mai 10, 2024, 10:08:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tips og triks for mer effekt til en 1300 69 model boble  (Lest 2101 ganger)
stistus vw t1 69mod
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« på: april 22, 2015, 00:07:25 am »

som tittel sier, så er jeg egentlig på utkikk etter uorginale (gjerne orginale modifiserte, men regner med att uoriginalt er mer etter mitt budsjett) deler som kan øke effekten best og billigst mulig, har brukt mange timer på GOOOOOGELEN og har skjønt såpass att større forgasser, kraftigere coil og elektronisk fordeler er det jeg bør starte med. Men er jo ett hav av muligheter, og jeg er delvis fersk "hobby" mekaniker og sliter med å finne ut av hva slags deler som passer til min og om delene passer sammen.
Så om noen har deler til salgs evt noen linker og tips til billigst og best mulige deler, er jeg meget takknemlig:))
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 22, 2015, 07:43:14 am »

Hei
Du må få motoren til å puste bedre. Både inn og ut. Det er tungt å puste gjennom et sugerør, så alle åpninger hvor det går gassblanding inn og eksos ut må du gjøre større.
Kamaksel bør byttes for at motoren skal få mer tid til å suge inn og puste ut, høyere løft for å lage større åpning gjennom ventilene. Høyere kompresjon lager større eksplosjon som også gir mer effekt.

Dette er de generelle prinsippene for å øke effekten. Underveis må du ha kontroll på oljetrykk, bensinblanding, tenning.

Men om du ønsker å starte en plass;
En standard 1600AS kan du sette på dobble 40mm IDF, 1:1,25 vipper og en åpnere eksos. Da har du økt effekten fra rundt 50 til rundt 65hk.
Bytter du til en bedre kam vil det du gjorde på trinn 1 ha større effekt, men da må du åpne blokka. Da kan du ha rundt 75hk

Du kan også velge å øke slagvolum til 1641 eller 1680cc (montere "slip-inn" sylindre) uten å maskinere blokk og topp for større sylindre.
1680 har litt tynne vegger og tåler mindre.

Velger du å maskinere topp og blokk, kan du med original veiv få 1915cc om du går opp til 94mm sylindre(og stempler).
Porter du litt på toppene da, og har gjort det andre som over, kan du få rundt 100hk.

100hk i en boble oppleves som mye, og de fleste vil være fornøyde med det.

Jeg gikk veien selv med først 60hk, 70hk, 86hk, 98hk, 155hk og nå bygger jeg over 500hk med turbo på 2332cc.
For meg kostet disse trinnene henholdsvis (I hele tusen) 10, 15, 29, 40, 60 og 150+.

Om du vil prøve å trimme ei boble litt og billig vil jeg anbefale å porte originaltoppene, sette på en litt større forgasser, vippearmer med 1:1,25 utveksling og en åpnere eksos. Originaltenning og coil fungerer helt fint til dette.
« Siste redigering: april 22, 2015, 07:50:36 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

stistus vw t1 69mod
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 22, 2015, 22:41:02 pm »

hei.

Takk for nyttige og detaljerte råd.

"sugerøra" er vist bytta allerede, tror motoren er i ok stand men forgasseren er ganske sliten, og har måtte stripse fast chochen fordi den er ødelagt.

Jeg er ganske grønn på det meste av motor kunnskap og "faguttrykk", så mye av det du forklarte må jeg google meg litt grundig om, jeg er lett selvlært, så skal få til noen gamp til, men tror jeg starter med en ny forgasser, noen du vil anbefale meg? ser en på tråden her som selger en solex 12 v 30/31 pict, vil den gjøre noe nytte?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 22, 2015, 22:47:43 pm »

Ikke noe du vil merke  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!