mai 02, 2024, 16:20:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva anbefales av folket?  (Lest 2257 ganger)
Losito2015
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« på: september 20, 2015, 19:10:56 pm »

 Har lyst til å kjøpe boble - har hatt det i mange år egentlig. Men er det lønnsomt med en som er uskrudd med sine feil og mangler - eller ganske strøken med uorginal motor og endringer ellers men svært bra stand fra innerst til ytterst. Er disse litt uorginale ikke attraktive blandt folket?
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 20, 2015, 19:27:01 pm »

Spørst hva du legger i ordet lønnsomt...

ingenting er bedre enn en strøken uskrudd bil, da vet du at ting er som de er ment til å være.

men på den andre siden skal jo en totalt gjennomgått bil være problemfri, men da avhenger jo det på om "restauratøren" har vert grundig...


en ting er sikkert, fikser du ting selv sparer du peng.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 20, 2015, 19:34:31 pm »

Smaken er som baken, den er delt!  Osteaktig
Når du skal velge bil, så er det hva DU ønsker som er avgjørende. Det er mye å velge blant.
Originalbil eller ombygd, stor motor, senket eller standardhøyde, du bestemmer.
Når det gjelder priser, så er det slik at bilene stort sett er verdt det markedet mener de er verdt.
Det finnes ingen fasit, prisen avhenger av mange faktorer, og ingen kan forutsi hva som er rett pris.
Bestem deg for hva DU vil ha, og kjøp den beste bilen du har råd til, det tror jeg du sparer på i det lange løp.
Lønnsomt tror jeg ikke du skal regne med at det blir. Alle hobbyer koster, og noen koster mer enn andre.
Det avhenger av hvor mye du kan, og vil, bruke. Det er helt opp til deg.

Lykke til, håper du finner den rette bilen for deg!  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: september 21, 2015, 22:32:35 pm »

Ta med noen som kjenner Bobla og vet hva de skal se etter.
30 år gammel uskrudd bil finnes ikke andre steder enn på hoggern eller tilsvarende steder. Er det gammelt og brukt må det vedlikeholdes og skrus på.
Skjulte feil og mangler finnes det på veldig mye. Det er alt mulig å velge mellom der ute. Finn noe du liker i den prisklassen som passer og ta med en kjenner som kan gå litt over bilen. Seriøse selgere uten for mye å skjule lar deg ta med bilen på bukk og en skikkelig test tur. ikke bare rundt hjørne. Mye lettere å få tak i dyr søppel enn billig gull.
Kunnskap er nøkkelen til det beste kjøpet.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #4 på: september 22, 2015, 00:11:52 am »

Ja lønnsomt er det uansett ikke med bil hvis du regner kroner å øre men lønnsomheten kommer i antall smil pr. mil.
Mitt inntrykk at det ikke er mye som ikke lov i vw miljøet, alt går an og ingenting er feil.
Spørsmålet er altså hva du selv har lyst på.
Kan du leve med en standard 1200, 1300, 1500 eller 1600 motor eller vil du at det skal gå fort?
Må du ha 12 volt eller vil du ha 6 volt?
Små fangere, store fangere, stående eller liggende frontlykter, små eller store baklykter?
Vil du ha strøken, glinsende lakk og krom og som-nytt interiør eller kan du leve med litt skjønnhetsfeil her og der?
Uansett er det vel alltid en ting som gjelder, kjøp den som er i best stand etter hva du har råd til med mindre du er ute etter en restaureringsprosjekt da.
Det finnes mye å velge mellom og ingen ser ned på deg for noe som helst Glad
Loggført

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #5 på: september 22, 2015, 07:33:26 am »

Her er en kjøpeguide fra svenske Klassiker på 1303
http://www.klassiker.nu/kopguide/volkswagen-typ-1-bubblaren-2161
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: september 22, 2015, 09:58:52 am »

Det er vel budsjettet som avgjør hva som er lurt å kjøpe. De sene boblene er bedre å kjøre, og mer moderne i egenskaper/ytelse. Jo eldre jo dyrere er vel stort sett regelen. 6v er ikke så MYE mer krevende å skru på, men gir litt nye og andre utfordringer. Glad

Mye lettere å gi tips om du kommer med et budsjett. Har du 70-80 kan du få fantastisk bra biler, også eldre. Restaurert eller veldig bra urestaurerte. Rundt 50 er det også veldig mye bra. Spesielt av de nyere. 30-40 kan du finne relativt rustfrie biler som gjerne krever litt stell og evt. lakk om du vil ha den veldig fin. Fra +/- 25 og nedover er det stort sett bra/mindre bra prosjekter man får tak i. Det kan fort være en felle å kjøpe for billig, spesielt om du skal la andre jobbe på den. Man ender fort opp med en sluttregning større enn en bil i øvre prisklasse, SELV om man gjør arbeidet selv. Vær også obs på at urestaurerte biler kan se fantastisk bra ut, men ofte har morkne/sprukne gummipakninger. Det gjør at vann trenger inn her og der, noe som ikke betyr så mye på en søndagsbil, men kan ha litt å si på langtur til ulike treff om det er av interesse.

Veteranbil er definitivt ikke lønnsomt, men man får ikke betalt for å stå på ski eller spille golf heller. Glad Boblene er stort sett ikke biler man setter på verksted, men fikser selv. Det vil si at uansett stand krever det en del egeninnsats å ha disse bilene, eller i allefall interesse for å tilegne seg kunnskap. Glad Man kan like gjerne bli stående langs veien med nyrestaurert/strøken bil som men en gammel sliter. Før eller siden ryker en bensinpumpe, stiften eller en gasswire langs veien uansett. Blunker Eller blir det jo fryktelig kjedelig.......

EDIT: Vær forsiktig med helt nylakkerte biler. Spesielt om ikke sveisearbeid/grunnarbeid er godt dokumentert. Det kan fort dukke opp overraskelser allerede etter noen mnd. hvis det er gjort dårlig arbeid.

Dette ser ut som et ok kjøp til rundt 30. Fornuftige oppgraderinger, og tilsynelatende ganske rustfri. Tror disse tidlige modellene med stående lykter kommer til å øke veldig i popularitet fremover.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=64634192
« Siste redigering: september 22, 2015, 10:18:25 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 07, 2015, 23:15:42 pm »

Eller her

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65413220

Med nye kanaler..

Kan være et kupp
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 08, 2015, 10:21:05 am »

Eller her

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65413220

Med nye kanaler..

Kan være et kupp

Var og tittet på denne i går og det er ikke noe kupp. er bare ytterkanalen som er skiftet, vedsidenav bateriet under baksetet var det bare lakken og karosserikittet igjen av kanalen, hengerfestet var sveiset fast i støtfangerfestene bak og de var også rustne. Støtfangeren fremme ramler av om man setter seg på den for festene er rustet bort der også. Dårlig eksosanlegg og rusten forstilling, demperen hadde ikke feste i toppen høyre fremme.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!