mai 05, 2024, 00:49:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hovedlykter koblet via rele direkte til batteriet  (Lest 1740 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: februar 22, 2008, 22:34:04 pm »

Har nettopp gjort dette.

Målte før ca 13,2 V på lykta, nå er det ca 13,8-9 volt.

Men på batteriet måler jeg 14.2 volt, altså er det potensiale til mere skulle man tro?

Kabeltverrsnitt bør vel ikke påvirke spenningen? Jeg måtte bruke originale ledningene inne i selve lykta (takk til VW for et skikkelig klønete patent), men disse er korte og ellers av strekket ligger det tykkere ledninger.

Jordingen: denne har jeg dratt til to karosseri-skruer. Denne påvirker vel en del? Skal ta å pusse av punktene senere, men rakk det ikke i det trønderske været som slukket all skrulyst.

Ellers synes jeg at jeg så forandring. Det lyste bra, før var det vel mer stearinlys tendenser. Hvor mye viljen til at det skulle lyse bedre er jeg usikker på, men det var vel verdt en liten time med loddebolt og skruing.

1 V spenninstap = 50% lysstyrke synes jeg at noen sa på VW2you?

Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 22, 2008, 22:59:26 pm »

Hva med å koble det ene lyse orginalt og det ene direkte og se forskjeld??
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: februar 22, 2008, 23:10:09 pm »

Jeg vet jeg har bedre enn før... Ca +0,5 Volt på begge lyktene i forbedring.

Men om jeg klarer å øke til den fulle kapasiteten? Det skal vel være et spenningsfall uansett over pæra, men så stort?
Loggført
KH
Gjest
« Svar #3 på: februar 22, 2008, 23:17:10 pm »

Har nettopp gjort dette.

Målte før ca 13,2 V på lykta, nå er det ca 13,8-9 volt.

Men på batteriet måler jeg 14.2 volt, altså er det potensiale til mere skulle man tro?

Kabeltverrsnitt bør vel ikke påvirke spenningen? Jeg måtte bruke originale ledningene inne i selve lykta (takk til VW for et skikkelig klønete patent), men disse er korte og ellers av strekket ligger det tykkere ledninger.

Jordingen: denne har jeg dratt til to karosseri-skruer. Denne påvirker vel en del? Skal ta å pusse av punktene senere, men rakk det ikke i det trønderske været som slukket all skrulyst.

Ellers synes jeg at jeg så forandring. Det lyste bra, før var det vel mer stearinlys tendenser. Hvor mye viljen til at det skulle lyse bedre er jeg usikker på, men det var vel verdt en liten time med loddebolt og skruing.

1 V spenninstap = 50% lysstyrke synes jeg at noen sa på VW2you?


Du kan måle spenningsfall fra + på batt til + på pæra og samme på - siden. Da ser du hvor tapet er. kabeltykkelse gir større/ mindre spenningsfall men det er på mest målbart på lengre strekk (5- 10m)
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: februar 22, 2008, 23:21:08 pm »

Altså måle med en pinne på batt + og inn til pære, og på jordingspunkt ut av lykt og minuspol, og så sammenligne disse målingene? Den målingen med lavest verdi = synderen?

Loggført
KH
Gjest
« Svar #5 på: februar 22, 2008, 23:38:29 pm »

 måle med en pinne på batt + og inn til pære, og -kontakt på pæra til minuspol, og så sammenligne disse målingene. Den målingen med høyest verdi = synderen

Husk å ha lyset på og måle VOLT



« Siste redigering: februar 22, 2008, 23:40:08 pm av KH » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: februar 22, 2008, 23:40:26 pm »

ahh.. Selvfølgelig høyest verdi ja! Ellers hadde det blitt for dumt...

Skal gi et forsøk! Glad

Takk for hjelpen
Loggført
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #7 på: februar 23, 2008, 00:02:28 am »

Tverrsnitt på leder trekker littegrann spenning.
R = (p*l) / A 
             der R = motstand i Ohm
                    p = leders resistivitet ( 0.0168 på kobber v 20C)
                    l = lengde i m
                    A = ledertverrsnitt i mm2

si 5meter fra batt til lykt
går utifra 1,5mm2 tversnitt og 50W lys
R = 0,0168 * 5 / 1.5 = 0.055 Ohm
Lykt på 50W trekker I = P/U = 50 /14 = 3,6A
og spenningsfall i leder bilr U = R*I = 0.055 *3.6 = 0,2 Volt + bittelittlitt i karroseriet.
Og litt mindre i kalde omgivelser..

I teorien.  Blunker
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #8 på: februar 23, 2008, 11:29:15 am »

Og husk, bytt alle ledninger når du holder på med dette. Det største spenningsfallet er faktisk i de gamle ledningene. Så legg opp nye ledninger fra bat til rele og fra rele til pære:) Vis du i tilleg legger rele nærme lykta og øker kvaderatet på kabelen til releet. Da skal dette bli veldig bra.
Loggført

Mvh

Marius
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: februar 23, 2008, 12:00:40 pm »

Problemet med å legge største kvadraten rett til lykten er den utrolig tungvinte måten VW har lagt opp strømnettet/lyktkonstruksjonen på... Altså slik det er nå har jeg koblet det nye tykke ledningsnettet inn i en multiplug på lykta, og derfra ligger originale nettet inne i lykta til pæra. De tynneledningene er kun noen få 5-10 cm.

Vil helst prøve å unngå å måtte koble utenom dem, så den korte lengden burde forhåpentligvis gjøre sitt til at det ikke blir noe stort problem.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!