover. Hadde det ikke vært for at det er en autentisk original FV spak, ville jeg snittet den i bunn, knekt den og sveist sammen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!