mai 02, 2024, 23:08:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 38
91  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jensen bilstereobobla, finnes den fortsatt? på: juli 21, 2015, 18:00:17 pm
He he. Jensen 6x9. Obligatorisk på Voss seint 80-tall.  Gliser Noen som har et sett liggende?
92  Bruktbørsen / Biler selges / Norges eldste? bay til salgs! :-) SOLGT! på: juli 21, 2015, 09:42:20 am
Trolig Norges eldste bay (veldig lavt prod. nr. sept 67) selges. Patina. Bilen er bra mtp rust. Kvikk 1641 motor. Walk-through panel. Påbegynt ombygging til latebay bremser og styring. (Lettere deletilgang, bedre egenskaper og større utvalg i felger.) Senkeforstilling. 2' smalere mener jeg. (Mags) Alle originaldeler følger med.

Som den står: Bud over 60 000 (Hentes på henger)
Eu-godkjent original: Bud over 70 000
Eu-godkjent ombygd til latebay bremser og senket: Bud over 75 000

Hjula på bildene følger ikke med. Selv om det ikke er så mye jobb på den, så foretrekker jeg å selge den som den står. Har nok å gjøre egentlig....og nytt prosjekt på vei inn... Øyerulling

Kan ta bra 03prosjekt/karosseri som delbetaling.

Mer info kommer. Glad

Geir tlf 911 25 911

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]
93  Forum / Ombygd / Regler ved import/bygging av kit-car/replica på: juli 13, 2015, 23:38:39 pm
Er veldig usikker på dette, og skjønner ikke helt reglene.

Har forstått det slik:

- Ikke problemer å få godkjent og reg. en importert kit-car/replica så lenge den har vært reg. og godkjent i et EU-land. Er det riktig? Hva med USA/ikke EU?
- Problemer å få godkjent en bygget i Norge, selv med de nye reglene. Iallefall tungvint....Riktig?

Er dette riktig? Noen med erfaring som kan forklare hvordan dette henger sammen og faktisk fungerer???

En ting til:

- Hvis man har en godkjent ombygget roadster/safari-cab. Hvor fritt står man ved VIDERE ombygging? Tenker da på volksrod, endring/bytte av karrosseri osv. Er det en fordel å bygge på noe som allerede er godkjent ombygd, eller starter man fra scratch uansett?

Håper noen gidder svare, eller evt. linker til lignende tråder. Glad

Geir
94  Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER på: juni 30, 2015, 21:11:18 pm
Kafer-racer Glad

[attachment=1]
95  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor får man tak i rammehode til 75mod 1303???? på: juni 21, 2015, 14:30:36 pm
http://www.mamotorworks.com/vw/product/complete-frame-head_309608
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VNG-95-13-00-3

Info: http://content.mamotorworksmedia.com/production/website/articlefiles/TechTipFiles/VW_Beetle_Frame_Head_Replacement.pdf

Skal igang med dette selv om en stund. Her er noen videoer som gir litt innblikk i jobben. :

Del 1:
Del 2:
Del 3:
96  Forum / Hva skjer? / Sv: MIB Summermeet 3-5 juli 2015 Denmark på: juni 14, 2015, 22:45:59 pm
Billetter kjøpt. Vi gleder oss! Sobrillene er pakket.  Kult Gliser
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: StarBugs 76-sika (lieferwagen/varebil) på: juni 12, 2015, 23:53:24 pm
Har vært veldig frem og tilbake med hva som skal brukes som ytterkledning på overbygget. Først tenkte vi stål eller glassfiber. Det kunne blitt vanskelig å få fint, og er litt usikker på hvordan det ville sett ut.

Etterhvert ble tankene rettet mot kalesjeduk, slik at overbygget ser mer ut som et kapell. Det blir litt "mykere" utseendemessig, og fungerer godt som ytterhud på OSB-platene. Fikk priser litt rundt omkring, og skjønte fort at det kom til å koste noen kroner. Til gjengjeld ville man spare veldig mye tid og jobb. Litt kostnader ble jo redusert også. Lakk, sparkel, plater osv. Fikk en grei deal hos NWP - Norwegian Weather Protection. En lokal produsent bare 15 min. fra verkstedet. Praktisk! Glad

Er fornøyd med prøve-monteringen. Blir som planlagt, en camper kamuflert som varebil. Glad Det skal sparkles og pusses leeeenge ennå. Lakken blir trolig samme som på Birger, L469 Anthracite. Mye mørkere enn grunningen altså. Blunker Takgrinda skal restaureres og på igjen. Håper å komme imål iløpet av juli.

[attachment=1]
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: StarBugs 76-sika (lieferwagen/varebil) på: juni 12, 2015, 23:35:25 pm
Etter vi dro på Volksworld i påsken ble fokuset flyttet til kona (Tanya) sin boble (63-64 "Birger"). Det skulle ta en til to uker, men ble åtte.....Splitting, kanalbytte, bytte av alle skjermer +++. Slik er det når man handler usett og setter greiene på lagring over vinteren uten å sjekke det. Gliser Genialt. Blunker I forhold til prisen var standen helt ok, så klager ikke. Glad

Nå er den godkjent, og vi kan begynne på sikaen igjen. Blir tur med den til Danmark og MiB i sommer.

[attachment=1]

99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: StarBugs 76-sika (lieferwagen/varebil) på: juni 12, 2015, 23:26:40 pm
Utover vinteren ble den sakte med sikkert mer lik en EB. Hjulbuene foran ble byttet og blinklysene sveist igjen. Brasil-fanger ble kjøpt inn og "bulben" modifiert for å få den lenger inn. Bryr meg ikke om at "stigbrettene" på early mangler. Synes faktisk det er finere uten.... Glad Den har også kommet litt ned. Blunker

[attachment=2]

Hekken er bygget om. Ikke "riktig", men eieren er happy. Blunker Etter bildet er det laget avtagbar plate og bakluken er modifisert for å bli mer lik EB. Bilder kommer.

[attachment=1]

100  Forum / Prosjektgarasjen / StarBugs 76-sika (lieferwagen/varebil) på: juni 12, 2015, 23:07:40 pm
I fjor høst kjøpte jeg en sika fra Geir Langlo i Trondheim. Bilen var god teknisk, solid og stort sett bra mtp rust. Men den hadde fått skikkelig juling etter å ha gått som stillasbil i nord-Sverige sikkert hele sitt liv. Bulker over alt, noen vannvittige rørgreier/holdere som var sveist til planet og det verste.....Original høyde. Glad Var tenkt å kjøre den som bruksbil mer eller mindre som den var, men i januar dukket ideen om en slags Reichspost/lieferwagen-bay med STORT overbygg til overnatting. God takhøyde. Mulighet for skikkelig isolasjon og takvinduer. Bare fordeler sammenlignet med å bygge camper av EB-panelen vi har fra før.

I februar gav senebetennelsen i armen seg, og man kunne begynne å jobbe. Planen ble etterhvert:

- Backdating til noe EB lignende. Ca 71? Litt etter eget hode...Skulle ikke være nøyaktig, men en litt eldre look.
- Få den i "riktig" høyde. Moderat, ikke noe skamsenk. Denne skal brukes, også over fartsdempere, på dårlige bygdeveier og på brostein. Blunker
- Prøve å få rettet de verste bulkene og få på noe lakk
- Overbygg i Reichspost-stil.
- En rå mørk og bøllete look.

Dette var idé-skissen som ble laget:

[attachment=1]
Greit med skisser, da behøver det ikke være praktisk. Man kan senke så mye man vil.... Blunker

Slik så den ut når vi kom med den fra Trondheim:

[attachment=2]
101  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fuglene kvitrer snart - hvordan ligger DU an? på: juni 11, 2015, 22:27:04 pm
Ble satt litt ut i høst/vinter pga en utrolig langdryg senebetennelse i armen, og kom ikke igang før i februar med prosjektene. Jobbet intenst fra februar til påske med backdating av latebay-sikaen (lieferwagen-prosjekt). Så var det til Volksworld og etter det skulle bobla (63/64) Tanya (kona) kjøpte seg i fjor høst bare fikses litt før eu. Det gikk jo knallbra.....

Kjøpte usett som vanlig Øyerulling, og dro for å hente i Tønsberg. Bilen så bra ut, men clutchen var dårlig. Kom oss til Oslo men så var det stopp. Måtte hjem igjen til Bergen og hente bil og henger, tilbake neste dag for å "ta gullet hem". Byttet clutchen og rakk litt cruising før den ble satt på lagring under trekk. Selvsagt uten å sjekke noe mer. Det var jo lurt. Blunker Bilen fikk forresten navnet Birger, oppkalt etter en veldig hyggelig onkel på Voss. Glad

Skulle bruke påsken på denne, godkjenne og cruise. Etter påske skulle jeg begynne på sikaen igjen. Vel, det ble en relativt lang påske.....Kanalbunnene måtte byttes på begge sider. På ene siden var det bare en bøyd plate. Skjermer ble byttet. Eldre baklykter og bakluke. For å komme til skikkelig ble det splitting, og man kan trygt si det dukket opp mer underveis. På slutten knakk en luftenippel og hovedbremsesylinderen tok kvelden......Var rimelig lei på slutten. Det gikk en og en halv mnd. før vi spent kunne ta den på eu. Det gikk greit, men det lakk litt mye olje.

Når jeg var tilbake på StarBugs slapp den enda mer olje, og jeg skjønte at simringen som ble byttet ved clutchskifte ikke gjorde jobben. Dette problemet hadde forrige eier hatt også. Det var bare å bite tenna sammen, hive ut motoren og se hvordan det stod til. Simringen hadde en rift, så ikke rart den ikke holdt tett. Nå ble også blikkpakningen byttet med papir i håp om at det også skulle hjelpe. Endeslakken ble sjekket, og shims byttet. Omsider ser det ut som tingene funker greit. Det passer bra, for på tirsdag drar vi og Birger til Danmark. Gleder oss til ferie og MiB! Gliser

STOR takk til Unneberg for rask levering av deler!!! Og til Kristian Gelin i Bergen/VWACB som heldigvis hadde liggende tokrets hovedbremsesylinder.

Nå koser vi oss hver eneste dag! Glad OG jeg har kommet igang igjen med sikaen. Blunker

Snakkes på MiB!

[attachment=1]

[attachment=2]

102  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ny EU-kontroll. Erfaringer? på: juni 11, 2015, 08:05:42 am
Er veldig spent på om utvalget av ettersjekkene er tilfeldig, eller om de har systemer som fanger opp mønster. Feks om noen verksteder blir veldig mye brukt til veteraner, eller har høy godkjenningsprosent i forhold til andre. Tar sikkert sorgene på forskudd, men er litt spent. Skal inn med en Golf snart, så får se hvordan det blir. Glad
103  Forum / Snikk-snakk / OPPFORDRING! Bruk forumet. ;-) på: juni 11, 2015, 07:59:42 am
Er drittlei av alle gruppene og sidene på FB som ikke funker. Hverken til teknisk info eller til kjøp/salg. Det er jo komplett umulig å søke etter ting, eller finne igjen noe man har sett. Kan jo ikke "følge" absolutt alt man en eller annen gang tror man får lyst til å finne igjen.....

FB funker til å holde kontakt og til å holde seg litt orientert rundt omkring. Suverent til arr. og mye annet, men det erstatter IKKE forumet. Vil derfor oppfordre alle luftkjølt-entusiaster (ink. meg selv;) til å få aktiviteten opp, og ha forumet som 1. valg, ikke motsatt. Ser stadig salgsannonser med henvisning fra forum til FB (for bilder feks). Det funker mye bedre andre veien. Blunker

Tror faktisk den korte varigheten ting har på FB (noen timer, så er en tråd "borte") på sikt kan være negativt for interessen. Man får aldri noe sammenheng i ting, bare "blaff" av spennende ting som blir glemt etter 5 min......

Forresten er det bare dritt både på radio og tv...... Nærmer meg 50 og er sikkert bare negativ og helt "ute". He he! Gliser

Geir
104  Forum / Snikk-snakk / Ny EU-kontroll. Erfaringer? på: juni 11, 2015, 07:43:00 am
Snakket med verkstedet jeg pleier å bruke. Innføringen av nye regler/ny eu-kontroll har trolig litt mer konsekvenser enn jeg trodde. Også for eldre biler.

1. Det registreres når verkstedet begynner kontrollen. Med en gang den er ferdig, går det melding til BT som kan kreve at bilen blir holdt igjen, og sjekkes av de. (Innen 3t tror jeg det var) Hvis man nekter, vil bilen bli innkalt til BT.

2. Alle ombygninger skal være ført inn i vognkort. Hva som menes med dette er jeg usikker på....Slik jeg forstod det, ville "alt" som så uorginalt ut bli sendt rett til BT for kontroll. Det vil si senk (med/uten puma), ulik dim. på felger/dekk fremme bak. Avvik på dekk i forhold til vognkort osv. Mye av dette har også vært i grenseland før, men verkstedene har vært litt romslige. Iallefall de som har fokus på sikkerhet og ikke på idiotiske og firkantede regler.....

3. Kontrollen skal bli dyrere og mer omfattende. Fikk ikke noe pris, men regner med det dobbelte av idag kanskje?

Er veldig usikker på hvordan dette blir håndhevet. Regner med verksteder LAAAANGT ute i distriktene får en vekst..... Blunker Noen som vil dele sine erfaringer ETTER de nye reglene? Er vel fra denne uken? Merker dere noe forskjell? Noen som har opplevd stikk-kontroll?

Geir
105  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Ventiasjonsruter (1/4 vindu i dør for åpning) til latebay på: juni 11, 2015, 07:12:28 am
Noen som har liggende i god stand? Glad Kan selvsagt bytte pakninger, men greit om hendler og krom er i god stand.

Geir tlf 911 25 911
106  Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER på: mai 30, 2015, 22:59:46 pm
http://barnfinds.com/franken-spider-1957-alfa-romeo-giulietta-veloce/
107  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mai 24, 2015, 09:37:10 am
Imponert over finishen du klarer (og orker...) få på lakken. Ser utrolig bra ut!  Glad
108  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 03, 2015, 21:53:41 pm
Spotta på Lille-lørdag/NRK. Glad

[attachment=1]
109  Forum / Problemløseren / Sv: Skjedde noe rart idag. Skremmende. på: mai 03, 2015, 19:29:37 pm
Opplevde dette under bremsetest på eukontroll.... Øyerulling Ingen synlig lekkasje. Bremserøret som går bakover i bilen under pedalene røk helt fremme, og all bremsevesken samlet seg under teppet....Lett å fikse når pedalene var fjernet, men var et eneste stort spørsmålstegn til jeg fant lekkasjen... Blunker

[attachment=1]
110  Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål om senk.. igjen :) på: april 30, 2015, 08:31:08 am
Hvis du skal veldig lavt kommer du under 8cm....Det vil si, ikke godkjent. Glad Kjenner heller ikke til godkjente dropspindler. Får man godkjent forstilling som er smalnet?

De fleste som senker (mye) er nok mest opptatt av å få bilen gjennom eu, og håper i det lengste at verkstedet ikke henger seg opp i "bagateller". Blunker

Du får kjøpt balljointer som tåler mer senk, men geometrien blir helt "ute", så kjøreegenskapene lider uten dropspindler.

Billig = selvgjort. Så enkelt er det vel egentlig....Disse delene er ikke de rette å kjøpe på billigsalg fra ukjente produsenter. Glad
111  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Latebay deler - Hengerfeste, felger +++ NYE DELER LAGT TIL! på: april 18, 2015, 09:16:06 am
EB blinklysglass solgt. Bilder av hengerfeste og fangere i 4. og 5. innlegg. Glad

Noen som vet hvilken vekt disse hengerfestene er godkjent for? Det har ingen merking.

Geir
112  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div bling og baklykter på: april 17, 2015, 19:43:31 pm
Baklykter lagt til, og noe bling igjen. Kult
113  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Latebay deler - Hengerfeste, felger +++ NYE DELER LAGT TIL! på: april 17, 2015, 19:31:00 pm
Da er flere bilder og deler lagt ut i første innleggene. Glad Prisene finner dere på topp i første innlegg, ikke ved bildene.
114  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Latebay deler - Hengerfeste, felger +++ på: april 17, 2015, 07:11:03 am
Kommer litt flere greier idag.

- Deksel luftinntak foran
- Baklykter
- Luftfilter
- Flere speil

Sikkert litt mer også....

Bilder og evt flere ting dukker opp utover dagen. Glad

Hengerfeste med støtffanger fremme og bak går til høystbydende uansett pris. Hentes på StarBugs (Bergen), eller sendes mot betaling av frakt.

Geir
115  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 15:42:41 pm
Vi ser det. Det er ditt iallefall. Hører med Dallis eller tar det med til Bore. Glad
116  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 11:48:32 am
Ja, greit det. Skal sjekke frakt. Blir sikker Norgespakke til 150.
117  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 11:11:45 am
De er forsåvidt like, men 2 er med sort lakk i logoen. Er noe one-year-only greier etter hva jeg har hørt.....Kan nok pusses bort enkelt.
118  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 07:51:24 am
Solgt! Glad Du fikk med deg at en "skive" mangler? Den er litt annerledes enn de originale, men lett å lage noe annet. Ettersender den om den plutselig dukker opp i noe rot.
119  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 06:28:23 am
Boble. Glad
120  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div hjulkapsler og bling på: april 10, 2015, 05:55:20 am
Ok! Solgt! :-)
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 38
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!