mai 04, 2024, 03:30:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gjenge opp tennpluggjenger  (Lest 3666 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mars 22, 2008, 20:55:41 pm »

Den ene pluggen min har vert trøblete en stund, og hoppet i går ut for siste gang, dvs. jeg klarer ikke lenger å få den til å sitte. Det er nok gjengene som er ødlagte, og jeg tenkte derfor at jeg kunne gjenge opp disse igjen, ved å bruke noe ala. dette:

Reparasjonssett for tennpluggjenger

Derfor lurte jeg på om dette er mulig å gjøre uten å ta ut motoren/ta av toppen? Litt trangt er det jo der bak, men det er den fremste pluggen på venstre side det er snakk om, så den kunne jo sittet mer kronglete til.

Eneste problemet er at jeg nå sitter uten bil, midt i påsken, så ingen butikker som selger et slikt sett har åpent før på tirsdag igjen. Har også enda en boble, men denne har stått i ro siden sist sommer, og batteriet er utladet. Har satt det på lading, men frykter at det er ødelagt.

EDIT: Når jeg først er i gang, hvilke problemer kan oppstå om jeg kjører med bare tre plugger i? Utenom støy, vil det at motoren kommer i ubalanse pga det fjerde stempelet som må dras hele veien rundt gjøre noen skade? Det er ikke snakk om turer på lengre enn 10 minutt.
« Siste redigering: mars 22, 2008, 21:02:25 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: mars 22, 2008, 21:05:53 pm »

dete ligner på Timesert settet fra Wurth, som vi bruker på verkstedet her,  det fungerer utmerket Glad

det går fint å sette det inn på 3'n i T1, er jo gjerne en som gir opp først pga varme og sprekker i toppen mellom ventil åpninger og plugg hull

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2008, 19:35:46 pm »

Men klarer jeg å gjøre dette uten å ta ut motoren? Jeg innbiller meg det blir vanskelig å sikte seg inn, og jeg er vell også nødt til å bruke bore maskin. Eller klarer jeg meg med en skralle/skiftenøkkel?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2008, 21:56:18 pm »

vi klarer det med Wurth settet  regner med att du larer det med biltema settet også

skal ikke  borre skrur det bare inn med en spesiell gjengetapp, som styrer i de gamle gjengene
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2008, 22:33:21 pm »

Kjempegreier det! Takk for hjelpen Glad

Kommer tilbake med statusrapport når jeg har fått prøvd dette, tidligst på tirsdag, når Biltema åpner igjen...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #5 på: mars 24, 2008, 23:35:29 pm »

Denne metoden har jeg også vurdert som en midlertidig løsning på en 1500-motor, hvis det lar seg gjøre uten å ta av toppen. Det jeg er litt bekymret for at det blir dannet spon som kan komme inn og skade motoren... Vil gjerne høre hvilke erfaringer du gjør deg. Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: mars 24, 2008, 23:43:12 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:04:21 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2008, 23:48:44 pm »

Bruk MYE fett på gjengetappen så går dette bra. Gjort det selv. Og ta det med ro:)
Loggført

Mvh

Marius
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 25, 2008, 17:13:56 pm »

Denne metoden har jeg også vurdert som en midlertidig løsning på en 1500-motor, hvis det lar seg gjøre uten å ta av toppen. Det jeg er litt bekymret for at det blir dannet spon som kan komme inn og skade motoren... Vil gjerne høre hvilke erfaringer du gjør deg. Glad
Appropo sponet så satser jeg på å støvsuge ut storparten av dette før jeg skrur inn pluggen. På et annet forum ble det også sagt at dette sponet var så smått at det ikke ville ha noe å si, men ville bli blåst ut når jeg startet motoren.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mars 25, 2008, 18:20:29 pm »

Var nede og gjenget opp nå, og kan bekrefte at det gikk fint med motoren fortsatt i bilen. Hvor lenge dette holder vet jeg enda ikke, men det vil tiden vise... Dette kommer selvsagt også ann på standen toppene er/var i fra før av.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #10 på: mai 21, 2008, 22:01:18 pm »

Ripper opp en gammel tråd jeg.
Dette skjedde nemlig også med min sylinder bakerst til venstre.
Går bobla fortsatt? Er dette bare midlertidig, eller går det lenge?

Jeg har ikke særlig lyst til å ut med motor og bytte topp...

Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 22, 2008, 04:48:19 am »

et alternativ er å snurre motor rundt slik at den aktuelle sylinderen står på topp..da vil du faktisk ha mulighet til å få ut sponet med en støvsuger når sponet ligger helt oppunder ventilene...
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: mai 22, 2008, 07:13:20 am »

Ripper opp en gammel tråd jeg.
Dette skjedde nemlig også med min sylinder bakerst til venstre.
Går bobla fortsatt? Er dette bare midlertidig, eller går det lenge?

Jeg har ikke særlig lyst til å ut med motor og bytte topp...


Bobla går som en kule den! De nye, overdimensjonerte gjengene fungerer godt sammen med løsgjenger.

Det bør kanskje nevnes at jeg tror en ventil er knukket, men det hørtes ut som er på andre sida enn der jeg gjenget opp, så dette tror jeg ikke har noen sammenheng.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: mai 22, 2008, 20:30:45 pm »

Jeg fikk fiksa det med hjelp av dette biltema kitet. Snedige greier. Er blid nå:)
Loggført
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #14 på: mai 22, 2008, 21:41:17 pm »

Aluminium spon hadde jeg ikke bryd meg om det som kommer i syl forsvinner ved første oppstart.
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!