mai 04, 2024, 05:48:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vurd. ny bruksbil passat  (Lest 12202 ganger)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« på: februar 16, 2008, 15:57:00 pm »

Noen som har noen erfaringer med passat 1.9TDI ??
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: februar 16, 2008, 16:25:52 pm »

Jeg har hatt kjøretimer med en slik en. Den har 6 gir, og er kjempe fin å kjøre ivertfall! Alt virker veldig kompakt og fint inni. Går godt!

Kan jo ikke si noe om kvalitet og slikt i og med at jeg bare har kjørt den og aldri har eid en over lengre tid, men etter å ha kjørt den i 10 timer nå så virker det som en super bil.

EDIT: Dette er en 2000 og 4/5? med 130hk.
« Siste redigering: februar 16, 2008, 16:56:57 pm av Nicolai (Lobo) » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #2 på: februar 16, 2008, 16:28:53 pm »

Tror nok de går langt men det har vært jævlig my skrangling i forstillinger på passat ! jeg har selv en audi 1,9 TDI som har gått 445 tusn på tellern men den er sikkert vært justert ned ,det ser sånn ut på grunn av at det er mange riper i instrumentet rundt tellern !

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: februar 16, 2008, 16:38:46 pm »

Du seier jo ingenting om årsmodell her.. Det er stor forskjell på 1.9 med 90hk, 105hk, 110hk, 130hk.. Skal du ha nybil eller bruktbil? Bruksbil er det jo, om det er 1996mod eller 2008..  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: februar 16, 2008, 17:13:35 pm »

Tommelfingerregelen er å styre unna alt som er eldre enn facelift modellen som kom i ca 2001. Eldre modeller opp til årtusenskiftet var plaget med masse feil.

Og så er alle modeller + audi a4 utstyrt med multilink forhjulsoppheng, også kjent som Multiknirk. Kjennetegnet med masse bytte av opphengsarmer grunnet slarkete kuleledd.
Loggført

1961 T1 - Custom
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #5 på: februar 16, 2008, 17:37:29 pm »

Har selv en 1,9 tdi fra 96 med 90 hk. Har kjørt 80000 med den siden juli 07, så kan vel trygt si at jeg begynner å være innkjørt. Multilinkframakselen som kom på 98-modellen hadde store svakheter, men de fleste har nå måttet skifte en komplett forstilling, og det ble utbedret i ettertid. Finnes diverse problemer med disse bilene. Luftmengdemålerne har en tendens til å stelle til en del trøbbel. EGR(Eksosresirkulering) gir også en del trøbbel i form av fusking og gjennsoting av innsug. Forhandlerne annbefaler ofte å blokkere denne for å unngå trøbbel. Jeg har kjøpt en enkel usb-kabel til obd-II. Dette gir meg muligheten til å overvåke motorstyring og lese feilkoder og slette feilkoder. Erfaringen min er at det kan være greit å skifte ut alle vakumslangene til styring av turbo og egr.


Om min 96-modell vil jeg si at det er en svært stødig og behagelig bil å kjøre. Min lever et hardt liv på veiene mellom grong og steinkjer. Dette er en veistrekning som er preget av lite trafikk, få kontroller og høy gjennomsnittsfart. Fra tørr asfalt til speilblanke vinterveier er jeg veldig trygg på at den oppfører seg som forventet.

Selvsagt ruster den noe, men det vil alle biler gjøre etter 10 år i salt.

Er ikke sikker på om jeg vil annbefale deg å kjøpe 110-hesteren. Denne har turbo med variabel geometri og jeg har inntrykk av at dette steller til mere tull enn den noe enklere 90-hesteren.
Ellers så har stasjonsvognen godt med plass, og den vil nå utover stige i pris frem til fellesferien. Mange er ute etter å skifte bil før ferien.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: februar 16, 2008, 17:59:00 pm »

www.bilforumet.net er en fin side for slike debatter Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #7 på: februar 16, 2008, 19:41:39 pm »

Har selv en 96 mod. vr6 som nå har gått 160 tusen. Har selv kjørt på 40 tusen uten en eneste feil.
Har hørt at man må passe på de som har karosseriet nyere enn min. De er visst litt svake i forstilling når det gjelder foringer. Dette er noe jeg har hørt. Ikke ut ifra erfaring.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 16, 2008, 19:59:18 pm »

http://forum.vwaudi-club.no/

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 16, 2008, 20:00:45 pm »

Har en 2003 TDI som vi har hatt siden ny vel 60K km, kjempefornøyd. Så fornøyd at den nye modellen ikke føltes "riktig". Prøv en brukt hos en forhandler, så merker du hvordan den er å kjøre. Får du litt verkstedshistorie på den enkelte bilen så finner du ut om det er en mandagsbil.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #10 på: februar 16, 2008, 21:58:26 pm »

jeg støtter ikke deg i dette Kjetil:( Har en 97mod selv, denne har gått 204000. 30 av disse er kjørt av oss med 18" og Marius-senking:) Har byttet en av 4 link-armer til en pris av 590,-. ellers bare olje og vanlige slitedeler. Det er sikkert noen biler med mange feil, men husk en bil som er 10 år har byttet alle disse barnesykdommene. Brøv noen biler, du kjenner fort hva som er bra eller dårlig
Loggført

Mvh

Marius
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: februar 16, 2008, 22:18:58 pm »

Bytt til Audi så får du kjøreegenskaper i tillegg , 2,0 E med 0,8 pr mil ...
Ikke ille ,går som et skudd .. Har 2004 TDI Camping i tillegg .. Diesel er ok ,
men til daglig bruk betaler jeg lett litt ekstra ...
Mvh
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #12 på: februar 17, 2008, 08:31:43 am »

takker for mange svar. Jeg har kikket på div. stasjonsvogn ala 2000 mod og nyere. Jeg visste ikke det var så mange motorvalg av 1.9. er de på forskjellig årsmodell ?. Har også kikket på 1.6l bensin. har ikke prøvd de med 1.6 men syns det virker som litt for liten motor
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: februar 17, 2008, 08:34:53 am »

jeg støtter ikke deg i dette Kjetil:( Har en 97mod selv, denne har gått 204000. 30 av disse er kjørt av oss med 18" og Marius-senking:) Har byttet en av 4 link-armer til en pris av 590,-. ellers bare olje og vanlige slitedeler. Det er sikkert noen biler med mange feil, men husk en bil som er 10 år har byttet alle disse barnesykdommene. Brøv noen biler, du kjenner fort hva som er bra eller dårlig

Når jeg skrev dette tenkte jeg faktisk litt på deg, ante meg at du ville kommentere det, hihi :-) Jeg bare siterer en bilmekaniker jeg kjenner som kjører passat. Sjansen for å finne en mandagsbil blandt de eldre modellene er vel stor, EN del elektriske feil med sentrallåser, el vinduer og takluke, men dette er nok utbedret nå som sagt tidligere her. Audien vår er ikke noe bedre den så det er sagt.
Loggført

1961 T1 - Custom
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #14 på: februar 17, 2008, 08:47:09 am »

Du traff spikeren rett på hodet Kjetil hihi
Loggført

Mvh

Marius
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: februar 17, 2008, 09:19:37 am »

takker for mange svar. Jeg har kikket på div. stasjonsvogn ala 2000 mod og nyere. Jeg visste ikke det var så mange motorvalg av 1.9. er de på forskjellig årsmodell ?. Har også kikket på 1.6l bensin. har ikke prøvd de med 1.6 men syns det virker som litt for liten motor
Gå for diesel. 1,6 bensin suger.
Loggført

1961 T1 - Custom
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #16 på: februar 17, 2008, 11:11:04 am »

Vi har 2002 modell 2.0 comfortline. Kjempebil, har ikke kostet på en eneste krone utover stasj, senking og vanlig servicer. Prisen på disse er gunstig og.
1.6 må du ikke tenke på i det hele tatt Glad
Vurderer forresten å bytte denne bilen nå i en strørre. Hva slags prisklasse leter du etter bil i?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: februar 17, 2008, 11:39:59 am »

Jeg har hatt en Audi A4 Avant, 97 mod. med 110hk Tdi AFN motor. Ingen Passat riktignok men siden multilinken nevnes så kan jeg nevne at samtlige av mine Audier fra 97 til 04 modeller har hatt irritirende lyder i forstillingen og på samtlige har jeg byttet to eller flere stag.

Jeg vil gjerne anbefale 110hk dieselen da jeg liker den myke gangen denne har i motsetning til 105, 115 og 130 pumpedysemotorene. Jeg lekte meg litt med min 110 motor. Byttet katalysatoren til en race utgave. I tillegg byttet jeg turbo til en fra 115hk motor og dieseldysene byttet jeg til dem som kommer fra 150hk tdi transporter. Alle delene og ny programvare fikk jeg fra en kar som kaller seg Master i Polen til priser som den gang var 1/3 del av det bare dysene kostet i Norge. http://www.tdi-tuning.pl/

Kan jo nevne at clutchen holdt 1500km før den var slutt og ble byttet til en Sachs Comp clutch. Om bilen gikk bra... spør Tyskeren som var på tyvfiske tokt i Nord Sverige om det. Han kjørte Golf TDI med 150hk originalt og med chip fra SKN. Han suste forbi meg og jeg la meg på hjul. Sikkert overbevist om at jeg police så trykte han gassen i bånn men jeg hadde ingen problem med passere han.. hastigheter snakker vi ikke om men til slutt sa min samboer at nok var nok. Vi traff han igjen på hotellet i Storuman og vi hadde en hyggelig bilprat over en pils.
« Siste redigering: februar 17, 2008, 11:53:06 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #18 på: februar 17, 2008, 18:57:15 pm »

takker for mange svar. Jeg har kikket på div. stasjonsvogn ala 2000 mod og nyere. Jeg visste ikke det var så mange motorvalg av 1.9. er de på forskjellig årsmodell ?. Har også kikket på 1.6l bensin. har ikke prøvd de med 1.6 men syns det virker som litt for liten motor
Jeg har en 2000 Golf 1,9 Tdi 115 hk. stv. til salgs,men du SKAL ha Passat...?
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #19 på: februar 17, 2008, 20:17:43 pm »

skal ha stasjonsvogn. Må ha plass til barnevogn;), tenker på bil til rundt 150k pluss minus
Loggført
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #20 på: februar 17, 2008, 22:08:48 pm »

Har min andre Passat på rad nå, første var en 97 sedan 1.6 den jeg har nå er en 98 stasjonsvogn 1.6. Jeg er super fornøyd med Passat, syntes det er god komfort og god plass. Hadde en A4 Avant, den ville jeg styrt unna da det er myye mindre plass til barnevogna enn i Passaten. Forstillings deler er som regel skiftet på de fleste Passater nå, så sånn ut i annonser da jeg kjøpte min før Jul... 1.6 går i grunn helt greit, skal man ha racerbil er det selvfølgelig ett uaktuellt alternativ...
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #21 på: februar 18, 2008, 12:29:41 pm »

Hei

Jeg kjører en 2001 Passat 130 hk TDI stv., nå gått 115 tkm. Motoren er råsterk med 310 Nm, drar helt fra bånn, og bilen trekker stor tilhengervekt. Den går som en kule, og har masse plass, vanvittig god å kjøre og ingen problemer utover byttet radiator og luftmassemåler ved ca 100tkm. Husk at Passat stv. har vesentlig større plass enn Audi A4 stv. (har hatt begge deler). Jeg kjører også på 100% biodiesel, denne er jo 1-3 kroner billigere på literen enn vanlig diesel. Forbruket ligger på under 0,6 ltr/mil med blanda råkjøring.

Ville anbefale deg å kjøpe 2001-modell eller nyere Passat TDI. 1.6-literen (bensin) hadde jeg på Audi A4-stv min, den er ganske mye mindre sprek enn 130 TDI'en for å si det sånn Glad Ta deg en prøvetur så finner du fort ut av det.

Løp og kjøp, og lykke til!
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: februar 18, 2008, 12:37:09 pm »

Hei

Jeg kjører en 2001 Passat 130 hk TDI stv., nå gått 115 tkm. Motoren er råsterk med 310 Nm, drar helt fra bånn, og bilen trekker stor tilhengervekt. Den går som en kule, og har masse plass, vanvittig god å kjøre og ingen problemer utover byttet radiator og luftmassemåler ved ca 100tkm. Husk at Passat stv. har vesentlig større plass enn Audi A4 stv. (har hatt begge deler). Jeg kjører også på 100% biodiesel, denne er jo 1-3 kroner billigere på literen enn vanlig diesel. Forbruket ligger på under 0,6 ltr/mil med blanda råkjøring.

Ville anbefale deg å kjøpe 2001-modell eller nyere Passat TDI. 1.6-literen (bensin) hadde jeg på Audi A4-stv min, den er ganske mye mindre sprek enn 130 TDI'en for å si det sånn Glad Ta deg en prøvetur så finner du fort ut av det.

Løp og kjøp, og lykke til!

Biodiesel - interessant! Møller fraråder dette og sier du mister all garanti ved bruk av bio. Nå er jo garantien ute allikevel så det bekymrer meg ingenting. Noen "bivirkninger"?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #23 på: februar 18, 2008, 12:48:24 pm »

Jeg har kjørt ca 40 tkm på biodiesel, ingen negative erfaringer (bortsett fra at enkelte kompiser mobber meg litt for at det lukter pommes frites bak bilen...). Biodieselen skal holde ned til -30 grader på vinterstid.

Møller har jeg sluttet å høre på for lenge siden, dessuten står det i instruksjonsboka at denne bilen er godkjent av VW for å bruke biodiesel (etter en spesiell DIN-norm, husker ikke tallet).

Problemet her i Bergen er at det har vært litt vanskelig tilgang på biodieselen i perioder, men nå har det kommet noe mer permanent på Lønningen ved Flesland.
(sjekk http://bvenergi.no/ )
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #24 på: februar 18, 2008, 12:50:21 pm »

Sjekk her for V.A.G-produkter som kan bruke bio-diesel:  http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1820731
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #25 på: februar 18, 2008, 21:56:44 pm »

mange gode innspill her. Har kikket på en 130hk tdi chippet 4 motion. Må si jeg er veldig fornøyd med den motoren. Fin og kjøre, men tror ikke 4motion er verd pengene for min del.

Tror jeg skal ta en nærmere titt på 1.8T, har hørt mye bra om den og.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 18, 2008, 22:22:01 pm »

1,8T-motoren med 150 hk er herlig også, den har vel et solid potensial også for trimming, er ikke den mye lik 220hk-eren i AudiTT? Svigerfar kjøpte en sånn som firmabil, var vel en 2001-modell. Veldig behagelig bil, mer stillegående enn TDI, men jeg du har nok litt mindre dreiemoment.
Avhenger litt av pris og tilbud naturligvis, men jeg vil uansett anbefale deg å gå for Highline, med mest mulig utstyr, det er mange "ribbede" firmabiler på markedet. Selv er jeg blittsvoren TDI-tilhenger, men det er jo en smakssak.
Får av en eller annen merkelig grunn alltid lyst på en diger burger med pomme frites når jeg kjører Solan kommer på besøk... Gliser
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #27 på: februar 19, 2008, 00:01:03 am »

Skal huske å ta med litt "pommfri" til deg neste gang jeg kommer, Andy, vi må jo få litt pondus på deg...  Rekker tunge
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 19, 2008, 07:07:50 am »

Må kanskje jobbe litt mindre? Øyerulling
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: februar 19, 2008, 15:30:47 pm »

Jepp må bare si at jeg er glitrende fornøyd med min 97 110hk Quattro A4...  jeg har nå kjørt den 400.000 siden Januar 2000. Og den trekker henger som en drøm. Jeg har byttet register reimer og forstillings deler, og girkassa gikk til H når quattro diffen spyttet ut et drev. Bilen har ikke fått en service så lenge jeg har hatt den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!