mai 09, 2024, 23:15:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 62
1681  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilke biler "ER" folk...? på: januar 02, 2009, 11:31:37 am
Jee                      -   Taksenka 1303 dragracer med WBX
SplitMan               -   Gudelignende skikkelse, på ei hytte i Rendalen, med sinnsykt mange lysbilder av urspesielle VW's
JHU                      -   Grønn buss
Slabbedask            -   Ingen bilder.
FosenXpress          -   Ingen bilder.
ALIEN                   -   Beryl grønn boble med Ansen sprint's
Tom R                  -   VW2YOU Kan ikke huske noe bil...
Silver Big              -   Pastellgul '67
Notchback            -   
Jøran                   -   Empi Stasj
Kim                      -   Schnellfahrer Oval
Kim (han andre)     -   Usansynlig lav svart oval som skrapet gulvet i Vikingskipet
Kim (han tredje)     -   Hyggelig Sørlending på SCC#1
Knot&Knast           -   Fastback
Stig                     -   Hyggelig liten Trønder i Grønn racer Hel hekta på Berg stasj.
Morty                  -   Blå Variant med PhoneDials
Maarud                -   Crazy i Hvit looker
Coka                   -   SNUS
Pål                      -   Brun splitt, med motor som gikk utrolig pent. Og BRM's
Pål (også han andre)-  Sliten Resto
Pål                       - Hvor mange Pål er det egentlig
Karmann               -   Gråblå turbo dailydriver og rød Karmann i Charlottenberg.
Lid                       -   Han fra Asker
Berger                  -   Fastback gråtoner
Babbon                -   Hvit splitt med sveisa tak.
Folke                  -  Svart nose down ass up. Stor kar med Motorproblemer.
JAB                    - Fastback Grønn med 17tommere
Gäschen             - Sindig kar fra jessheim med T-4 Feber
Mini                  - Grå 63 med røde tromler?
Ulf                    -Kangoo?
Ole Rune            - Støtt på Treff
Trym                 -Dyr selger på BugTech etter stenge tid?
Bævre                 - Trønder'n på Kongsberg som prater hele tida
Bekkelags maffian - Lave fete biler på Vallehovind
Fredrik Jansson    - Bugstar hangaround med blå 67! Og olajakke
Fusen                -En av trøndera og med Highroof på henger.
Bugstar               -Blå '66 med dekor
Fridholm              -Rød 63 med Sjakkbrettmønster på taket og Bilder av bilen full av ved.
N2O                   -Dønn strøken Oval med polerte 5spokes
Rune                  -Boble interessert med Suzuki ZR50SK

Greit at'n ikke husker så mye mer tenker jeg
1682  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Bay / SCC Bussen på: januar 02, 2009, 10:43:50 am
Tingen med ett slikt oppsett som jeg foreslo er at du normalt har en ganske mild motor som klarer å dra bilen og henger i den farta du trenger og så har du turboen i "bakhånd" når du skal oppover litt seige bakker, kjøre forbi en lastebil som ligger og luser etc. Med ett slikt oppsett trenger man ikke ha så høy komp som må til for å få ut de siste 50 hestene i en sugemotor og dermed går motoren pent og pyntelig uten ladetrykk og høy komp når du ligger og cruiser. Med lavt trykk i motoren går det kaldt og godt med lav belastning. 

Problemet ser jeg i tidsbristen, men hvis du velger ett innsprutsytem som er ferdig laget og som noen kan godt er det sikkert ikke noe problem å få justert inn dette skikkelig i en benk.
1683  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Bay / SCC Bussen på: januar 02, 2009, 10:33:18 am
Ett tips... Jeg har tidligere brukt ic fra Sierra Cosworth og denne vil jeg tro er godt egnet til bruk i bay da denne sikkert kan monteres under girkassa/motoren og få meget god kald frisk luft og dermed kjøle MEGET bra, de ic'ene sitter jo orginalt på biler med over 200hk, de er sterke, billige kompakte og lette å få tak i. Målene er jeg usikker på men er vel ikke høyere enn 10-15cm og ca det samme lang.

Uansett så måtte jeg blande meg inn. Litt usikker på opsettet i motoren til Jørn, men bygg uansett en motor som har veldig flat og seig effekt/momentskurve, slik at den er klar for å holde bussen med henger gående uten altfor mye slit. Tenk litt på dette, når vi var på ferie før i vår bay, var vi 7 personer i varierende størrelse, bagasje for 2 uker og henger med mye fiskeutstyr. Den bayen hadde enkelport 1600motor, og det gikk fint å holde 80 km/t og da tenker jeg at du ikke trenger mer enn dobbelt så mye hk for å klare å holde 120km/t. Dermed bør det gå helt fint å bygge en lagom kvass 2,1 liter med en turbo som bare sviver med til vanlig og først hjelper til når du begynner å tråkke på litt ekstra for å holde 120 opp de bakka du tenker på, jeg regner med at turen skal gå gjennom Danmark og nedover mot Belgia.  Har ikke så peil på hvordan varme utvikling du får igjennom en VW motor, men regner med at du vil få godt med varme til turboen og da vil det vel være lurt med ganske stor turbin og liten kompressor, altså en t3/t4 hybrid som nevnt over.  Skal du kjøre langt er det dumt om man ligger på ladetrykk hele tida for da går det seriøst med seriøst mye suppe for å holde temperaturen nede. 
Mitt tips må være: Bygg en motor med ca 120-130 hk uten overlading med middels kompresjon og kjør lavt turbotrykk,
1684  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Original veiv smidd.....? på: januar 02, 2009, 09:59:49 am
Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.



He he syntes jeg ser noen stjerner, en flosshatt, 2-3 hvite duer og en tryllestv inni der når du sier Magisk hehe.
1685  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: januar 02, 2009, 08:56:03 am
bare et spørsmål til folket.

hvor kraftig kompressor trenger jeg for lakering?

hilsen jack

Spørs på sprøyta du har eller skal kjøpe. Men vanligvis skal du klare deg med en 2,5hk kompressor.
1686  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: januar 02, 2009, 08:49:44 am
Ja! (nå er jeg litt rusten i regninga, tror det blir 5,4kw motor totalt du kan ha på 3- fas 16A).

Har du formelen du brukte for å finna ut det? då eg nevte 5,4kw på 16A fekk pappen bakøvesveis... og meinte att det ikkje er sjangs i havet att det skal kunne gå! 5,4KW tilsvarer jo 7,344 hester, og tilogmed eg synst det høres mykje ut!

Den gebe 2kw 1fasaren som me har sliter jo med straumen den 'og! Hæ


Litt vanskelig å vite om ting går når man er på 3fas da må man bare spørre selgeren av kompressoren om hvor stor sikring man må ha. Dette kommer an på hvor tungt det er å dra igang kompressoren, er den veldig tung dratt kan det være du må helt ned på halvparten av KW som sikringen tilsier. Normalt sett skal det være stjerne trekant start på 3fas kompressorer som går på 230v, dette er ikke alltid nødvendig på 400v anlegg. Uansett spør selger. 

Atlas Copco sin LE5 er på 5hk eller 3,58kw og må ha sikring på 25amp, under normal gange bruker den ikke mer enn 8,9 amp men det er under oppstart den krever 25 amp sikring. Med litt flaks så klarer man en litt mindre en med 16amp 3fas.
1687  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: desember 31, 2008, 14:20:15 pm
Det er flott å kunne hjelpe, bare å spørre om dere lurer på noe Blunker
1688  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 31, 2008, 14:19:03 pm
Enig med kjells her, det er lurt å oppgradere til euro koblinger hele veien, antagelig vil alt av utstyr du kjøper ha euro kobling også, det er noen dyre merker som av en eller annen grunn fortsetter med Hansen koblingene, men alt fra Clas og Biltema pleier å bli levert med Euro.
Jeg har noe utstyr og slanger med Euro og noen med Hansen, og da har jeg laget meg en hurtigkobling med Hansen hann og Euro hunn, da får jeg koblet dem sammen uten å kjøpe mange nye koblinger for å få alt likt.
1689  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: desember 30, 2008, 10:06:22 am
Tips:

Hold trykkluft "anlegget" ditt tett, selv en bitteliten lekkasje bruker mye luft.

Drar muttertrekkeren dårlig, er det sannsynligvis dårlig "flow" imellom tanken og Muttertrekkeren, Kjøp grøvre slange og koblinger, trenger ikke å kjøpe ferdig, ta en slange som er litt grov og som tåler trykket du har på tanken, kjøp noen slangestusser med kobling på Biltema, Clas O., Tess eller lignende som passer slangen, dette hjelper nesten alltid. Hvis ikke dette hjelper, sjekk Reduseringsventilen på kompressoren, denne er ofte billig og har dårlig gjennomstrømning. Kjøp ny dyr, eller koble utenom.

Husk at det meste av verktøy kun trenger 5-8 bar dermed trenger du ikke en kompressor som klarer 15bar. Det beste er å ha en kompressor som klarer rett over det du trenger. Slik at den f.eks starter på ca 6,5-7bar og går opp til 8 bar.

Skal du bruke kompressoren til sliping over litt lengre tid, er det ikke noe poeng i å skru opp trykket for å få mer luft, klarer kompressoren å gå opp til mer trykk enn du trenger, er det fint om den får "hvile" litt, om den klarer å stå i 20 sekunder. Stopper den kortere enn det kan du justere opp trykket litt, om det går, slik at den står og jobber hele tida. Da kan du spare "Kina" kompressoren din hvis du tar deg 5 min pause innimellom slik at kompressoren får kjølt seg ned litt.

Hvis du skal lage deg skikkelig verksted med rør opplegg og uttak litt her og der, er det 3 gode løsninger.
1: Dra litt grov slange f.eks 1/2" langs veggen i rommet og skru fast ett uttak der du trenger det før du drar slange videre til neste punkt. Spesielt bra blir det om du klarer å få til at slangen går hele veien rundt slik at den er koblet sammen i begge ender.
2: De fleste som selger dyrere industrikompressorer har ett hurtigkoblingsrørsystem som er litt dyrere å kjøpe enn vanlig rør men som ofte er veldig bra og lett å koble sammen. Dette blir veldig rent og pent på veggen.
3: Tess og andre butikker som selger slanger og rør har ett system for hurtigkobling av harde plastikkslanger, som bare trykkes isammen og holder tett, disse fåes ofte helt opp i 16mm diameter, dette er også ypperlig til bruk i små verksteder, og ser pent og ryddig ut på veggen.

De aller fleste klarer seg med stempelkompressorer, men noen er sugne på noe litt større, og da er det skruekompressorer som gjelder, dette er for dem som bruker mye luft ofte og vanligvis fra 300l/minuttet og oppover.
1690  Forum / Teknisk, teori og praksis / Tips ved kjøp av trykkluft kompressor. på: desember 30, 2008, 09:36:18 am
Litt teori.

Ved kjøp av stempel kompressor:
Det er antall hk som forteller deg hvor stor eller hvor mange kompressorer du trenger. 1hk = ca 100l/minuttet ved 7,5 bar. Det meste av brukbart luftverktøy trenger bortimot 500l/minuttet dette vil si at du trenger minimum 5hk kompressor, om du har 1 eller flere spiller ingen rolle, det spiller heller ingen rolle hvor mange sylindre kompressoren har. Men 2 kompressorer på 2,5 kw ja da har du nok til sporadisk muttertrekker, sandblåsing med små sandblåsere over litt tid og det meste av slipeverktøy. Ofte er det billigere med 2 kompressorer på 2,5kw enn en på 5kw. Husk 1kw =1.36hk!

Tanken spiller INGEN rolle om du skal bruke luft over lengre tid ta denne bare er en oppsamlingsbeholder for luft over tid. Skal du derimot bare blåse litt innimellom og ikke bruke verktøy i mer enn 30 sek om gangen kan det være kjekt med tank. Dette kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvis du trenger 500l/minuttet til verktøyet ditt og dette trenger 7,5 bars trykk, hvor lenge har du luft fra en kompressor med 50liter tank da? Tanken gir deg maks 10 sekunder med trykk som er godt nok og resten gir kompressoren.

Hva trenger du?
Så når dere skal kjøpe dere kompressor se kun på motoreffekten og ikke på tank størrelsen av tanken, det er klart at hvis du har plass til en stor tank så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en med det, men da må du passe på at du ikke har noen luft lekkasjer, for hvis lufta lekker ut mellom hver gang du bruker kompressoren må du fylle tanken hver gang du bruker den og da blir det veldig dyr bruk av kompressoren og en masse unødvendig venting på at tanken skal bli full.

Man får ikke større enn 2,5kw på 1fas, dette fordi at større kompressor enn dette drar så mye strøm i oppstarten at 16amp sikring vil ryke. Men du kan klare å få 2 mindre kompressorer til å gå på en 16amp kurs hvis du er heldig. Husk at ved 1fas er ampere x volt = watt !!

Angående sammenkopling av 2 eller flere kompressorer er det bare å ha en slange imellom disse, man trenger ingen tilbakeslagsventiler eller noe, du kan men trenger ikke, spesielt ikke om den ene tanken er større enn den andre.
Reduseringsventilen som ofte sitter på kompressoren må settes nærmere der du skal bruke lufta enn der sammen koblingen av kompressorene er, for en slik reduseringsventil virker bare den ene veien. Husk at verktøy oftest er beregnet på maks 5-8 bar.

Angående kompressor så er det som alt annet, jo billigere jo dårligere som oftest, men spørsmålet er hvor viktig det er at den holder i 20år. Billig kompressor er ikke til proff bruk, dvs hver dag 5 eller flere dager i uka hvor den går mer enn 25% av tida. Kompressorer som er ment til å gå en hel dag og over 80% av arbeidstida koster fort 10 ganger mer enn de man får kjøpt på tilbud rundt omkring.

Til de aller fleste av hobby brukere holder det med de aller billigste, og kjøper man to små, ja så har man råd til at den ene ryker, så kjøper man seg heller en til når man trenger den.

1 stor kompressor, si 5hk eller større er bare dumt å ha om man kun bruker denne til å fylle luft i dekk, blåse litt rent og litt luftverktøy  10 ganger i året, da er det mye bedre å ha 2 mindre kompressorer.
Skal du derimot bruke luftverktøy 1 gang i uka eller mer, ja da kan det ha noe for seg å kjøpe en 3fas kompressor og litt større tank.

Min plan for verksted er som følger, en stor tank, den jeg har er på 270l og en kompressor på 4kw. dette til bruk av muttertrekker, slipeverktøy og sandblåsing i kabinett. Og så har jeg en liten 2hk med 20 liters tank som er flyttbar som kan brukes til andre småting, som spikerpistol litt renblåsing, fylle luft i dekk, ta med meg om jeg trenger det. Mindre støy og mindre venting når man skal ha luft raskt.

Hilsen Gunnar som er servicetekniker på luftkompressorer www.atlascopco.no
1691  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 30, 2008, 09:28:56 am
Tappet tanken tom og prøvde å starte den. Den dro litt tungt første runden selv med tom tank men så kom den. Stoppet den ved ca 2 bar og prøvde å starte igjen. Da var den mye tregere, men kom før sikringen røk.

Fant engangsventilen, kan skru ut denne og se om jeg får tak i en ny. Sikkert det enkleste da denne kompressoren egentlig er ganske bra.

Men det jeg lurer litt på, dersom engangsventilen er defekt, ville ikke lufta ganske raskt sevet tilbake ut i blokka/toppen ? Denne kompressoren holder trykket over lang tid uten jeg hører noen lekkasjer.


Bruk Mobil1 eller annen syntetisk motorolje med lav viskositetsindeks på kompressoren da sviver den lett både sommer og vinter, og er mye mer lettstartet.

Hvis du skrur av røret som kommer ut av toppen på kompressoren når den ikke går men har fullt trykk på tanken skal det ikke komme luft der, gjør det det er avlastingsventilen ødelagt, hvis det kommer mer luft enn det som er i slangen ned til tanken og tilbakeslagsventilen er den defekt.
Kompressoren skal ikke starte med trykk i røret ned til tanken, da prøver den å starte på mottrykk noe som er for tungt og da ryker gjerne sikringen.

Det sitter ventiler i toppen på kompressoren så hvis disse er iorden trenger ikke lufta å lekke ut.

Hvis kompressoren går lett rundt uten ulyder og den klarer å lage det trykket den skal, er den høyst sannsynlig ikke defekt, da er det noe annet. HVis den går litt men sakte før den tar sikringen kan det være motoren eller kondensatoren som er defekt.
1692  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til kjøp av kompressor. på: desember 30, 2008, 09:16:51 am
Hei.

Jeg lager også en egen tråd på dette med kjøp av kompressor generelt.

Litt teori.
Det er antall hk som forteller deg hvor stor eller hvor mange kompressorer du trenger. 1hk = ca 100l/minuttet ved 7,5 bar. Det meste av brukbart luftverktøy trenger bortimot 500l/minuttet dette vil si at du trenger minimum 5hk kompressor, om du har 1 eller flere spiller ingen rolle. Men 2 kompressorer på 2,5 kw ja da har du nok til sporadisk muttertrekker, sandblåsing over litt tid og det meste av slipeverktøy. Ofte er det billigere med 2 kompressorer på 2,5kw enn en på 5kw. Husk 1kw =1.36hk!

Tanken spiller INGEN rolle om du skal bruke luft over lengre tid ta denne bare er en oppsamlingsbeholder for luft over tid. Skal du derimot bare blåse litt innimellom og ikke bruke verktøy i mer enn 30 sek om gangen kan det være kjekt med tank. Dette kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvis du trenger 500l/minuttet til verktøyet ditt og dette trenger 7,5 bars trykk, hvor lenge har du luft fra en kompressor med 50liter tank da? Tanken gir deg maks 10 sekunder med trykk som er godt nok og resten gir kompressoren.

Hva trenger du?
Så når dere skal kjøpe dere kompressor se kun på motoreffekten og ikke på tank størrelsen av tanken, det er klart at hvis du har plass til en stor tank så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en med det, men da må du passe på at du ikke har noen luft lekkasjer, for hvis lufta lekker ut mellom hver gang du bruker kompressoren må du fylle tanken hver gang du bruker den og da blir det veldig dyr bruk av kompressoren og en masse unødvendig venting på at tanken skal bli full.

Man får ikke større enn 2,5kw på 1fas, dette fordi at større kompressor enn dette drar så mye strøm i oppstarten at 16amp sikring vil ryke. Men du kan klare å få 2 mindre kompressorer til å gå på en 16amp kurs hvis du er heldig. Husk at ved 1fas er ampere x volt = watt !!

Angående sammenkopling av 2 eller flere kompressorer er det bare å ha en slange imellom disse, man trenger ingen tilbakeslagsventiler eller noe, du kan men trenger ikke, spesielt ikke om den ene tanken er større enn den andre.
Reduseringsventilen som ofte sitter på kompressoren må settes nærmere der du skal bruke lufta enn der sammen koblingen av kompressorene er, for en slik reduseringsventil virker bare den ene veien. Husk at verktøy oftest er beregnet på maks 5-8 bar.

Angående kompressor så er det som alt annet, jo billigere jo dårligere som oftest, men spørsmålet er hvor viktig det er at den holder i 20år. Billig kompressor er ikke til proff bruk, dvs hver dag 5 eller flere dager i uka hvor den går mer enn 25% av tida. Kompressorer som er ment til å gå en hel dag og over 80% av arbeidstida koster fort 10 ganger mer enn de man får kjøpt på tilbud rundt omkring.

Til de aller fleste av hobby brukere holder det med de aller billigste, og kjøper man to små, ja så har man råd til at den ene ryker, så kjøper man seg heller en til når man trenger den.

1 stor kompressor, si 5hk eller større er bare dumt å ha om man kun bruker denne til å fylle luft i dekk, blåse litt rent og litt luftverktøy  10 ganger i året, da er det mye bedre å ha 2 mindre kompressorer.
Skal du derimot bruke luftverktøy 1 gang i uka eller mer, ja da kan det ha noe for seg å kjøpe en 3fas kompressor og litt større tank.

Min plan for verksted er som følger, en stor tank, den jeg har er på 270l og en kompressor på 4kw. dette til bruk av muttertrekker, slipeverktøy og sandblåsing i kabinett. Og så har jeg en liten 2hk med 20 liters tank som er flyttbar som kan brukes til andre småting, som spikerpistol litt renblåsing, fylle luft i dekk, ta med meg om jeg trenger det. Mindre støy og mindre venting når man skal ha luft raskt.

Hilsen Gunnar som er servicetekniker på luftkompressorer www.atlascopco.no
1693  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 55 type-1 til salgs på: desember 23, 2008, 08:53:41 am
Oi oi oi en sjeldent kul bil til salgs....
1694  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Red 9 Design, hva tror vi om denne? på: desember 23, 2008, 07:08:32 am
Nei den blir ikke uavhengig slik som man vil ha hvis man skal ha "air-ride" som kan heve ene framhjulet opp i lufta, men det blir uavhengig nok til vanlgi kjøring, torsjonsfjærene vil da fungere som en krengningshemmer og det er det ikke noe i veien for at den skal gjøre, og blir bilen for stiv ja da er det bare å hive den ekstra krengningshemmeren som VW satt på for å gjøre jobben.

Og om fjærtårna vil gjøre jobben... tja de vil gjøre den men det kommer til å flekse litt, og so what om du bøyer en puma i testen, det er jo ikke akkurat som om du blir konkurs av en ødelagt puma.
1695  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Original veiv smidd.....? på: desember 23, 2008, 06:59:03 am
Det er en ting å tenke på at en bilfabrikant faktisk leverer  bila sine med GARANTI, og det er faktisk veldig mange bra orginaldeler der ute, det er bare det at kombinasjonen av deler ikke alltid er den beste, bruker man derimot det beste fra flere forskjellige modeller har man ofte noe som er skikkelig bra!

Tenk bare hvor overkill den orginale girkassa til bobla er, hvis du ikke rivstarter med sliks eller på "preppa" stripe er det utrolig hvor lenge kassa holder. Selv med 150 gamp som er 3 ganger orginalt. Og hvor mye tåler egentilig ei 091 kasse til transporter som er levert med maks 112hk.... minst 3 ganger orginal.

Johannes Persson (JPM) bruker vel orginal veiv i "mouse" motoren med 197hk...... ok den flekser sikkert litt men har ikke ryki.

Orginalråder er faktisk også ganske utrolige, prolemet med disse oppstår først når man varver skikkelig med "tunge" 94mm stempler f.eks. eller har turbo eller gass.. de kan selvfølgelig ryke før det også men, de tåler det utroligste bare dem er i orden. Orginalblokk av Magnesium..... Det sier litt, rart dem ikke er ødelagt alle sammen.

Enig med Jørn, er det noe orginalt som kan brukes er det dumt å ikke prøve, derfor gleder jeg meg alltid over trådene til Jørn, med alle løsninger og finnurligheter.
1696  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: "lotteri" ovalen på: desember 23, 2008, 06:28:11 am
Noe nytt på lakkfronten eller  Gliser
nei dessverre,,har hørt noen rykter om at alle lakerere er late,stemmer det tro?
Alle håndtverkere har goooood tid Blunker

Det er derfor jeg gjør mest mulig sjøl, da kan jeg bare klage på meg og ingen andre Gliser
1697  Forum / Snikk-snakk / Sv: Årets VW Norge kommentar/innlegg 2008 på: desember 23, 2008, 06:24:01 am
Jeg bare hiver meg rundt og nominerer og KÅRER Fusen til årets Kommentator på VWNorge!

Er ingen andre jeg ler så godt av Gliser

Keep it up!

I forbindelse med "Hvilke biler "ER" folk...?" Fusen... Leif er, hver gang jeg skal forklare dama hvem han er, "han vi møtte på "Bast" med den høye splittbussen. Da veit a med en gang hva jeg mener.
1698  Forum / Problemløseren / Sv: 5 gir i boble? på: desember 18, 2008, 08:09:50 am
Hmm det er vel også slik at alle 901 kasser ikke er 5 girs!? Mener at jeg måtte hjem og sjekke kassa mi om det gikk ann å gire 5'e giret.

Transporter kom også med 5 girs kasse, men den tror jeg er like vanskelig å få inn som G50 porsche, for den er DIGER.

Det beste du kan gjøre er å forsikre deg om at du har den orginal kassa med den høyeste utvekslingen, det er så langt du kommer for en billig penge. Og over det så tåler motoren fint å ligge i 120km/t over lengre tid uten prob. Ta på hørselvern Gliser
1699  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 16, 2008, 09:24:53 am
Vi må for all del ikke skremme bort noen. Så det er kanskje best å holde kjeft. Gliser
1700  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 15, 2008, 23:58:17 pm
Klarer ikke helt å la dette ligge jeg.

Jeg er kjempe glad for at vi endelig kan møtes på ett sted alle sammen. Det var veldig moro ifjor og det blir sikkert like moro i 2009.

Kan det være det blir en slik urørt klasse? Det er vel mange nok med erfaring på de forskjellige områdene til å samles om å finne den best bevarte bilen? Jeg syntes iallefall det hadde vært moro.
1701  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 15, 2008, 09:49:13 am
Nå skal det være sagt at jeg ikke har peiling på hvilke klasser det skal være i Orginalkroken på SCC, men slik jeg ser det så bør det være slik at om det skal dømmes etter "urørt tanken" ja da bør det være en klasse for de som er reparert/restaurert også, ellers kommer mange til å føle seg ekskludert.

Og hvis man f.eks har 2 premier for best bevart så kunne disse tildeles 1 for pre 50 og 1 for 50-59modeller. Og dette på tvers av alle andre klasser.

Bare mine tanker.... Og siden jeg ikke har noe bil i disse klassene og sikkert ikke kommer til å få det på mange år ja så driter jeg jo egentlig i hvem som vinner. Men jeg har lyst til å se den mest urørte bilen.. for det er noe HELT ANNET ENN ALLE DE ANDRE!!!!
1702  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen! på: desember 15, 2008, 09:36:04 am
Tenker det jeg at hvis Even kommer med en 58 som ble rettet opp og lakkert i 59 og som er urørt utover dette, og har 0 rust og er ellers som om den kom ut fra fabrikken i går med alle sine orginale deler så var det bare en eller to andre biler som kunne vunnet over denne, nemlig en bil som var like urørt med alle orginale deler men som ikke var kollisjonskadet i 59 og rettet og lakkert opp. Nå vet ikke jeg hvor mye en 49år gammel lakkering trekker ned poeng fra de hundre mulige, noe er det sikkert, men poenget i en sånn best bevart klasse er seff å finne vinneren blant bilene, og ikke eierene som har gjort en formidabel jobb for å få bilen best mulig igjen.

Tenk deg tanken: Du skal kjøpe ny bil idag, begge nye i butikken men selgeren sier til deg(noe han aldri ville ha gjort) at den bilen til venstre er litt blankere i lakken fordi den ble skadet under frakt og rettet og lakkert opp på nytt, den til høyre er bare helt som den var da den kom ut av fabrikken. Jeg veit hvem jeg hadde valgt. Nettopp den som IKKE var rettet opp og lakkert. 

Slik ser jeg for meg at "Best preserved" klassen blir også.  Og kommer det en bil som er litt mer sjabby i lakken enn "Even sin 58", men er 100% urørt ja da vinner den, men er det sannsynlig at det dukker opp mange slike biler? neppe.

Jeg kommer ihvertfall til å bli innstinnihelvete sjalu om det dukker opp en 58 av det kaliberet på SCC neste år.

Selvfølgelig kommer ikke noen av skogsvrakene som mange av oss restaurerer til å ha noen sjans i en slik klasse, derfor må også biler som er reparert/restaurert ha en klasse, for det er tross alt disse det er flest av. Da blir det fort arbeidsinnsatsen som teller mest.

Best preserved blir rett og slett en annen type premie, som går til bilen og dens tidligere eiere for å ha tatt meget godt vare på bilen sin og gjort minst mulig reparasjoner. Og ikke som i de andre kalssene hvor det nærmest premieres for å ha gjort mest mulig med bilen.(en overdrivelse)

Jeg liker tanken fordi det gjør at ikke alt blir restarurert uten at folk tenker seg om, dessuten kan en slik bil hjelpe andre til å gjøre sin bil så orginal som mulig hvis dem har lyst til det.

1703  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 09, 2008, 06:27:13 am
Dødslekkert! Gleder meg virkelig over at du endelig har fått lakk på vogna. Vi har venta og fulgt med så lenge nå. Gliser Kjempe bra jobba. Og så deilig når lakkerer'n ikke leverer en bil full av sig og appelsin....
Gratulerer.
1704  Forum / Rundt og rundt/bakkeløp / Sv: Warning: Sterke scener for Sodd-stuk-racers.... på: desember 08, 2008, 07:33:50 am
For ei deilig side...
1705  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer Wannabe på: desember 08, 2008, 06:55:26 am
Hmm er det ikke dumt å ha IC etter spjeld? Da vil jo volumet endre seg betraktelig? Men det har kanskje ikke noe å si.. Nei, klarer ikke helt å bli enig meg meg selv på det her.
Moro å høre om dette allerede er tenk på og dermed ike noe problem. Glad

Kul tråd, gleder meg til å se/høre resultatet.
1706  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Fantastisk NORSK Barndoor til salgs! på: desember 05, 2008, 08:45:33 am
Tragisk.... Sint

Men mesteparten er vel mulig å fikse på... en stykk jazza 356 motor, rive ut all engelsk treverk som er blitt kasta inni der, be om avslag i pris for å kun få med 1600 motor og at'n river ut stereo'n... Stereo?Hæ WTF!!! Det værste er vel Motorluka Gråter 
Er du heldig får du den for 150000norske... er det mulig.. Greit å vite at om du setter sparepenga i en barndoor så kan du få igjen bortimot 200k hvis bilen er bra.. Hvor mye kosta dem nye?

Uansett back to topic... Løp og kjøp den en gang über fete låvedøren...
1707  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lid+Silverbig = sant på: desember 01, 2008, 08:03:08 am
Ser heldig ut med den der  Blunker
1708  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Sandseal på: desember 01, 2008, 07:33:49 am
På min "Sand seal ser diameteren ut til å være noe større i blokkka, muligens også mindre på hjulet. Hvis ingen andre kan hjelpe kan det være at jeg får sjekket dette iløpet av uka.
1709  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 412 på: november 25, 2008, 07:36:00 am
I like Gliser
1710  Forum / Snikk-snakk / Sv: Etterlyst:Info om bil i SCC reportasje Volksworld Dec 08 utgave på: november 25, 2008, 07:27:22 am
Ikke så mye mer info men sjekk bildene... http://www.karel.se/   bla opp på Stefans bubbla på fotosessions.

Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 62
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!