VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: TomR på juni 08, 2009, 14:04:32 pm



Tittel: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: TomRjuni 08, 2009, 14:04:32 pm
Uvanlig kategori å poste - men trenger hjelp av guruene:

Hva skiller en 55 og 58 motor - jeg gjetter:

Forgasser, dynamo og bensinpumpe?

Jeg fristes av en 58 industrimotor med lite timer - alternativet er en 54 modell motor.

Mvh
Tom R


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: Kjell Roarjuni 08, 2009, 14:14:48 pm
Jeg tror forskjellen er at 58 -modellen fikk bedre oljeganger i motoren. Dessuten at man fikk lettmetalls kamdrev i 56/57. Luftfilteret blei forandret, samme forgasser.


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: TomRjuni 08, 2009, 14:18:08 pm
Det er så genialt med original fantomer, jeg har 55 Ghia, så har eget luftfilter - tusen takk  :-*


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: Kjell Roarjuni 08, 2009, 15:02:48 pm
Karmann Ghia har jeg lite greie på, tror det er forskjell på det bakre dekselet i motorrommet, og muligens litt til. Men de har blitt brukt om hverandre, uten store modifiseringer. Det er nok andre som kan svare bedre på det. :)


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: Oval57juni 08, 2009, 15:11:52 pm
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut ;)



Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: TomRjuni 08, 2009, 17:16:24 pm
Snakk om å legge hodet ut for høgg - jeg har litt å styre med før jeg kan taes på slike detaljer kan man si :D

Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut ;)




Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: Kjell Roarjuni 08, 2009, 17:27:53 pm
Vi blir aldri utlært !!!!;)


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: LOBOjuni 08, 2009, 18:53:35 pm
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut ;)



Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er?


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: Kjell Roarjuni 08, 2009, 19:18:25 pm
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut ;)



Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er?
Hos  Fargerike?


Tittel: Sv: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer
Skrevet av: LOBOjuni 08, 2009, 19:21:07 pm
Off sånt pes da! ;D Mer lettvint å kjøpe et nytt fordelerlokk i riktig farge.