mai 03, 2024, 12:35:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5
61  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 90mm 12v dynamo på: mars 03, 2015, 13:56:51 pm
Er på jakt etter en 12v 90mm casing. (6v dynamo som er 12v om dere vil)
62  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Teknisk kontroll på: mars 03, 2015, 10:46:52 am
Sikkerhet er helt klart første pri, så kan det kule komme etterpå.

Er blandt annet derfor jeg prøver å finne sjekk liste over ting de kontrollerer så jeg kan utbedre først, få den igjennom visninga og regge den samme dag. Klør i både føtter og hender etter å kjøre nå!
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Teknisk kontroll på: mars 03, 2015, 08:34:09 am
Det er ikke EU, bilen bla kalt inn på kontroll en gang i 89' pga no kule lager som er byttet og mangel på solskjerm på førerside sa forrige eier, men mangellappen fins ikke lenger og biltilsynet sa bare "jaja, da skal du på kontroll! Her er nummeret!" når jeg skulle registrere bilen.

teknisk kontroll, visning eller hva pokker de kaller det.

Bilen er 99% rustfri, ingen skader eller hull, alt er reparert.

Styring er god nå, ingen ulyder fra styresnekke, ikke tung å svinge med, ingen vingling på veien.

Lys er bra overalt.

Dempere er nye, satt på coilovers bak for å stive opp litt.

Sikt, dvs vindusviskere osv? alt fungerer som det skal og ser fint.

Bremser er nye og ifølge 1942 forskriften skal bilen stoppe innen 15m i 40kmht, dette klarer den fiiint.

Dekk er helt nye.

Eneste som er tenkelig er eksosen, ingen hull i anlegget, men boltene på toppen bakover har røki så har klemt inn flere pakninger så det er tett på det som er igjen av de. men står ingenting i 1942 forskriften om dette.

Regner med at de må bite i det sure eplet og følge gjeldende forskrift?
64  Forum / Teknisk, teori og praksis / Teknisk kontroll på: mars 03, 2015, 01:28:41 am
Skal på teknisk kontroll på fredag med 59'n, finnes noen liste over hva som blir kontrollert så jeg kan gjøre megselv sikker på at alt er som det skal? Glad
65  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / "6v" motor på: februar 27, 2015, 19:52:10 pm
Noen i østfold/nærheten som har noen gode tilbud på fungerende motor med 6v svinghul? Reserve motor hadde vært fint å ha.. Samma for meg hva slags motor det er så lenge den passer i ei buble, kan bruke 6v starter, fungerer uten kjente problemer, ikke er trimma og koster skjorta Glad
66  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 27, 2015, 19:39:17 pm
Har ikke TDC hakket, men min står på rundt 14 vil eg tøre å påstå med det blotte øye.

Testet litt igår faktiskt, roterer jeg den no særlig mer bare hoster motoren og har ikke særlig "good times".
67  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 27, 2015, 19:22:33 pm
Ut ifra bildet som det vises til på The Samba, så har ikek veivhjulet mitt det større TDC merket såvidt jeg kunne se (Har da trudd at første hakk var TDC), vis første hakk til høyre da er "7.5", neste er "10", så  kan man se for seg at min  nå står på rundt "14", skal da prøve med mer slik du har gjort og se om det blir noen forbedring.

Hvordan justerer man en bensinpumpe som for meg ser ganske forsegla ut? Finnes det noen tråd på dette og flottørhøyde?

@Jesper, ja jeg kan se at forklaringen er litt vel missvisende nå.. Glad

@Kjell Roar, jeg fikk tips om Marvel mystery oil, bittelitt i bensina og 25% av motorolje erstattet med dette, ser ialelfall tydelig etter kort tid at både gasser og topper er vesentlig renere.

Må få takke for hjelpen her altså, ser lyset i tunnelen, greit å få dette til å sitte til jeg blir ferdig med 30hk motorn Glad
68  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 27, 2015, 16:32:53 pm
Testa litt med tenningslampe, justert litt ventiler og. Prøver med 0,10mm som vistnok skal være anbefalt på vw-resource. Syns den ble litt mer kresen nå. måtte justere mix skruen en del ut for at dette skulle fungere.

Tenningslampa viser meg litt 1-2mm før hakket på reimhjulet som virker for meg best. Likt som 1300 motorn til en kompis av meg.

har en følelse av at jeg er i nærheten nå, den går mye renere på laft turtall.

Kommer fremdeles ikke helt i topp, fikk den opp i 90 nå da!

La også merke til at den går -litt- sakte på gira når jeg begynner å gasse, så skyter den til. Ingen hosting eller nøling.
69  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Styredemper på: februar 26, 2015, 23:48:44 pm
Noen som vet hvor mye dødgangen skal ligge på da? Litt forsiktig med justeringen her etter noen skrekkhistorier om låst styring.
70  Forum / Teknisk, teori og praksis / Styredemper på: februar 26, 2015, 23:02:19 pm
Hvordan er det med muligheter for å montere en styredemper på en 59mod?

Og hvor mye dødgang skal det være på rattet? Er inneforstått med at gamle biler "vingler" litt.
71  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Friskluft på: februar 24, 2015, 20:30:37 pm
Har jo da One-piece ruter i min, så får vel leve med bråket fra vinden da Glad

En kompis av meg kjøpte seg nettopp popouts på sin 68, får se hvordan det blir.. mulig jeg ikke klarer å dy meg selv!
72  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 24, 2015, 20:25:30 pm
hehe joda, den funka sånn ca på en annen motor her, mulig det bare er ett engangstilfelle med den vi har.

Lurer på, vakumet fra PCI28 virka ganske mye når jeg tok fingern på den, vis jeg suger selv på vakumklokka såvidt så trekker den seg jo helt uten særlig mye.. sug... Mulig det beste er å bruke 59 fordeleren hvor jeg kan justere motstanden på vakumklokka? Var coilen som var dårlig når den streika, brant meg regelrett når jeg tok på den.
73  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 24, 2015, 17:15:16 pm
Har en tenningslampe fra biltema. Hvor bra den er, er ett annet spm.

Bor i fr.stad og bilen står ved biltema.  Glad
74  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 24, 2015, 16:35:05 pm
For all del, jeg kan fint leve med to potter til 30hk motorn er ferdig med25hp eksosanlegget, så får den iallefall forvarminga den skal ha Glad

Litt usikker på hvordan jeg skal måle gradene på tenninga før og etter de merkene som allerede er på viftehjulet, nå har jeg prøvd både og, men akkurat samme utfall, den verken mister eller får kraft som jeg kan merke.. Kan det som ble sakt tidligere her stemme? at denne brannpumpemotoren rett og slett ikke er konstruert for bilbruk og dette er skylden? mtp kammen?
75  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 23, 2015, 20:46:49 pm
Jeg fjernet jo den elektroniske Blunker
76  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 23, 2015, 17:20:39 pm
Fjern tettninga igår uten at det ga noen merkbar forskjell, bilen står varmt i verskted og det er pluss grader ute, så ising er nok heller ikke ett tema. Kondens? Mulig.

Sjekket med startgass rundt gasser og innsug, ingen forskjell i rpm.

Har fått god erfaring med 28PCI gassern selv, hadde en ødelagt en (som ble byttet til den jeg har nå) selv denne fungerte faktiskt litt, selv med knekt dyse i midten. Veldig enkel å ha med å gjøre og minner meg mye om motorsykkel forgasserne jeg skrur på.

Byttet til fordeleren fra 59 motorn som står på benken nu, dette fungerte veldig bra! .. De første 3 minuttene. etter disse minuttene var det ikke noe liv å få. Stillt på TDC, det kommer gnist når en kompis turner motoren med fordelerlokket av.

Testet også med en senere 60 talls fordeler med samme vakumklokke som 61'n egentlig skal ha med den store fordeleren. Finner ikke 61'n i rotet mitt akkurat nå.

Merkelig at det er problemer med dette da dette gikk smertefritt før jeg satt på den elektroniske.

Mulig det er coilen? Fjernet ikke denne per nå så den er fremdeles 0,6ohm til pertronix.

Sjekket ventilene for sikkerhets skyld, vippearmen var løs på venstre topp grunnet gjengestanga ikke var skrudd til sikkelig. Dette ble fikset uten at det ga noe forskjell det heller når motoren gikk.

Jeg kan bare tenke meg nå at feilen ligger ett sted i det elektriske eller forgasser. Noen tanker?
77  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 21, 2015, 20:23:54 pm
Jeg er ikke 100 prosent på noe her. Første gang jeg skrur ordentlig på en bil. Vandt til 60år gamle motorsykler. Dette får meg bare til å klø meg i hue. Har Null snøring på hvordan kammen er i denne motorn kontra en vanlig vw bilmotor. Får prøve å skru av tettninga og se hvordan det går. Egentlig skal den orginale 30hp motorn inn med singlepotte fra 25hp inn men denne er ikke ferdig enda.
78  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 21, 2015, 16:28:33 pm
Vet ikke hvor mange grader den er per nå, sitter på jobben med lite å gjøre.. hehe.

forvarminga skal ikke være tett, renset denne så godt som mulig før jeg monterte det igjen med nye tetninger mot toppene osv.

Men, jeg har tettet venstre (sett bak fra) eksosrør for å få singlepotte som de ordentlig gamle har. Mulig at dette rett og slett er problemet? Med tanke på at også spjellet til vifta ikke er montert per nå? Motorn holder seg ganske kald og fin som den er nå, men kanskje den er for kald?
79  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 21, 2015, 15:11:00 pm
Sjekket at opptrekket i fordeler fungerer?
Har du justert ventiler til 0,006" så tilsvarer dette 0,15mm og er det de egentlig skal justeres til.

Opptrekket, tenker du på vakumklokka? Den trekker fint om jeg suger på slangen.
80  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 21, 2015, 14:31:47 pm
pluggene er nye fra Bosch, glemte å nevne det med spjellet til luftinga, ligger som edit i første post.

Har ikke bensinkran på min, helt nye bensinrør 6 eller 8mm, husker ikke helt her og nå Glad

Ventilene er justert etter ett amerikansk skjema, 0.006 inch på alle ventiler. Justert med kald motor. Diskusjonen gikk der om man skulle ha 0.004 som vw påpekte, men det var en del meninger om at dette var litt vel tight, så gikk for den trygge løsningen.

Tenker nok at jeg kan bruke orginal fordeleren med en gang, pertronixen tjuvlånte jeg fra buggyen til han far som er i thailand for øyeblikket. Litt merkelig at jeg ikke får det til helt på min egen da det var jeg som har skrudd og justert på buggyen og den går som bare det. (Tatt i betraktning at det er større 1966 motor med større forgasser) ikke sikker på å¨hva slags motor, men singleport. hotshop fant den ikke i papirene sine.
81  Forum / Problemløseren / Får ikke bilen i toppfart. 1200 på: februar 21, 2015, 11:23:48 am
Sliter litt med å få bilen i toppfart, 1959 girkasse (vet ikke om utvekslinga har noe å si her), 1961 1200 brannpumpemotor.

Den er lettstartet i dette kalde været, går pent og godt i 1,2 og 3 gir. 4 gir derimot går ikke fullt så bra..

Vis jeg drar 3 gir opp i 60kmht, så klarer som regel 4 gir å ta over og da klatrer den sakte opp til 80kmht, etter det har jeg ikke pressa den så mye da noe åpentbart er feil.

Prøvd å følge henvisninger til justering av gasser (PCI 28 manuell choke), dette er åpenbart noe jeg ikke mestrer. Kjøpte en brukt med null slark i bushingene.

Tenning (elektronisk Pertronix type III med pertronix coil og tennkabler) er justert med tenningslampe på TDC, prøvd ATDC og BTDC uten at det er noen forskjell her. Vakumslanger er glemt til med slangeklemme.

Noen i Fr.stad område som kanskje kunne tatt seg en titt? Glad

Edit: Glemte å nevne at spjellet til luftinga ikke er på nå, ble tatt av i forbindelse med dynamobytte, kan det hende at motoren ikke kommer seg i brukstemperatur?
82  Forum / Problemløseren / Sv: Bremser på: februar 21, 2015, 11:11:46 am
Da var bremsene omsider gode og fine! Stopper relativt fort og greit fra 80kmht til 0. Osteaktig
83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Friskluft på: februar 18, 2015, 03:46:42 am
Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan få friskluft inn i bublen (66 karros) uten å måtte åpne vinduer og ikke herper dashen helt?
84  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div. svinghjul og clutch på: februar 16, 2015, 17:54:06 pm
"180" mm svinghjul, menes da 6v svinghjulet som folk kaller det? Har du eventuelt bilder av tenna?
85  Forum / Problemløseren / Sv: Bremser på: februar 07, 2015, 21:53:39 pm
Det er 59mod. Skal prøve overnevnte. Håndbrekk delene på bildet er orginalt på bilen. Kun sylinder og bånd som er nytt der.
86  Forum / Problemløseren / Bremser på: februar 07, 2015, 18:08:28 pm
Litt tull med bremsene mine (tror jeg).

Er det slik at håndbrekket må være justert riktig for at de vanlige bremsene skal fungere som de skal?

Slik det er nå så er forbremsene mine fine og bremser godt, men bak bremser de dårlig med mindre jeg har brekket oppe 3 klikk, veldig merkbar forskjell og bilen ruller helt fint med disse 3 klikka.

Har prøvd å justere bånda bak på vanlig måte uten å trekke til håndbrekket, men justerer jeg de mer nå så er hjula låst og ingen forandring.

Hele bremseanlegget er nytt fra hotshop (classic line).

87  Forum / Problemløseren / Sv: 12v parklyspære passer ikke i 6v reflektor! på: februar 07, 2015, 16:09:54 pm
Dette er nok riktig type.

http://www.vwbusshop.de/N0177172
88  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Understelle som ruller. på: februar 07, 2015, 14:09:26 pm
En kompiss av meg er på jakt etter ett " rullende chassis" som han kaller det.

Han trenger kun understellet med hjul og helst girkasse, resten er urellevandt.

Må ikke være rustbefengt men i grei stand, årstall er og urellevandt.
89  Forum / Problemløseren / Sv: 12v parklyspære passer ikke i 6v reflektor! på: februar 06, 2015, 15:26:53 pm
Heisann Glad pæra som skal passe heter ba9s/12V/4W. Den ser slik ut:


Den pæra passer heller ikke mine reflektorer. Som du ser er glasset bredere og vil ikke inn.
90  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 6v deler til salgs på: februar 06, 2015, 15:22:19 pm
bump!
Sider: 1 2 [3] 4 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!