mai 03, 2024, 23:55:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hva er det med folk???  (Lest 8819 ganger)
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« på: februar 20, 2008, 18:53:26 pm »

Ser det skjer gang på gang.Ting er tilsalgs og er priset med en sum,som vanlighvis ikke er noe haipris,men folk byr halvparten.Er en ting tilsalgs for tusen spenn så er ikke selger interesert til å selge for halvparten,jeg personlig syntes dette er direkte frekt ???hvis det er så dyrt å holde på med dette kan man jo finne seg en annen hobby,hva med frimerker kanskje
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: februar 20, 2008, 19:09:55 pm »

Dette har vel vore diskutert tidlegare - dertil oppheta.. Trur ikkje du kan forvente at folk til ei kvar tid betalar det du krever, all den tid det ikkje er rift om delane. Og mange set nok ein høgare pris enn forventa, for å ha litt å gå på i ein deal.

Så det er ingen grunn til å bli oppfarande, i alle fall. Om selgar ikkje vil selge for under det beløpet han har sett, så brenn han anten inne med delane - eller får eit veldig mykje treigare salg. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det til ei kvar tid er kjøpars marked - sjølv på gammal VW.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 20, 2008, 19:48:00 pm »

Gjør som meg.. Legg ut ting til en vanvittig lav pris, og selg med tap de-luxe..  Gliser
Da slipper du å irritere deg over prutere, som får det ned i den prisen alikevel.. Men må si meg enig i at det er kjipt med de som har fått for seg at boble skal være bortimot gratis å holde på med. Men de som aldri får det billig nok finner man overalt. enten det er bildeler, eller den gamle tv'n man skal selge..  Tvilende
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: februar 20, 2008, 19:54:12 pm »

Er en ting tilsalgs for tusen spenn så er ikke selger interesert til å selge for halvparten,jeg personlig syntes dette er direkte frekt ??

DET kommer veldig an på om alternativet til selger er å sitte med delen(e) i alle evighet og om han synes det er greit...
Det er i utgangspunktet kjøper som bestemmer salgsprisen, ikke selger.
Skal ut i verkstedet i morgen ettermiddag Rune, bare å ringe.
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: februar 20, 2008, 20:02:16 pm »

Er en ting tilsalgs for tusen spenn så er ikke selger interesert til å selge for halvparten,jeg personlig syntes dette er direkte frekt ??


Skal ut i verkstedet i morgen ettermiddag Rune, bare å ringe.

Og hos oss for du sveisen får halv pris..  Blunker Gliser Gliser 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: februar 20, 2008, 20:54:10 pm »

halv pris sa du,jeg tar meg en tur i morgen.he he
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: februar 20, 2008, 20:54:59 pm »

Og er ikke det bra nok er vi åpne for PRUTING!!!  Gliser
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: februar 20, 2008, 20:56:12 pm »

Og det går sikkert an å få betale dobbelt, om det er ønskelig.  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #8 på: februar 20, 2008, 21:32:41 pm »

Er dette noe å diskutere Hæ
Prisene ved kjøp og salg regulerer seg selv, det er tilbud og etterspørsel som bestemmer det.
Om man annonserer her når man langt fra alle potensielle kjøpere, og prisen blir da deretter.
Det er da ikke frekt å gi bud under prisforlangende her, selger bestemmer da selv om han vil selge eller ikke.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #9 på: februar 20, 2008, 22:00:38 pm »

Dette kan løses lett ved at folk skriver litt mer utfyllende salgsannonser?

Eks

Kjøper betaler frakt!

Bud over 800kr!

Må hentes osv.
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 20, 2008, 22:16:45 pm »

Jeg gjør dette greit, jeg setter en pris + frakt. Vil ikke folk betale det jeg vil ha, fair nok - for prisen jeg setter er den minste prisen jeg lar det gå for. Men mye prutmakere og brevvenner  ute å går - men de useriøse som skal ha men ikke avslutter har jeg vært forskånet for  Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #11 på: februar 20, 2008, 22:20:02 pm »

Dette kan løses lett ved at folk skriver litt mer utfyllende salgsannonser?

Eks

Kjøper betaler frakt!

Bud over 800kr!

Må hentes osv.


Og BILDER! Er noen her som nøyer seg med minimalt med info, får null respons og så kommer daglige bumps.

Ellers må jeg si meg enig med T2man, selger du til høyestbydende og lar annonsen ligge lenge nok, så får du markedspris = det folk her er villige til å betale for det du selger. De fleste selgere vil ha høyest mulig pris, kjøperne vil ha lavest mulig pris, det gjelder VW-deler som det meste annet. Og selger kan alltids velge å ikke selge hvis han ikke får riktig pris. Har du kjøpt et samlerobjekt på The Samba, bør du kanskje også selge det der, for markedet her på forumet er naturlig nok mye mindre.

Skal også sies at det er noen old school-VW-folk her på forumet som ikke er ute etter høyest mulig profitt og som selger raskt til ganske lave bud. Det er spesielt en selger jeg håper jeg møter på treff til sommeren så jeg kan spandere noen pils på han Glad
Loggført

1969 Militær-buss
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: februar 20, 2008, 22:28:09 pm »

Det er vel med dette som ellers, det er faktisk KJØPEREN som skal betale. Får du ikke solgt delene til prisforlangende så er det jo ikke kjøperen sin feil, da har du priset for høyt!!!!
Loggført

Mvh

Marius
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #13 på: februar 20, 2008, 22:37:03 pm »

Vi trenger ikke gå lengre tilbake enn til mine dører jeg la ut her. Profil dører. helt ok stand. Ba om latterlige 1000,- Alikevel var det noen som er dumme/frekke nok til å tilby mindre.

I mine øyne, idioti.  Men dørene er borte de, for den summen jeg ba om.

Mvh
Espen

Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #14 på: februar 20, 2008, 22:58:59 pm »

Er vel å gå langt å kalle folk dumme om de byr lite?? Man må vel gå ut ifra at noen alltid vil forsøke å gjøre et kupp og dermed gir skambud. Det er vel ikke frekt, det er vanlig ved all handel. Men når det skjer på et forum i motsetning til eks. finn, så blir det mer synlig.

For min del husker jeg tilbake da jeg var 20 år og boblefrelst med veldig lite penger som student. Jeg måtte som regel gjøre kupp for å holde bilen på veien  Glad I dag er situasjonen en annen for min del, men jeg synes det er greit at noen i samme situasjon gir meg et skambud i ny og ne...

Pål 
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #15 på: februar 21, 2008, 00:03:05 am »

Er alltid noen som skal prute uansett,og det er da absolutt ikke uvanlig.Eller ulovlig.Beste måten å unngå pruting er vel kanskje å drite i å selge noe da?Ser ikke heilt problemet jeg...
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #16 på: februar 21, 2008, 07:06:57 am »

Når man skriver bud over en viss sum. Da er det i allefall for MEG frekt å få bud under det.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: februar 21, 2008, 07:25:11 am »

Kor mange her legg inn bud på eller over takst når det skal kjøpast hus - om det ikkje er andre med i budrunden..? Det er jo gjerne dei minst populære delane som blir "offer" for eit bud under takst, og all den tid det er rift om delar, så oppnår gjerne selgar ein sum som er godt over det han i utgangspunktet forventa. Win some, lose some.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: februar 21, 2008, 08:35:59 am »

Og et bud under forlangende får faktisk i gang budrunden tidligere...

Den dagen jeg ikke tåler at folk pruter på det jeg selger, lar jeg helt enkelt være å selge noe.
« Siste redigering: februar 21, 2008, 08:37:48 am av HansO » Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: februar 21, 2008, 09:52:44 am »

det er ikke snakk om at jeg ikke syntes det er greit å prute,men som jeg skrev at man selger en ting til en fornuftig pris,da er det smålig å by halvparten.DETTE har ikke vært noe problem for min del,men blir bare litt provosert når jeg ser andre prøver å selge ting.Selv syntes jeg forøvrig at prisnivået her inne ikke er for høyt og da blir det feil i mine øyne å halvere utropspris
Loggført
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 21, 2008, 10:08:53 am »

"bud over..." er jo greit nok, det bør naturlig nok tolkes som at det ikke selges for bud under (men å synes folk er frekke som byr under allikevel er vel litt hårsårt, er mulig å lukke ting ute... man må ikke ta alt inn over seg). At folk byr lavt kan vel ha vel så mye å gjøre med at de ikke vet verdien på tingene (eller hva andre synes de skulle være verdt).
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #21 på: februar 21, 2008, 11:41:15 am »

Så lenge det ikke er noen listepris på det folk selger så er det jo bare å by på. Som regel selger folk fordi de trenger penger....fort, fort, fort....!
Har jobbet som bilselger i mange år og fant ut at vi nordmenn skal prute på alt. Selv om prisen er under listepriser så MÅ noen prute uansett.

Så et tips til alle. Skal du selge en bil for 10 000,- kr så sett 15 000,- på "lappen". Kunden vil selvsagt prute, og dere møtes et sted på halv-veien, eller på det du ønsker. Da vil begge være fornøyde. Kjøperen for å ha fått pruta litt, og du for at du fikk det du skulle ha uansett.
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: februar 21, 2008, 11:56:47 am »

Gjelder nok å være bevisst i ordbruk
prisantydning
bud over
ingen skambud
selges ikke for under

osv osv

Jeg, som sikkert mange andre, driter ikke penger så det er jo mye penger å spare på å kjøpe ting for under hva man vanligvis ville måtte gi og da kan de pengene brukes på flere deler.
Men det går grensen for hvor frekk man trenger  å være. Jeg har selv fått skambud som er så dumme at de egentlig ikke fortjener respons en gang.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: februar 21, 2008, 12:21:16 pm »

Denne diskusjonen synes for meg å være like meningsløs hver gang den dukker opp, ALLE ønsker lavest mulig pris på det de kjøper, og er du selv så hai at du ikke tåler et hvilket som helst bud, så la vær å annonsere, hørt om motbud??

Selv foretrekker jeg å selge ting jeg ikke trenger til noen som virkelig trenger de, for en lav pris. Vi snakker i hovedsak brukte bildeler (som ligger i veien), og disse har stort prutningsmonn uansett. (som alle vet: pris styres tilbud og etterspørsel) Skambud eksisterer egentlig ikke så lenge det får budrunden i gang. Kommer den ikke i gang har du overpriset deg, enkelt og greit!!

Loggført

Member #1 /Spliths venner
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: februar 21, 2008, 14:18:41 pm »

For å gjøre kaoset komplett - så vet jeg flere og flere som nå har begynt å annonsere ting på samba og ebay (vi snakker da ikke om "brukte deler" som ligger i veien) - dette av den grunn at det er så mye pes å legge de ut i Norge (les skambud, billedsamlere og brevvenner) - da kan man jo spørre seg , er det selger eller kjøper som taper på det Trist

Jeg mener at legger man ut ting for salg så må man takle at folk byr etter ønsket og betalingsevnen - om man ikke takler det og bruker ebay og samba så må jo en person by mot hele verden. Jeg har på sett og vis tømt hyllene mine for greier jeg ikke trenger og har vel kun solgt på ebay en gang i hele mitt liv - men jeg synes jo det er litt strevsomt å by mot hele verden den dagen jeg trenger noe.

Men hemmeligheten ligger som Trond skriver i annonsen som utformes Glad

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #25 på: februar 21, 2008, 15:58:42 pm »



Men hemmeligheten ligger som Trond skriver i annonsen som utformes Glad



Kan si meg veldig enig i den Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #26 på: februar 21, 2008, 16:09:33 pm »

Det handler vel litt om mentalitet også?  Skal alt prutes på?  Pruter de samme folka i kassa på Rimi også?  Det er da mye artigere å tjene seg rik enn å spare seg rik.  Så hvorfor prute på alt?  Er det en vettug pris på det som legges fram for salg så MÅÅ man ikke prute, det er helt lovlig å la være.  Resultat:  Fornøyd selger som du kan ringe til når du ikke helt forstår hvordan duppeditten skal monteres og god følelse over ikke å ha robbet noen.

Om alle lot være å prute så mye så ville kanskje prisene bli litt mer riktige også?  Det er jo endel som legger inn 25% prutningsmonn.  Når sjefspruteren har klart å prute ned 20% og er kjempestolt så ler selgeren hele veien til banken, han fikk 5% overpris!

I et annet bilmiljø jeg er med i prutes det sjelden, og prisene er derfor nesten "listepriser" for brukte ting.  Veldig enkelt.  Lett å kjøpe litt ekstra faktisk, du vet jo at du får det samme tilbake om du ikke trenger betane.
Loggført
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #27 på: februar 22, 2008, 18:49:44 pm »

Jeg lurer på hva som får folk til å tro at å bruke 2 dager / kvelder på å sende PM / Mail / bilder frem og tilbake om samme tingen, samt at ting skal fraktes gratis over halve østlandet på en søndagskveld er greit?, jeg ber om at de som er intressert kan sende sitt tlf. nr til meg så kan jeg ringe å avklare allt i tlf. isteden for å bruke 8-10 PM på spørsmål om allt mulig; men det er visst ikke aktuelt?, mulig jeg er for gammel til denne SMS / PM frem og tilbake men jeg kjenner at dette irriterer meg mer og mer. Det aller meste jeg har solgt her og ikke minst på VW2YOU har vært til godt voksne folk og da er det aldri noe prob. med verken henting / levering eller pruting, dette er ikke for å rakke ned på dere yngre men det blir ofte veldig mye prat og bilder frem og tilbake og ender som regel med at jeg heller dropper hele handelen.

Mvh Wiggo
Loggført

BUG ME!
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #28 på: februar 23, 2008, 12:55:56 pm »

Jeg lurer på hva som får folk til å tro at å bruke 2 dager / kvelder på å sende PM / Mail / bilder frem og tilbake om samme tingen, samt at ting skal fraktes gratis over halve østlandet på en søndagskveld er greit?, jeg ber om at de som er intressert kan sende sitt tlf. nr til meg så kan jeg ringe å avklare allt i tlf. isteden for å bruke 8-10 PM på spørsmål om allt mulig; men det er visst ikke aktuelt?, mulig jeg er for gammel til denne SMS / PM frem og tilbake men jeg kjenner at dette irriterer meg mer og mer. Det aller meste jeg har solgt her og ikke minst på VW2YOU har vært til godt voksne folk og da er det aldri noe prob. med verken henting / levering eller pruting, dette er ikke for å rakke ned på dere yngre men det blir ofte veldig mye prat og bilder frem og tilbake og ender som regel med at jeg heller dropper hele handelen.

Mvh Wiggo


En liten notis som sier: "ønsker henvendelse pr telefon" fungerer ganske preventivt.

"Gamle" grinebitere er vi flere av, men om du ikke legger opp annonsen dithen må du rett og slett takke deg selv. 99% av alle som responderer på en til salgs annonse er desverre bare "lurkers" og det er lettere å komme unna med en henvendelse pr sms eller pm om man ikke er helt sikker...

Igjen kommer det helt an på hva man selger, det er forskjell på en vare til 500kr og en til 50.000kroner!

Se min annonse på autodb som et eksempel. Den har funket veldig bra, det blir faktisk tatt hensyn til om man skriver ting på en forståelig måte.

Men det er viktig å ikke skrive "sms drit og dra" eller andre usakligheter, da blar potensielle kjøpere videre til en mer positivt ladet annonse..
En litt yngre og mindre ydmyk utgave av meg selv erfarte dette til stadighet Blunker

Loggført

Member #1 /Spliths venner
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #29 på: februar 23, 2008, 20:00:26 pm »

Ser det skjer gang på gang.Ting er tilsalgs og er priset med en sum,som vanlighvis ikke er noe haipris,men folk byr halvparten.Er en ting tilsalgs for tusen spenn så er ikke selger interesert til å selge for halvparten,jeg personlig syntes dette er direkte frekt ???hvis det er så dyrt å holde på med dette kan man jo finne seg en annen hobby,hva med frimerker kanskje
det er ikke alle som er født med sølvsje i munnen Gliser å må mann bygge møkka opp av ingen ting blir det fort kroner av det,noen legger ut pris for å ha noe å prute på
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!