mai 18, 2024, 00:06:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Får ikke bilen i toppfart. 1200  (Lest 5295 ganger)
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« på: februar 21, 2015, 11:23:48 am »

Sliter litt med å få bilen i toppfart, 1959 girkasse (vet ikke om utvekslinga har noe å si her), 1961 1200 brannpumpemotor.

Den er lettstartet i dette kalde været, går pent og godt i 1,2 og 3 gir. 4 gir derimot går ikke fullt så bra..

Vis jeg drar 3 gir opp i 60kmht, så klarer som regel 4 gir å ta over og da klatrer den sakte opp til 80kmht, etter det har jeg ikke pressa den så mye da noe åpentbart er feil.

Prøvd å følge henvisninger til justering av gasser (PCI 28 manuell choke), dette er åpenbart noe jeg ikke mestrer. Kjøpte en brukt med null slark i bushingene.

Tenning (elektronisk Pertronix type III med pertronix coil og tennkabler) er justert med tenningslampe på TDC, prøvd ATDC og BTDC uten at det er noen forskjell her. Vakumslanger er glemt til med slangeklemme.

Noen i Fr.stad område som kanskje kunne tatt seg en titt? Glad

Edit: Glemte å nevne at spjellet til luftinga ikke er på nå, ble tatt av i forbindelse med dynamobytte, kan det hende at motoren ikke kommer seg i brukstemperatur?
« Siste redigering: februar 21, 2015, 12:22:11 pm av Graveyardbbq » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 21, 2015, 12:21:22 pm »

Har du sjekket fortenninga? At den øker på høyere turtall?
Regner med at ventilene er justert riktig. Sjekk også kompresjonen. Tror evt jeg ville prøve en original fordeler med vakuum. Har hatt lignende symptom med dårlige plugger, gamle tennpluggledninger og tildels tett brnsinkran.

På 3. gir bør bilen fint gjøre 80. Splittkassa gir litt lavere turtall enn nyere tunellkasse for 34hk, så den er litt tyngre for 61 modell motor. Splittkassa har en utveksling mer lik en 1500-kasse.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: februar 21, 2015, 14:31:47 pm »

pluggene er nye fra Bosch, glemte å nevne det med spjellet til luftinga, ligger som edit i første post.

Har ikke bensinkran på min, helt nye bensinrør 6 eller 8mm, husker ikke helt her og nå Glad

Ventilene er justert etter ett amerikansk skjema, 0.006 inch på alle ventiler. Justert med kald motor. Diskusjonen gikk der om man skulle ha 0.004 som vw påpekte, men det var en del meninger om at dette var litt vel tight, så gikk for den trygge løsningen.

Tenker nok at jeg kan bruke orginal fordeleren med en gang, pertronixen tjuvlånte jeg fra buggyen til han far som er i thailand for øyeblikket. Litt merkelig at jeg ikke får det til helt på min egen da det var jeg som har skrudd og justert på buggyen og den går som bare det. (Tatt i betraktning at det er større 1966 motor med større forgasser) ikke sikker på å¨hva slags motor, men singleport. hotshop fant den ikke i papirene sine.
« Siste redigering: februar 21, 2015, 14:40:37 pm av Graveyardbbq » Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #3 på: februar 21, 2015, 15:04:39 pm »

Sjekket at opptrekket i fordeler fungerer?
Har du justert ventiler til 0,006" så tilsvarer dette 0,15mm og er det de egentlig skal justeres til.
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #4 på: februar 21, 2015, 15:11:00 pm »

Sjekket at opptrekket i fordeler fungerer?
Har du justert ventiler til 0,006" så tilsvarer dette 0,15mm og er det de egentlig skal justeres til.

Opptrekket, tenker du på vakumklokka? Den trekker fint om jeg suger på slangen.
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: februar 21, 2015, 15:16:33 pm »

Sjekket at opptrekket i fordeler fungerer?
Har du justert ventiler til 0,006" så tilsvarer dette 0,15mm og er det de egentlig skal justeres til.

Opptrekket, tenker du på vakumklokka? Den trekker fint om jeg suger på slangen.

Ingen vakuum lekkasjer heller?
Hvor mange grader fortenning har du?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: februar 21, 2015, 16:22:55 pm »

Er forvarminga til forgasseren iorden(tettes ofte av sot og må renses) ?
Har også hatt litt problem hvis eksosrøra står litt for langt inn, og ødelegger venturieffekten for forvarminga.

Ellers er fordelerne til VW matchet mot forgasser, men de gamle motorene er ikke så kresne som de nyere.
« Siste redigering: februar 21, 2015, 16:26:19 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #7 på: februar 21, 2015, 16:28:33 pm »

Vet ikke hvor mange grader den er per nå, sitter på jobben med lite å gjøre.. hehe.

forvarminga skal ikke være tett, renset denne så godt som mulig før jeg monterte det igjen med nye tetninger mot toppene osv.

Men, jeg har tettet venstre (sett bak fra) eksosrør for å få singlepotte som de ordentlig gamle har. Mulig at dette rett og slett er problemet? Med tanke på at også spjellet til vifta ikke er montert per nå? Motorn holder seg ganske kald og fin som den er nå, men kanskje den er for kald?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 21, 2015, 17:25:49 pm »

Tillater kammen i brannpumpemotorene at du drar den opp i 110+?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6118
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 21, 2015, 18:52:53 pm »

Du er sikker på at den får nok bensin...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: februar 21, 2015, 20:16:28 pm »

Hvis du har tetta det ene eksosrøret, har du nok fucka forvarminga, hvis det er den venstre du har tetta. Tror også dette blir et problem på høyere turtall, fordi du får for stort mottrykk i eksosen. Skru av eksoshalen som står igjen, og sjekk om bilen går bedre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #11 på: februar 21, 2015, 20:23:54 pm »

Jeg er ikke 100 prosent på noe her. Første gang jeg skrur ordentlig på en bil. Vandt til 60år gamle motorsykler. Dette får meg bare til å klø meg i hue. Har Null snøring på hvordan kammen er i denne motorn kontra en vanlig vw bilmotor. Får prøve å skru av tettninga og se hvordan det går. Egentlig skal den orginale 30hp motorn inn med singlepotte fra 25hp inn men denne er ikke ferdig enda.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: februar 21, 2015, 20:52:56 pm »

På en original 1 rørspotte går nok røret til forvarminga riktig inne i potta, dessuten har eksoshalen større innerdiameter. Så vidt jeg veit, er det samme kam på industrimotor og vanlig motor. Forskjellen i hk kommer av at stasjonærmotoren går på litt lavere turtall som arbeidsturtall. Men mener jeg har hørt at en av de tidlige årgangene av 34hk hadde dårlig herding på kammen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #13 på: februar 21, 2015, 21:33:33 pm »

Jeg har selv en '63 brannpumpemotor i en '52 splitt. Her hadde tidligere eier gjort samme triks som deg med eksosen, tettet igjen det venstre og bøyd høyre ned under bakplata. Det er langt unna optimalt.. Forvarminga vil nesten ikke fungere da det er det venstre røret som ordner venturieffekten og gjør at eksosen blir dratt gjennom forvarmingsrøret. Du kan nok også som det nevnes få litt mye motstand på høyt turtall. Men når det er sagt så marsjet bilen min lett 120 med det eksosanlegget så jeg tviler på at det er der hovedproblemet ditt ligger.

Det er ikke så mye som skal til for å få en slik motor til å gå som den skal..

-Ventiler: Du er sikker på at de er justert riktig? (010 er mer optimalt på motoren din enn 015 men begge er "innafor")
-Forgasser: Med en 28PCI gasser uten mye slark i akslingene er du rimelig safe. En forgasser kan ikke bli særlig enklere og om blandingsforholdet er justert nogenlunde har de en tendens til å virke uansett..
-Tenning: Jeg har en mistanke om at det er her feilen ligger.. Forsøk med en original fordeler justert til mellom 7 og 10 grader fortenning. Med for lav tenning vil du merke det godt når motoren møter motstand.
-Falskluft: Sjekk alle muligheter for falskluft med startgass el.lign.
-Forvarming: Når forvarminga ikke fungerer (som din mest trolig ikke gjør) vil du få problemer med kondens og ising i innsuget som kan gi alle mulige symptomer. Mest merkbart som hosting og nøling ved mye vakum, dvs pådrag, motbakker osv.

Hvis alt dette er på stell skal det mye til at en 34hk ikke går som den skal   Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #14 på: februar 23, 2015, 17:20:39 pm »

Fjern tettninga igår uten at det ga noen merkbar forskjell, bilen står varmt i verskted og det er pluss grader ute, så ising er nok heller ikke ett tema. Kondens? Mulig.

Sjekket med startgass rundt gasser og innsug, ingen forskjell i rpm.

Har fått god erfaring med 28PCI gassern selv, hadde en ødelagt en (som ble byttet til den jeg har nå) selv denne fungerte faktiskt litt, selv med knekt dyse i midten. Veldig enkel å ha med å gjøre og minner meg mye om motorsykkel forgasserne jeg skrur på.

Byttet til fordeleren fra 59 motorn som står på benken nu, dette fungerte veldig bra! .. De første 3 minuttene. etter disse minuttene var det ikke noe liv å få. Stillt på TDC, det kommer gnist når en kompis turner motoren med fordelerlokket av.

Testet også med en senere 60 talls fordeler med samme vakumklokke som 61'n egentlig skal ha med den store fordeleren. Finner ikke 61'n i rotet mitt akkurat nå.

Merkelig at det er problemer med dette da dette gikk smertefritt før jeg satt på den elektroniske.

Mulig det er coilen? Fjernet ikke denne per nå så den er fremdeles 0,6ohm til pertronix.

Sjekket ventilene for sikkerhets skyld, vippearmen var løs på venstre topp grunnet gjengestanga ikke var skrudd til sikkelig. Dette ble fikset uten at det ga noe forskjell det heller når motoren gikk.

Jeg kan bare tenke meg nå at feilen ligger ett sted i det elektriske eller forgasser. Noen tanker?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2015, 18:15:36 pm »

Bygg tilbake til stift, er jo enkelt med pertronix. Original bil med stift funker jo som regel en del km mellom hvert bytte av stift. Hvis det funket før du byttet til el tenning og det ikke virker nå så har du jo funnet feilen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #16 på: februar 23, 2015, 20:46:49 pm »

Jeg fjernet jo den elektroniske Blunker
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #17 på: februar 24, 2015, 09:20:25 am »

Angående kondens og ising på/i innsuget så trenger du ikke minusgrader for å få til det. Kondens så det renner vann i innsuget får du midt på sommeren og det kan fryse og være helt hvitt av is i mange plussgrader pga vakum i innsuget som kjøler det ned. Typisk problem ved noen plussgrader og høy luftfuktighet.
Tror ikke det er hovedproblemet ditt her nå, men du vil møte på det uten forvarming.
Med doble gassere er det ikke noe problem siden de står rett på toppene men med langt innsug og forgasser isolert fra motoren er det et must..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #18 på: februar 24, 2015, 16:35:05 pm »

For all del, jeg kan fint leve med to potter til 30hk motorn er ferdig med25hp eksosanlegget, så får den iallefall forvarminga den skal ha Glad

Litt usikker på hvordan jeg skal måle gradene på tenninga før og etter de merkene som allerede er på viftehjulet, nå har jeg prøvd både og, men akkurat samme utfall, den verken mister eller får kraft som jeg kan merke.. Kan det som ble sakt tidligere her stemme? at denne brannpumpemotoren rett og slett ikke er konstruert for bilbruk og dette er skylden? mtp kammen?
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #19 på: februar 24, 2015, 17:01:40 pm »

Fortenning måler du med stroboskop.
Hvis du ikke har dette, og bor i Østfold kan jeg sikkert hjelpe deg.

Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #20 på: februar 24, 2015, 17:15:16 pm »

Har en tenningslampe fra biltema. Hvor bra den er, er ett annet spm.

Bor i fr.stad og bilen står ved biltema.  Glad
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #21 på: februar 24, 2015, 18:12:21 pm »

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å gjøre jobben hos deg, den har fungert for meg lenge Glad
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #22 på: februar 24, 2015, 20:25:30 pm »

hehe joda, den funka sånn ca på en annen motor her, mulig det bare er ett engangstilfelle med den vi har.

Lurer på, vakumet fra PCI28 virka ganske mye når jeg tok fingern på den, vis jeg suger selv på vakumklokka såvidt så trekker den seg jo helt uten særlig mye.. sug... Mulig det beste er å bruke 59 fordeleren hvor jeg kan justere motstanden på vakumklokka? Var coilen som var dårlig når den streika, brant meg regelrett når jeg tok på den.
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #23 på: februar 24, 2015, 21:32:03 pm »

Tror ikke det vil ha noe for seg, hadde fortenninga blitt for høy ville du fått tenningsbank og problemer med å få start.
Så vidt jeg ser skal du ha 10 graders fortenning med vakuumslangen på. Mulig jeg tar feil her, så da får noen rette meg.
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #24 på: februar 27, 2015, 16:32:53 pm »

Testa litt med tenningslampe, justert litt ventiler og. Prøver med 0,10mm som vistnok skal være anbefalt på vw-resource. Syns den ble litt mer kresen nå. måtte justere mix skruen en del ut for at dette skulle fungere.

Tenningslampa viser meg litt 1-2mm før hakket på reimhjulet som virker for meg best. Likt som 1300 motorn til en kompis av meg.

har en følelse av at jeg er i nærheten nå, den går mye renere på laft turtall.

Kommer fremdeles ikke helt i topp, fikk den opp i 90 nå da!

La også merke til at den går -litt- sakte på gira når jeg begynner å gasse, så skyter den til. Ingen hosting eller nøling.
« Siste redigering: februar 27, 2015, 17:10:44 pm av Graveyardbbq » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #25 på: februar 27, 2015, 18:19:59 pm »

Bobla mi går også klart bedre med litt ekstra fortenning.

Ellers ett tips til:

På gamle forgassere er det ikke uvanlig med litt avleiringer i de små gangene og krokene innvendig.

Jeg har med fordel brukt STP injectioncleaner i bensina og faktisk fått bobla til å gå merkbart bedre, etter få mil.

Har gitt dette tipset videre til andre en gang i blant, både på bil og mc, og faktisk fått takk  for tipset flere ganger Glad

Er ikke alltid det er bare en feil, ofte flere som griper inn i hverandre.

« Siste redigering: februar 27, 2015, 18:28:37 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #26 på: februar 27, 2015, 18:33:46 pm »

Når du sier 1-2mm før hakket på reimhjulet, hvilket av hakka er det? Klarer du å få fiksa et bilde.
Jeg syns det fremdeles høres ut som for sen tenning, så jeg mistenker at du muligens justerer tenning etter TDC merket.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #27 på: februar 27, 2015, 19:08:53 pm »

Du kan sjekke om bilen får nok bensin på denne måten: Kjør ett stykke på full gass, og slå av tenninga (med full gass). Skru så av øvre halvdel , og sjekk om du har rett flottørhøyde, eller om det er lite bensin i kammeret.

Bensinpumpa kan være feil justert inn/slitt, slik at den får litt lite bensin.

Ellers klarer 1200-motoren ganske mye fortenning (er beregnet på lav oktan), men over 20 grader begynner å bli for mye. jeg kjører med 6-7 grader mer enn std (som er 7.5 på min). Prøv litt att og fram, mer fortenning gir piggere bil (til det blir for mye).

Bare en liten tråd til info:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=244559&highlight=timing+mark+40hp
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #28 på: februar 27, 2015, 19:22:33 pm »

Ut ifra bildet som det vises til på The Samba, så har ikek veivhjulet mitt det større TDC merket såvidt jeg kunne se (Har da trudd at første hakk var TDC), vis første hakk til høyre da er "7.5", neste er "10", så  kan man se for seg at min  nå står på rundt "14", skal da prøve med mer slik du har gjort og se om det blir noen forbedring.

Hvordan justerer man en bensinpumpe som for meg ser ganske forsegla ut? Finnes det noen tråd på dette og flottørhøyde?

@Jesper, ja jeg kan se at forklaringen er litt vel missvisende nå.. Glad

@Kjell Roar, jeg fikk tips om Marvel mystery oil, bittelitt i bensina og 25% av motorolje erstattet med dette, ser ialelfall tydelig etter kort tid at både gasser og topper er vesentlig renere.

Må få takke for hjelpen her altså, ser lyset i tunnelen, greit å få dette til å sitte til jeg blir ferdig med 30hk motorn Glad
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #29 på: februar 27, 2015, 19:31:21 pm »

Båre sånn for å være helt sikker på at det ikke er noen misforståelser ute å går Glad
Hvis du har 3 hakk på reimhjulet som da merker: TDC, 7,5" og 10", Så er hakket helt til høyre 10", det midterste 7,5" og det helt til venstre TDC.

Når jeg kjørte med org. motor (1600) så hadde jeg vel fort 9-11 grader fortenning på tomgang, selv om anbefalt var 7,5.

Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!