mai 10, 2024, 07:27:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensin med renseeffekt  (Lest 2530 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: mai 30, 2008, 21:36:45 pm »

Det finnes endel bensinkjeder som tilbyr bensin med tilleggsstoffer som renser motoren og som derfor kan bidra til bedre effekt på gamle motorer. Shell har V-power, Statoil tilbyr noe lignende og HydroTexaco har tilleggsstoffet i all sin bensin. Er det noen som har praktisk erfaring med disse bensintypene?

Er det noen som har prøvd å kjøre sin luftkjølte med kun en av disse bensintypene og mener de har opplevd en effekt? Eller kan det kanskje være skadelig for en gammal, innkjørt boblemotor? V-power fjerner avleiringer rundt ventiler blant annet, er det noen som har opplevd det som positivt eller negativt?
Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: mai 30, 2008, 21:39:38 pm »

Trur alle desse har tilsatt det berømte stoffet lurium, gitt..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #2 på: mai 30, 2008, 22:01:19 pm »

Har ikke prøvd ut noe av dette...men har hørt fra et firma som driver tuning av nyere biler, at V-Power er godt for effekten. Hvem vet... Øyerulling
Loggført

- har ikke bil -
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 30, 2008, 22:10:33 pm »

Mener å huske at jeg så en episode av Top Gear hvor de testet forskjellige slike vidunderbensiner, og flere av de gav faktisk mer effekt. Jeg tror muligens at bensinen de testet også hadde høyere oktan enn vanlig bensin.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: mai 30, 2008, 22:16:57 pm »

La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium.

Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker.

På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.

Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene?
Loggført

1969 Militær-buss
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 30, 2008, 22:30:43 pm »

Kanskje detta er noko som er intressant:

http://www.qmi.no/PDF%20filer/VeteranBoursenQMI.pdf
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Per Rune
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #6 på: mai 30, 2008, 22:54:30 pm »

Dette sier shell om sine bensintyper.. hvis vedlegget blir med da.  Gliser

* div shell.ppt (91.5 KB - lastet ned 115 ganger.)
Loggført

2001 Mercedes C200 Kompressor

1969 T1 1300
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mai 31, 2008, 00:58:14 am »

På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.

Poenget er at moderne biler justerer opp fortenningen vis de merker at de har god bensin på tanken, på bobla må du ut å vri selv.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: mai 31, 2008, 01:22:21 am »

Ref Topgear test: Det var vel ikke akkurat renseeffekten som hadde størst effekt på høyprestasjonsmotorer.. Regner med at bensinen de testet var den som i norge kalles V-Power Racing eller tilsvarende, dvs ca 99 oktan. Forundrer meg ikke at en motor med høy effekt og troligvis også høy komp som i tillegg justerer fortenningen selv var fornøyd med høyere oktan..

På en moderne motor kan det sikkert være greit med en bensin som renser, men jeg ville styrt unna disse bensintypene på en gammel halvsliten VW-motor. Ikke trenger man høy oktan på en lavkomp motor og det er ikke nødvendigvis gunstig og løsne 40 år med avleiringer og annen guffe som har samlet seg der.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: mai 31, 2008, 08:41:13 am »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:45:24 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 31, 2008, 09:19:04 am »

Jeg justerte inn tenningen på motoren i varianten på V-power 99oktan i høst og hadde ingen merkbar tenningsbank.
Så fylte jeg 98 oktan og fikk litt bank , så oktan tallet er nok reelt.
som nevnt også er det MINIMUM oktan osm er oppgitt.
Ta for eksempel WBX motorer , de 10,5:1 komp motorene skal ha MINIMUM 98 oktan.. men haynes sier , kjører du på 95 skal tenningen justeres 5 grader ned . det er en del faktisk.
På org boble motorer har jeg justert en del mere fortenning enn  det som står i  manualen og får klar merkabar forskjell. grunnet mye høyere oktan på tanken kontra det den er konstruert for:  98-/85 vs 87 oktan.

en annen ting er hvorfor så mange folk kjører uten vakumopptrekk på fordeler (feks 009 fordeler). vakumopptrek på 8-12 grader gir kjempeforskjell på lav last/cruising . mye smooothere gange lavere eksostemp og bedre økonomi.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: mai 31, 2008, 19:21:02 pm »

La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium.

Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker.

På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.

Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene?


Har fylt et par tanker med V-Power Racing 99 på kjærra nå, og merker uten tvil bedre effekt. Den går renere og trekker bedre en noen sinne  Blunker + at bensinforbruket på min har godt ned.. (men så er jo denne bensinen dyrere også da, så litt må vi bet for bedre motor..)

mvh Finn-Erik
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: mai 31, 2008, 20:35:26 pm »

Er V-Power ein sånn bensin som ein skal tanke opp med kvar gong?? Eller er det berre innimellom, for å få rensa opp systemet?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: juni 01, 2008, 23:04:45 pm »

Jeg kjøpte noe rense væske til å helle i oljen fra liqui molly(?). 500ml rett i oljen, 10min på tomgang og oljebytte. vips x antall hk tilbake fra gjemselen. 242 kr og en merkbar effektøkning. ANBEFALES!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 01, 2008, 23:11:15 pm »

noe som renser er E-85.
Aldri hatt så rene plugger.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 02, 2008, 07:26:53 am »

Drit i rense effekten men fyll V-power racing.. Bobler i varmen nyter godt av 99oktan så lenge kompen er slik den skal, og har du trimma litt så er det hvertfall lurt. Og nå i disse varme Mantorp tider er det ekstra lurt så slipper du unna tenningsbank i de værste svenske motbakka... Mindre tenningsbank = lengre holdbar motor. Jeg fyller 99oktan på Langtur.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!