mai 10, 2024, 11:01:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Brannpumpe motor 67  (Lest 2742 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« på: mai 21, 2011, 13:57:42 pm »

Fikk en brannpumpe motor fra 67 som har vært ute av tjeneste i nesten 20 år. denne skulle kastes og siden jeg jobber som brannmann og er vw fanatiker måtte jeg jo selvfølgelig ta denne med meg hjem =)

Byttet olje og bensin, dro tre runder på sveiva(er elstart på den men hadde ikke batteri) og vips......

http://www.youtube.com/user/Bingzor1337?feature=mhee

Skal bruke motoren i en bil etterhvert.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: mai 21, 2011, 15:15:53 pm »

Er det noen ting som bør/ikke bør gjøres med en motor som har stått litt? med tanke på olje som må brukes eller noe annet å ta hensyn til?
Noen tips for å få en god motor?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #2 på: mai 21, 2011, 17:52:06 pm »

Forstå meg riktig, du gjør hva du vil med motoren, men er det ikke morsomt å beholde pumpa som den er med henger og alt?

Brannpumper med elektrisk start er heller ikke vanlige.

Mvh ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #3 på: mai 21, 2011, 17:59:35 pm »

Olje:

i flg min vwmotorguru, anbefales Pennzoil 20/50 mineralolje.

I hvertfall mineralolje av kjent fabrikat og høy viskositet både for god kjøling og smøring ved høyere temperaturer. Her i gården kjøres det ikke tur når det er under 10' ute.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
vw
Seniormedlem
****
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog


Vis profil

« Svar #4 på: mai 21, 2011, 19:51:47 pm »

Selge henger etter at motor er fjernet ?? jeg kjøpe !!! ??
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2011, 01:56:51 am »

Ja, den blir nok ikke kjørt på kalde tider så 20 / 50 blir sikkert bra. Pennzoil har jeg god erfaring med så da blir det det. Salg av henger er desverre uaktuelt, da jeg har masse plass. Men tanken på å kanskje prosjektere en org vw brannbil med org pumpe til stevner og utstillinger hadde vært kult. Hmm ikke sett ideer i hue på meg! Glad poster en film senere med justerte ventiler , renset forgasser, nye plugger og riktig olje senere. Takk for svar:)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2011, 14:03:29 pm »

Går ut fra denne brannpumpemotoren har forgasser med manuell choke? Åssen fikser du evt det problemet? Jeg måtte bytte fra 28 pci til 28 pict-1 for å både få automatchoke og korrekt forgasser.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2011, 16:11:36 pm »

Hadde tenkt å sette på gasser med auto choke på, har en gasser fra en donor motor som kan brukes. Er vel samme dyser på begge gasserene går jeg ut i fra.

En ting jeg lurer på er fordeleren på motoren. Er dette vanlige saker? Ser jo rimelig svær og oldschool ut. Noe spes med den?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 22, 2011, 16:13:24 pm »

er en coil og fordeler i ett!

bytt til ett oppsett med coil og fordeler for seg Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2011, 17:14:41 pm »

Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #10 på: mai 23, 2011, 10:18:47 am »

Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.

Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe.
Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #11 på: mai 23, 2011, 14:28:43 pm »

Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.

Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe.
Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene?

Kun brukt på brannpumpemotorer siden disse kan sveives i gang og ikke er avhengig av eksternt batteri.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #12 på: mai 26, 2011, 11:15:17 am »

ah derfor ja. logisk når man tenker etter Blunker

Noen som husker opningen det skal være på ventiljusteringen? 0.15 ved kald motor eller husker jeg feil?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 26, 2011, 11:24:36 am »

stemmer bra det ja.. hva er nummeret på pumpen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #14 på: mai 26, 2011, 12:04:24 pm »

husker ikke helt, skal sjekke når jeg får kommet meg ut etterpå Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #15 på: januar 28, 2012, 22:08:45 pm »

"tørke støv"

Da var 1200'en mer eller mindre klar for maling og nye pluggledninger, alt er justert og skal være klar for mange mange mil med kosekjøring eller som biltilsynmotor Blunker

* 104.jpg (139.29 KB. 775x579 - vist 142 ganger.)


donormotorer er alltid fint

* 105.jpg (132.83 KB. 775x579 - vist 152 ganger.)


Har etterhvert vurdert å selge hengeren som pumpa stod på, er det noen som trenger? Hvis det er så kan jeg mekke en tilsalgs tråd og fikse noen bilder om ønskelig.

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!